nvitoa Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Hei, beskymret for en eldre kvinnelig student (40-50 års alder) på informatikk studie. Hun henger seg opp i en manlig student, som hun aldri har snakket med, fordi hun er redd for å snakke med mennesker ned i 18-20 års alderen. Hun er utdannet sykepleier (gjemmer seg bak utdanningen, til å tørre å ta seg frihet til å oppføre seg kaotisk og skremmende ovenfor andre), og tar seg frihet å skrike høyt alt hun tenker og føler i de mest upassende situasjoner som for andre fremstår som direkte bissart - midt i gruppetimer, forelesninger om helt bissare ting. Hun gjør dette vist nok, pga hun sliter med det sosiale fordi hun er en eldre person... Hun har holdt sånn sirka litt over 20 ganger, hvis en skal akspetere at hun har gjort det i de fleste gruppe timer og forelesninger i tidsperiode på nesten 2 år - veldig få endre personer i like mentalt ustabil som vedkommende. Ved ikke hva som skal til for at hun skal tørre å la seg integrere inn sammen blant studenntene, eller om det kanskje er for sent. Blitt sånn eldre flokk på universitet, ettersom slike ikke klarer å ha noe med folk som er på instuttet. Takk for svar Endret 5 timer siden av nvitoa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Og hvem er du i dette, hva er din rolle her? Anonymkode: 2a626...97d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nvitoa Skrevet 5 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 5 timer siden (endret) medstudent. De yngre har litt annen informasjon enn hun pga annen omgangskrets opp imot rykter, normer og slikt, lever litt på annet virkelighetsplan, pga alder. Litt dumt det hele egentlig. Endret 5 timer siden av nvitoa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden nvitoa skrev (5 minutter siden): hun sliter med det sosiale fordi hun er en eldre person... Ved ikke hva som skal til for at hun skal tørre å la seg integrere inn sammen blant studenntene, eller om det kanskje er for sent. Blitt sånn eldre flokk på universitet, ettersom dem ikke klarer å ha noe med folk som er der på instuttet. Jeg tror ikke hun sliter med det sosiale fordi hun er en eldre person oppførselen hennes har ingenting med alder å gjøre. Flere voksne studenter er ikke interessert i å bli fullt integrert når de studerer da de ikke har samme interessene ut over studiene. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden nvitoa skrev (5 minutter siden): medstudent. De yngre har litt annen informasjon enn hun pga annen omgangskrets opp imot rykter, normer og slikt, lever litt på annet virkelighetsplan, pga alder. Litt dumt det hele egentlig. Hæ? Mulig hun sier rare ting, men du uttrykker deg også ganske uforståelig... Anonymkode: 2a626...97d 29 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Jeg synes du er litt vanskelig å skjønne, men hva har alderen hennes med dette å gjøre? Anonymkode: d4d28...c3d 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden nvitoa skrev (7 minutter siden): medstudent. De yngre har litt annen informasjon enn hun pga annen omgangskrets opp imot rykter, normer og slikt, lever litt på annet virkelighetsplan, pga alder. Litt dumt det hele egentlig. Dette var ikke lett å forstå. Du skriver veldig usammenhengende. Er du sikker på at du oppfatter situasjonen korrekt? Du fremstår litt lite reflektert når du knytter bisarr opptreden mot alder. Hun er i 40-årene. Ikke i demensalder, som man kan få inntrykk av at du tror. Denne damen var nok like rar da hun var 20 som hun er nå. Anonymkode: d53c8...11e 18 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Hvis det er noen trøst så er hun sikkert like bekymret over de manglende palatale frikativene dine. Anonymkode: 1f283...1bd 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden nvitoa skrev (19 minutter siden): Hei, beskymret for en eldre kvinnelig student (40-50 års alder) på informatikk studie. Hun henger seg opp i en manlig student, som hun aldri har snakket med, fordi hun er redd for å snakke med mennesker ned i 18-20 års alderen. Hun er utdannet sykepleier (gjemmer seg bak utdanningen, til å tørre å ta seg frihet til å oppføre seg kaotisk og skremmende ovenfor andre), og tar seg frihet å skrike høyt alt hun tenker og føler i de mest upassende situasjoner som for andre fremstår som direkte bissart - midt i gruppetimer, forelesninger om helt bissare ting. Hun gjør dette vist nok, pga hun sliter med det sosiale fordi hun er en eldre person... Hun har holdt sånn sirka litt over 20 ganger, hvis en skal akspetere at hun har gjort det i de fleste gruppe timer og forelesninger i tidsperiode på nesten 2 år - veldig få endre personer i like mentalt ustabil som vedkommende. Ved ikke hva som skal til for at hun skal tørre å la seg integrere inn sammen blant studenntene, eller om det kanskje er for sent. Blitt sånn eldre flokk på universitet, ettersom slike ikke klarer å ha noe med folk som er på instuttet. Takk for svar Hva vil du frem til med dette innlegget? Anonymkode: 88f06...d0b 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Er ikke detaljer i dette innlegget lett å kjenne igjen for noen som kjenner situasjonen? Anonymkode: 19f3c...d4c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Er du bekymret for en medstudent snakker du med noen ansatte på skolen eller instituttet ditt. Så tar de det videre. Anonymkode: 7ffcb...74b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden *Bekymret*-ikke "BeSkymret". Anonymkode: 7bfba...142 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er ikke detaljer i dette innlegget lett å kjenne igjen for noen som kjenner situasjonen? Anonymkode: 19f3c...d4c Hva er situasjonen? Skjønte ingenting, men får håpe ingen kjenner seg igjen. Anonymkode: a2e36...68e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Da jeg slet litt med forståelsen av denne teksten, ba jeg Chatgtp analysere hva tekstforfatteren uttrykker ut fra et kognitivt atferdsteoretisk perspektiv og her er hva den kom frem til 😅 Kognitive Skjemaer Forfatteren av teksten ser ut til å ha utviklet kognitive skjemaer som påvirker deres oppfatning av både den eldre kvinnelige studenten og sosiale interaksjoner generelt. Det er mulig at forfatteren har en tendens til å kategorisere mennesker basert på atferd, og i dette tilfellet opplever de den eldre kvinnen som «bizarre» og «utstøtt». Dette kan tyde på en underliggende tro på at sosial aksept kun er tilgjengelig for de som oppfører seg på en viss måte, noe som skaper en rigid forståelse av sosiale normer. Negative Tanker og Antagelser Forfatterens bekymringer for den eldre studenten kan være drevet av negative tanker og antagelser om både henne selv og andre. For eksempel kan forfatteren tenke: «Hvis jeg oppfører meg på en annen måte, vil jeg bli avvist» eller «andre vil dømme meg hvis jeg ikke følger sosiale normer». Disse tankene kan skape en følelse av angst og stress, både for forfatteren selv og i relasjon til den eldre studenten. Det kan også føre til en tendens til å unngå situasjoner hvor de kan oppleve lignende sosiale feilgrep. Atferdsmønstre Forfatterens fokus på den eldre studentens «upassende» oppførsel kan indikere en tendens til å projisere egne usikkerheter på henne. I stedet for å se på situasjonen med empati, kan forfatteren kritisere kvinnen som en måte å beskytte seg selv på, og dermed unngå å konfrontere egne frykter om sosial integrering. Dette kan være en form for forsvar mot det de ser som en potensiell trussel mot deres egen selvfølelse. Sosial Sammenligning Forfatteren kan også være engasjert i en form for sosial sammenligning, der de vurderer seg selv i forhold til den eldre studenten. Dette kan føre til en følelse av overlegenhet eller ubehag, avhengig av hvordan forfatteren vurderer seg selv i lys av kvinnens oppførsel. Hvis forfatteren ser seg selv som «normal» i kontrast til kvinnen, kan dette gi en midlertidig følelse av sikkerhet, men det kan også skape avstand og en følelse av isolasjon. Behov for Empati og Refleksjon Becks kognitive tilnærming ville tilrådende forfatteren å reflektere over sine egne tanker og antagelser om den eldre kvinnen, og hvordan disse påvirker deres følelser og atferd. Å utvikle en mer empatisk holdning kan være til hjelp i å forstå kvinnen bedre, og i å utfordre egne negative tankemønstre. Konklusjon Gjennom en kognitiv atferdsteoretisk linse kan vi se at forfatterens reaksjoner og tanker angående den eldre kvinnelige studenten er dypt sammenvevd med deres egne kognitive skjemaer og negative antagelser om sosial interaksjon. Forfatteren kan ha nytte av å utforske og utfordre disse tankene for å fremme bedre relasjoner og øke sin egen følelsesmessige velvære. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Det er vanskelig å forstå hva du mener, men jeg ville ikke blandet meg inn. Hvis denne damer skremmer folk og skriker under forelesningene så regner jeg med at studieplassen kommer til å ta tak i situasjonen. Anonymkode: 9115a...37a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Du formulerer deg som en kråke. Og det er umulig å skjønne hva du egentlig ber om hjelp til. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Det er mulig hun sliter med hørselen og kan være døv på et øre siden hun snakker høyt. Hvorfor skal hun gidde å integrere seg med såpass mye yngre folk? Du TS bør jobbe med ditt med ditt mennesyn og evne til språkføring. Anonymkode: 39bd2...3cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden nvitoa skrev (2 timer siden): Hei, beskymret for en eldre kvinnelig student (40-50 års alder) på informatikk studie. Hun henger seg opp i en manlig student, som hun aldri har snakket med, fordi hun er redd for å snakke med mennesker ned i 18-20 års alderen. Hun er utdannet sykepleier (gjemmer seg bak utdanningen, til å tørre å ta seg frihet til å oppføre seg kaotisk og skremmende ovenfor andre), og tar seg frihet å skrike høyt alt hun tenker og føler i de mest upassende situasjoner som for andre fremstår som direkte bissart - midt i gruppetimer, forelesninger om helt bissare ting. Hun gjør dette vist nok, pga hun sliter med det sosiale fordi hun er en eldre person... Hun har holdt sånn sirka litt over 20 ganger, hvis en skal akspetere at hun har gjort det i de fleste gruppe timer og forelesninger i tidsperiode på nesten 2 år - veldig få endre personer i like mentalt ustabil som vedkommende. Ved ikke hva som skal til for at hun skal tørre å la seg integrere inn sammen blant studenntene, eller om det kanskje er for sent. Blitt sånn eldre flokk på universitet, ettersom slike ikke klarer å ha noe med folk som er på instuttet. Takk for svar Tror du bør legge inn litt mindre energi i henne, og heller rette det mot skriveferdighetene dine. Anonymkode: 2d744...f14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden absinthia skrev (2 timer siden): Da jeg slet litt med forståelsen av denne teksten, ba jeg Chatgtp analysere hva tekstforfatteren uttrykker ut fra et kognitivt atferdsteoretisk perspektiv og her er hva den kom frem til 😅 Kognitive Skjemaer Forfatteren av teksten ser ut til å ha utviklet kognitive skjemaer som påvirker deres oppfatning av både den eldre kvinnelige studenten og sosiale interaksjoner generelt. Det er mulig at forfatteren har en tendens til å kategorisere mennesker basert på atferd, og i dette tilfellet opplever de den eldre kvinnen som «bizarre» og «utstøtt». Dette kan tyde på en underliggende tro på at sosial aksept kun er tilgjengelig for de som oppfører seg på en viss måte, noe som skaper en rigid forståelse av sosiale normer. Negative Tanker og Antagelser Forfatterens bekymringer for den eldre studenten kan være drevet av negative tanker og antagelser om både henne selv og andre. For eksempel kan forfatteren tenke: «Hvis jeg oppfører meg på en annen måte, vil jeg bli avvist» eller «andre vil dømme meg hvis jeg ikke følger sosiale normer». Disse tankene kan skape en følelse av angst og stress, både for forfatteren selv og i relasjon til den eldre studenten. Det kan også føre til en tendens til å unngå situasjoner hvor de kan oppleve lignende sosiale feilgrep. Atferdsmønstre Forfatterens fokus på den eldre studentens «upassende» oppførsel kan indikere en tendens til å projisere egne usikkerheter på henne. I stedet for å se på situasjonen med empati, kan forfatteren kritisere kvinnen som en måte å beskytte seg selv på, og dermed unngå å konfrontere egne frykter om sosial integrering. Dette kan være en form for forsvar mot det de ser som en potensiell trussel mot deres egen selvfølelse. Sosial Sammenligning Forfatteren kan også være engasjert i en form for sosial sammenligning, der de vurderer seg selv i forhold til den eldre studenten. Dette kan føre til en følelse av overlegenhet eller ubehag, avhengig av hvordan forfatteren vurderer seg selv i lys av kvinnens oppførsel. Hvis forfatteren ser seg selv som «normal» i kontrast til kvinnen, kan dette gi en midlertidig følelse av sikkerhet, men det kan også skape avstand og en følelse av isolasjon. Behov for Empati og Refleksjon Becks kognitive tilnærming ville tilrådende forfatteren å reflektere over sine egne tanker og antagelser om den eldre kvinnen, og hvordan disse påvirker deres følelser og atferd. Å utvikle en mer empatisk holdning kan være til hjelp i å forstå kvinnen bedre, og i å utfordre egne negative tankemønstre. Konklusjon Gjennom en kognitiv atferdsteoretisk linse kan vi se at forfatterens reaksjoner og tanker angående den eldre kvinnelige studenten er dypt sammenvevd med deres egne kognitive skjemaer og negative antagelser om sosial interaksjon. Forfatteren kan ha nytte av å utforske og utfordre disse tankene for å fremme bedre relasjoner og øke sin egen følelsesmessige velvære. 🤣🤣🤣🤣 Her er vi inne på noe Anonymkode: ec778...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nvitoa Skrevet 16 minutter siden Forfatter #20 Del Skrevet 16 minutter siden (endret) "Det er vanskelig å forstå hva du mener, men jeg ville ikke blandet meg inn. Hvis denne damer skremmer folk og skriker under forelesningene så regner jeg med at studieplassen kommer til å ta tak i situasjonen." Det kan en nok ikke være så sikker på. Uansett.. folk legger merke til ting, og vet det samme som meg: Folk havnet på hotell observasjon, og fikk rare problemer med BUP, hvis en gjorde noe like dumt på barne eller ungdomsskolen. Endret 15 minutter siden av nvitoa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå