AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #21 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva er verdien på fritidsboligen? Å selge denne er jo smart, først fjerne kredittkortet. Så må du lage en bedre avtale på de to lånene. Anonymkode: f7e7e...4a0 Denne boligen ønsker jeg ikke å selge. Den har alt for stor verdi for meg. Det er en lav månedskostnad, og i utgangspunktet har jeg råd til å ha den. Problemet mitt er at jeg ikke får ned månedskostnadene på gjelden jeg har. Jeg har stabil lønn, og tjener relativt greit, men jeg har enorme månedskostnader som gjør at jeg går i minus hver måned. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gjeldsrådgiver ts. Før du ikke klarer å håndtere det lenger. Anonymkode: 8da2d...d9a Jeg noterer meg dette. Har sett på NAV, men må være så ærlig å innrømme at jeg er livredd for å gå dit da jeg er redd de krever at jeg for eksempel må selge fritidsboligen, noe jeg absolutt ikke ønsker på grunn av verdien. Anonymkode: 0846c...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #22 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne boligen ønsker jeg ikke å selge. Den har alt for stor verdi for meg. Det er en lav månedskostnad, og i utgangspunktet har jeg råd til å ha den. Problemet mitt er at jeg ikke får ned månedskostnadene på gjelden jeg har. Jeg har stabil lønn, og tjener relativt greit, men jeg har enorme månedskostnader som gjør at jeg går i minus hver måned. Jeg noterer meg dette. Har sett på NAV, men må være så ærlig å innrømme at jeg er livredd for å gå dit da jeg er redd de krever at jeg for eksempel må selge fritidsboligen, noe jeg absolutt ikke ønsker på grunn av verdien. Anonymkode: 0846c...50f Inntektene dine står altså ikke til utgiftene. Hvordan er kapasiteten din til å ta deg en ekstra jobb? En deltidsjobb? Helgejobb? Jeg antar her at jobben du har er en vanlig dagtidsjobb. Nav kan ikke kreve at du skal selge, en gjeldsrådgiver kan kun gi deg råd. Ikke kreve. Anonymkode: 27843...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #23 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Inntektene dine står altså ikke til utgiftene. Hvordan er kapasiteten din til å ta deg en ekstra jobb? En deltidsjobb? Helgejobb? Jeg antar her at jobben du har er en vanlig dagtidsjobb. Nav kan ikke kreve at du skal selge, en gjeldsrådgiver kan kun gi deg råd. Ikke kreve. Anonymkode: 27843...921 Jeg har ikke kapasitet til det. Jeg har ikke kapasitet til noe, og jeg er for tiden ute av jobb (sykemeldt). Jeg går til psykolog og jeg har fått henvisning til DPS pga psykisk uhelse. Det er ikke økonomien som er hovedårsaken til dette, men den har blitt et stort og kraftig tilleggsproblem til alt annet jeg strever med. Er jeg så "heldig" at jeg har en "god" dag (dvs ikke gråter eller får panikk), overskygges den av at jeg tenker på det økonomiske 24/7. Anonymkode: 0846c...50f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #24 Del Skrevet 16 timer siden Jeg hadde 550 000,- Tok tak, lagde et ordentlig regneark, betale ned de med høyest rente først. Solgte unna ting jeg ikke trengte, var så deilig å se at gjelden gikk litt ned, selv om det var mikroskopisk. Og kjøpestopp på klær, regner med at du også har fullt klesskap. Etter å ha fått god oversikt brukte jeg Lendo til å refinansiere til lavere rente. Jeg hadde som deg ingen inkassokrav eller misligholdt gjeld, det betyr at du får bedre rente enn mange andre. Jeg betaler mitt siste avdrag i november, ufattelig deilig! Anonymkode: b24fe...267 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #25 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Denne boligen ønsker jeg ikke å selge. Den har alt for stor verdi for meg. Det er en lav månedskostnad, og i utgangspunktet har jeg råd til å ha den. Problemet mitt er at jeg ikke får ned månedskostnadene på gjelden jeg har. Jeg har stabil lønn, og tjener relativt greit, men jeg har enorme månedskostnader som gjør at jeg går i minus hver måned. Jeg noterer meg dette. Har sett på NAV, men må være så ærlig å innrømme at jeg er livredd for å gå dit da jeg er redd de krever at jeg for eksempel må selge fritidsboligen, noe jeg absolutt ikke ønsker på grunn av verdien. Anonymkode: 0846c...50f Om du ikke får penger fra NAV så kan de heller ikke kreve noe. I hvert fall ikke noe du trenger å høre på. Men så må du heller ikke forveksle velmenende råd og "krav". Dette er ikke tiden for å være lettfornærmelig. Anonymkode: 47762...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #26 Del Skrevet 15 timer siden Gjeldsrådgivere finnes hos kommunen, hos NAV og i noen banker. Og av og til hos selvfølgelig kvinneguiden og Luksusfellen. Jeg ville hørt med banken hvor du har hyttelånet om å bake inn deler av forbrukslånet inn i hyttelånet for å få i hvert fall litt lavere rente totalt sett. Aller helst ville jeg solgt hytta og brukt det du da slipper å betale på hyttelånet til raskest mulig å bli kvitt forbrukslånene. Du har jo ikke råd til hytta! Innse at alle har ikke råd til alt. Selv ikke selveste deg. Hvor ofte er du på hytta? Kan du leie den ut? Anonymkode: 47762...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #27 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Denne boligen ønsker jeg ikke å selge. Den har alt for stor verdi for meg. Det er en lav månedskostnad, og i utgangspunktet har jeg råd til å ha den. Problemet mitt er at jeg ikke får ned månedskostnadene på gjelden jeg har. Jeg har stabil lønn, og tjener relativt greit, men jeg har enorme månedskostnader som gjør at jeg går i minus hver måned. Jeg noterer meg dette. Har sett på NAV, men må være så ærlig å innrømme at jeg er livredd for å gå dit da jeg er redd de krever at jeg for eksempel må selge fritidsboligen, noe jeg absolutt ikke ønsker på grunn av verdien. Anonymkode: 0846c...50f Nei, du har jo ikke råd til denne hytta. Er det et alternativ å selge boligen, og bo på hytta? Leie ut en av de? Leie ut et rom i boligen? Skjønner at du er fortvilet, men penger fungerer slik at enten har du det, eller så har du det ikke. Det er ingen skjønn, eller følelser involvert i selve pengene. Enten går du i null, pluss eller minus hver måned. Går du i null eller minus, må du faktisk gjøre noe. For hver krone du får inn på lånene, så blir den totale rentekostnaden redusert. Har du etterspurt forlenget nedbetalingstid på boliglån og hyttelån? Jeg var selv psykisk syk i 10+ år i ungdommen/tidlig voksen alder. Levde på det siste jeg fant i skapene og gratis vareprøver jeg fant rundtom, hadde det helt jævlig og så ingen fremtid. Tok grep litt etter litt. Det starter selvsagt med den fysiske helsen, men vi mennesker er flokkdyr, så for at det mentale skal bli noenlunde stabilt må vi lufte problemene til noen, og ta til oss hjelp. Ta for deg én dag om gangen. Og én ting om gangen. Anonymkode: 106d8...668 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #28 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du er her for å dømme eller skrive negativt, ber jeg deg gå ut av tråden i stedet. Jeg har klart å dra på meg en stort forbrukslån over 500 000. Jeg har vært psykisk syk en lengre periode, går nå til behandling, og innser hva jeg har gjort mot meg selv. Nå trenger jeg hjelp til å komme meg ut av situasjonen. Jeg har ikke snakket med noen i familien om det, men tviler på at de ønsker å hjelpe. For meg er den største utfordringen å snakke om det. Jeg vil helst prøve å løse det selv, men jeg vet rett og slett ikke hvordan. Jeg har heller ikke nok verdi i bolig til å kunne bake det inn der. Har du eller noen du kjenner vært i samme situasjon, og fikk hjelp, ønsker jeg gjerne å vite om det. Anonymkode: 0846c...50f Jeg er i helt lik situasjon som deg så kan dele mine erfaringer med deg. Jeg eide leilighet når jeg ble psykisk syk. Når jeg ble syk sluttet jeg å åpne post og regningene hopet seg opp. Leiligheten holdt på å gå på tvangssalg, men fikk solgt den selv før det gikk så langt. Pga psyken mistet jeg helt kontrollen på penger og begynte å ta opp forbrukslån for å kjøpe ting for å fylle tomheten inni meg. Tenkte aldri på rentene eller