AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #181 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken. Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk. Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller. Anonymkode: 5ccc7...765 Kunne ikke vært mer enig. Godt innlegg. Anonymkode: 816d3...1ec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #182 Del Skrevet 16 timer siden Samhain er en gammel heksesabbat men hvorfor disser folk en som har helt rett?! ALLE har dårlig råd om dagen og det er rett før jul. Er det derfor dere går til angrep kanskje? Jada jeg er alenemor og har også handlet. Vi må jo det for barna sin del. Er jo det som er så gøy med at markedskreftene styrer livet vårt. Det er lov å se den og fortsatt ha det gøy med barna i kveld Anonymkode: 37c23...284 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 16 timer siden #183 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er fornuftig. Jeg har ikke en gang pynt til halloween (med unntak av gresskar og tegninger som barna har laget). Men hvis alle tok vare på pynten, så ville jo ikke butikkene ha fått solgt så mye som de gjør. Anonymkode: 0747f...ba5 Vi kjøper gresskar og barna lager litt pynt på skolen, har også vært på et par arrangementer hvor barna laget masker og pynt med andre. Kjempekoselig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #184 Del Skrevet 16 timer siden mommyaka skrev (55 minutter siden): Men igjen...dere som koker over på handels standen..det selges maser greier til halloween...og de drar inn penger Hvorfor blir dere sure for dette? Regner med at dere som blir irriterte på dette faktisk ikke bruker så mye penger på halloween...om dere gjør der... hvorfor? Oh bare vent neste uke når julen kommer enda mer i butikken...skal dere koke over at det finnes Julebrus,julesjokolade etc ..at de lager mer og mer til jul..for at vi skal kjøpe. Blir dere sinte ar det finn så mye i butikken til jul. Dere som skriver at dette ikke bra for miljøet..tror dere jul er bedre...påske .. nyttårsfeiring et ? Det er ikke koselig å se julebrus i butikkene i oktober. Gavekalender er en uting. Mye bruk og kast- dritt som selges i forbindelse med jul også. jeg bruker ikke gavebånd f.eks fordi jeg synes ikke det er verdt miljøbelastningen. Jeg bruker gjerne gavepapir som ser pent ut, om igjen og jeg kjøper ikke gaver kun for å kjøpe. Det må være noe som barnet har ønsket seg lenge. Men denne tråden handler om halloween. Anonymkode: 0747f...ba5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #185 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg vet hvordan det er å være fattig, la meg starte med det. Jeg vet også at halloween er ganske forutsigbart og mulig å planlegge til. Vi hat skaffet kostymer for til sammen 150 kr, to barn. Kjøpt i butikk. Akkurat halloween er det mulig å få til mye for lite penger dersom man er kreativ og starter i god tid. Anonymkode: d44fa...edb Trenger ikke kostyme en gang kan sminke seg til zombie feks og bruke vanlige eller fillete klær, pop popcorn og ha i porsjons poser, kjøpe en ferdig gresskar lykt til flergangsbruk på europris til de kommende år også Anonymkode: 84ce0...015 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #186 Del Skrevet 16 timer siden Jeg blir mest forbanna på miljøets vegne. Influensere som normaliserer å årlig fylle handlekurva på Obs med Halloween-dritt - for én dags «feiring»? (Ikke en hel dag en gang, noen få timer etter jobb/bhg/skole). Kan akseptere at dagen har festet seg i kulturen, men hvorfor må vi rævkjøre kloden av den grunn? Anonymkode: 98abc...ff1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmVeeJee Skrevet 16 timer siden #187 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ble provosert da jeg så nyhetene istad hvor det er fokus på hvor mye folk handler og hvor bra butikkene går. Ikke kall dette en god og viktig tradisjon. Det handler som sagt kun om å tjene penger. Sånn blir faktisk jula i større og større grad også. Begynner tidligere for hvert år, og alt handler om salg og penger. Anonymkode: 5ccc7...765 Det gjør det ikke. Butikkene setter fram julevarer på samme uke hvert eneste år og de har de gjort i hvertfall 20 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmVeeJee Skrevet 16 timer siden #188 Del Skrevet 16 timer siden Det må være tungt å leve når man blir så sint og provosert over ting som ikke går utover en selv. God bedring! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 16 timer siden #189 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken. Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk. Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller. Anonymkode: 5ccc7...765 Jeg syns halloween er gøy jeg. Forstår ikke at det skal være verre enn å bruke penger på andre høytider. Halloween er jo en av de positive ting fra usa 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #190 Del Skrevet 16 timer siden EmVeeJee skrev (6 minutter siden): Det må være tungt å leve når man blir så sint og provosert over ting som ikke går utover en selv. God bedring! Så dramatisk igjen. Det preger meg ikke så mye at det er tungt å leve i hverdagen. Det går utover meg da jeg er vitne til kjøpepress i samfunnet vi lever i. Har dessuten barn som gleder seg til dette og har store forventninger. Du blir kanskje aldri provosert for noe du? Bare glad og fornøyd og alt er bra. Ikke bra for helsa det heller vet du. Er viktig å ha egne meninger selv om det innebærer at man kan bli provosert iblant. Det har aldri vært skadelig, men er en del av våre medfødte grunnleggende følelser. Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #191 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jula er opprinnelig ingen kristen høytid. Før kristendommen var det faktisk opprinnelig en fest for å feire at solen snudde. Så jula har vært lenge kan man si. Anonymkode: 5ccc7...765 Så når det kommer til jul kan vi velge hvilken tidsepoke, og hvilke tradisjoner, vi ser mot? Men med Halloween så er det "amerikansk tull og nymotens greier". Nå blir jeg bare forvirret... Anonymkode: f544f...9d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #192 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så dramatisk igjen. Det preger meg ikke så mye at det er tungt å leve i hverdagen. Det går utover meg da jeg er vitne til kjøpepress i samfunnet vi lever i. Har dessuten barn som gleder seg til dette og har store forventninger. Du blir kanskje aldri provosert for noe du? Bare glad og fornøyd og alt er bra. Ikke bra for helsa det heller vet du. Er viktig å ha egne meninger selv om det innebærer at man kan bli provosert iblant. Det har aldri vært skadelig, men er en del av våre medfødte grunnleggende følelser. Anonymkode: 5ccc7...765 Ikke over hva andre velger å gjøre ut av enkelte dager, i alle fall. Personlig velger jeg og mannen bort Valentine. Har lite behov for å kjøpe overprisede blomster. Men orker da ikke gå rundt å bli provosert av at de henger opp hjerter og gir hjertesjokolader på kontoret, eller at tilbudsavvisene den uka er preget av markeringen. Anonymkode: f544f...9d5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #193 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke over hva andre velger å gjøre ut av enkelte dager, i alle fall. Personlig velger jeg og mannen bort Valentine. Har lite behov for å kjøpe overprisede blomster. Men orker da ikke gå rundt å bli provosert av at de henger opp hjerter og gir hjertesjokolader på kontoret, eller at tilbudsavvisene den uka er preget av markeringen. Anonymkode: f544f...9d5 Dette handler nok en gang ikke om hva hver enkelt velger å gjøre. Det handler om kjøpepresset vi blir utsatt for. Det gjelder mye forskjellig, men akkurat nå er det Halloween denne tråden handler om. Orker ikke å gjenta meg selv mer nå. Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmVeeJee Skrevet 16 timer siden #194 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så dramatisk igjen. Det preger meg ikke så mye at det er tungt å leve i hverdagen. Det går utover meg da jeg er vitne til kjøpepress i samfunnet vi lever i. Har dessuten barn som gleder seg til dette og har store forventninger. Du blir kanskje aldri provosert for noe du? Bare glad og fornøyd og alt er bra. Ikke bra for helsa det heller vet du. Er viktig å ha egne meninger selv om det innebærer at man kan bli provosert iblant. Det har aldri vært skadelig, men er en del av våre medfødte grunnleggende følelser. Anonymkode: 5ccc7...765 Du er da et voksent menneske som selv bestemmer hva du skal bruke pengene dine på. Det er ikke kjøpepress på en dritt så lenge du er oppegående og tar egne valg. Det er du som forelder som bestemmer hvordan høytider feires hos dere, ingen andre. Blir forøvrig sjeldent provosert over noe som ikke skader noen. Oppgitt? Selvsagt, men det er to vidt forskjellige ting. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #195 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så når det kommer til jul kan vi velge hvilken tidsepoke, og hvilke tradisjoner, vi ser mot? Men med Halloween så er det "amerikansk tull og nymotens greier". Nå blir jeg bare forvirret... Anonymkode: f544f...9d5 Det var et argument for den som nevnte at ikke kristne feirer jul. Skjønner ikke hvorfor jul stadig skal blandes inn heller. Tråden handler om Halloween. Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #196 Del Skrevet 15 timer siden EmVeeJee skrev (1 minutt siden): Du er da et voksent menneske som selv bestemmer hva du skal bruke pengene dine på. Det er ikke kjøpepress på en dritt så lenge du er oppegående og tar egne valg. Det er du som forelder som bestemmer hvordan høytider feires hos dere, ingen andre. Blir forøvrig sjeldent provosert over noe som ikke skader noen. Oppgitt? Selvsagt, men det er to vidt forskjellige ting. Nei, nå gir jeg opp. Prøv og vær voksen og forstå hva jeg skriver. Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 15 timer siden #197 Del Skrevet 15 timer siden Bare til informasjon: Julen slik vi feirer den i dag, farsdag, morsdag osv. er heller ikke norske tradisjoner. Jeg kan forstå at Halloween ikke er for alle, men argumentet om at det ikke er norsk, holder ikke i 2024. Skal man liksom klage på taco, pizza, pasta, kebab osv. også? For ikke å snakke om mote. Hvis vi kun skulle fulgt norske tradisjoner, hadde vi hatt veldig ensformige liv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #198 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette handler nok en gang ikke om hva hver enkelt velger å gjøre. Det handler om kjøpepresset vi blir utsatt for. Det gjelder mye forskjellig, men akkurat nå er det Halloween denne tråden handler om. Orker ikke å gjenta meg selv mer nå. Anonymkode: 5ccc7...765 Men mange av oss opplever ikke dette kjøpepresset. Vi kjøper det vi vil og vi lar vær å kjøpe det vi ikke ønsker. At du opplever et kjøpepress og ikke har en fri vilje på hva du bruker pengene dine på men at alle andre presser deg til noe er ditt problem. "Vi" blir ikke utsatt for noe vi. Du blir! Du er et offer, deg mot den fæle grusomme handelsstanden. Vi andre har ikke dette problemet. Anonymkode: 08879...4de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #199 Del Skrevet 15 timer siden Det dumme er at siden vi ikke feirer den i år, får vi beskjed om å slå av alt av lys - ikke bare utelys. Vil det si at de nye reglene er å overse om utelys er slått av eller på for de som går Halloween? Anonymkode: fb5d2...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #200 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men mange av oss opplever ikke dette kjøpepresset. Vi kjøper det vi vil og vi lar vær å kjøpe det vi ikke ønsker. At du opplever et kjøpepress og ikke har en fri vilje på hva du bruker pengene dine på men at alle andre presser deg til noe er ditt problem. "Vi" blir ikke utsatt for noe vi. Du blir! Du er et offer, deg mot den fæle grusomme handelsstanden. Vi andre har ikke dette problemet. Anonymkode: 08879...4de Uansett om vi velger å kjøpe eller ei så er handel som er motivet bak dette. Og det fungerer riktig så bra, det dras inn mange millioner hvert år på søppel og dritt som i tillegg bidrar til å bidrar til å ødelegge miljøet i enda større grad. Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå