AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Del Skrevet 14 timer siden Hvis du er her for å dømme eller skrive negativt, ber jeg deg gå ut av tråden i stedet. Jeg har klart å dra på meg en stort forbrukslån over 500 000. Jeg har vært psykisk syk en lengre periode, går nå til behandling, og innser hva jeg har gjort mot meg selv. Nå trenger jeg hjelp til å komme meg ut av situasjonen. Jeg har ikke snakket med noen i familien om det, men tviler på at de ønsker å hjelpe. For meg er den største utfordringen å snakke om det. Jeg vil helst prøve å løse det selv, men jeg vet rett og slett ikke hvordan. Jeg har heller ikke nok verdi i bolig til å kunne bake det inn der. Har du eller noen du kjenner vært i samme situasjon, og fikk hjelp, ønsker jeg gjerne å vite om det. Anonymkode: 0846c...50f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Del Skrevet 14 timer siden Har du et lån eller flere? Du må ringe å forhandle, lage en plan på nedbetaling. Det kan spare deg for MYE penger. Har du krav fra namsmannen? Anonymkode: f7e7e...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Del Skrevet 14 timer siden Sett deg ned og se noen sesonger av Luksusfellen. Veldig mye gode råd for de som er i din situasjon. Anonymkode: f0b62...7dd 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du et lån eller flere? Du må ringe å forhandle, lage en plan på nedbetaling. Det kan spare deg for MYE penger. Har du krav fra namsmannen? Anonymkode: f7e7e...4a0 Jeg har to store lån og noe på kreditt. Jeg har klart å få ned renta til 11 på det ene, og 14 på det andre. Får ikke slått de sammen da de er over 500 000 til sammen. Jeg har ingen betalingsanmerkninger eller inkassokrav, men nå begynner jeg å slite med å få endene til å gå sammen. Anonymkode: 0846c...50f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Gjeldsordning. Hadde 1.2 mill i gjeld, men måtte opp i 1.4 før ordningen ble innvilget. Anonymkode: d91fe...876 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjeldsordning. Hadde 1.2 mill i gjeld, men måtte opp i 1.4 før ordningen ble innvilget. Anonymkode: d91fe...876 Hvordan går du fram her? Ut ifra det jeg har skjønt så er jeg ikke "kvalifisert", fordi jeg nylig har tatt opp forbrukslån, og ikke er "varig ute av stand", enda. Anonymkode: 0846c...50f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden Jeg fikk bakt det inn i huslånet etter verdistigning der Anonymkode: feaba...640 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har to store lån og noe på kreditt. Jeg har klart å få ned renta til 11 på det ene, og 14 på det andre. Får ikke slått de sammen da de er over 500 000 til sammen. Jeg har ingen betalingsanmerkninger eller inkassokrav, men nå begynner jeg å slite med å få endene til å gå sammen. Anonymkode: 0846c...50f Få betalt ned de dyreste først. Har du noe å selge? Anonymkode: f7e7e...4a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan går du fram her? Ut ifra det jeg har skjønt så er jeg ikke "kvalifisert", fordi jeg nylig har tatt opp forbrukslån, og ikke er "varig ute av stand", enda. Anonymkode: 0846c...50f De påstod gjelden var for liten første gang jeg søkte. Når jeg økte den, hadde de til slutt ikke noe valg. Anonymkode: d91fe...876 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Jeg må vite: Størrelse på lånene/kreditten, hver for seg. Dine verdier, i kroner på konto eller i bolig/ting. Anonymkode: f7e7e...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg må vite: Størrelse på lånene/kreditten, hver for seg. Dine verdier, i kroner på konto eller i bolig/ting. Anonymkode: f7e7e...4a0 Ca. 380 000 per lån. Ca. 100 000 i kredittkortgjeld. Jeg eier en fritidsbolig, men har betalt ned veldig lite av den og har ikke store verdiene der. Har en BSU konto med ca. 50 000, ellers ingenting. Anonymkode: 0846c...50f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden Har du mulighet til å bake deler av forbrukslånene i boligen? For å håndtere det, trenger du å vite hvor mye du har tilgjengelig å betale på lånene? Sett opp en oversikt i excel eller tilsvarende alle dine faste utgifter og inntekter. Og før regnskap. Alltid Kan du økte inntekten din? Har du mulighet for å ta en deltidsjobb? Jeg har ikke hatt 500k, men noe mindre. Er ferdig med alt i februar. Alt ekstra jeg får inn, går rett inn på lånet. Generelt er rådene: Betal minimum inn på det med lavest rente og maks på det med høyest rente. For noen gir det mest sjelefred å bli kvitt de med lavest gjeld først for å reduser antall regninger som kommer. Anonymkode: 27843...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 14 timer siden #13 Del Skrevet 14 timer siden Alle kommuner har tilbud om gratis gjeldsrådgiving. Det kan være lurt å sjekke ut det. De har gjeldsrådgiver som kan gi deg konkrete råd tilpasset din situasjon og ofte også hjelpe deg med å lage avtaler med kreditorer og kommunisere med namsmannen, om det er behov for det. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ca. 380 000 per lån. Ca. 100 000 i kredittkortgjeld. Jeg eier en fritidsbolig, men har betalt ned veldig lite av den og har ikke store verdiene der. Har en BSU konto med ca. 50 000, ellers ingenting. Anonymkode: 0846c...50f Hvis du har gjeld på fritidsboligen og betaler renter og avdrag på dette, vil nok en gjeldsrådgiver anbefale seg å selge fritidsboligen, fordi selv om du ikke sitter igjen med noe overskudd av et salg, vil du få mindre renter og avdrag å betale til dette som du i stedet kan bruke til å betale ned på forbrukslånene. En fritidsbolig medfører også ofte andre utgifter, slik som kommunale avgifter, strøm, brøyteavtale mm. Dette er også utgifter du kan bli kvitt ved å selge denne boligen og dermed frigjøre midler til forbrukslånene dine. Ellers har folk ofte mer av verdi liggende enn det de er klar over. På Luksusfellen, som en nevnte, er det flere som redder økonomien sin ved å selge nesten alt de har av møbler, sportsutstyr, klær, pyntegjenstander, datautstyr, TV osv.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvis du er her for å dømme eller skrive negativt, ber jeg deg gå ut av tråden i stedet. Jeg har klart å dra på meg en stort forbrukslån over 500 000. Jeg har vært psykisk syk en lengre periode, går nå til behandling, og innser hva jeg har gjort mot meg selv. Nå trenger jeg hjelp til å komme meg ut av situasjonen. Jeg har ikke snakket med noen i familien om det, men tviler på at de ønsker å hjelpe. For meg er den største utfordringen å snakke om det. Jeg vil helst prøve å løse det selv, men jeg vet rett og slett ikke hvordan. Jeg har heller ikke nok verdi i bolig til å kunne bake det inn der. Har du eller noen du kjenner vært i samme situasjon, og fikk hjelp, ønsker jeg gjerne å vite om det. Anonymkode: 0846c...50f Jeg forstår at det er pinlig for deg, men du må bare snakke med noen om det. Jeg (og mannen min) har selv måttet hjelpe flere nære familiemedlemmer som har rotet med økonomien, og det de alle sier er at de angrer på at de ikke var åpne om problemene på et tidligere tidspunkt. Når de ventet med å si noe ble problemene større og større for hver dag. Du trenger ikke snakke med familien, men du har vel en eller annen person, en venn, en tante, en kusine/fetter, som du stoler på, og som du kan betro deg til? Om de ikke kan eller vil hjelpe deg med penger/sikkerhet, kan de likevel gi deg innspill som kan hjelpe, og de kan gi deg det du trenger mest av alt, støtte og oppmuntring. Anonymkode: a82f1...433 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ca. 380 000 per lån. Ca. 100 000 i kredittkortgjeld. Jeg eier en fritidsbolig, men har betalt ned veldig lite av den og har ikke store verdiene der. Har en BSU konto med ca. 50 000, ellers ingenting. Anonymkode: 0846c...50f Hva er verdien på fritidsboligen? Å selge denne er jo smart, først fjerne kredittkortet. Så må du lage en bedre avtale på de to lånene. Anonymkode: f7e7e...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoUsername Skrevet 13 timer siden #17 Del Skrevet 13 timer siden Jeg holder på å løse det gjennom å betale ned, hver måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Del Skrevet 13 timer siden aksase skrev (25 minutter siden): Hvis du har gjeld på fritidsboligen og betaler renter og avdrag på dette, vil nok en gjeldsrådgiver anbefale seg å selge fritidsboligen, fordi selv om du ikke sitter igjen med noe overskudd av et salg, vil du få mindre renter og avdrag å betale til dette som du i stedet kan bruke til å betale ned på forbrukslånene. En fritidsbolig medfører også ofte andre utgifter, slik som kommunale avgifter, strøm, brøyteavtale mm. Dette er også utgifter du kan bli kvitt ved å selge denne boligen og dermed frigjøre midler til forbrukslånene dine. Ellers har folk ofte mer av verdi liggende enn det de er klar over. På Luksusfellen, som en nevnte, er det flere som redder økonomien sin ved å selge nesten alt de har av møbler, sportsutstyr, klær, pyntegjenstander, datautstyr, TV osv.. ja for å selge litt klær gjør stor forskjell på forbruksgjeld på 1 million… å selge alt man har er ikke økonomisk smart, fordi ved et tidspunkt må du kjøpe nytt og da vil det koste mer. Namsmannen går ikke inn å tar alt du har av en grunn. Luksusfellen er TV. Anonymkode: 8da2d...d9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Del Skrevet 13 timer siden Gjeldsrådgiver ts. Før du ikke klarer å håndtere det lenger. Anonymkode: 8da2d...d9a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 13 timer siden #20 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ja for å selge litt klær gjør stor forskjell på forbruksgjeld på 1 million… å selge alt man har er ikke økonomisk smart, fordi ved et tidspunkt må du kjøpe nytt og da vil det koste mer. Namsmannen går ikke inn å tar alt du har av en grunn. Luksusfellen er TV. Anonymkode: 8da2d...d9a Nei, de fleste blir nok ikke kvitt en mill i gjeld ved å selge alt de har, men man får redusert gjelda, og dermed får man også redusert rentene, og kan raskere bli gjeldfri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå