AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Ble utredet for ADHD uoppmerksom type i 2018 ved DPS med konklusjon at jeg ikke hadde ADHD, og heller ingen andre diagnoser. Hovedgrunnen var at jeg hadde klart meg for godt i livet, at det rett og slett ikke hemmet meg nok i hverdagen. Forsøkte å slå meg til ro med konklusjonen, men sannheten er at jeg har tenkt på det hver dag og klarer ikke slå meg til ro med det. Jeg har akkurat de symptomene jeg alltid har hatt, og jeg kjenner meg alltid veldig godt igjen i folks beskrivelser av hvordan det er å ha ADHD. Dessuten merker jeg symptomene enda bedre nå som jeg har fått en skikkelig "voksenjobb" og to barn. Sliter med oppgavene mine både på jobb og hjemme, og å gjøre alt halvveis (og droppe veldig mye) fungerer ikke nå som jeg har ekte ansvar, og ikke bare meg selv å tenke på. Det er mange flere grunner til at jeg mener konklusjonen ved forrige utredning var feil, men orker ikke å gå i dybden om det nå. Det jeg lurer på er om det er verdt å gå gjennom en eventuell utredning igjen? Kommer DPS i det hele tatt til å ta meg inn igjen med de samme plagene som i 2018, som de mente var ingenting? Anonymkode: e5581...310 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Det er bare å prøve. Jeg selv fikk avslag fra Dps to steder. De har skikkelig trøkk for tiden. Men jeg skal klage. Anonymkode: 4a68c...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble utredet for ADHD uoppmerksom type i 2018 ved DPS med konklusjon at jeg ikke hadde ADHD, og heller ingen andre diagnoser. Hovedgrunnen var at jeg hadde klart meg for godt i livet, at det rett og slett ikke hemmet meg nok i hverdagen. Forsøkte å slå meg til ro med konklusjonen, men sannheten er at jeg har tenkt på det hver dag og klarer ikke slå meg til ro med det. Jeg har akkurat de symptomene jeg alltid har hatt, og jeg kjenner meg alltid veldig godt igjen i folks beskrivelser av hvordan det er å ha ADHD. Dessuten merker jeg symptomene enda bedre nå som jeg har fått en skikkelig "voksenjobb" og to barn. Sliter med oppgavene mine både på jobb og hjemme, og å gjøre alt halvveis (og droppe veldig mye) fungerer ikke nå som jeg har ekte ansvar, og ikke bare meg selv å tenke på. Det er mange flere grunner til at jeg mener konklusjonen ved forrige utredning var feil, men orker ikke å gå i dybden om det nå. Det jeg lurer på er om det er verdt å gå gjennom en eventuell utredning igjen? Kommer DPS i det hele tatt til å ta meg inn igjen med de samme plagene som i 2018, som de mente var ingenting? Anonymkode: e5581...310 Så lenge Dps konkluderte med ikke ADHD i 2018 kommer de ikke til å la deg få nok en utredning der. Anonymkode: 4293e...468 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 11 timer siden #4 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så lenge Dps konkluderte med ikke ADHD i 2018 kommer de ikke til å la deg få nok en utredning der. Anonymkode: 4293e...468 Nå er 2018 ganske lenge siden. Mye kan ha skjedd på den tiden, så det kan være at ts får plass igjen jo. Eller så er det bare å sende klage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så lenge Dps konkluderte med ikke ADHD i 2018 kommer de ikke til å la deg få nok en utredning der. Anonymkode: 4293e...468 Kilde? Anonymkode: e5581...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden Jeg er helt sikker på at jeg har levd med adhd hele livet, men har aldri blitt utredet. Er det for å få tilgang på medisiner som er grunnen for å få diagnosen? Eller er det andre grunner? Anonymkode: b8077...1b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkebart1 Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Min venninne fikk avslag på henvisning til Dps for utredning av adhd. Grunnen til at de mente at hun ikke hadde det, basert på at hun hadde gode karakterer på skolen som ungdom. Hun ga seg ikke, for alle andre sympt og utfordringer ved adhd, var veldig klassiske. Hun gikk privat og fikk diagnosen. Akkurat samme med min datter på 21, ganske lik min venninnes «adhd-mønster», fikk avslag på diagnosen, fordi hun også klarte seg bra på skolen. Men psykologen sa at hun har adhd liknende symptomer, men ble stemplet frisk. Utrolig at de henger seg SÅ opp i det med karakterer. Mange er jo eksperter på maskering! Mitt tips, om du har mulighet, gå til privat psykolog. Offentlige tjenester i Norge er jo en vits! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er helt sikker på at jeg har levd med adhd hele livet, men har aldri blitt utredet. Er det for å få tilgang på medisiner som er grunnen for å få diagnosen? Eller er det andre grunner? Anonymkode: b8077...1b4 Medisiner og eventuelt annen hjelp man kan få, ja. Begynner å bli så sliten. I 2018 da jeg ble utredet hadde jeg jo bare meg selv å tenke på og det var ikke så vanskelkg å maskere symptomene mine, men livet stiller helt andre krav når man er skikkelig voksen med barn. Melkebart1 skrev (39 minutter siden): Min venninne fikk avslag på henvisning til Dps for utredning av adhd. Grunnen til at de mente at hun ikke hadde det, basert på at hun hadde gode karakterer på skolen som ungdom. Hun ga seg ikke, for alle andre sympt og utfordringer ved adhd, var veldig klassiske. Hun gikk privat og fikk diagnosen. Akkurat samme med min datter på 21, ganske lik min venninnes «adhd-mønster», fikk avslag på diagnosen, fordi hun også klarte seg bra på skolen. Men psykologen sa at hun har adhd liknende symptomer, men ble stemplet frisk. Utrolig at de henger seg SÅ opp i det med karakterer. Mange er jo eksperter på maskering! Mitt tips, om du har mulighet, gå til privat psykolog. Offentlige tjenester i Norge er jo en vits! Ikke sant! Har maskert hele livet og fått skikkelig kjeft de gangene jeg ikke har fått det til, når jeg ikke har levd opp til folks forventninger. Jeg er relativt intelligent og normal ellers, men sliter med å utføre helt enkle arbeidsoppgaver på jobb. Føler meg handlingslammet og overhvelmet av oppgaver som andre ikke har noen problemer med å utføre. Har dessverre ikke 20 000 kr å bruke på en privat utredning. Anonymkode: e5581...310 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkebart1 Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Medisiner og eventuelt annen hjelp man kan få, ja. Begynner å bli så sliten. I 2018 da jeg ble utredet hadde jeg jo bare meg selv å tenke på og det var ikke så vanskelkg å maskere symptomene mine, men livet stiller helt andre krav når man er skikkelig voksen med barn. Ikke sant! Har maskert hele livet og fått skikkelig kjeft de gangene jeg ikke har fått det til, når jeg ikke har levd opp til folks forventninger. Jeg er relativt intelligent og normal ellers, men sliter med å utføre helt enkle arbeidsoppgaver på jobb. Føler meg handlingslammet og overhvelmet av oppgaver som andre ikke har noen problemer med å utføre. Har dessverre ikke 20 000 kr å bruke på en privat utredning. Anonymkode: e5581...310 Nei det skjønner jeg. Har du helseforsikring? Kanskje det ligger psykologtimer der. Håper iallfall du finner en løsning på det! Alt god til deg 🩷 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden Melkebart1 skrev (2 minutter siden): Nei det skjønner jeg. Har du helseforsikring? Kanskje det ligger psykologtimer der. Håper iallfall du finner en løsning på det! Alt god til deg 🩷 Har noe gjennom jobben og vet psykologtimer er inkludert, men usikker på om en ADHD-utredning går under det som dekkes. Mistenker det er for mer akutte situasjoner. Skal uansett sjekke det opp. Takk! ❤️ Anonymkode: e5581...310 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden Hvorfor skal man absolutt ha den diagnosen? Medisiner? Oppmerksomhet? Anonymkode: 5119d...95a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal man absolutt ha den diagnosen? Medisiner? Oppmerksomhet? Anonymkode: 5119d...95a Hvorfor ønsker man hjelp med problemene sine i det hele tatt? For et dumt spørsmål. Anonymkode: e5581...310 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor skal man absolutt ha den diagnosen? Medisiner? Oppmerksomhet? Anonymkode: 5119d...95a Nei hvorfor skal vi ha diagnoser i det hele tatt🙄 Anonymkode: dbd89...1b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor skal man absolutt ha den diagnosen? Medisiner? Oppmerksomhet? Anonymkode: 5119d...95a Nei, før ingen vil ha hjelpe til å forstå seg selv. Skal ho bere konkludere med at ho har Adhd og så tilpasse seg etter det da ? Eller skal ho utredes få svar og kanskje forstå hvordan ho skal håndtere hverdagen ? En utredning betyre heller ikke at får diagnosen. Anonymkode: 8e96d...227 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det jeg lurer på er om det er verdt å gå gjennom en eventuell utredning igjen? Kommer DPS i det hele tatt til å ta meg inn igjen med de samme plagene som i 2018, som de mente var ingenting? Anonymkode: e5581...310 Jeg er i en lignende problemstilling. Jeg søkte nylig ADHD-utredning etter å ha hatt en lignende utredning i 2020. Jeg fikk avslag på henvisningen fra fastlegen min. Men jeg har sendt inn en klage, men den er ikke behandlet enda. Om du skal få fastlegen til å sende en henvisning så tror jeg du bør fokusere på: 1) Det at du har blitt verre nå som du har fått voksenjobb og barn. 2) Pass på at det er tydelig at symptomene også var i barndommen. 3) Kom med argumenter for hvorfor utredningen din i 2018 ikke var god nok. Kanskje var det ting som ikke kom med da du ble utredet i 2018? Nå når jeg sendte inn klagen min så snakket jeg med en psykolog som leste min opprinnelige utredning for å se om det var ting der som manglet. Om du ikke har tilgang til en psykolog så kan du kanskje legge ut en anonymisert versjon her på Kvinneguiden og se om noen har argumenter for hvorfor utredningen ikke var god nok? 4) Tenk også gjennom selv om du holdt tilbake opplysninger da du ble utredet i 2018, om psykologen tolket et som om ting var mindre ille enn det var, osv. Da jeg ble utredet i 2020 virket det som psykologen trodde jeg overdrev og jeg følte at beskrivelsen psykologen ga i den skriftlige utredningen fremstilte det som jeg slet mye mindre enn jeg gjorde. Dette var også et problem da jeg søkte om ADHD-utredning i 2024. De som ga meg avslag leste 2020-utredningen og sa at jeg ikke slet så mye. Så i klagen har jeg skrevet at jeg allerede under utredningen i 2020 slet langt mer enn det som kom frem i utredningen og så har jeg gitt konkrete eksempler. Anonymkode: 3951c...ac2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 3) Kom med argumenter for hvorfor utredningen din i 2018 ikke var god nok. Kanskje var det ting som ikke kom med da du ble utredet i 2018? Nå når jeg sendte inn klagen min så snakket jeg med en psykolog som leste min opprinnelige utredning for å se om det var ting der som manglet. Om du ikke har tilgang til en psykolog så kan du kanskje legge ut en anonymisert versjon her på Kvinneguiden og se om noen har argumenter for hvorfor utredningen ikke var god nok? Anonymkode: 3951c...ac2 Edit: Psykologen min sa det var nevrologiske tester jeg ikke fikk i 2020 som hun ville gjennomført om hun tok utredningen. Anonymkode: 3951c...ac2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvorfor skal man absolutt ha den diagnosen? Medisiner? Oppmerksomhet? Anonymkode: 5119d...95a Samfunnet er blitt slik. De fleste jager diagnoser. Anonymkode: be4cc...73c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er i en lignende problemstilling. Jeg søkte nylig ADHD-utredning etter å ha hatt en lignende utredning i 2020. Jeg fikk avslag på henvisningen fra fastlegen min. Anonymkode: 3951c...ac2 Edit2: Jeg fikk avslag med begrunnelsen at jeg tidligere har blitt utredet og at det derfor var lite sannsynlig at jeg har ADHD. Det er derfor det er viktig å vise hvorfor den opprinnelige ADHD-utredningen ikke er riktig. Anonymkode: 3951c...ac2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Edit2: Jeg fikk avslag med begrunnelsen at jeg tidligere har blitt utredet og at det derfor var lite sannsynlig at jeg har ADHD. Det er derfor det er viktig å vise hvorfor den opprinnelige ADHD-utredningen ikke er riktig. Anonymkode: 3951c...ac2 Takk skal du ha for gode tips! AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Samfunnet er blitt slik. De fleste jager diagnoser. Anonymkode: be4cc...73c Hold snavla Tove-Laila. Anonymkode: e5581...310 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #20 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei, før ingen vil ha hjelpe til å forstå seg selv. Skal ho bere konkludere med at ho har Adhd og så tilpasse seg etter det da ? Eller skal ho utredes få svar og kanskje forstå hvordan ho skal håndtere hverdagen ? En utredning betyre heller ikke at får diagnosen. Anonymkode: 8e96d...227 Hun kan jo prøve å tilpasse hverdagen sin som om hun hadde adhd uten at diagnosen er satt, det er i utgangspunktet ingen som stopper henne fra det. Det finnes mange grupper, artikler og videoblogger om kvinner med adhd som kan være til hjelp. Spesialhelsetjenesten kneler og det er mennesker som tar livet av seg mens de står i kø, samtidig som «alle» skal får bekreftet adhd-diagnosen sin, kjefter og klager på et overarbeidet helsevesen og nekter å spare penger selv for å gå privat. Alt skal tilrettelegges, diagnoser skulle vel helst kommet på bestilling. Anonymkode: 55219...88d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå