Gå til innhold

Venn av guttungen som vil bli kjørt hjem

Meowe
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Trenger noen andres synspunkter på en greie som frustrerer meg litt.

Sønnen min på 10 år har en kompis som ofte blir med han hjem. Han spiser her, overnatter her. Vi drar på turer med han, tar han med på bowling, lekeland osv. Sønnen min har aldri vært hos denne kompisen. Og de gangene vi spør om det passer at han kommer til dem får vi alltid nei. Vi blir bombardert med forespørsler om overnattinger etc. fordi foreldrene skal bort, ha fest osv. Og vi stiller alltid opp.

De siste gangene når kompisen har vært her har han kviet seg for å gå hjem selv fordi det blir veldig fort mørkt. Vi har derfor kjørt han en del hjem. Jeg syns egentlig ikke at det er et problem å kjøre han hjem, men jeg har følt på en urettferdighet over hele relasjonen. At vi betaler for, spanderer middager, utflukter osv for guttungen. Og vi stiller i tillegg alltid opp hvis de trenger barnepass. I tillegg skal vi også kjøre han hjem?
For er en ukes tid siden masa kompisen om han kunne bli kjørt hjem. Jeg sa at han heller kunne låne telefonen min og ringe Mamman sin hvis han ønsket å bli henta. Han gjorde det og Mamman sa bestemt nei til dette. Det satt oss i en litt vanskelig situasjon fordi kompisen begynte å gråte og sa han var redd for å gå hjem. Han nektet å gå og vi forsøkte å lirke og lure og motivere. Men, det endte med at vi måtte på nytt kjøre han hjem. Jeg føler det veldig vanskelig å dytte et gråtende barn ut av hjemmet mitt. Dette har skjedd flere ganger etterpå også. Jeg skrev en sms til Mamman og lurte på hva jeg burde gjøre med dette og da svarte hun bare at han fikk gå selv! 
Ikke noe mer enn det liksom.

Jeg tenker at det er bra å lære barna å bli selvstendige, men problemet blir jo nå bare overført til oss som ikke er foreldrene engang. Jeg tenker jo at vi bare fortsetter å kjøre han hjem. Men, er ikke dette veldig dårlig håndtert? Vi føler oss veldig utnyttet samtidig som vi er utrolig glad for at gutten vår har denne kompisen. 

Hva hadde dere gjort?

Endret av Meowe
  • Liker 3
  • Hjerte 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nr 1. Ikke hans skyld at dere drar på alle disse aktivitetene. Dere føler det er dårlig gjort at dere må betale for han...men dere må ikke finne på alt dette. 

Kanskje dere blir utnytta...men kanskje dette er godt for gutten. At han ikke har det bra hjemme..at han ser mer opp til dere som foreldre..en sine egne.

At han ikke vil gå hjem i mørket kan jeg skjønne...dette kommer jo an hva på hva han takler . Hvordan han er vokst opp ..har han aldri gått i mørket selv noen gang.

Har dere snakket med disse foreldrene,? Skikkelig 

• Liker 25
  • Hjerte 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du burde sende en melding til moren og si ifra om at hvis han ikke blir henta så får han desverre ikke komme, for dere har ikke tid til å kjøre han hjem igjen. Herregud hva slags foreldre er det han har. 

Anonymkode: 31a29...3a3

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere råd til å bære denne ekstra gutten, eller går det ut over deres hverdagsøkonomi?  Hva er et vennskap verdt i penger? Jeg tenker som så: om gutten er snill og er en god venn kan det være en god investering å fortsette slik dere gjør nå. Det kan hende gutten har det vanskelig hjemme, jeg leser noe i mellom linjene her, men det kan hende at gutten trenger dere. Det er fullt mulig å sette grenser og lage avtaler som passer dere og deres liv/økonomi, det er også lov til å stramme inn på pengebruken uten at det må gå ut over vennskapet. 

Finn hvor deres grenser er, og hold dere til dem. 

Anonymkode: d16e3...5b9

• Liker 25
  • Hjerte 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars gutt. 💔

Jeg ville nok fortsatt å gjøre slik dere gjør, det betyr så utrolig mye for denne gutten. Samtidig kan dere stille krav til foreldrene. "Per kan være her i dag, men da skal dere hente han kl X. Kan dere bekrefte dette? Hvis ikke kan han ikke komme i dag." 

Det går også an å ringe foreldrene når han nekter å gå. Dere må ringe, ikke legg byrden på barnet. "Nå må dere hente X. Nei, han kan ikke gå hjem selv." 

Men hvis de gir faen så gir de faen... 💔

• Liker 30
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg ham hjem til fots? 

