Gå til innhold

Voksne folk som baksnakker alt og alle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri vært en stor interesse i mine kretser. Hatt en arbeidsplass som var preget av slikt, men der sluttet jeg fort på grunn av absolutt alt ved arbeidsplassen. 

Det snakkes om folk selvfølgelig, men ikke på ondskapsfulle måter. Mer "Jeg hørende gikk bra med xxx.", "Ja, det er så fantastisk! Jeg ble virkelig glad da jeg hørte det.". Slikt regner jeg ikke som sladder, men som nyheter om mennesker man bryr seg om. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 21.21):

Hva er greia med at det baksnakkes overalt? Av voksne folk. På jobb, i ulike gruppesettinger, i vennegjenger… jeg føler mye voksenkommunikasjon er tuktet på sladring og nedlatende prat. Er det så enkelt som at det henger igjen fra «reptilhjernen», hvor man måtte snakke ned andre for å vite hvem man skulle parre seg med? 

Anonymkode: 728e4...c9a

Folk som baksnakker er som mobbere. De er utrolig usikre på seg selv, og må si noe negativt om andre for å få seg selv til å føle seg bedre. De er i tillegg ikke de skarpeste knivene i skuffen.

Anonymkode: 1934b...c45

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLR skrev (40 minutter siden):

men så bra at noen ser på seg selv som feilfrie det er jo en veldig god egenskap. Det er så koselig med sånne folk gir meg så mye glede. 

Hva ville du egentlig med dette innlegget?

Du siterer ei som mener de som baksnakker er drittmennesker, så mener du å si at hun ser på seg selv som feilfri fordi hun ikke vil være en del av dette?

Klart man skal kunne si fra at baksnakking ikke er greit. Sånne folk forsurer miljøet overalt hvor de ferdes.

Anonymkode: a928c...676

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, syns du overreagerer. Mennesker er flokkdyr, vi har behov for å ventilere, og drøfte andre menneskers atferd. Vi er alle forskjellige, og en av måtene vi finner ut hvem vi kommer overens med, er gjennom sånne samtaler. Ingenting er så samlende som felles forståelse av ting, og en måte å knytte bånd på blir dermed ved å «baksnakke», som du sier. Dersom dette skjer på en uprofesjonell måte, så må du ta det opp, og det skal heller ikke utestenges. At folk snakker med deg om andre trenger ikke være dumt. 

Nå vet jeg ikke graden av det du snakker om heller, er det kritikk av ting man ikke kan noe for - som utseende eller snakkemåte osv, eller er det oppførsel/stil/uttrykk osv? Det er stor forskjell på sladring, som absolutt alltid har forekommet og er en helt standard måte å knytte bånd på, og mobbing.

Anonymkode: 3e526...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, syns du overreagerer. Mennesker er flokkdyr, vi har behov for å ventilere, og drøfte andre menneskers atferd. Vi er alle forskjellige, og en av måtene vi finner ut hvem vi kommer overens med, er gjennom sånne samtaler. Ingenting er så samlende som felles forståelse av ting, og en måte å knytte bånd på blir dermed ved å «baksnakke», som du sier. Dersom dette skjer på en uprofesjonell måte, så må du ta det opp, og det skal heller ikke utestenges. At folk snakker med deg om andre trenger ikke være dumt. 

Nå vet jeg ikke graden av det du snakker om heller, er det kritikk av ting man ikke kan noe for - som utseende eller snakkemåte osv, eller er det oppførsel/stil/uttrykk osv? Det er stor forskjell på sladring, som absolutt alltid har forekommet og er en helt standard måte å knytte bånd på, og mobbing.

Det du skriver om her, er jo normal omgang og prat blant folk. Selvsagt kan man av og til ha behov for å drøfte noe angående en kollega. Men, det er stor forskjell på samtaler der alt handler om å sverte vedkommende, og snakke dritt om et menneske bare fordi det er et eller annet ved den personen som de ikke liker sånn personlig.

Kjenner selv til enkelte mennesker som har drittslenging mot andre som "hobby". Misliker de noen, så er alt den person gjør feil. De finner den minste ting å baksnakke om, og om det ikke er noe konkret de kan finne, så dikter de opp noe. Sånt er giftig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du skriver om her, er jo normal omgang og prat blant folk. Selvsagt kan man av og til ha behov for å drøfte noe angående en kollega. Men, det er stor forskjell på samtaler der alt handler om å sverte vedkommende, og snakke dritt om et menneske bare fordi det er et eller annet ved den personen som de ikke liker sånn personlig.

