Gå til innhold

Spiser dere svineribbe utenom jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akutt lyst på langtidsstekt svineribbe med sprø svor, og vurderer for alvor å lage det i helgen 😅  Pleier ikke spise det utenom til jul. 

Spiser dere ribbe utenom til jul? Hva pleier dere isåfall ha som tilbehør? Klassisk tilbehør som brunsaus, potet-og kålrotstappe og rødkål, eller noe  helt annet?

Kanskje man kan lage ribben litt mindre "julete" hvis man har annet tilbehør?

Anonymkode: 16729...00b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser ribbe hele året. Griller ribbe på sommeren. Variere krydder og tilbehør, svinekjøtt er enkelt å variere smak på. Appelsin smaker godt til, krydrer med nellik. Jeg er også glad i å servere med kokte poteter og sur- eller rødkål. Ingen saus hos oss.

Anonymkode: 84e5f...e53

• Liker 6
Skrevet

Kan spise spareribs og grillribbe på sommeren, men klassisk juleribbe spiser jeg bare til jul/julebord.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har akutt lyst på langtidsstekt svineribbe med sprø svor, og vurderer for alvor å lage det i helgen 😅  Pleier ikke spise det utenom til jul. 

Spiser dere ribbe utenom til jul? Hva pleier dere isåfall ha som tilbehør? Klassisk tilbehør som brunsaus, potet-og kålrotstappe og rødkål, eller noe  helt annet?

Kanskje man kan lage ribben litt mindre "julete" hvis man har annet tilbehør?

Hvordan lager du den? Nam hørtes godt ut! 

Anonymkode: da026...ded

Skrevet

Jeg lager ikke ribbe med sprø svor og "juletilbehør" annet enn til jul, men jeg lager ofte ribbe med asiatisk glaze. Den liker jeg veldig godt. 

• Liker 3
Skrevet

Ja. Men da griller vi den stort sett. Steker den i ovnen dagen før. Gnir den inn med god marinade, og hiver den på grillen dagen etter. Kjempegodt. Så vi kjøper alltid inn noen ekstra ribber før jul, sånn at vi har i fryseren når våren kommer.

Anonymkode: 1ea67...34a

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke ribbe med klassisk juletilbehør ellers på året. Har et par ganger hatt «julimiddag» på sommeren med julemåltid men det er mange år siden nå. 

Lager oftest en førjulsmiddag med omtrent samme mat som på julaften tidlig i desember. Også har jeg gjerne kjøpt en frossen ribbe i «billigtiden» ved jul som  lages om sommeren med annet tilbehør. Gjerne barbequestyle på grill, eller asiatisk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Huff nei, bondelaget får ikke skikk på grisebøndene. Etter de rystende avsløringene av hvordan altfor mange grisebønder opererer, er det overhodet ikke aktuelt å støtte en slik næring.

Dyrevelferd er totalt fraværende, de behandler produksjonsdyr som midler, ikke som levende vesener.

Endret av Hareena
Skrevet

Liker ikke ribbe så det utgår jeg hele året uten videre problemer for min del

Anonymkode: 1b31b...06f

• Liker 2
Skrevet
Hareena skrev (1 time siden):

Huff nei, bondelaget får ikke skikk på grisebøndene. Etter de rystende avsløringene av hvordan altfor mange grisebønder opererer, er det overhodet ikke aktuelt å støtte en slik næring.

Dyrevelferd er totalt fraværende, de behandler produksjonsdyr som midler, ikke som levende vesener.

Det er fullt mulig å velge seg produsenter som ivaretar dyrevelferden, feks denne: 

https://www.facebook.com/vossgardsslakteri/?locale=nb_NO

Anonymkode: af6e1...4d8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, men nå spiser jeg aldri ribbe da.

Anonymkode: 2d995...55f

• Liker 1
Skrevet

Nei. Spiser aldri ribbe eller svin, så fremt jeg får tak i det fra fra frittstående bønder hvor dyrevelferden er i fokus. 

Anonymkode: f24f7...977

Skrevet
Hareena skrev (3 timer siden):

Du har ikke hørt om utegåenende frittgående gris rett fra bonden? 

Anonymkode: ab0b3...c0c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har ikke hørt om utegåenende frittgående gris rett fra bonden? 

Anonymkode: ab0b3...c0c

Jeg har ikke tenkt å legge inn en ekstra innsats for å få fatt i grisekjøtt.

Jeg har, uansett "klistrelapp", ikke tillit til næringen og har ikke behov for grisekjøtt i kostholdet mitt. 

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, det er altfor godt til å kun spises en gang i året. Sjekk ut matbloggeren Helles Kitchen. Hun har massevis av gode oppskrifter på ribbe med annerledes tilbehør enn til juleribba. 

Anonymkode: a8514...c61

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er altfor godt til å kun spises en gang i året. Sjekk ut matbloggeren Helles Kitchen. Hun har massevis av gode oppskrifter på ribbe med annerledes tilbehør enn til juleribba. 

Anonymkode: a8514...c61

Jeg skulle til å tipse om den bloggen, hun har en hel haug med ribbeoppskrifter som ser fristende ut! 

Jeg spiser ikke ribbe selv, men jeg har merket meg at det finnes mange oppskrifter på asiatisk ribbe der ute. 

Anonymkode: 8c00f...ca3

Skrevet

Chilimarinert ribbe/m svor. Appelsin og denne ribbeskyen passer perfekt sammen. Dette finnes på menyen hos noen få Thai restauranter.

• Hjerte 1
Skrevet

Ofter enn pinnekjøtt men "sparer" det i hovedsak til juletider.

Anonymkode: 90ee2...640

Skrevet
Hareena skrev (14 timer siden):

Her jeg bor får man kjøpt kjøtt fra såkalt fjellgris på denne tiden av året. :)

Hilsen TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...