AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Hei. Jeg lurte på om noen vet hvordan pensjonen blir ved uføretrygd? Blir man automatisk minstepensjonist ved 67 år? Leser at uføretrygd ikke er pensjonsgivende inntekt, men ser at pensjonsbeholdningen min øker for hvert år, så blir litt confused. Og hva er beløpet for en minstepensjonist nå i dag? Anonymkode: ce900...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Beløpet for en minstepensjonist er tragiske greier for de som er født 1963 eller senere. Et land som innen nyttår mest sannsynlig vil runde 20.000 MRD kroner i oljefondet. Akkurat nå viser telleren 19.260 MRD kroner. Er jo en skam hvordan man piner syke mennesker med lave satser. Inkluderer du med bostøtte, hvis du er kvalifisert til det som minstepensjonist som eier knapt nok noe, så ender man opp med noe som ca 22.500. Avhengig av kommunen man bor i. Uten bostøtte, rett under 20.000 som enslig minstepensjonist. Partier på høyresiden ønsker helst at man skal krepere så raskt som mulig ned i graven siden det aller viktigste er at de aller rikeste (og friskeste) skal få enda mer skattelette enn det de allerede har, slik at de kan leve lange liv med høy livskvalitet. Vi som er ufør-syke og "cruiser inn" mot minstepensjonen uten at vi eier knapt nok noe, er fvcked big time. Dagens regjering har prøvd å gjøre noe bra med de som er født på 1950-tallet, så de får noen justeringer nå til sin fordel. Men for oss som er født etter 1963 ligger ikke noe spesielt bra i sikte. Det eneste er at det kan være slik at vi kommer til å motta uføretrygd lenger enn 67 år. F eks, det skal justeres for tiåret man er født etter det jeg har lest, så er du i 40-årene så skal man angivelig kunne få uføretrygd til man er 69 år. De holder på å redegjøre for det nå, tror jeg. Anonymkode: e15d1...5ba 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Beløpet for en minstepensjonist er tragiske greier for de som er født 1963 eller senere. Et land som innen nyttår mest sannsynlig vil runde 20.000 MRD kroner i oljefondet. Akkurat nå viser telleren 19.260 MRD kroner. Er jo en skam hvordan man piner syke mennesker med lave satser. Inkluderer du med bostøtte, hvis du er kvalifisert til det som minstepensjonist som eier knapt nok noe, så ender man opp med noe som ca 22.500. Avhengig av kommunen man bor i. Uten bostøtte, rett under 20.000 som enslig minstepensjonist. Partier på høyresiden ønsker helst at man skal krepere så raskt som mulig ned i graven siden det aller viktigste er at de aller rikeste (og friskeste) skal få enda mer skattelette enn det de allerede har, slik at de kan leve lange liv med høy livskvalitet. Vi som er ufør-syke og "cruiser inn" mot minstepensjonen uten at vi eier knapt nok noe, er fvcked big time. Dagens regjering har prøvd å gjøre noe bra med de som er født på 1950-tallet, så de får noen justeringer nå til sin fordel. Men for oss som er født etter 1963 ligger ikke noe spesielt bra i sikte. Det eneste er at det kan være slik at vi kommer til å motta uføretrygd lenger enn 67 år. F eks, det skal justeres for tiåret man er født etter det jeg har lest, så er du i 40-årene så skal man angivelig kunne få uføretrygd til man er 69 år. De holder på å redegjøre for det nå, tror jeg. Anonymkode: e15d1...5ba Stemmer det. Jeg er født i 1955 og gikk ufør i fem år før jeg fikk alderspensjon. Så jeg er litt spent på hvor mye ekstra det blir. Ordningen gjelder først fra nyttår da. Anonymkode: f3b6e...5b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Beløpet for en minstepensjonist er tragiske greier for de som er født 1963 eller senere. Et land som innen nyttår mest sannsynlig vil runde 20.000 MRD kroner i oljefondet. Akkurat nå viser telleren 19.260 MRD kroner. Er jo en skam hvordan man piner syke mennesker med lave satser. Inkluderer du med bostøtte, hvis du er kvalifisert til det som minstepensjonist som eier knapt nok noe, så ender man opp med noe som ca 22.500. Avhengig av kommunen man bor i. Uten bostøtte, rett under 20.000 som enslig minstepensjonist. Partier på høyresiden ønsker helst at man skal krepere så raskt som mulig ned i graven siden det aller