Gå til innhold

Blir så lei meg når jeg leser henvisningen fra skolen til ppt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt er 10 år og har hatt det vanskelig faglig siden 1 klasse. Det har vært lite undervisning i klassen da det er mange barn med store problemer som har tatt mye av tiden. Barnet mitt har hatt mye vondt i hode på grunn av støy, pga det har lærer satt barnet mitt på gangen. Lærer har gjort sitt beste altså, så skylder ikke på lærer. 
Barnet mitt er svak i både regning og lesning, jeg har snakket masse med lærer, til slutt ringte jeg faktisk til ppt for å få hjelp. Da skjedde det ting og barnet fikk ekstra undervisning i både matte og norsk. 
Etter at dette nå har pågått i et år, med ingen fremgang, og nå ny lærer er det masse testing og det viser seg at mitt barn ligger langt under de jevnaldrende. Vi har jobbet hjemme også, men pga barnet er så sliten fra skolen blir det ikke mye hver dag, men litt. 
Det å lese rapporten få det så svar på hvitt hvor mye barnet mitt synes skolen er vanskelig, hvordan de beskriver barnet mitt som en som prøver og prøver, men får det ikke til. 
Jeg håper sånn at ppt kan hjelpe oss, få en plan, men jeg er redd for fremtiden. Barnet mitt vil aldri klare å ta igjen de jevnaldrende tenker jeg. 
Så dere med erfaring med henvisning til ppt med utredning av hvorfor mitt barn har vansker med disse fagene. Hva skjer? Og kan man forvente hjelp? 
Har en venninne som er lærer å mener henvisning er egentlig ikke vits da skolen ikke har mulighet til å hjelpe barnet mitt. Det må vi gjøre selv, men med dysleksi selv er jeg virkelig ikke rette lærer selv om jeg gjør mitt beste :) 

Anonymkode: e11d5...840

  • Liker 1
  • Hjerte 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en bedriten venninne du har, selvfølgelig er det vits med henvisning. En dysleksi diagnose utløser flere rettigheter som skolen ikke kan nekte for uansett hvor negativ "venninnen" din er. 

Dette løser seg, jeg har tre barn med dysleksi hvor den ene slet enormt faglig pga det. Men med diagnose å slenge på bordet fikk pipa en anen lyd og barnet er nå en suksessfull ungdom som gjør det enormt godt. 

Anonymkode: 20703...776

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnoser er ikke en quick fix men det kan åpne for andre ressurser.

Det folk flest ikke tenker på når de hører diverse diagnoser/læringsvansker er hvor mye ekstra arbeid og tilrettelegging  av arbeid som ligger bak av både barnet, foreldre og skolen. En diagnose er langt i fra en sovepute, men det kan bidra til forståelse og tilspisset hjelp. 

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Barnet mitt er 10 år og har hatt det vanskelig faglig siden 1 klasse. Det har vært lite undervisning i klassen da det er mange barn med store problemer som har tatt mye av tiden. Barnet mitt har hatt mye vondt i hode på grunn av støy, pga det har lærer satt barnet mitt på gangen. Lærer har gjort sitt beste altså, så skylder ikke på lærer. 
Barnet mitt er svak i både regning og lesning, jeg har snakket masse med lærer, til slutt ringte jeg faktisk til ppt for å få hjelp. Da skjedde det ting og barnet fikk ekstra undervisning i både matte og norsk. 
Etter at dette nå har pågått i et år, med ingen fremgang, og nå ny lærer er det masse testing og det viser seg at mitt barn ligger langt under de jevnaldrende. Vi har jobbet hjemme også, men pga barnet er så sliten fra skolen blir det ikke mye hver dag, men litt. 
Det å lese rapporten få det så svar på hvitt hvor mye barnet mitt synes skolen er vanskelig, hvordan de beskriver barnet mitt som en som prøver og prøver, men får det ikke til. 
Jeg håper sånn at ppt kan hjelpe oss, få en plan, men jeg er redd for fremtiden. Barnet mitt vil aldri klare å ta igjen de jevnaldrende tenker jeg. 
Så dere med erfaring med henvisning til ppt med utredning av hvorfor mitt barn har vansker med disse fagene. Hva skjer? Og kan man forvente hjelp? 
Har en venninne som er lærer å mener henvisning er egentlig ikke vits da skolen ikke har mulighet til å hjelpe barnet mitt. Det må vi gjøre selv, men med dysleksi selv er jeg virkelig ikke rette lærer selv om jeg gjør mitt beste :) 

Anonymkode: e11d5...840

Dere får skaffe privatundervisning til barnet da. 

