Gå til innhold

Må man godta overtakelsen på hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå som det meldt store mengder med regn med fare for flom og skred, fikk det meg til å tenke. Jeg overtar et litt eldre hus den 1.november. Er det slik at jeg kan nekte å godta overtakelsen av huset dersom kjelleren står overfylt med vann, det lekker fra taket eller lignende? 

Anonymkode: f2c1c...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man avdekker feil ved overtakelse er det flere ting man kan gjøre som kjøper.

Det vanligste er å enten blir enig om retting og/eller erstatning, eller holde tilbake en del av kjøpesummen inntil feilen er rettet. Da holder man tilbake det det koster å få det rettet av fagfolk. Holder man tilbake unødvendig mye penger kan man bli nødt til å betale forsinkelsesrenter. Ved alle disse alternativene skal man i utgangspunktet ta over boligen. Men enkelte feil gjør det mest praktisk å ikke ta over, det er f.eks verre å fikse store vannskader om kjøper har overtatt boligen. Er det et skred med gjørme gjennom stua må nok selger holde igjen boligen og sørge for alternativ bolig for deg.

Det siste alternativet er å heve kjøpet. Da skal feilen være grov, og man starter en heftig juridisk prosess. De fleste selgere vil motsette seg heving. Hvis du krever heving på overtakelse tviler jeg på at du må ta over boligen imens.

Mest sannsynlig vil ikke dette skje. Om kjelleren har en halvmeter vann vil nok selger / megler ikke gjennomføre en overtakelse i det hele tatt. Husk at slike ekstreme skader som regel dekkes av forsikring, og det bruker å løse seg ganske greit. Bare husk å vær involvert i prosessen så ikke retting blir dårligere enn det var før (f.eks at parkett byttes ut med laminat). 

Anonymkode: 60a5d...054

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå som det meldt store mengder med regn med fare for flom og skred, fikk det meg til å tenke. Jeg overtar et litt eldre hus den 1.november. Er det slik at jeg kan nekte å godta overtakelsen av huset dersom kjelleren står overfylt med vann, det lekker fra taket eller lignende? 

Anonymkode: f2c1c...513

Boligen skal vel overleveres i tilsvarende samme stand som den var ved visning? 
Jeg mener å ha lest noe slikt, men sjekk det opp i morgen hos megleren deres. 

Anonymkode: 44210...47e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nettopp. Ellers er det ikke noe vits å holde en overtakelse hvor man fyller overtakelsesprotokoll for eventuelle feil og mangler som kjøper måtte finne. 

Anonymkode: 93ab1...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I utgangspunktet skal den det, men det er allikevel ikke slik at man kan nekte å overta hvis det er feil og mangler.

Feil og mangler skal være betydelige for at man skal nekte og overta. I de fleste tilfeller overtas boligen, deler av kjøpesummen holdes igjen, feil og mangler rettes i ettertid.

Ts er bekymret for kjelleren, men sier ikke noe om hvilken kjeller det er snakk om. Hvis det er en uinnredet kjeller, antar jeg at oversvømt kjeller ikke gir grunnlag for å nekte overtakelse. Dette fordi en uinnredet kjeller muligens ikke vil anses som et vesentlig element for å kunne ta boligen i bruk, samt at opprettingsarbeidet ikke vil være av betydelig størrelse.
Er kjelleren innredet, og anes som en vesentlig del av boligen vil nok saken stille seg annerledes.
Om dette skulle inntreffe er det uansett selger eller selgers forsikringer som skal stå for opprettings-kostnadene.

Det samme vil være med evt vannlekkasje fra tak. Er lekkasjen omfattende vil man kunne nekte og overta, er det en mindre lekkasje er det vanskeligere. Selger eller selgers forsikring må stå for kostnadene. 

Anonymkode: 25f12...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligen skal overleveres i samme tilstand som ved visning. Om det lekker fra tak og kjelleren er full av vann er det en mangel om dette ikke var der også på visning, og angitt i takstrapporten. 

Still opp på overtagelsen, og regn med å gjøre som planlagt. Med mindre du får telefon fra megler eller selgers representant om at ting er utsatt pga. store skader. 

Om overtagelsen blir gjennomført må du huske å notere ned at ting ikke er i akseptabel stand. Dårlig vask, møkkete, vått, og ta bilder. Masse bilder. Og helst video når dere går gjennom eiendommen. 

Men om det står 50cm vann oppetter veggene tviler jeg på at det blir gjennomført. Det er for stor usikkerhet for selger, for de har jo null peiling på kostnadene. Og nå som tvistesum er på kun 10'000kr kan det jo fort bli ekstreme tap for selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...