Maleficenta Skrevet 15 timer siden #201 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det dumme er at siden vi ikke feirer den i år, får vi beskjed om å slå av alt av lys - ikke bare utelys. Vil det si at de nye reglene er å overse om utelys er slått av eller på for de som går Halloween? Anonymkode: fb5d2...327 Syns reglene skulle vært. Ingen halloween pynt utenfor. Ikke ring på 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #202 Del Skrevet 15 timer siden Seff skrev (11 minutter siden): Bare til informasjon: Julen slik vi feirer den i dag, farsdag, morsdag osv. er heller ikke norske tradisjoner. Jeg kan forstå at Halloween ikke er for alle, men argumentet om at det ikke er norsk, holder ikke i 2024. Skal man liksom klage på taco, pizza, pasta, kebab osv. også? For ikke å snakke om mote. Hvis vi kun skulle fulgt norske tradisjoner, hadde vi hatt veldig ensformige liv. Hvis du påstår at det er norsk, så er det første du bør gjøre og finne et norsk navn på det. Anonymkode: 5ccc7...765 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 15 timer siden #203 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du påstår at det er norsk, så er det første du bør gjøre og finne et norsk navn på det. Anonymkode: 5ccc7...765 ? Tror du misforstår. Jeg påstår ikke at Halloween er norsk. Jeg prøver å få fram at vi importerer skikker og tradisjoner fra utlandet hele tiden. Og vi har ikke norske ord for alt vi får fra utlandet: Taco, pizza, drops, tusj, jeg kunne holdt på i en evighet sånn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #204 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uansett om vi velger å kjøpe eller ei så er handel som er motivet bak dette. Og det fungerer riktig så bra, det dras inn mange millioner hvert år på søppel og dritt som i tillegg bidrar til å bidrar til å ødelegge miljøet i enda større grad. Anonymkode: 5ccc7...765 Og dette gjelder uansett hva en kjøper og hvilken dag i året det er. Det er greit at du ønsker å bo i en grotte og være helt selvberget og gå med fikenblader og ikke feire jul, ikke kjøpe 17. mai lys og setvietter, ikke kjøpe julegaver, ikke kjøpe påskeegg snop og ikke kunne få på butikken for å kjøpe halloween dekor. Du lnsket handelsstanden vekk og at ingen skal kjøpe noe som helst. Du står hekt fritt til å leve slik siden du helst ønsker deg dette. Vi andre står også helt fritt til å velge noe annet enn deg, det er det som er så greit med fri vilje. Anonymkode: 08879...4de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #205 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ble provosert da jeg så nyhetene istad hvor det er fokus på hvor mye folk handler og hvor bra butikkene går. Ikke kall dette en god og viktig tradisjon. Det handler som sagt kun om å tjene penger. Sånn blir faktisk jula i større og større grad også. Begynner tidligere for hvert år, og alt handler om salg og penger. Anonymkode: 5ccc7...765 Så rart det handler om salg og penger.. for butikkene🙈 For meg er det revnende likegyldig om butikkene er full av julebrus og julepynt, jeg kjøper det jeg skal ha uansett. Har ikke noe overforbruk når det kommer til gaver, pynt eller noe som helst. Men er koselig med tradisjoner. Jeg selv vokste opp uten Halloween og jeg synes det er hyggelig noe skjer på høsten. Jeg personlig har ikke kjøpt noe som helst til Halloween for barnet vårt er bare 2 år. Etter hvert så vil vi nok henge oss på også. Pynt og dekorasjoner kan man jo kjøpe et år og gjenbruke, slik som ved jul. Kostymer kan kjøpes brukt eller lånes, eventuelt lages selv. Et gresskar kanskje og noe billig godteri dersom man vil gi bort. Erfaringsmessig ringer ingen på døra, tror de konsekvent går til de som har pynt eller viser tegn til å feire Halloween. Små barn i kostymer som får glede av den dagen gjør meg absolutt ingen verdens ting. Eller voksne som vil kle seg ut. Altså det finnes verre ting å irritere seg over. Anonymkode: af612...701 