Anonymkode: da8e2...0b9

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For en bedriten venninne du har, selvfølgelig er det vits med henvisning. En dysleksi diagnose utløser flere rettigheter som skolen ikke kan nekte for uansett hvor negativ "venninnen" din er. 

Dette løser seg, jeg har tre barn med dysleksi hvor den ene slet enormt faglig pga det. Men med diagnose å slenge på bordet fikk pipa en anen lyd og barnet er nå en suksessfull ungdom som gjør det enormt godt. 

Anonymkode: 20703...776

Jeg har jo dysleksi selv, og har ikke fått noe hjelp verken med matte eller norsk gjennom 13 år på skole. Fikk kun fritak fra nynorsk, det var ikke bare positivt når jeg skulle søke jobb. 
Jeg klarer meg fint i dag, vet nå som voksen at dum er jeg ikke. Jeg er faktisk ganske smart, så jeg vet hva det vil si for selvfølelsen og alltid være dårligst i fag. Har derfor virkelig kjempet, har også opplyst om at der er dysleksi i familien. Veldig glad for at der skjer noe, og håper sånn på riktig hjelp. 
Kan jeg spørre hva slags hjelp dere fikk? 
 

Ja min venninne er veldig opptatt av at skolen ikke har ressurser og slike "små" problemer blir ikke tatt tak i pga det er så mange store. 
Ts

Anonymkode: e11d5...840

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose de desverre ingen  kjap løsning for hjelp. 

Men én får da rett til mer bruk av lydbøker og retteprogrsm osv

Det vil bli en kamp hele skolegangen. Hilsen en som har kjempet for ungenes rettigheter hele veien. Og mye jobbing hjemme for at de ikke ska bli hengende alt for langt bak. Ene lå etter nesten 2 år i lesing osv når gikk ut av ungdomskolen. Hadde karakterer i alle fag, noe dere MÅ være bestemt på eller så slipper skolen fort opp om å få eleven gjennom fag. 

Her ble videregående en opptur. Plutselig fikk ungdommen vise at det faktisk kunne. Gikk yrkesfag.  Gikk ut med mye høyere karakterer en mange av de som hadde gått ut av ungdomskolen med 5 og 6. Forstod og matte bedre på videregående siden de da fikk praksis mate og de så skikkelig hvordan de kunne bruke det i det daglige.

Anonymkode: 0b71e...4bc

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

luxifine skrev (7 minutter siden):

Diagnoser er ikke en quick fix men det kan åpne for andre ressurser.

Det folk flest ikke tenker på når de hører diverse diagnoser/læringsvansker er hvor mye ekstra arbeid og tilrettelegging  av arbeid som ligger bak av både barnet, foreldre og skolen. En diagnose er langt i fra en sovepute, men det kan bidra til forståelse og tilspisset hjelp. 

Håper du har rett :) 

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere får skaffe privatundervisning til barnet da. 

Anonymkode: da8e2...0b9

Godt forslag for allerede en utslitt barn, men jeg tror ikke læringsutbytte blir stort heller om vi skal bruke enda mer tid enn i dag. 
Ts

Anonymkode: e11d5...840

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

skolen ikke har ressurser og slike "små" problemer blir ikke tatt tak i pga det er så mange store. 

Hun har dessverre rett. 

Anonymkode: 3f9a6...33c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Diagnose de desverre ingen  kjap løsning for hjelp. 

Men én får da rett til mer bruk av lydbøker og retteprogrsm osv

Det vil bli en kamp hele skolegangen. Hilsen en som har kjempet for ungenes rettigheter hele veien. Og mye jobbing hjemme for at de ikke ska bli hengende alt for langt bak. Ene lå etter nesten 2 år i lesing osv når gikk ut av ungdomskolen. Hadde karakterer i alle fag, noe dere MÅ være bestemt på eller så slipper skolen fort opp om å få eleven gjennom fag. 

Her ble videregående en opptur. Plutselig fikk ungdommen vise at det faktisk kunne. Gikk yrkesfag.  Gikk ut med mye høyere karakterer en mange av de som hadde gått ut av ungdomskolen med 5 og 6. Forstod og matte bedre på videregående siden de da fikk praksis mate og de så skikkelig hvordan de kunne bruke det i det daglige.

