Gå til innhold

Kjenner jeg koker. Halloween.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ingenting av det du skriver om norske tradisjoner som er feil. Alt har vært nytt en gang. Allikevel har vi importert veldig mange nye tradisjoner veldig raskt de siste årene av handelstanden. Det nyeste er vel thanksgiving ? St patricks day har vel ikke helt slått an ennå?  Jeg har feirer thanksgiving i usa, og det var koselig det, men kommer ikke til ta til meg det heller her hjemme.  Det kommer sikkert en eller to nye tradisjoner de neste årene også. Mye og feire, mye og bruke penger på. Nei, jeg trenger ikke og bry meg om hva andre feirer. Hører småbarnsforeldre rundt meg fortviler da. En ting er kjøpepresset, men alt godteriet. 

Anonymkode: ff584...fe3

Beklager for at jeg ikke hørte deg i går, jeg var for opptatt med å være på halloween fest og ha det kjempe gøy 😊 og hvor gøy vi hadde det, (et konsept mange i denne tråden ikke har hørt om eller skjønner  eller som ikke evner å skjønner at andre kan ha det gøy  når de selv freser og er sinte) er høyt over denne diskusjonen!

Men nok om hvor gøy jeg og mange mange andre mennesker både høyt og lavt fra 0 til 110 år over det langstrakte land har hatt det i det siste pga halloween.

Det må jo for all del ikke angå diskusjonen. Gøy skal vi for all del ikke ha det, det er nesten kriminellt så la oss ikke snakke om det... 

Så videre. . .

Jeg har ikke hørt om at vi ferierer noen av disse siste to. Men om så, om det var tilfellet hva da? Vi har høsttakkefest som markeres den fjerde torsdagen i november og kirken har marker den her i Norge siddn 1899, så jeg skjønner ikke helt krisen her... You do you, har du ikke noe å være takknemlig for så markerer du heller ikke thanksgiving. Det er opp til deg det. Og om thanksgiving ble super populært i Norge klarer jeg faktisk ikke å se den enorme krisen det å kjøpe en kalkun på butikken og være samlet rundt et måltid skulle være likevel. Det er ikke mer krise enn å kjøpe pinnekjøtt eller ribbe til jul.

Sorry men den store apokalyptiske krisen med at høsten ikke bare er svart og mørk men har noen markeringen og lyspunkt som halloween og høsttakkefest (thanksgiving) ser jeg ikke.... Jeg liker litt lys og gøy i høstmørket merkelig nok... 

Kjøpepresset legger hver og en på seg selv. Jeg kjøper ikke spinndyre gaver til noen i julen, men jeg plages heller ikke av de som gjør det.

At halloween er blitt stort i Norge kan ha noe med at det er en markering som rett og slett bare handler om å ha det gøy uten noe mer alvor bak.

17. mai har også et kjøpepress bak seg: bunadspresset! Skal vi slutte å feire 17. mai da? Jeg har ikke bunad fordi jeg mener det er et mindre pent plagg  men hva med alle de som føler seg presset til å kjøpe en bunad til 100 000? Koster mye mer det for barnefamilier enn en plastbøtte på Nille. Eller hva om hver og en faktisk må gå i seg selv og ta et oppgjør og et ansvar fremfor å skylde på "handelsstanden" hver eneste feiring vi har her i Norge. Det blir for billig og tåpelig å skylde på alle andre når en selv ikke klarer å ha egne meninger å stå for de. Eller er så til de grader dobbeltmoralsk med at noen feiringer er ok til tross for et eller annet press mens andre feiringer er ikke ok av samme grunn.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det handler uansett om konseptet bak det hele. Tradisjoner innført kun for å tjene penger.

Ja bare synd at slike dager også fører til at flere barn også føler på utenforskap, ikke blir spurt eller får nei hvis de spør andre barn om å bli med. Har hørt om flere tilfeller av det også.

Anonymkode: 5ccc7...765

Utenforskap er et godt argument. Det var noen få i klassen som ikke var med. Jeg tipper av religiøse årsaker, men er ikke sikker. Mye bedre å sørge for inkludering ved å ha en nøytral klassefest i stedenfor.

Anonymkode: 0747f...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (14 timer siden):

1) Det er ikke tigging 

2) Normale mennesker evner å ikke gi løssnop uten å legge det i pose e.l slik at det er innpakket 

Normale mennesker som DEG mener du? Godt du har stor tro på deg selv, problemet er når du snakker ned andre på veien. Stopp og tenk deg om! 

Anonymkode: 21c57...8cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feirer ikke halloween personlig. Men gjennom jobben på skole blir man jo utsatt for det.

Ser at det er viktig for barna, og alt som skaper glede er vel bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (14 timer siden):

Voksne skal ikke gå nyttårs eller julebukk. Det er for barna

Huff, så mange som tror de har fasit. Den gamle tradisjonen med julebukk var ofte mer for voksne enn unger. Her var det folk i alle aldre som gikk men vi fikk aller mest besøk av voksne og unge voksne som gikk . Det var den tids eneste moro men det er bare fint om skikken opprettholdes. Jeg skal ta med meg ti venninner og gå julebukk hos deg! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://snl.no/julebukk

Julebukktradisjonen er fremdeles levende i Norge. I 2017 gjorde Sentio en spørreundersøkelse for avisen Nationen. 14 prosent svarte at de selv eller barna deres skulle gå julebukk det året.

I tidligere tider dekket julebukkene til ansiktet og var ugjenkjennelige. Da var det mest unge voksne som gikk fra dør til dør. Denne skikken kunne starte 13. desember og varte til tjuendedag eller trettendedag jul. Det fantes mange varianter på forskjellige steder i Norge, i både bygd og by.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns dagens unge er frekke og freidige. Feiere ikke Halloween. Det respekteres ikke. En visste fingeren til dørkamerat mitt. 

Anonymkode: 12fa8...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns dagens unge er frekke og freidige. Feiere ikke Halloween. Det respekteres ikke. En visste fingeren til dørkamerat mitt. 

Må ha vært ungdommer dette? Aldri opplevd dette. Bare snille og høflige barn på halloween ut fra mine opplevelser

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Må ha vært ungdommer dette? Aldri opplevd dette. Bare snille og høflige barn på halloween ut fra mine opplevelser

Nei, barneskole alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Huff, så mange som tror de har fasit. Den gamle tradisjonen med julebukk var ofte mer for voksne enn unger. Her var det folk i alle aldre som gikk men vi fikk aller mest besøk av voksne og unge voksne som gikk . Det var den tids eneste moro men det er bare fint om skikken opprettholdes. Jeg skal ta med meg ti venninner og gå julebukk hos deg! 

Men er det ikke litt teit at voksne ringer på døra for å få godteri? Ok om voksne som kan synge ringer på døra for å underholde med fine julesanger er nå det en ting. Men de trenger ikke få noe. Gå gjerne julebukk du men du får ikke noe av meg

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (3 minutter siden):

Feirer ikke halloween personlig. Men gjennom jobben på skole blir man jo utsatt for det.

Ser at det er viktig for barna, og alt som skaper glede er vel bra?

Skaper det bare gleder da? Flere barn som blir holdt utenfor. Store mengder med godteri, plast og unødvendig søppel. Mye ekstra bråk,vold og hærverk fører det til også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skaper det bare gleder da? Flere barn som blir holdt utenfor. Store mengder med godteri, plast og unødvendig søppel. Mye ekstra bråk,vold og hærverk fører det til også.

Mente store mengder med godteri som kastes

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette med å bli holdt utenfor... Hvor mange blir ikke holdt utenfor i julen? På 17. mai og andre markeringer? Da blir dette med utenforskap ikke nevnt med et ord. Merkelig.... Julen er utrolig vondt for mange barn, skal vi slutte å markere julen av den grunn? Ja noen blir kanskje holdt utenfor og det er ikke så bra, men i motsetning til de andre årlige markeringene så blir det snakket mye mer om rundt halloween noe som også bidrar til at en er mer bevist på dette og dermed er det mye mindre utenforskap med halloween enn med f.eks jul hvor vi lukker døren og feirer hver for oss, som er flott for de familiene som har det bra, ikke så godt for de dysfunksjonelle familiene hvor de barna da kanskje føler på et utenforskap. Vi kan likevel ikke slutte å feire noe fordi noen kanskje ikke har det bra med det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Men er det ikke litt teit at voksne ringer på døra for å få godteri? Ok om voksne som kan synge ringer på døra for å underholde med fine julesanger er nå det en ting. Men de trenger ikke få noe. Gå gjerne julebukk du men du får ikke noe av meg

De voksne julebukkene jeg vokste opp på sang ikke, de gjorde ablegøyer, trampa inn på stuegulver og gjorde ablegøyer. Og de fikk spandert en julekake , en frukt eller en dram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Neida, de voksne fikk tradisjonelt en dram de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Dette med å bli holdt utenfor... Hvor mange blir ikke holdt utenfor i julen? På 17. mai og andre markeringer? Da blir dette med utenforskap ikke nevnt med et ord. Merkelig.... Julen er utrolig vondt for mange barn, skal vi slutte å markere julen av den grunn? Ja noen blir kanskje holdt utenfor og det er ikke så bra, men i motsetning til de andre årlige markeringene så blir det snakket mye mer om rundt halloween noe som også bidrar til at en er mer bevist på dette og dermed er det mye mindre utenforskap med halloween enn med f.eks jul hvor vi lukker døren og feirer hver for oss, som er flott for de familiene som har det bra, ikke så godt for de dysfunksjonelle familiene hvor de barna da kanskje føler på et utenforskap. Vi kan likevel ikke slutte å feire noe fordi noen kanskje ikke har det bra med det.

Nå er julen en familietid. Og det er da stort fokus på folk som sliter i julen. Det er et viktig tema hvert eneste år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er julen en familietid. Og det er da stort fokus på folk som sliter i julen. Det er et viktig tema hvert eneste år.

At julen er en familie tid hjelper jo ikke de som ikke har det så godt i familiene. Og det er et enormt fokus på utenforskap hver eneste halloween også. Så igjen hva var poenget ditt egentlig? Halloween er vennetid, mange har gode venner og mange har det gøy og kjekt på halloween

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (Akkurat nå):

At julen er en familie tid hjelper jo ikke de som ikke hsr det så godt i familiene. Og det er et enormt fokus på utenforskap hver eneste halloween også. Så igjen hva var poenget ditt egentlig? Halloween er vennetid, mange har gode venner og mange hsr det gøy og kjekt på halloween 

Hjelper heller ikke de som ikke har familie og står på utsiden og ser inn. Helt enig med dette innlegget

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen familier inviterer andre utenfor som kanskje ikke har noen. Er jo familie fokuset som er problemet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Neida, de voksne fikk tradisjonelt en dram de

Det har jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...