Gå til innhold

Samboer mener jeg må betale markedsverdi av bolig

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han skriver ikke hvor mye han mener er rimelig.

Det er viktig for ham også. Hvis hun virkelig ikke vil gi noe fratrekk for at han pusser opp huset, så bør han blir like kynisk som henne.

Han bør sette av penger og spare i fond så han får litt egenkapital. Ikke en krone mer i hennes hus.

Anonymkode: e32a7...2e4

Fratrekk for det han har brukt på oppussing ja, men å si at han ikke skal betale mer enn hva markedsverdi var for 15 år siden er tull 

Anonymkode: 1d112...7c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem som deg ts og det er så urettferdig. Jeg har sett på noen aksjer i 15 år nå men jeg måtte vente og  nå må jeg kjøpe de for dagens pris, hva faen?! 😭 

Anonymkode: 2e7ab...af0

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er faktisk usikker på hva som er rett eller ikke her. Vi har bodd sammen i 15 år og hun kjøpte boligen når vi flyttet I lag. Eller hun fikk det billig av sin far. Jeg fikk da tilbud om å kjøpe meg inn men takket nei. For noen år siden gikk jeg på en økonomisk smell når jeg måtte bytte jobb og turte ikke tenker på boligkjøp.

Nå har jeg økonomi på stell igjen og vil kjøpe meg inn. Problemet er at boligen har steget 4 ganger pluss litt til i verdi. Jeg ønsker å få litt rabatt på dette siden jeg har betalt leie til nå og brukt en del penger relatert til boligen også. Pluss at vi har 3 unger sammen her og så videre. Hun blir bare svært sinna og mener jeg vil snyte henne for penger og sier jeg skal betaler markedsverdi, siden jeg fikk tilbud for 15 år siden. Det er liksom en ting vi alltid har kranglet om dette med økonomi og bolig

Hvem av oss er urimelig?

Anonymkode: 85cb3...5e9

Kanskje dere begge er urimelige? Har dere 3 barn sammen så bør dere jo klare å bli enige om hvor stor rabatt du skal få når du kjøper deg inn. Det er jo en fordel å eie sammen

Endret av Sefanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe deg inn, må du betale til markedsverdi. Den oppussingen du har gjort teller ikke.

Hvorfor vil du plutselig kjøpe deg inn nå? Har det ikke passet økonomisk før i det hele tatt?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om det var en kvinne ville nok svarene her vært annerledes.

Jeg tenker at du skal ha fratrekk fra alt du har bidratt til å oppgradere boligen.

Hvor mye betaler du i "leie" hver mnd?

Ville selv vurdert forholdet, å heller kjøpe deg en egen bolig. Da slipper dere å ha dette hengende over dere, det vil nok drepe forholdet til slutt.

Personlig skal jeg aldri bli samboer.

Anonymkode: dd659...41a

Jeg bare gjetter helt vilt, men jeg tviler på han har muligheten til å kjøpe sin egen bolig. Ts kan jo svare på dette selv? Kan han dette, er det er god løsning, men ingenting i innlegget hans tilsier det. 

Gå sammen til banken og få det forklart. 

Anonymkode: 2e7ab...af0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Han skriver ikke hvor mye han mener er rimelig.

Det er viktig for ham også. Hvis hun virkelig ikke vil gi noe fratrekk for at han pusser opp huset, så bør han blir like kynisk som henne.

Han bør sette av penger og spare i fond så han får litt egenkapital. Ikke en krone mer i hennes hus.

Anonymkode: e32a7...2e4

Det er ikke kynisk, det er smart. Hun bør ikke la han kjøpe seg inn, han bør ikke investere i hennes hus.

Sefanja skrev (16 minutter siden):

Kanskje dere begge er urimelige? Har dere 3 barn sammen så bør dere jo klare å bli enige om hvor stor rabatt du skal få når du kjøper deg inn. Det er jo en fordel å eie sammen

Fordel for hvem? Ikke fordel for henne i hvert fall…

Anonymkode: 37c1b...7e0

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke kynisk, det er smart. Hun bør ikke la han kjøpe seg inn, han bør ikke investere i hennes hus.

Fordel for hvem? Ikke fordel for henne i hvert fall…

Anonymkode: 37c1b...7e0

Ts er veldig sparsommelig med informasjon, så det er vanskelig å komme med råd. Men hvis man er gift å skal leve resten av livet sammen, er det rart å krangle om penger. Penger er det i hvert fall viktig å ikke diskutere foran barna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har som mann gått rett i klistret, det som til nå har blitt beskrevet som kvinnefella.

Om du hadde leid et annet sted hadde du heller ikke fått noe andel av gevinsten huseier har. Men hvorfor du har invester i en bolig som ikke er din er litt uforståelig.

Kanskje du er så heldig at hun gir deg avslag hvis du har kvitteringer og oversikt over hva du har brukt av penger.

Anonymkode: 76f1e...888

Kvinnefella er vel ofte at hun ikke har fått lov til å kjøpe seg inn i boligen, eventuelt at hun har betalt alt/mesteparten av forbruk mens han har betalt på bolig. Det virker ikke som samboeren til ts ikke har vært med å betale sin del av "daglig drift", og ts hadde tilbud om å kjøpe seg inn.

Det er veldig vanskelig å mene noe om hvor mye rabatt ts bør få om noe. Han skriver ikke noe om hvor mye han har betalt i leie, og det er veldig vanskelig å vite hva han legger i å ha "brukt en del penger relatert til boligen".

Med 3 felles barn så har han også hatt et ansvar for å være med å betale for de i forhold til boutgifter.

Anonymkode: c6afe...6df

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på hva hun har hatt i månedlige utgifter knyttet til boligen alle disse årene vs. hva ts har betalt i leie.

Men i utgangspunktet bør ts betale markedspris 

Anonymkode: 2dc45...495

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er litt nysgjerrig på hva hun har hatt i månedlige utgifter knyttet til boligen alle disse årene vs. hva ts har betalt i leie.

Men i utgangspunktet bør ts betale markedspris 

Anonymkode: 2dc45...495

Enig. Og særlig den tiden TS gikk på en økonomisk smell. Det ligger vel litt i kortene at samboeren har båret hovedtyngden av livsopphold, i hvert fall i perioder. 

Jeg er ikke opptatt av penger, men jeg er veldig opptatt av sikkerhet for meg pga barna. Å sette meg og barna i en situasjon hvor jeg ikke klarer å beholde bolig alene, det gjør jeg ikke. Derfor har vi livsforsikring også begge to.

Anonymkode: 9ac0a...cfc

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (4 minutter siden):

Ts er veldig sparsommelig med informasjon, så det er vanskelig å komme med råd. Men hvis man er gift å skal leve resten av livet sammen, er det rart å krangle om penger. Penger er det i hvert fall viktig å ikke diskutere foran barna. 

At man er gift betyr ikke at man kommer til å leve sammen resten av livet, så å være økonomisk dumsnill er ikke lurt. 

Anonymkode: 9b1b1...31e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Om det var en kvinne ville nok svarene her vært annerledes.

Jeg tenker at du skal ha fratrekk fra alt du har bidratt til å oppgradere boligen.

Hvor mye betaler du i "leie" hver mnd?

Ville selv vurdert forholdet, å heller kjøpe deg en egen bolig. Da slipper dere å ha dette hengende over dere, det vil nok drepe forholdet til slutt.

Personlig skal jeg aldri bli samboer.

Anonymkode: dd659...41a

Hadde det vært en kvinne hadde samtlige sagt at mannen var et urimelig svin som krevde markedspris. 

Anonymkode: 3b97c...45c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fratrekk for det han har brukt på oppussing ja, men å si at han ikke skal betale mer enn hva markedsverdi var for 15 år siden er tull 

Hvor har han skrevet at han ikke skal betale mer enn markedsverdien var for 15 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er fortsatt viktig å sikre seg. Det er snakk om store verdier og hun skal da selvfølgelig ikke bare gi bort mye av den verdien. 

Jepp. Det viktigste i livet er kroner og ører. Man burde også hatt separate kjøleskap med egne innkjøp da en mann spiser mer enn en kvinne. 

Anonymkode: 72235...25a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (9 minutter siden):

Tenker egentlig det samme. Når man har vært sammen i mange år og har barn sammen og har tenkt å leve resten av livet sammen, så jobber man jo sammen om best mulig få alle ting til å fungere, og så lenge man er sammen er mitt ditt og ditt mitt.

Så hvorfor vil ts nå plutselig kjøpe seg inn? Fordi økonomien er i orden, men hvorfor likevel? Hvis det bare er Ts som har lyst nå plutselig, må det være fordi han er redd å stå uten bolig når/hvis det blir slutt. Det er fornuftig tenkt, på en måte. Men det ville være enda mer fornuftig av ham å investere i en annen bolig.

Hvis jeg var kona ville jeg ikke latt ham kjøpe seg inn nå. Kun hvis jeg hadde en kjempe god følelse for at det var til hele familiens beste over lang tid.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde det vært en kvinne hadde samtlige sagt at mannen var et urimelig svin som krevde markedspris. 

Anonymkode: 3b97c...45c

Nei, det hadde det ikke.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (13 minutter siden):

Tenker egentlig det samme. Når man har vært sammen i mange år og har barn sammen og har tenkt å leve resten av livet sammen, så jobber man jo sammen om best mulig få alle ting til å fungere, og så lenge man er sammen er mitt ditt og ditt mitt.

Så hvorfor vil ts nå plutselig kjøpe seg inn? Fordi økonomien er i orden, men hvorfor likevel? Hvis det bare er Ts som har lyst nå plutselig, må det være fordi han er redd å stå uten bolig når/hvis det blir slutt. Det er fornuftig tenkt, på en måte. Men det ville være enda mer fornuftig av ham å investere i en annen bolig.

Hvis jeg var kona ville jeg ikke latt ham kjøpe seg inn nå. Kun hvis jeg hadde en kjempe god følelse for at det var til hele familiens beste over lang tid.

Nei, det hadde det ikke.

De er samboere, ikke gift.

Selvsagt har mannen kun onde hensikter når han vil kjøpe seg inn 🤦‍♀️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hateridioter skrev (1 minutt siden):

De er samboere, ikke gift.

Selvsagt har mannen kun onde hensikter når han vil kjøpe seg inn 🤦‍♀️

Man kan jo snu på det. 

Hvis han tenker å leve med henne resten av livet gjør det lite forskjell om han eier 20% eller 50%, og betaler lån og avdrag tilpasset eierprosenten.

Mulig en 10 eller 20% er tilsvarende det han betaler i husleie nå. 

Ts kunne godt gitt mer info. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan jo snu på det. 

Hvis han tenker å leve med henne resten av livet gjør det lite forskjell om han eier 20% eller 50%, og betaler lån og avdrag tilpasset eierprosenten.

Mulig en 10 eller 20% er tilsvarende det han betaler i husleie nå. 

Ts kunne godt gitt mer info. 

Det er himmelvid forskjell den dagen hun dør og han må betale ut arvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du valgte å ikke ta den økonomiske "risikoen" ved å investere for 15 år siden, og kan da heller ikke "nyte" gevinsten av prisstigning de siste 15 årene.

Det eneste riktige er å betale markedspris i dag, eventuelt med fratrekk for det du har bidratt med til oppussing. Dette er da større prosjekter som at du har betalt for å legge gulv i hele huset, varmepumper, oppussing av bad/kjøkken. Har du også gjort mye av jobben så hun har spart på håndverker så kan det kanskje regnes med.

Hva du har betalt i leie er ikke relevant. Du må betale for å bo uansett hvem du leier av, og det er tilfeldigvis samboeren din du har leid av.

Anonymkode: 1e50a...5b4

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedspris er vel det riktige

Men hvorfor kjøpe seg inn nå? Sett pengene i fond til deg selv, barna arver jo huset/ din samboer uansett

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...