viktigste er at de aller rikeste (og friskeste) skal få enda mer skattelette enn det de allerede har, slik at de kan leve lange liv med høy livskvalitet. Vi som er ufør-syke og "cruiser inn" mot minstepensjonen uten at vi eier knapt nok noe, er fvcked big time. Dagens regjering har prøvd å gjøre noe bra med de som er født på 1950-tallet, så de får noen justeringer nå til sin fordel. Men for oss som er født etter 1963 ligger ikke noe spesielt bra i sikte. Det eneste er at det kan være slik at vi kommer til å motta uføretrygd lenger enn 67 år. F eks, det skal justeres for tiåret man er født etter det jeg har lest, så er du i 40-årene så skal man angivelig kunne få uføretrygd til man er 69 år. De holder på å redegjøre for det nå, tror jeg. Anonymkode: e15d1...5ba Vi som er født etter 1963 er screwed. Regjeringen(e) har nok sluppet unna med dette fordi det ikke er noen som får følgene av dette akkurat nå, og da blir ikke protestene så store, for de fleste klarer ikke se så langt frem i tid. Og når folk født etter 1963 begynner å gå av med pensjon, er det for sent. Vi skal liksom “spare til pensjon selv”, og det er jo vel og bra hvis man kan det, men ikke alle kan det. Og før var liksom ikke statens plan for at man skulle kunne leve et ok liv som pensjonist at man skulle basere seg på folketrygden OG pensjon fra jobben OG egen sparing! Men sånn er det altså nå. Og det vil bare bli verre. Anonymkode: 62cd1...d6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stemmer det. Jeg er født i 1955 og gikk ufør i fem år før jeg fikk alderspensjon. Så jeg er litt spent på hvor mye ekstra det blir. Ordningen gjelder først fra nyttår da. Anonymkode: f3b6e...5b5 Kom det ikke noe nytt om hvor lenge vi fortsatte opptjeningen? Det har vel sluttet ved 62 år, men skal fortsette til 67? Jeg er ikke sikker. Jeg hadde uføretrygd i 4 år fra jeg var 63.Er født i 1957. pensjonsopptjeningen sto stille i disse årene. Jeg har ikke hørt noe om det på en stund. Anonymkode: d67de...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi som er født etter 1963 er screwed. Regjeringen(e) har nok sluppet unna med dette fordi det ikke er noen som får følgene av dette akkurat nå, og da blir ikke protestene så store, for de fleste klarer ikke se så langt frem i tid. Og når folk født etter 1963 begynner å gå av med pensjon, er det for sent. Vi skal liksom “spare til pensjon selv”, og det er jo vel og bra hvis man kan det, men ikke alle kan det. Og før var liksom ikke statens plan for at man skulle kunne leve et ok liv som pensjonist at man skulle basere seg på folketrygden OG pensjon fra jobben OG egen sparing! Men sånn er det altså nå. Og det vil bare bli verre. Anonymkode: 62cd1...d6d Vi sparer til pensjon selv i tillegg til at vi betaler for dagens rause pensjonsordning til de som også har nytt ekstremt godt av boligprisstigningen. Dagens pensjonister slapp å ta utdanning for å ta en enkel jobb og de har fått leve som voksne i noen av Norges beste tiår. Dessertgenerasjonen presterer likevel å klage. Forstå det den som kan. Anonymkode: cbaae...7c7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi sparer til pensjon selv i tillegg til at vi betaler for dagens rause pensjonsordning til de som også har nytt ekstremt godt av boligprisstigningen. Dagens pensjonister slapp å ta utdanning for å ta en enkel jobb og de har fått leve som voksne i noen av Norges beste tiår. Dessertgenerasjonen presterer likevel å klage. Forstå det den som kan. Anonymkode: cbaae...7c7 Blir det ikke litt lavmål å sette generasjoner opp mot hverandre i eget land? Uten sammenligning ser jeg med skrekk og gru på hvor splittet folket er i Donald-land (USA). Noen snakker til og med om fare for borgerkrig igjen. Misunnelsen her på berget er sterkere en kjønnsdriften.. Anonymkode: f3b6e...5b5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vi sparer til pensjon selv i tillegg til at vi betaler for dagens rause pensjonsordning til de som også har nytt ekstremt godt av boligprisstigningen. Dagens pensjonister slapp å ta utdanning for å ta en enkel jobb og de har fått leve som voksne i noen av Norges beste tiår. Dessertgenerasjonen presterer likevel å klage. Forstå det den som kan. Anonymkode: cbaae...7c7 Såpass altså. For vi har liksom fått alt gratis vi? Og alle er rike, jaja.. vi er ikke det nei. Boligprisene har ikke økt like vanvittig utenfor storbyene. Vi vokste opp i fattigdom og jobbet og slet for å gi dere utakknemlige, kravstore unger alt dere pekte på. Vi ville gi dere muligheten for et bedre liv enn vi hadde selv. Velstanden er skjevt fordelt. Anonymkode: d67de...0a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Uføretrygd gir pensjonsopptjening Er født på 70’tallet, kommer til å få en bra pensjon, så er mye tull som blir sakt her i denne tråden, slutt å syt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Jeg lurte på om noen vet hvordan pensjonen blir ved uføretrygd? Blir man automatisk minstepensjonist ved 67 år? Leser at uføretrygd ikke er pensjonsgivende inntekt, men ser at pensjonsbeholdningen min øker for hvert år, så blir litt confused. Og hva er beløpet for en minstepensjonist nå i dag? Anonymkode: ce900...a04 Kommer vel an på når du er født? Jeg er født sent så kommer ikke til og få minstepensjon. Tror jeg blir automatisk uten inntekt når jeg fyller 67 , og får garantipensjon fra 70? Anonymkode: 7db27...4cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi som er født etter 1963 er screwed. Regjeringen(e) har nok sluppet unna med dette fordi det ikke er noen som får følgene av dette akkurat nå, og da blir ikke protestene så store, for de fleste klarer ikke se så langt frem i tid. Og når folk født etter 1963 begynner å gå av med pensjon, er det for sent. Vi skal liksom “spare til pensjon selv”, og det er jo vel og bra hvis man kan det, men ikke alle kan det. Og før var liksom ikke statens plan for at man skulle kunne leve et ok liv som pensjonist at man skulle basere seg på folketrygden OG pensjon fra jobben OG egen sparing! Men sånn er det altså nå. Og det vil bare bli verre. Anonymkode: 62cd1...d6d Hva mener du at er alternativet? Det er de som jobber som betaler pensjonen til de som mottar det. Det blir færre og færre arbeidstakere for hver pensjonist. Om noen få tiår, må man betale halve lønna for å dekke pensjonsytelsene til andre. Da trenger vi pengene i Oljefondet. Ikke nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Såpass altså. For vi har liksom fått alt gratis vi? Og alle er rike, jaja.. vi er ikke det nei. Boligprisene har ikke økt like vanvittig utenfor storbyene. Vi vokste opp i fattigdom og jobbet og slet for å gi dere utakknemlige, kravstore unger alt dere pekte på. Vi ville gi dere muligheten for et bedre liv enn vi hadde selv. Velstanden er skjevt fordelt. Anonymkode: d67de...0a6 Hvor gamme er du? hvis du er født i mellomkrigstiden så ja. Problemet var at dere ga barna deres alt, og glemte at det skulle komme generasjoner etter. De som går av med pensjon nå er vel den første generasjonen som ikke tenker sånn du beskriver. Dere bomma fullstendig da dere skrev lagde en velferdsstat for dere selv og de bortskjemte barna deres. Anonymkode: 7db27...4cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Brunello skrev (2 minutter siden): Hva mener du at er alternativet? Det er de som jobber som betaler pensjonen til de som mottar det. Det blir færre og færre arbeidstakere for hver pensjonist. Om noen få tiår, må man betale halve lønna for å dekke pensjonsytelsene til andre. Da trenger vi pengene i Oljefondet. Ikke nå. Det er ikke et godt alternativ, det er jo det som er problemet. Man måtte jo gå tilbake i tid. Dagens pensjoner var jo ment for og holde i snitt 3 år. Nå er det i snitt, hva da, 20 år? Tenkte de ikke på både lengre levealder og babyboomen etter andre verdenskrig da de lagde dagens pendjonsordning? Åpenbart ikke, så vi er litt fucked. Og nei, det hjelper ikke og skylde på dagens pensjonister og vi kan ikke sette ned pensjonene deres nå. Man kunne jo kanskje bedt dem spare litt selv også for 40 år siden, men det er litt sent. Anonymkode: 7db27...4cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi sparer til pensjon selv i tillegg til at vi betaler for dagens rause pensjonsordning til de som også har nytt ekstremt godt av boligprisstigningen. Dagens pensjonister slapp å ta utdanning for å ta en enkel jobb og de har fått leve som voksne i noen av Norges beste tiår. Dessertgenerasjonen presterer likevel å klage. Forstå det den som kan. Anonymkode: cbaae...7c7 Jepp. Generasjonen som går av med pensjon i disse dager har trukket vinnerloddet på alle vis, mer enn noen annen generasjon i norsk historie. Jeg har derfor relativt lite sympati for klagende pensjonister, med unntak av minstepensjonister. Men det er gjerne ikke de som klager høyest engang. Vi må jobbe lengre, betale for dagens dyre gullpensjoner, spare til pensjon selv, og få mindre i pensjon fra staten. Topp. Sannsynligvis må vi også regne med mindre hjelp fra det offentlige når vi blir pleietrengende. Anonymkode: 62cd1...d6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor gamme er du? hvis du er født i mellomkrigstiden så ja. Problemet var at dere ga barna deres alt, og glemte at det skulle komme generasjoner etter. De som går av med pensjon nå er vel den første generasjonen som ikke tenker sånn du beskriver. Dere bomma fullstendig da dere skrev lagde en velferdsstat for dere selv og de bortskjemte barna deres. Anonymkode: 7db27...4cf Det er vel ikke så mange født i mellomkrigstiden som er på KG, de er jo 85+ år. Anonymkode: 62cd1...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden Brunello skrev (1 time siden): Hva mener du at er alternativet? Det er de som jobber som betaler pensjonen til de som mottar det. Det blir færre og færre arbeidstakere for hver pensjonist. Om noen få tiår, må man betale halve lønna for å dekke pensjonsytelsene til andre. Da trenger vi pengene i Oljefondet. Ikke nå. Det er ikke noe alternativ, og jeg foreslår ikke å tappe oljefondet nå, av årsaken du skriver. Men alle forslag til endringer som går ut over dagens pensjonister blir droppet. For da blir det ramaskrik. Dermed skyves regninga i enda større grad over på morgendagens pensjonister. Kommuner og fylkeskommuner klarer heller ikke å ta inn over seg at de må endre på ting som skolestruktur, for de klarer ikke tenke lengre frem enn neste valg. Anonymkode: 62cd1...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Såpass altså. For vi har liksom fått alt gratis vi? Og alle er rike, jaja.. vi er ikke det nei. Boligprisene har ikke økt like vanvittig utenfor storbyene. Vi vokste opp i fattigdom og jobbet og slet for å gi dere utakknemlige, kravstore unger alt dere pekte på. Vi ville gi dere muligheten for et bedre liv enn vi hadde selv. Velstanden er skjevt fordelt. Anonymkode: d67de...0a6 Og hvem bygget opp landet etter krigsårene? Det var ikke gjort på et år, det skjedde til godt utpå 60 tallet. Vi hadde ikke mobil, pc, og mye av dagens bekvemmeligheter.. Anonymkode: f3b6e...5b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hvem bygget opp landet etter krigsårene? Det var ikke gjort på et år, det skjedde til godt utpå 60 tallet. Vi hadde ikke mobil, pc, og mye av dagens bekvemmeligheter.. Anonymkode: f3b6e...5b5 Og jaggu ser det ut etter dere. Anonymkode: 7992a...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Og jaggu ser det ut etter dere. Anonymkode: 7992a...9fd Hvordan da? Aldri har man hatt høyere levestandard i Norge enn nå, aldri bedre økonomi heller, høres ut som at folk ikke har råd til mat, enda så er flertallet overvektige og aldri har så få ungdommer aerbeidet🫣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jepp. Generasjonen som går av med pensjon i disse dager har trukket vinnerloddet på alle vis, mer enn noen annen generasjon i norsk historie. Jeg har derfor relativt lite sympati for klagende pensjonister, med unntak av minstepensjonister. Men det er gjerne ikke de som klager høyest engang. Vi må jobbe lengre, betale for dagens dyre gullpensjoner, spare til pensjon selv, og få mindre i pensjon fra staten. Topp. Sannsynligvis må vi også regne med mindre hjelp fra det offentlige når vi blir pleietrengende. Anonymkode: 62cd1...d6d Høres merkelig ut, er født på 70 tallet, jeg kan gå av med en bra pensjon på 62år, så ser ikke helt at det er dårlig for oss ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå