AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #61 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har veldig mange symptomer som har hemmet meg helt fra barndommen, og i enda større grad nå. Kom gjerne med forslag til hva det ellers kan være, når selv psykologen var enig i at symptomene stemte med ADHD. Hvilken dokumentasjon skulle det vært? Hos jenter sitter kaoset gjerne på innsiden og de er veldig flinke til å maskere symptomene sine. Jeg var aldri utagerende før jeg var 12, så skolen fanget ikke opp noe. Dette er veldig vanlig for jenter med ADHD. Anonymkode: e5581...310 Igjen så kan alle ha symptomer på ADHD, men i likhet med deg så har ikke alle ADHD bare fordi de har noen trekk. https://www.helsenorge.no/sykdom/utviklingsforstyrrelser/adhd/ «ADHD-symptomer er vanlige i befolkningen De fleste kan kjenne seg igjen i mange symptomer på ADHD. På samme måte som med blodtrykk eller feber, vil symptomene på ADHD variere i styrke. Du kan derfor ha flere symptomer på ADHD uten at du har diagnosen» https://www.adhdnorge.no/artikkel/hva-er-alvorlige-vansker «ADHD Norge ser behovet for at det stilles visse alvorlighetskrav til hva som kvalifiserer til en diagnose. Det er mange som kan kjenne seg igjen i symptombeskrivelsen på ADHD, men det er ikke dermed sagt at«alle» har ADHD.» Jeg er også jente med ADHD og ja man kan maskere noe, men har man ADHD er det fullstendig umulig å maskere alle symptomer 24/7. og om du tror at utagering er det eneste kriteriet som må være til stede før fylte 12 så har du misforstått. Og det er heller ikke kun på skolen hvor symptomene før fylte 12 må være tilstede. Anonymkode: 4293e...468 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #62 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor skal man absolutt ha den diagnosen? Medisiner? Oppmerksomhet? Anonymkode: 5119d...95a Etter å ha erfart flere advarsler på jobb pga slurv/uoppmerksomhet, glemt viktige avtaler, vakter, barna ikke får med seg viktige ting i skole/barnehage++. Så kunnes det vært greit å vise til adhd neste gang jeg blir kalt inn på teppet. Kanskje jeg burde få tilrettelegging fremfor miste jobber.. Anonymkode: d22e8...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #63 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Igjen så kan alle ha symptomer på ADHD, men i likhet med deg så har ikke alle ADHD bare fordi de har noen trekk. https://www.helsenorge.no/sykdom/utviklingsforstyrrelser/adhd/ «ADHD-symptomer er vanlige i befolkningen De fleste kan kjenne seg igjen i mange symptomer på ADHD. På samme måte som med blodtrykk eller feber, vil symptomene på ADHD variere i styrke. Du kan derfor ha flere symptomer på ADHD uten at du har diagnosen» https://www.adhdnorge.no/artikkel/hva-er-alvorlige-vansker «ADHD Norge ser behovet for at det stilles visse alvorlighetskrav til hva som kvalifiserer til en diagnose. Det er mange som kan kjenne seg igjen i symptombeskrivelsen på ADHD, men det er ikke dermed sagt at«alle» har ADHD.» Jeg er også jente med ADHD og ja man kan maskere noe, men har man ADHD er det fullstendig umulig å maskere alle symptomer 24/7. og om du tror at utagering er det eneste kriteriet som må være til stede før fylte 12 så har du misforstått. Og det er heller ikke kun på skolen hvor symptomene før fylte 12 må være tilstede. Anonymkode: 4293e...468 Jeg er jo klar over dette, og jeg har ikke ramset opp alt som er galt med meg om du tror det. Anonymkode: e5581...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #64 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er helt sikker på at jeg har levd med adhd hele livet, men har aldri blitt utredet. Er det for å få tilgang på medisiner som er grunnen for å få diagnosen? Eller er det andre grunner? Anonymkode: b8077...1b4 Det er for å få den hjelpen man trenger HVIS det er sånn at det går utover livet ditt på en sånn måte at du koker det til for deg selv og blir ulykkelig. Jeg ser ingen annen grunn til å søke utredning med mindre det er snakk om et betydelig funksjonsfall. Anonymkode: cc9bf...cd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SVK Skrevet 1 time siden #65 Del Skrevet 1 time siden (endret) Jeg synes det vil være svært urimelig om du ikke får ny utredning hos DPS. Først gir de deg ikke diagnosen fordi du klarer deg relativt bra og når du på et senere tidspunkt ikke klarer deg bra så blir det etter min mening urimelig å gi deg ny utredning fordi du har blitt utredet tidligere. Situasjonen som gjorde at du ikke fikk diagnosen i første utredning har jo endret seg. Håper også DPS leser innleggene her og tenker gjennom kostnaden for pasienten ved en slik praktisering av reglene. Endret 58 minutter siden av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå