Gå til innhold

Kjenner jeg koker. Halloween.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette handler nok en gang ikke om hva hver enkelt velger å gjøre. Det handler om kjøpepresset vi blir utsatt for. Det gjelder mye forskjellig, men akkurat nå er det Halloween denne tråden handler om.

Orker ikke å gjenta meg selv mer nå.

Anonymkode: 5ccc7...765

Men da må du jo ha store problemer med å leve i disse dager... 

Morsdag, farsdag, bursdager, valentines, påske, dyre sommerferier, førjulsferie, black friday, romjulssalg, nyttårssalg, tilbudsaviser, reklame i alle retninger, jul fra november, Temu og andre nettbutikker... 

Helt sykt at du føler så mye akkurat på Halloween. 

Anonymkode: f544f...9d5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men da må du jo ha store problemer med å leve i disse dager... 

Morsdag, farsdag, bursdager, valentines, påske, dyre sommerferier, førjulsferie, black friday, romjulssalg, nyttårssalg, tilbudsaviser, reklame i alle retninger, jul fra november, Temu og andre nettbutikker... 

Helt sykt at du føler så mye akkurat på Halloween. 

Nå handler denne tråden nok en gang om halloween. Liker som sagt ikke alt kjøpepresset generelt, men har dog ikke så store problemer at jeg kan leve med det. Blir bare litt provosert iblant.

Nå sier jeg takk for meg og for en tråd som tok helt av. Ha en fin kveld med halloween. Jeg får komme meg på jobb, mens far tar seg av feiringen i år😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Les din egen kilde så ser du at det ikke er det samme. "Forbindelsen mellom allehelgensdag og 1. november ble borte da Den norske kirke flyttet feiringen til første søndag i november. Dermed mistet også allehelgensaften, som var kvelden før 1. november, en fast dato. Endringen har gjort det vanskelig å se forbindelsen mellom Halloween 31. oktober og kirkens kalender."

Anonymkode: 21c57...8cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ikke noe forhold til Halloween da jeg bodde i Norge, men etter at jeg flyttet til USA og senere til Canada synes jeg Halloween er kjempehyggelig. Elsker å gå rundt i nabolaget og se på alle de kreative dekorasjonene folk er kommet opp med og det ser ut til å være en dag for både små og store.

Importere kultur og tradisjoner er ikke noe nytt fenomen, det har vi drevet med i all tid, og jeg synes i utgangspunktet det bare er positivt. Det er nok hverdager i livet, ingen grunn til at vi skal verne så hardt om de vi har.  

Det er helt, helt feil.

Det er det ikke. Halloween og Allehelgensdag ( eller helgemesse ) har ikke noe likskap i måten vi markerer dem. Ikke noe! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloween er kommet for å bli, enten vi liker det eller ikke.

Barna som vokser opp nå vet ikke om noe annet. For de er det like naturlig å feire Halloween som jul eller bursdagen sin. Nei, det er ingen norsk tradisjon, men på sikt blir det det. Akkurat som julebukk. Er jo bare noe tull det også, men over tid ble det en tradisjon, som nå er forsvunnet. 

Selvsagt ikke! Hvis folket mister interessen og får motstand og få markerer det så forsvinner den. Selvsagt! 

Her vi bor er Halloween en stor, sosial greie. Foreldre er ute med barna sine på kveldstid. For første gang på mange år skrur jeg av utelyset i kveld pga. sykdom, men jeg unner alle barna en fin feiring for det.

Anonymkode: c119c...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Halloween er noe møkk!! 

Ja jeg har barn i skolealder, og ja selvsagt digger barna masse godis og utkledning. Det har barn elsket alltid. 

Men er et sabla styr, det er dyrt, lite bærekraftig og det lærer definitivt ikke noe bra til barna våre. 🤯

Anonymkode: 57a89...576

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå handler denne tråden nok en gang om halloween. Liker som sagt ikke alt kjøpepresset generelt, men har dog ikke så store problemer at jeg kan leve med det. Blir bare litt provosert iblant.

Nå sier jeg takk for meg og for en tråd som tok helt av. Ha en fin kveld med halloween. Jeg får komme meg på jobb, mens far tar seg av feiringen i år😊

Den er grei. 

Da ser vi deg igjen 1.november, da første julepynten kommer opp. Så farsdag. Balck month, cyver tuesday og black friday. Eller gud forby, om noen lager en tråd om thanksgiving 😱

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna elsker halloween  og jeg liker det ganske godt jeg også. 

Vi pynter, feirer 😚

Anonymkode: 325b9...eb9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes også Halloween er noe møkk!! 

Ja jeg har barn i skolealder, og ja selvsagt digger barna masse godis og utkledning. Det har barn elsket alltid. 

Men er et sabla styr, det er dyrt, lite bærekraftig og det lærer definitivt ikke noe bra til barna våre. 🤯

Anonymkode: 57a89...576

Men hva er dyrt og lite bærekraftig? 

Vi bytter kostymer med omgangskretsen. Har plukket med Halloween godteri til 1EUR per store Haribopose på forrige reise. Og Halloweenpynten er, som julepynten, ting som er samlet over tid og blir satt frem hvert år. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før ; halloween og allehelgensdag er ikke det samme! Vi hedrer våre døde på allehelgenssøndag som markeres første søndag i november og det er en gammel skikk i Norge. Halloween er det amerikaniserte greiene vi driver med 31. oktober og det har ingenting med å hedre de døde. 

Men det lærer oss at døden er en like naturlig del av livet som alt annet, så man kan faktisk ha det gøy med ting som har med det å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Halloween er faktisk hyggelig, barna gleder seg.

I motsetning til jul der det bare er krangling og ønske om dyre gaver. Barna her liker heller å kle seg ut, gå rundt med vennene sine og vise seg frem for nabolaget, noen gir godteri, andre ikke og det er helt ok!

Anonymkode: c0527...898

Hyggelig ? I flere år var min bestemor redd hver halloween for at pøbel skulle ramponere postkassene eller kaste egg mot huset.

Anonymkode: 44058...237

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hyggelig ? I flere år var min bestemor redd hver halloween for at pøbel skulle ramponere postkassene eller kaste egg mot huset.

Hva slags nabolag bor dere i?

Eventuelt, hvor paranoid var din bestemor? Var hun også redd for pest, eller krig? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS. Dette er bare tull. Det snek seg sakte men sikkert inn på tidlig 2000 tall med god drahjelp av næringslivet🤮

Anonymkode: 3df23...33e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (1 time siden):

Men det lærer oss at døden er en like naturlig del av livet som alt annet, så man kan faktisk ha det gøy med ting som har med det å gjøre.

Som sagt ; det er TO forskjellige feiringer. En seriøs og en useriøs. Det er ikke humor og gøy med å gå på kirkegården på helgemesse og minnes sine døde, det er beintøft og hardt. Og det provoserer at folk sier at det er det samme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken.

Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk.

Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller.

Nå har de vel gått halloween i Norge i over 20 år, så det har blitt en del av norsk tradisjon altså. 

Hører at du sliter økonomisk? Vi velger å ikke ha utelyset på😊 liker ikke konseptet gå rundt å tigge godteri - men å kle seg ut osv er helt greit 

Anonymkode: 0539f...020

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg klarer ikke bygge opp særlig irritasjon over Halloween. Er ikke spesielt fan av det heller, men det har kommet for å bli. Alle tradisjoner vi har i Norge har dukket opp en gang. Det er ikke noe i veien for å innføre nye i fremtiden. De som nok folk har sansen for, de fester seg. Hvis folk ikke liker den dør den ut. Denne har ikke dødd ut, altså har mange nok folk sansen for det til at det er en nyetablert tradisjon i Norge. Uansett om den måtte ha opprinnelse fra annet land.

Her kan man fint vise forbrukermakt også. Jeg har noen dekorasjoner som jeg har hatt i mange år, hvert fall 10 år, når egne barn begynte med dette. Har kommet til et par ting til jeg synes har vært skikkelig kule. Men ellers klarer jeg fint både å pynte inngangspartiet og få på barn et helt Ok antrekk uten å bruke en formue. I år har jeg vel brukt 200,- på snop og ei ny maske. Og har man ikke det heller, så finnes det «gi bort» ting, mye å lage selv, og man MÅ ikke legge ut godteri. Det er helt valgfritt.

At de som jobber i butikkene er storfornøyde er da helt naturlig. Dette er levebrødet dems, å få til mest mulig kjøp og dermed unngå konkurs i en butikk er det som får brød på bordet til ansatte. Så jeg er mer oppgitt over det å gjøre dette til en stor sak hvert år, enn at vi har fått importert en ny tradisjon.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Silviana skrev (21 timer siden):

Halloween har vært en greie i en del år nå, så det har vel blitt en tradisjon. Den har ikke norsk opprinnelse, men det gjør den ikke ugyldig av den grunn. Forstår ikke helt hvorfor det skal koke av at andre har det moro på høsten. 

Enig.

De tradisjonelle norske tradisjonene har vi ikke lengre. Kristendommen, jul, påske osv er ikke opprinnelig norske tradisjoner. Alle tradisjoner startet med at noen tok til seg en tradisjon de likte eller et få tall startet med noe andre kopierte. For vært år spredde det seg og går mann mange nok generasjoner frem i tid så vil ingen kjenne til noe annet. Alt var nytt en gang og mye av det importert. Det satt garantert surpomper rundt å gjamret seg om jul når det var nytt men de hadde ikke nettforum å klage i.

Vi har ingen høytid som ikke i moderne tid krever et butikk besøker eller fler. Vi er ikke lengre selvforsynte og går på jobb hvor vi bytter inn tiden og kunnskapen vår opp mot penger. Før i tiden bodde mange mer isolert og måtte klare seg med det de høstet, sådde og sanket selv. Eget dyrehold for eget forbruk. Sånn lever vi ikke derfor har vi butikker som selger oss mat. Alt fra ingridienser vi tilbereder selv til ferdig middager og desserter. Klær syr de færreste selv for ikke å snakke om å spinne tråd og veve stoffer. Vi lever i et forbruker samfunn og problemet er ikke Halloween og andre høytider men at de aller færreste vil bytte sitt komfortable liv tilbake til en tid hvor mann måtte være selvforsynt.

Nå skrur jeg på en bryter på veggen når jeg vil ha lys, noen tjener penger på dette. Alternativet blir jo å kun være våken når det er dagslys. Eller bruke lyset fra flammen i et bål av selvhogd ved. Jeg bidrar gjerne til å opprettholde et samfunn hvor jeg kan kjøpe det jeg trenger fremfor å fremstille selv så det er "gratis."

Anonymkode: ece06...e94

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloween er populært hos ungen her, selv såpass lite vi har gjort utav det. Kjøpt inn litt godteri, ei bøtte og noe pynt som kan gjenbrukes og et kostyme som også går til karneval.

Vi går bare til de husene som er pynta/har mer enn vanlige utelys på, dvs som tydelig deltar. Andre får være i fred.

Anonymkode: 51279...bdf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi feiret Halloween i over 20 år, og fremdeles er det "gamlinger" som sutrer om det samme år etter år. La nå barna og de unge få kose seg med utkleding, skremming og godteri i denne ellers så mørke og nitriste tiden av året. Det er jo BARE gøy, og er man litt kreativ trenger ikke kostymet koste med enn 0 kroner.

Anonymkode: 82d13...626

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som holder på med dette annet enn i amerikanske filmer...

Anonymkode: 82d13...626

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...