Anonymkode: 0b71e...4bc

Så du anbefaler ikke fritak for karakterer på u.skolen? Kan ikke det ødelegge mye på veien videre? Tar til meg alle råd :) 

Mitt barn henger 3 år etter i matte, har ingen tall forståelse. Forstår ikke at 1000 er mer enn 10 f.eks Dette har vi jobbet med utrolig mye, og det skriver de også i rapporten at det er ikke forståelse der. 
Lesing har løsnet litt, vi leser mye og vi kjøper bøker for å øke motivasjonen. 
Jeg vet jo selv at dette ikke er en hvilepute, og jeg er klar. De sier de er en dysleksi vennlig skole, hva det betyr.  

Anonymkode: e11d5...840

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er nyttig at barnet er henvist til PP-tjenesten. Hvis hen har dysleksi, er det fint å finne ut av nå. Det er mer hjelp å få i dag enn da du var ung, og en dysleksidiagnose vil gi hen rettigheter gjennom hele skoleløpet og studietiden. Det er også sannsynlig at PP-tjenesten kan kartlegge litt grundigere enn skolen gjør, og få fastslått hvilket nivå barnet ligger på og hvordan man bør jobbe for at hen skal ha fremgang i fagene.

En ting du bør være klar over, er at det sannsynligvis ikke er bare skolens feil at barnet ditt strever. Det er klart det blir vanskelig hvis det er mye støy og mange behov i klassen, men dersom dette hadde vært årsak til alle barnets vansker, ville hele klassen hatt samme utfordringer. Vær derfor forberedt på at det kan komme frem at barnet har noen utfordringer med læring - enten av mindre alvorlig grad (som dysleksi), eller mer alvorlig (som svakere læringsforutsetninger). Ingenting av dette er krise, men det kan være litt vondt å bli fortalt, så det er greit å være forberedt på det.

Anonymkode: 37e68...440

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så du anbefaler ikke fritak for karakterer på u.skolen? Kan ikke det ødelegge mye på veien videre? Tar til meg alle råd :) 

Mitt barn henger 3 år etter i matte, har ingen tall forståelse. Forstår ikke at 1000 er mer enn 10 f.eks Dette har vi jobbet med utrolig mye, og det skriver de også i rapporten at det er ikke forståelse der. 
Lesing har løsnet litt, vi leser mye og vi kjøper bøker for å øke motivasjonen. 
Jeg vet jo selv at dette ikke er en hvilepute, og jeg er klar. De sier de er en dysleksi vennlig skole, hva det betyr.  

Anonymkode: e11d5...840

Du sier ikke hvilket trinn barnet ditt går på nå. Hvis det er lenge til ungdomsskolen ville jeg ikke tenkt på det med karakterer ennå. Hvis barnet går på ungdomsskolen eller snart skal begynne: Drøft vurdering med karakter med skolen (ikke bare kontaktlærer, men også i alle fall rådgiver), og vei litt for og imot sammen. Fritak er bedre enn en 1-er når det skal søkes til videregående, så et kan absolutt ha noe for seg.

Anonymkode: 37e68...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart henvisning er vits! Når mitt barn fikk dysleksi diagnosen falt mye på plass. Blant annet krav til hjelpemidler. Og lærerne jobbet på en annen måte, selv om de kanskje ikke så det selv. Nei, vær glad dere er henvist, det betyr at ting kanskje blir bedre!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnets ditt kan feks få tilgang på verktøy som Lingdys eller Intowords. Obs: barnet har også rett på opplæring i verktøyet. 

Anonymkode: 3674d...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det er nyttig at barnet er henvist til PP-tjenesten. Hvis hen har dysleksi, er det fint å finne ut av nå. Det er mer hjelp å få i dag enn da du var ung, og en dysleksidiagnose vil gi hen rettigheter gjennom hele skoleløpet og studietiden. Det er også sannsynlig at PP-tjenesten kan kartlegge litt grundigere enn skolen gjør, og få fastslått hvilket nivå barnet ligger på og hvordan man bør jobbe for at hen skal ha fremgang i fagene.

En ting du bør være klar over, er at det sannsynligvis ikke er bare skolens feil at barnet ditt strever. Det er klart det blir vanskelig hvis det er mye støy og mange behov i klassen, men dersom dette hadde vært årsak til alle barnets vansker, ville hele klassen hatt samme utfordringer. Vær derfor forberedt på at det kan komme frem at barnet har noen utfordringer med læring - enten av mindre alvorlig grad (som dysleksi), eller mer alvorlig (som svakere læringsforutsetninger). Ingenting av dette er krise, men det kan være litt vondt å bli fortalt, så det er greit å være forberedt på det.

Anonymkode: 37e68...440

Vet du det vet jeg at det ikke er skolen sin feil; men læringsutbytte har vært lav og det er dessverre mange i denne klassen som synes skolen er vanskelig. Der mye er løst når klassen nå har fått ekstra ressurser og ny lærer. Barnet mitt er garantert arvelig disponert fra meg dessverre. Bare vi kan få riktig hjelp slik at ikke alt blir et slit og ender med å stryke. 

Anonymkode: e11d5...840

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din burde finne seg en annen jobb. At der er resursknapphet i skolen endrer ikke det narrativet. At en elev får diagnosen dysleksi gjør at man kan tilrettelegge på en bedre måte. Dette vil følge eleven både gjennom grunnskole og vgs. 

Der er mange hjelpemiddel som ikke krever så mye ressurser, men interesse og vilje. At Venninnen din ikke ser dette gjør henne ukvalifisert. 

Anonymkode: 2b552...3c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med store lærevansker må skolen legge til rette. Dette skjer dessverre ikke av seg selv. Bra du har tatt kontakt med PPT, det er bare til å presse på. Jeg snakker av erfaring, som mor til et barn med store lærevansker. Hos oss ble det etterhvert satt en diagnose, som igjen førte til individuell opplæringsplan. 

Anonymkode: c2e04...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du sier ikke hvilket trinn barnet ditt går på nå. Hvis det er lenge til ungdomsskolen ville jeg ikke tenkt på det med karakterer ennå. Hvis barnet går på ungdomsskolen eller snart skal begynne: Drøft vurdering med karakter med skolen (ikke bare kontaktlærer, men også i alle fall rådgiver), og vei litt for og imot sammen. Fritak er bedre enn en 1-er når det skal søkes til videregående, så et kan absolutt ha noe for seg.

Anonymkode: 37e68...440

Barnet er 10 år og er heldigvis noen år igjen før dette blir aktuelt, og jeg er veldig glad for at dette er fortsatt tidlig i utdannelsen :)

Litt det jeg tenker 1 drar snittet veldig ned, men takk for råd da tar vi det med flere når tid eventuelt kommer :) 

Anonymkode: e11d5...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn ble henvist i første klasse og fikk diagnoser. Han fikk spesialpedagog, miljøarbeider og lærerne fikk opplæring. Fra å ikke få med seg undervisningen, lærte han seg gode verktøy og strategier. Både i undervisningen og sosialt. I dag har han gått ut av høyskole med gode karakterer og god jobb som programmerer.

Anonymkode: c61e0...d70

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så du anbefaler ikke fritak for karakterer på u.skolen? Kan ikke det ødelegge mye på veien videre? Tar til meg alle råd :) 

Mitt barn henger 3 år etter i matte, har ingen tall forståelse. Forstår ikke at 1000 er mer enn 10 f.eks Dette har vi jobbet med utrolig mye, og det skriver de også i rapporten at det er ikke forståelse der. 
Lesing har løsnet litt, vi leser mye og vi kjøper bøker for å øke motivasjonen. 
Jeg vet jo selv at dette ikke er en hvilepute, og jeg er klar. De sier de er en dysleksi vennlig skole, hva det betyr.  

Anonymkode: e11d5...840

Ikke lurt med fritak for karakterer. Blir gjerne en sovepute i senere løp. Bedre med 1 enn IV.

Anonymkode: 124a8...ca4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke lurt med fritak for karakterer. Blir gjerne en sovepute i senere løp. Bedre med 1 enn IV.

Anonymkode: 124a8...ca4

For barnet eller skolen? 1 i flere fag vil jo sørge for at man ikke kommer inn der man vil på vgs eller i verste fall videre i utdanningsløpet. Der alt går på snitt. Og i dag er snittene så høye også både på vgs og høyere utdanning. 
Har et barn som har 4,8 i snitt fra ungdomsskolen, kom da ikke inn på første valget sitt. Synes det er bekymring for videre utdanning.

 

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mitt barn ble henvist i første klasse og fikk diagnoser. Han fikk spesialpedagog, miljøarbeider og lærerne fikk opplæring. Fra å ikke få med seg undervisningen, lærte han seg gode verktøy og strategier. Både i undervisningen og sosialt. I dag har han gått ut av høyskole med gode karakterer og god jobb som programmerer.

Anonymkode: c61e0...d70

Så fint å lese slikt, det gir håp :) Ts

Anonymkode: e11d5...840

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...