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 15 timer siden #206 Del Skrevet 15 timer siden Livet blir så mye enklere når man gir slipp på enkelte prinsipper, TS. Ungene gleder seg og det er topp stemning hele uka med Halloween-disco, Halloween-svømming, Halloween-fester hos venner, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #207 Del Skrevet 15 timer siden Jo man har faktisk et valg som forelder. Halloween er en tradisjon vi ikke feirer. Og det aksepterer barnet når vi har forklart hvorfor. Det er mange feiringer gjennom året, og om man ikke feirer halloween så blir det nok å glede seg til. Anonymkode: 308aa...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 15 timer siden #208 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo man har faktisk et valg som forelder. Halloween er en tradisjon vi ikke feirer. Og det aksepterer barnet når vi har forklart hvorfor. Det er mange feiringer gjennom året, og om man ikke feirer halloween så blir det nok å glede seg til. Anonymkode: 308aa...031 Hva er forklaringen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #209 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg blir mest forbanna på miljøets vegne. Influensere som normaliserer å årlig fylle handlekurva på Obs med Halloween-dritt - for én dags «feiring»? (Ikke en hel dag en gang, noen få timer etter jobb/bhg/skole). Kan akseptere at dagen har festet seg i kulturen, men hvorfor må vi rævkjøre kloden av den grunn? Anonymkode: 98abc...ff1 Jeg skjønner godt irritasjonen over kjøpemas, det er det alt for mye av gjennom hele året, så jeg skjønner at folk misliker Halloween om de føler at de blir presset til å kjøpe en hel masse. Jeg er en gammel Halloween-entusiast, og jeg føler det slett ikke slik. Dekorasjoner lager vi selv (og har det veldig gøy med det), og vi bruker lys som vi også bruker til jul eller røde sykkellykter. Barna liker å kle seg ut og ville sikkert hatt utkledningsgreier uuansett og heksehatter og vampyrkapper blir ikke fravokst på ett år. (Vi har arvet kostymer også, forresten.) Vi kjøper gresskar, men det er veldig billig, og vi bruker mest mulig av innmaten til mat (suppe eller vaffelrøre, og ristede frø). Godteri har jeg kjøpt mye av, det innrømmer jeg, sikkert for 250 kr til sammen, men det er fordi det kommer så mange barn hit. Til gjengjeld trenger vi forhåpentligvis ikke å kjøpe lørdagsgodt på noen uker. De som kjøper mye spesialpynt er vel gjerne de som kjøper mye pynt til alle anledninger? De som har egen "januarpynt" til å sette opp når julepynten tas ned (dette har jeg lært på KG at er en greie) og sånt. Hadde de ikke hatt Halloween hadde de sikkert kjøpt høstpynt, eller noe. For meg blir det feil å rette aggresjonen mot Halloween og ikke mot handelsstanden eller reklamebransjen. Anonymkode: 04bce...50d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #210 Del Skrevet 15 timer siden For guds skyld, kan vi droppe denne diskusjonen? Samme trøtte for og imot. Kan ikke folk bare gjøre det de vil, og så sier vi det er greit? Nå er det jo bare noen uker igjen til alle trådene med juleklaging kommer. Anonymkode: 628f3...73c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #211 Del Skrevet 15 timer siden Seff skrev (2 minutter siden): ? Tror du misforstår. Jeg påstår ikke at Halloween er norsk. Jeg prøver å få fram at vi importerer skikker og tradisjoner fra utlandet hele tiden. Og vi har ikke norske ord for alt vi får fra utlandet: Taco, pizza, drops, tusj, jeg kunne holdt på i en evighet sånn. Ja så etterpå at jeg misforstod. Hang meg opp i det du skrev om at å påstå at Halloween ikke er norsk ikke holder i 2024. Når det er sagt så synes jeg sammenligningen med matvarer blir litt merkelig. Ja vi importerer mye utenlandske produkter og matvarer. Men vi lager ikke akkurat en stor årlig merkedag ut av det, snart like viktig som jul. Akkurat det med det amerikanske har jeg fra før litt opp i halsen, da språket vårt til og med begynner og vannes ut og erstattes med amerikanske ord. Og det gjør det hele riktignok ikke bedre. Men det at Halloween ikke er en norsk tradisjon er som tidligere nevnt ikke hovedpoenget med tråden. Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #212 Del Skrevet 15 timer siden Maleficenta skrev (9 minutter siden): Hva er forklaringen da? Kort forklart fordi halloween har røtter til hedenske tradisjoner, spesielt knyttet til Samhain og tilbedelse av døde. Man kan lese seg mer opp angående dette hvis man ønsker. Anonymkode: 308aa...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 15 timer siden #213 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kort forklart fordi halloween har røtter til hedenske tradisjoner, spesielt knyttet til Samhain og tilbedelse av døde. Man kan lese seg mer opp angående dette hvis man ønsker. Anonymkode: 308aa...031 Er det negativt å hedre/tilbe de døde? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15 timer siden #214 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en ganske stor anstrengelse fordi det lar seg ikke gjøre i alle borettslag. Anonymkode: 0747f...ba5 Da ser vel ikke barna så godt i oppgangen heller. Pleier ikke å se mer enn en dør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #215 Del Skrevet 15 timer siden Er helt enig med trådstarter. Halloween er kun imponert til Norge for at handelsstanden skal tjene penger. La oss heller ta tilbake julebukk og Nyttårsgjeit, som er en gammel tradisjon. Anonymkode: 5888d...03a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #216 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er helt enig med trådstarter. Halloween er kun imponert til Norge for at handelsstanden skal tjene penger. La oss heller ta tilbake julebukk og Nyttårsgjeit, som er en gammel tradisjon. Anonymkode: 5888d...03a Nei ellers takk, jeg klarer meg meget fint uten både fasttelefon, julebukken og walkman. Du står fritt til å reise tilbake til nittenhundrede og pil og bue men jeg (og samfunnet ellers ser det ut som) sier nei ellers takk. Anonymkode: f1745...286 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #217 Del Skrevet 14 timer siden Maleficenta skrev (23 minutter siden): Er det negativt å hedre/tilbe de døde? Det er en åndelig hylles til Satan. Ikke bra, men svært mange ser ikke hva som skjer i det åndelige. Anonymkode: 308aa...031 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #218 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei ellers takk, jeg klarer meg meget fint uten både fasttelefon, julebukken og walkman. Du står fritt til å reise tilbake til nittenhundrede og pil og bue men jeg (og samfunnet ellers ser det ut som) sier nei ellers takk. Anonymkode: f1745...286 Finnes ikke noe mer sjarmerende enn gamle tradisjoner. Hvis du ser på tradisjoner som utdaterte og noe som må fornyes, så er det i mine øyne ikke lenger en ekte tradisjon. Kan ikke på noen måte sammenlignes med walkman og fasttelefon. Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #219 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Finnes ikke noe mer sjarmerende enn gamle tradisjoner. Hvis du ser på tradisjoner som utdaterte og noe som må fornyes, så er det i mine øyne ikke lenger en ekte tradisjon. Kan ikke på noen måte sammenlignes med walkman og fasttelefon. Anonymkode: 5ccc7...765 Ja det var en tradisjon før å slå barn også. Koselige tider. Noe har blitt byttes ut og noe annet har kommer til heldigvis. Og julebukken har blitt byttet ut, den tålte ikke tidens tann. Sånn er det med den saken Anonymkode: f1745...286 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoitala Skrevet 14 timer siden #220 Del Skrevet 14 timer siden Jeg gikk knask eller knep for over 20 år siden 😆 Syns det er ålreit med andre tradisjoner som ikke bare "er der" pga gamle tradisjoner og kristendom 🤷🏻♀️ Og det er jo dagen(e) for å feire de døde 🥳 https://no.m.wikipedia.org/wiki/De_dødes_dag 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå