Gå til innhold

Er det verdt å gå gjennom enda en ADHD-utredning? Får jeg det i det hele tatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stoltskeiv skrev (9 timer siden):

Nå er 2018 ganske lenge siden. Mye kan ha skjedd på den tiden, så det kan være at ts får plass igjen jo. Eller så er det bare å sende klage

Dps er såpass presset i utgangspunktet og når de siste årene har hatt en eksplosjon i søknader om utredning for ADHD prioriteres de med størst funksjonsfall og alvorligste symptomer. Og med tanke på ts ikke fikk diagnosen ved forrige utredning vil ikke vedkommende vil ikke hun falle under den kategorien som blir prioritert. Og hva du mener med at mye kan ha skjedd på den tiden forstår jeg ikke. For ADHD er noe man er født med og for å få diagnosen må man ha hatt symptomer på ADHD før fylte 12.

Anonymkode: 4293e...468

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kilde?

Anonymkode: e5581...310

DPS er såpass presset og  de siste årene har antall søknader om utredning for ADHD skutt i været og da sier det seg selv at de prioriterer de alvorligste tilfellene og ikke en person som de tidligere har konkludert med at ikke har diagnosen.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Edit2: Jeg fikk avslag med begrunnelsen at jeg tidligere har blitt utredet og at det derfor var lite sannsynlig at jeg har ADHD. Det er derfor det er viktig å vise hvorfor den opprinnelige ADHD-utredningen ikke er riktig. 

Anonymkode: 3951c...ac2

Så fordi man ikke får den diagnosen man vil ha så betyr det at utredningen ikke var riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet ingenting om hvor hardt jeg er rammet. Hele poenget mitt er at livet mitt var en del lettere før. Da jeg ble utredet bodde jeg hjemme hos moren min, var lærling i et praktisk yrke og hadde ingen barn. Nå har jeg samboer, to barn, boliglån og en kontorstilling hvor kravene er høyere enn da jeg var lærling. Å gå tilbake til å være fagarbeider har jeg verken råd eller rygg til, så det er ikke en løsning. Livet stiller helt andre krav til meg nå enn det gjorde for seks år siden, og derfor er symptomene mye vanskeligere å takle. Jeg mener jeg hadde ADHD da jeg ble utredet, og jeg mener jeg har det nå.

Det er jævla lett for deg å sitte der og peke finger og si at jeg må lære meg mestringsteknikker, som om jeg aldri har tenkt tanken eller prøvd det før. Jeg kommer til å gå på veggen om jeg ikke får hjelp, men det er vel sånn det er her til lands. Hjelpen kommer ikke før man har kjørt seg selv i grøfta, og kanskje ikke engang da.

For å få ADHD diagnosen må man ha tydelige symptomer på det før 12 fylte så selv om du bodde hjemme, var barnløs og var læra ville symptomene på ADHD uansett vært fremtredende. Og det er mange som «sliter» med hverdagen når man har barn, boliglån, jobb etc., men det betyr langt ifra at alle har ADHD.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I 2024 har alle lyst på ADHD og autisme… motediagnoser. Stort problem for samfunnet at folk jobber så hardt for å sykeliggjøre seg selv

Anonymkode: 94f38...616

Jeg startet i 2018, ditt nek. Og målet med en utredning er å kunne fortsette å stå i arbeid både på kort og lang sikt, ikke å sykeliggjøre meg selv. Det er jo det motsatte av å sykeliggjøre seg selv, spør du meg. Men fortsett å vær ei vrang og trangsynt kjerring, du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

For å få ADHD diagnosen må man ha tydelige symptomer på det før 12 fylte så selv om du bodde hjemme, var barnløs og var læra ville symptomene på ADHD uansett vært fremtredende. Og det er mange som «sliter» med hverdagen når man har barn, boliglån, jobb etc., men det betyr langt ifra at alle har ADHD.

Og det hadde jeg :) Men jeg ble ikke utredet som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dps er såpass presset i utgangspunktet og når de siste årene har hatt en eksplosjon i søknader om utredning for ADHD prioriteres de med størst funksjonsfall og alvorligste symptomer. Og med tanke på ts ikke fikk diagnosen ved forrige utredning vil ikke vedkommende vil ikke hun falle under den kategorien som blir prioritert. Og hva du mener med at mye kan ha skjedd på den tiden forstår jeg ikke. For ADHD er noe man er født med og for å få diagnosen må man ha hatt symptomer på ADHD før fylte 12.

Er du dum eller later du bare som? Det var lettere å takle symptomene da jeg hadde mindre ansvar i livet, det betyr ikke at jeg ikke hadde symptomer.

Psykologen som utredet meg var enig i at jeg hadde symptomer på ADHD, men som hun sa hadde jeg klart meg for bra (til tross for at jeg droppet ut av vgs på et tidspunkt). Nå klarer jeg meg ikke like "bra" lenger, fordi livet krever mer av meg og jeg har ikke de rette verktøyene til å takle det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men om det hadde vært tydelig at du hadde symptomer på ADHD og oppfylte kriteriene for ADHD før fylte 12 så hadde resultatet på utredningen din i 2018 pekt en annen vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men om det hadde vært tydelig at du hadde symptomer på ADHD og oppfylte kriteriene for ADHD før fylte 12 så hadde resultatet på utredningen din i 2018 pekt en annen vei.

Det får du bare tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du dum eller later du bare som? Det var lettere å takle symptomene da jeg hadde mindre ansvar i livet, det betyr ikke at jeg ikke hadde symptomer.

Psykologen som utredet meg var enig i at jeg hadde symptomer på ADHD, men som hun sa hadde jeg klart meg for bra (til tross for at jeg droppet ut av vgs på et tidspunkt). Nå klarer jeg meg ikke like "bra" lenger, fordi livet krever mer av meg og jeg har ikke de rette verktøyene til å takle det. 

Alle mennesker kan kjenne seg igjen og ha enkelt av symptomene som de med ADHD men for å få diagnosen må man se på helhetsbildet og og i ditt tilfelle oppfylte du kriteriene for å få diagnosen Og det at du klarer deg dårligere nå er revnende likegyldig da du ikke har oppfylt kriteriene for en ADHD diagnose når de har sett på bildet. Og de problemene kan skyldes så mangt.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men har du dokumentasjon på at du slet før 12 års alder? Når det offentlige har gitt deg utredning har de konkludert. At du er uenig i resultatet betyr ikke at du kan kreve å få dekket en ny utredning, da må du betale selv.

Anonymkode: abf81...d4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle mennesker kan kjenne seg igjen og ha enkelt av symptomene som de med ADHD men for å få diagnosen må man se på helhetsbildet og og i ditt tilfelle oppfylte du kriteriene for å få diagnosen Og det at du klarer deg dårligere nå er revnende likegyldig da du ikke har oppfylt kriteriene for en ADHD diagnose når de har sett på bildet. Og de problemene kan skyldes så mangt.

Jeg har veldig mange symptomer som har hemmet meg helt fra barndommen, og i enda større grad nå. Kom gjerne med forslag til hva det ellers kan være, når selv psykologen var enig i at symptomene stemte med ADHD.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men har du dokumentasjon på at du slet før 12 års alder? Når det offentlige har gitt deg utredning har de konkludert. At du er uenig i resultatet betyr ikke at du kan kreve å få dekket en ny utredning, da må du betale selv.

Hvilken dokumentasjon skulle det vært? Hos jenter sitter kaoset gjerne på innsiden og de er veldig flinke til å maskere symptomene sine. Jeg var aldri utagerende før jeg var 12, så skolen fanget ikke opp noe. Dette er veldig vanlig for jenter med ADHD.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor skal man absolutt ha den diagnosen? Medisiner? Oppmerksomhet?

Anonymkode: 5119d...95a

Jeg forstår at de fleste vil ha ett svar og evt få hjelp til å fungere i hverdagen.

Jeg kjenner 2 som ganske nylig fikk diagnosen ADHD. På some så flommer det over av ADHD videoer og annet om ADHD. Sender de meldinger eller vi snakkes så er det ADHD det går i hele tiden.

Alle de kjenner vet de har diagnosen, da trenger de ikke opplyse oss om dette hele tiden. Mye snakk om medisiner, så jeg trur en del er ute etter medisinen.

Anonymkode: f5435...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har veldig mange symptomer som har hemmet meg helt fra barndommen, og i enda større grad nå. Kom gjerne med forslag til hva det ellers kan være, når selv psykologen var enig i at symptomene stemte med ADHD.

Hvilken dokumentasjon skulle det vært? Hos jenter sitter kaoset gjerne på innsiden og de er veldig flinke til å maskere symptomene sine. Jeg var aldri utagerende før jeg var 12, så skolen fanget ikke opp noe. Dette er veldig vanlig for jenter med ADHD.

Du må kunne vise til at du hadde symptomer i den alderen, det kan ikke bare være din egen erindring. Det kan være at en av foreldrene dine blir intervjuet, noe dokumentasjon fra skole, fritidsaktiviteter som ikke gikk. Du får ikke diagnosen om du ikke kan vise at du slet fra barndommen av. Uansett hvor mye du kjenner deg igjen i beskrivelsene av ADHD. Det at psykologen mente du hadde trekk fra ADHD og ikke gav deg diagnosen kan bety at du ikke oppfyller kriteriene for diagnosen.

Det er veldig mange som tror de har ADHD uten å ha det. Derfor er det mange som ikke får diagnosen etter en utredning. Du må gjerne ta ny utredning, men da må du mest sannsynlig betale for dette selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må kunne vise til at du hadde symptomer i den alderen, det kan ikke bare være din egen erindring. Det kan være at en av foreldrene dine blir intervjuet, noe dokumentasjon fra skole, fritidsaktiviteter som ikke gikk. Du får ikke diagnosen om du ikke kan vise at du slet fra barndommen av. Uansett hvor mye du kjenner deg igjen i beskrivelsene av ADHD. Det at psykologen mente du hadde trekk fra ADHD og ikke gav deg diagnosen kan bety at du ikke oppfyller kriteriene for diagnosen.

Det er veldig mange som tror de har ADHD uten å ha det. Derfor er det mange som ikke får diagnosen etter en utredning. Du må gjerne ta ny utredning, men da må du mest sannsynlig betale for dette selv. 

Du trenger ikke forklare psykologens grunngivning for meg. Hovedgrunnen var at jeg hadde klart meg for bra, men jeg syntes det var vanskelig å få frem alle utfordringene mine.

Som jeg har nevnt tidligere i emnet synes moren min at psykisk uhelse er stor skam, og psykologen sa rett ut til meg at hun mistenkte at moren min løy da hun intervjuet henne på telefon. Motivet var sannsynligvis at jeg ikke skulle få en diagnose, for det ville vært pinlig i hennes øyne. I følge moren min var jeg verken rotete eller vimsete, men jeg vet jo veldig godt at det ikke stemmer, for det fikk jeg jo fortalt av moren min (med flere) gjennom hele barndommen at jeg var.

Fikk forsåvidt brev hjem på barneskolen og nedsatt ordenskarakter på ungdomsskolen fordi jeg hadde det så rotete rundt meg og aldri gjorde noe med det til tross for flere beskjeder, så akkurat det skal det faktisk finnes dokumentasjon på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I 2024 har alle lyst på ADHD og autisme… motediagnoser. Stort problem for samfunnet at folk jobber så hardt for å sykeliggjøre seg selv

Anonymkode: 94f38...616

Tull! Ca 4 % av jordens befolkning har/sliter med adhd, men de født før 2000 (spesielt jenter) fikk veldig sjeldent diagnosen. De fleste med adhd nyter godt av medisiner som øker dopamin nivået i kroppen .. (fordi det er nettopp kroppens nivå av dopamin som er for lavt hos adhd’ere) så trist å se mange som sliter med ting de fleste andre av oss gjør uten å tenke over det engang.. som eksempel «å ta i mot en beskjed» 

depresjon angst og dårlig selvfølelse blir da bare noen få konsekvenser av dette..

Anonymkode: 808be...161

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebart1 skrev (11 timer siden):

Min venninne fikk avslag på henvisning til Dps for utredning av adhd. Grunnen til at de mente at hun ikke hadde det, basert på at hun hadde gode karakterer på skolen som ungdom. 
Hun ga seg ikke, for alle andre sympt og utfordringer ved adhd, var veldig klassiske. Hun gikk privat og fikk diagnosen. 

Akkurat samme med min datter på 21, ganske lik min venninnes «adhd-mønster», fikk avslag på diagnosen, fordi hun også klarte seg bra på skolen. Men psykologen sa at hun har adhd liknende symptomer, men ble stemplet frisk. 

Utrolig at de henger seg SÅ opp i det med karakterer. Mange er jo eksperter på maskering! 
Mitt tips, om du har mulighet, gå til privat psykolog. Offentlige tjenester i Norge er jo en vits! 

Det er grunnen til at de ikke vil utrede meg også. Gode karakterer på skolen? Er det en eller annen hemmelig greie her. At kvinner med gode karakterer ikke blir utredet ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sefanja skrev (15 minutter siden):

Det er grunnen til at de ikke vil utrede meg også. Gode karakterer på skolen? Er det en eller annen hemmelig greie her. At kvinner med gode karakterer ikke blir utredet ordentlig?

Er man litt smart kan man visst ikke ha ADHD, virker det som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er man litt smart kan man visst ikke ha ADHD, virker det som...

Det må jo være tull. Har hatt en psykolog som trodde jeg kunne ha det siden jeg ble så rolig og konsentrert av amfetamin. Men han mente jeg var for gammel nå til å bli utredet. Er snart 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du trenger ikke forklare psykologens grunngivning for meg. Hovedgrunnen var at jeg hadde klart meg for bra, men jeg syntes det var vanskelig å få frem alle utfordringene mine.

Som jeg har nevnt tidligere i emnet synes moren min at psykisk uhelse er stor skam, og psykologen sa rett ut til meg at hun mistenkte at moren min løy da hun intervjuet henne på telefon. Motivet var sannsynligvis at jeg ikke skulle få en diagnose, for det ville vært pinlig i hennes øyne. I følge moren min var jeg verken rotete eller vimsete, men jeg vet jo veldig godt at det ikke stemmer, for det fikk jeg jo fortalt av moren min (med flere) gjennom hele barndommen at jeg var.

Fikk forsåvidt brev hjem på barneskolen og nedsatt ordenskarakter på ungdomsskolen fordi jeg hadde det så rotete rundt meg og aldri gjorde noe med det til tross for flere beskjeder, så akkurat det skal det faktisk finnes dokumentasjon på. 

Da tar du med denne dokumentasjonen til den private utredningen. Hvorfor tror du at det offentlige kommer til å gi deg en ny utredning når de allerede har gjort det? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (48 minutter siden):

Det må jo være tull. Har hatt en psykolog som trodde jeg kunne ha det siden jeg ble så rolig og konsentrert av amfetamin. Men han mente jeg var for gammel nå til å bli utredet. Er snart 40

Merkelig, man er da aldri for gammel?

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da tar du med denne dokumentasjonen til den private utredningen. Hvorfor tror du at det offentlige kommer til å gi deg en ny utredning når de allerede har gjort det? 

Jeg går ikke rundt og tror det, jeg spør fordi jeg ikke aner hva retningslinjene sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...