Det er begrenset hva dere kan gjøre for å endre hans foreldre og deres oppførsel. Spørsmålet for deg blir om det er verdt det dere gjør og spanderer, ut fra hva vennskapet gir deres sønn og hvs det helt sikkert betyr for denne gutten, som ikke kan noe for hva slags foreldre han har. Livet er ikke et rettferdig nullsumspill, og verdier og uttelling kommer i så mange former. 

Anonymkode: b9d00...e30

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gutten er heldig som har din sønn og dere.❤️ 

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bare 10 år gamle. Virker nesten som foreldre er helt fraværende med tanke på svaret du fikk av moren. Veldig vanskelig å vite hva som foregår der hjemme (eller noe i det hele tatt), men ville gitt klar og tydelig beskjed til foreldrene at de må selv ta ansvar for at gutten klarer å gå hjem selv hvis de ikke kan hente ham. 

Det er veldig hyggelig og omtenksomt av dere å kjøre ham hjem, men tror det er en bjørnetjeneste 

Anonymkode: f273d...96a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når den gutten blir voksen, kommer han til å takke dere mer enn sine egne foreldre ❤️❤️

Anonymkode: bf4fd...2e1

Det tror jeg også dersom dere fortsetter å ta vare på han på. Jeg fikk en følelse av at han ikke har gode forhold hjemme.

Kan ikke sønnen deres gå sammen med han hjem? Lommelykt? Lys på telefonen? Da slipper dere å kjøre og de får mer tid sammen.

Anonymkode: 2621e...0f9

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte hjem i mørket, lenge. Det var ikke så langt, og ofte ringte jeg en forelder som møtte oss halvveis. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er det å gå siden dere måtte kjøre istedet for å følge gående? Skjønner godt at en 10-åring ikke har lyst til å gå hjem alene i mørket. Så utrolig kjipe foreldre.

Synes egentlig du kan ringe neste gang og si at de må hente barnet sitt. Spør litt om hvorfor hvis de sier nei.

Ville fulgt litt med på det barnet og de foreldrene om han egentlig fikk god nok omsorg.

Anonymkode: 98b49...006

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsett å ta imot ham, det kan bety mye mer enn du tror. Likevel ville jeg vært ganske tydelig med mor om at du ikke er komfortabel med å kaste han på dør når han gråter og du krever at de henter barnet sitt. Det er de minste de kan gjøre.

Anonymkode: cf958...099

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et alternativ å følge han gående? Så kanskje han lærer at det ikke er så skummelt i mørket, så slipper dere en annen gang?

Jeg hadde heller aldri dyttet en gråtende unge ut døren alene i mørket. 

Anonymkode: 17e89...ea5

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere blir utnyttet.

Dere er samtidig mest trolig viktige for denne gutten. Og det skal dere ha kred for!

Jeg hadde blitt litt urolig over hjemmesituasjon hans. Det er en slags uuttalt sosial kontrakt mellom foreldre at er det er en viss balanse. Det gjelder både penger og aktiviteter (dere spanderte bowling- neste gang spanderer vi kino), men også tid (hvor mye de er hos dem va dere), måltider og kjøring. Noen ganger er forholdet skjevt, vanligvis får man en forklaring (sykdom, jobb osv). Dersom set er helt ensidig, vil jeg si at dette ikke er helt normalt. Hva vet dere om hjemmet? Har gutten det bra hjemme?

Anonymkode: b45a3...060

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send han hjem før det blir mørkt!

Anonymkode: 3e457...634

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde blitt veldig nysgjerrig på heimesituasjonen til denne guten. Om det ikkje passar med besøk uansett kva tid det vert foreslått, er det noko dei vil skjule. Kanskje kan guten din bli med han heim, uanmeldt? Sånn at dei går heim ilag, og så kan du hente din gut når dei er komt heim til han? 

Om du syns det vert for dyrt å ta han med på aktiviteter må du berre la vere. Men om dette er ein kompis som ditt barn likar, er det gull verdt å inkludere han. Foreldra er sannsynligvis ikkje brukende. Så di familie kan vere det einaste fornuftige han har.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får meg til å tenke på barndommen min. Min venninnes foreldre var mye mer ressurssterke enn mine, og jeg var stadig vekk med dem på hytteturer og også en til utlandet. Spiste middag der og overnattet hele tiden. Det var definitivt ingen balanse ift hva mine foreldre stilte opp med ovenfor min venninne, men det tenkte jeg aldri over som barn. 

Er godt voksen nå og har fremdeles kontakt med denne venninnen. Har i voksen alder forstått at foreldrene hennes anså meg som veldig viktig for datteren deres fordi hun slet sosialt og og jeg hadde en positiv påvirkning. Etter hvert som vi har blitt eldre har venninnen min hatt mange vanskelige faser der jeg har vært der for henne.

Tror ikke hennes foreldre har angret på at de «tok meg inn» som en del av familien. Det er ikke alt som kan måles i kroner og øre. 

Anonymkode: c4577...fd5

• Liker 10
  • Hjerte 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...