Kjenner selv til enkelte mennesker som har drittslenging mot andre som "hobby". Misliker de noen, så er alt den person gjør feil. De finner den minste ting å baksnakke om, og om det ikke er noe konkret de kan finne, så dikter de opp noe. Sånt er giftig.

Ja selvsagt, og det du beskriver går under mobbing. Dette skal tas alvorlig og dersom man ikke tør å konfrontere direkte, og ikke klarer å unngå det/heve seg over det/vente til det går over, så må man ta det opp med noen høyere i systemet. Ingen skal trenge å bli tvunget til å stå i mobbing.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, jeg konstaterte. 

Anonymkode: 41365...765

Det sier jo alle som baksnakker…

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva ville du egentlig med dette innlegget?

Du siterer ei som mener de som baksnakker er drittmennesker, så mener du å si at hun ser på seg selv som feilfri fordi hun ikke vil være en del av dette?

Klart man skal kunne si fra at baksnakking ikke er greit. Sånne folk forsurer miljøet overalt hvor de ferdes.

Ironi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Folk som baksnakker er som mobbere. De er utrolig usikre på seg selv, og må si noe negativt om andre for å få seg selv til å føle seg bedre. De er i tillegg ikke de skarpeste knivene i skuffen.

Anonymkode: 1934b...c45

Javel.. de er nå uansett vinnerne i samfunnet som får fordeler og kommer seg opp og fram. Er så urettferdig!! 

Anonymkode: 728e4...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte slik at mennesker som snakker negativt om andre, har det ikke bra med seg selv. Miljøet rundt en person har veldig mye å si, spesielt om man er lett påvirkelig eller følsom. Da må man velge de man omgås med omhu. Jeg ser på meg selv som åpen og ærlig. Sier det jeg mener, og mener det jeg sier. Så får det være opp til andre å bedømme om de tenker jeg er den jeg sier jeg er. Det er viktig for meg. Å legge skam på andre mennesker, med mindre det er nødvendig tror jeg ikke er sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg dere alle snakker fryktelig negativt om folk som snakker negativt om andre…

Jeg kan «baksnakke» folk, men jeg er ikke fryktelig usikker, eller har det vondt med meg selv. F eks kan jeg snakke med en av søstrene mine etter et familieselskap om at onkel Hans virkelig burde slutte å tro på absolutt alle konspirasjonsteorier, og flire litt av ham - yes folkens, bak hans rygg! Eller debriefe i bilen vei fra venninnetreffet, når vi er bare to igjen, om hvor slitsomt det var at Nora skravlet så mye og holdt lange monologer hvor andre knapt kom til orde - før vi er enige om at vi er jo veldig glade i Nora, men av og til blir det altfor mye. Og så videre. 

Anonymkode: 34cff...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dame på jobb som er helt ekstrem på å snakke stygt om andre. Hun er psykisk syk og har vært sykemeldt i et år, men når hun er på kontoret så er det baksnakking det går i. Så jeg tenker alltid at det har med psykisk sykdom å gjøre når folk gjør dette. Borderline, bipolar osv. 

Anonymkode: 547da...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå synes jeg dere alle snakker fryktelig negativt om folk som snakker negativt om andre…

Jeg kan «baksnakke» folk, men jeg er ikke fryktelig usikker, eller har det vondt med meg selv. F eks kan jeg snakke med en av søstrene mine etter et familieselskap om at onkel Hans virkelig burde slutte å tro på absolutt alle konspirasjonsteorier, og flire litt av ham - yes folkens, bak hans rygg! Eller debriefe i bilen vei fra venninnetreffet, når vi er bare to igjen, om hvor slitsomt det var at Nora skravlet så mye og holdt lange monologer hvor andre knapt kom til orde - før vi er enige om at vi er jo veldig glade i Nora, men av og til blir det altfor mye. Og så videre. 

Anonymkode: 34cff...feb

Det er ikke debriefing, det er selvregulering gjennom å bruke andre som ventil for sine frustrasjoner. 

Anonymkode: 547da...8e6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutta ut en hel slekt pga de bare baksnakket og lagde kvalme. De baksnakka meg også. Psykopater hele gjengen. Ingen orker å sitte og drikke kaffe og høre på sånt. 

Anonymkode: a7a7d...3d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...