at lånet faktisk skulle betales. Alle kreditorer har sendt krav til namsmannen og har hatt lønnstrekk i 2 år nå fast og ellers av og på. Jeg hadde 800.000 i usikret gjeld og søkte gjeldsordning. Fikk avslag selv om gjelden var gammel fordi inntekten var såpass høy. Har nå betalt ned 200.000 ved lønnstrekk på 2 år. Nå er jeg ekstremt heldig og får erstatning så jeg får betalt ned alt. Men jeg har sett mye på luksusfellen og rådet de hadde gitt deg er å selge hytta. Selv om du tenker at du har råd å beholde den så har du ikke det nå. Overskuddet kan gå med til å betale gjelden og forhandle med kreditorer for å få lavere rente. I tillegg til å selge noe du har av verdi. Skrive budsjett og ikke bruke noe på ting du ikke trenger. Problemet når man har så mye forbrukslån med høye renter er at man aldri blir ferdig fordi rentene øker hele tiden. Jeg har vært i kontakt med sosionom flere ganger og økonomisk rådgiver på nav.de kan hjelpe deg å ringe kreditorer og prøve å få til en avtale. Det burde du gjøre så fort som mulig. Du er heldig som ikke har inkassokrav så du må ta kontakt med gjeld rådgiver nå før ting begynner å gå til inkasso. Da blir det høye rettsgebyrer og omkostninger og de kan ta pant i boligen din. Jeg har betalt enorme summer i omkostninger og renter. Er så lett å pådra seg gjeld når man er deprimert og så får man angst av å tenke på at man har mistet kontroll. Jeg tror dps har sosionom som du kan få møte med. Hun kan også hjelpe deg å ta kontakt med kreditorene. Anonymkode: 793e1...b25 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #29 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne boligen ønsker jeg ikke å selge. Den har alt for stor verdi for meg. Det er en lav månedskostnad, og i utgangspunktet har jeg råd til å ha den. Problemet mitt er at jeg ikke får ned månedskostnadene på gjelden jeg har. Jeg har stabil lønn, og tjener relativt greit, men jeg har enorme månedskostnader som gjør at jeg går i minus hver måned. Jeg noterer meg dette. Har sett på NAV, men må være så ærlig å innrømme at jeg er livredd for å gå dit da jeg er redd de krever at jeg for eksempel må selge fritidsboligen, noe jeg absolutt ikke ønsker på grunn av verdien. Anonymkode: 0846c...50f Hva du ønsker å selge betyr ikke noe, du må bli kvitt gjelden din. Er det som betyr noe for deg! Etterpå kan du starte på nytt, en fritidsbolig er ikke viktig å ha, men en økonomi som gjør at du kan leve uten masse bekymringer. Om du ikke betaler ned gjelden din blir alt bare verre. Jeg er lei av å hjelpe mennesker som ikke vil hjelpe seg selv. Har lang erfaring med dette, uansett hva du kan selge: Gjør det! Du må blir ferdig med gjelden! Ny start i livet, der du har ryddig økonomi. Alt handler om pengene, slik er livet. Anonymkode: f7e7e...4a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #30 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er i helt lik situasjon som deg så kan dele mine erfaringer med deg. Jeg eide leilighet når jeg ble psykisk syk. Når jeg ble syk sluttet jeg å åpne post og regningene hopet seg opp. Leiligheten holdt på å gå på tvangssalg, men fikk solgt den selv før det gikk så langt. Pga psyken mistet jeg helt kontrollen på penger og begynte å ta opp forbrukslån for å kjøpe ting for å fylle tomheten inni meg. Tenkte aldri på rentene eller at lånet faktisk skulle betales. Alle kreditorer har sendt krav til namsmannen og har hatt lønnstrekk i 2 år nå fast og ellers av og på. Jeg hadde 800.000 i usikret gjeld og søkte gjeldsordning. Fikk avslag selv om gjelden var gammel fordi inntekten var såpass høy. Har nå betalt ned 200.000 ved lønnstrekk på 2 år. Nå er jeg ekstremt heldig og får erstatning så jeg får betalt ned alt. Men jeg har sett mye på luksusfellen og rådet de hadde gitt deg er å selge hytta. Selv om du tenker at du har råd å beholde den så har du ikke det nå. Overskuddet kan gå med til å betale gjelden og forhandle med kreditorer for å få lavere rente. I tillegg til å selge noe du har av verdi. Skrive budsjett og ikke bruke noe på ting du ikke trenger. Problemet når man har så mye forbrukslån med høye renter er at man aldri blir ferdig fordi rentene øker hele tiden. Jeg har vært i kontakt med sosionom flere ganger og økonomisk rådgiver på nav.de kan hjelpe deg å ringe kreditorer og prøve å få til en avtale. Det burde du gjøre så fort som mulig. Du er heldig som ikke har inkassokrav så du må ta kontakt med gjeld rådgiver nå før ting begynner å gå til inkasso. Da blir det høye rettsgebyrer og omkostninger og de kan ta pant i boligen din. Jeg har betalt enorme summer i omkostninger og renter. Er så lett å pådra seg gjeld når man er deprimert og så får man angst av å tenke på at man har mistet kontroll. Jeg tror dps har sosionom som du kan få møte med. Hun kan også hjelpe deg å ta kontakt med kreditorene. Anonymkode: 793e1...b25 Hvordan får du erstatning for dette? Anonymkode: 0846c...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #31 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan får du erstatning for dette? Anonymkode: 0846c...50f Sa jeg noe om at jeg får erstatning for dette? Jeg sa jeg får erstatning så jeg får betalt ned resten av gjelden. Jeg sa ikke noe om hva slags erstatning jeg får. Anonymkode: 793e1...b25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #32 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sa jeg noe om at jeg får erstatning for dette? Jeg sa jeg får erstatning så jeg får betalt ned resten av gjelden. Jeg sa ikke noe om hva slags erstatning jeg får. Anonymkode: 793e1...b25 Jeg beklager, jeg ordla meg feil. Hvis du vil, hadde jeg satt pris på om du kunne si noe om hvilken type erstatning du får. Grunn til at jeg spør er fordi jeg ser du skriver at du ble psykisk syk, og jeg er det selv, og lurer da på om det har noe med det å gjøre. Anonymkode: 0846c...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #33 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg beklager, jeg ordla meg feil. Hvis du vil, hadde jeg satt pris på om du kunne si noe om hvilken type erstatning du får. Grunn til at jeg spør er fordi jeg ser du skriver at du ble psykisk syk, og jeg er det selv, og lurer da på om det har noe med det å gjøre. Anonymkode: 0846c...50f Hvorfor vil du ikke rydde opp i det økonomiske? Regner med du har vært i kontakt med NAV i din periode som syk. Anonymkode: f7e7e...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #34 Del Skrevet 13 timer siden Har du muligheten til å leie ut fritidsboligen? Du kan også sjekke ut appen Horde, der kan du betale ned kredittkort og samle poeng som kan brukes på å betale ned mer gjeld eller gavekort på feks rema 1000 Anonymkode: cba21...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #35 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvorfor vil du ikke rydde opp i det økonomiske? Regner med du har vært i kontakt med NAV i din periode som syk. Anonymkode: f7e7e...4a0 Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil rydde opp i det økonomiske - det er akkurat det jeg vil. Og jeg prøver å gjøre det uten å miste store verdier av livet mitt, slik som fritidsboligen min er. Jeg går ikke nærmere innpå årsak av det på bakgrunn av anonymitet. Anonymkode: 0846c...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #36 Del Skrevet 13 timer siden Hva som er stort forbrukslån er vel avhengig av lønnen. 200 000 i forbrukslån er ganske stor om du sitter med en lav årslønn. Anonymkode: 745b9...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #37 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil rydde opp i det økonomiske - det er akkurat det jeg vil. Og jeg prøver å gjøre det uten å miste store verdier av livet mitt, slik som fritidsboligen min er. Jeg går ikke nærmere innpå årsak av det på bakgrunn av anonymitet. Anonymkode: 0846c...50f Skal du slette gjelden må du bruke alle betalingsmidler/måter. Gjelden bare vokser. Anonymkode: f7e7e...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #38 Del Skrevet 12 timer siden Det er ofte økonomiske gjeldsproblemer dukker opp som følge av alvorlig psykisk og fysisk sykdom som har vart i mange år eller permanent (mistet jobb, sykemeldt, AAP og ufør). Skjønner ikke hvorfor de som snakker om "Luksusfellen" er her i og med at Luksusfellen er gjerne for friske folk som har verdier i bolig, fast jobb som regel - og så eskalerer de og bruker enda mer enn de har. Luksusfellen er fundamentalt forskjellig fra syke og fattige folk som må leve på lave satser - som egentlig tilsvarer det samme som fengsel, der man får 3 måltider og "gratis" opphold i tillegg til gratis kurs og diverse korte utdanninger. Gjeldsordning burde være det klare svaret her, men siden du sier at du har en slags fritidsbolig i tillegg til at du "tjener greit" - whatever det måtte bety - så er du mest sannsynlig ikke kvalifisert til gjeldsordning - ennå. Du må se hva du har av verdier når det gjelder den fritidsboligen og om det du hevder er "tjener greit" er noe som du også vil fortsette med eller kommer du til å oppleve sterk nedgang i inntekten fremover. Åpenbart at BSU på ca 50.000 kan ryke uansett. Kan være at du må "sprenge denne" hardt inn i historien, og betale ned gjeld med den. Så kan man diskutere om fritidsboligen er verdt å beholde og ikke minst hva "tjener greit" er. De fleste vil sikkert nekte deg å refinansiere over 500.000 kr i usikret gjeld. Den eneste løsningen jeg ser hvis ikke du får gjeldsordning, men samtidig nekter å se på om fritidsboligen skal ryke eller ikke, så må du bare "refinansiere" forbrukslånet med Lånekassen sitt lån- og stipend. Så får du skylde dem penger heller. Melde deg opp i noen myke bokstav-fag online etter at du har betalt semesteravgift og kjør på. Husk at det holder med karakter E for å bestå, så det skal lite til for å fikse et par karakter E. Anonymkode: 3fe4e...366 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #39 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ofte økonomiske gjeldsproblemer dukker opp som følge av alvorlig psykisk og fysisk sykdom som har vart i mange år eller permanent (mistet jobb, sykemeldt, AAP og ufør). Skjønner ikke hvorfor de som snakker om "Luksusfellen" er her i og med at Luksusfellen er gjerne for friske folk som har verdier i bolig, fast jobb som regel - og så eskalerer de og bruker enda mer enn de har. Luksusfellen er fundamentalt forskjellig fra syke og fattige folk som må leve på lave satser - som egentlig tilsvarer det samme som fengsel, der man får 3 måltider og "gratis" opphold i tillegg til gratis kurs og diverse korte utdanninger. Gjeldsordning burde være det klare svaret her, men siden du sier at du har en slags fritidsbolig i tillegg til at du "tjener greit" - whatever det måtte bety - så er du mest sannsynlig ikke kvalifisert til gjeldsordning - ennå. Du må se hva du har av verdier når det gjelder den fritidsboligen og om det du hevder er "tjener greit" er noe som du også vil fortsette med eller kommer du til å oppleve sterk nedgang i inntekten fremover. Åpenbart at BSU på ca 50.000 kan ryke uansett. Kan være at du må "sprenge denne" hardt inn i historien, og betale ned gjeld med den. Så kan man diskutere om fritidsboligen er verdt å beholde og ikke minst hva "tjener greit" er. De fleste vil sikkert nekte deg å refinansiere over 500.000 kr i usikret gjeld. Den eneste løsningen jeg ser hvis ikke du får gjeldsordning, men samtidig nekter å se på om fritidsboligen skal ryke eller ikke, så må du bare "refinansiere" forbrukslånet med Lånekassen sitt lån- og stipend. Så får du skylde dem penger heller. Melde deg opp i noen myke bokstav-fag online etter at du har betalt semesteravgift og kjør på. Husk at det holder med karakter E for å bestå, så det skal lite til for å fikse et par karakter E. Anonymkode: 3fe4e...366 Godt råd men TS er sykemeldt og får dermed lønnen sin fra NAV? Studier må i så tilfelle avklares med NAV. Anonymkode: 80a12...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 12 timer siden #40 Del Skrevet 12 timer siden De fleste vil ha det bedre med en gjeldsordning på 5 år når det er gått såpass langt, søk så snart som mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå