Gå til innhold

Kjenner jeg koker. Halloween.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mine barn da … har spurt lenge hvor lenge det er igjen til Halloween, hvor mange dager nå… om når vi kan kjøpe kostyme…. Sønnen min har fantasert noen måneder nå om hvor skummel han kan bli. Datteren min drømmer om uhorvelig store mengder godteri…. Ja, Halloween hadde jeg aldri hørt om da jeg var på deres alder. Men verden har blitt mindre og  vi beveger oss faktisk videre i stormende fart…. Nå synest jeg selv som en gang gikk julebukk… att proklamasjoner på Facebook med «ja til julebukk og nei til Halloween» er flaut. Jeg bor i Spania… og her er Halloween-festene avlyst. Jeg gruer meg og er lei meg på barna sine vegne… datteren min sa det var vanskelig å sove i kveld for hun var så spent på morgendagen. I morgen tidlig må jeg skuffe dem stort med å fortelle at festen er avlyst på grunn av landesorg… Ja, folk dør… men dette blir tøft for mine også som har fødet seg så lenge. Dere som fremdles babler om julebokkk og amerikanske tradisjoner bør ta minst 9 skritt inn i framtiden eller gå tilbake til snurretelefon og gymsokker. 

Anonymkode: 6763d...932

Ja barna er veldig glad i det og det er stas for dem, naturlig nok. Men de hadde heller ikke gått glipp av det hvis det ikke ble innført fra første stund.

Jeg som voksen klarer ikke å se annet enn handelsstand, søppel og plast. Det snakkes stadig om miljøet, men denne dagen så er det visst om å gjøre å selge det mest mulig ut. Det er snakk om enorme mengder totalt sett. Men så lenge man tjener store penger så er det glemt. I 2022 så brukte nordmenn til sammen 890 millioner kroner på feiringen.

Når det er snakk om amerikanske tradisjoner, så kan du ikke nekte for det. Vi klarer ikke engang å bruke norskt navn. Bare det at vi kaller det Halloween sier jo sitt.

Anonymkode: 5ccc7...765

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja barna er veldig glad i det og det er stas for dem, naturlig nok. Men de hadde heller ikke gått glipp av det hvis det ikke ble innført fra første stund.

Jeg som voksen klarer ikke å se annet enn handelsstand, søppel og plast. Det snakkes stadig om miljøet, men denne dagen så er det visst om å gjøre å selge det mest mulig ut. Det er snakk om enorme mengder totalt sett. Men så lenge man tjener store penger så er det glemt. I 2022 så brukte nordmenn til sammen 890 millioner kroner på feiringen.

Når det er snakk om amerikanske tradisjoner, så kan du ikke nekte for det. Vi klarer ikke engang å bruke norskt navn. Bare det at vi kaller det Halloween sier jo sitt.

"Det en ikke vet har en ikke vondt av" kan brukes om mangt, (helst for å tviholde på egen dumskap eller fremheve egne fordommer og rutiner). Kanskje jehovas vitner sine barn ikke har vondt av å ikke feire jul heller, men nå er det nå engang slik at vi feirer jul og halloween. Og jeg vet ikke med deg, men jeg er glad mine barn feirer jul enda de kanskje hadde klart seg meget fint uten den også.

Jeg kjenner ingen som hiver halloween pynt dagen etter halloween og kjøper alt nytt året etter. Pleier du å gjøre dette med julepynten din? Veldig rart isåfall. 

Hvis du ikke gjør dette selv med julepynt, hvorfor tror du da at andre gjør det med halloween pynten?

Vi bruker uendelige penger på julepynt, men det betyr ikke at det kastes hvert år og kjøper nytt. Men nye generasjoner kommer til som både ønsker å kjøpe både julepynt og halloween pynt. En kjøper noe et år og noe annet et annet år, det betyr heller ikke at en kaster det en kjøpte ifjor.

Plast kan en bruke år etter år, det skapes ikke noe mer søppel av en halloween bøtte enn det gjør av julepynt i plast. Eller av et skjelett i plast vs et juletre i plast. Jeg forstår ikke hvor du har det fra alt dette søppelet ditt? Vi bruker i snitt 1100 kroner på halloween https://www.nrk.no/nyheter/en-av-fem-nordmenn-bruker-penger-pa-halloween-feiring-1.17100746 det er ingenting (!!) det meste av de pengene går til godteri. Noen bruker mer, noen bruker ingenting, men det har da du virkelig ingenting å stikke den lange nesen din oppi. 

Du kan heller ikke ha handlet på IKEA du som virker så redd for påvirkning fra andre land. Hva så om halloween kommer fra USA? Mye som kommer fra andre land som nevnt før i tråden. Det spiller jo ingen rolle. Nå er det slik at i Norge 2024 feirer vi halloween. Vi lever ikke i 1969 den gang da halloween vsr noe vi aldri hadde hørt om.

Anonymkode: 08879...4de

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

"Det en ikke vet har en ikke vondt av" kan brukes om mangt, (helst for å tviholde på egen dumskap eller fremheve egne fordommer og rutiner). Kanskje jehovas vitner sine barn ikke har vondt av å ikke feire jul heller, men nå er det nå engang slik at vi feirer jul og halloween. Og jeg vet ikke med deg, men jeg er glad mine barn feirer jul enda de kanskje hadde klart seg meget fint uten den også.

Jeg kjenner ingen som hiver halloween pynt dagen etter halloween og kjøper alt nytt året etter. Pleier du å gjøre dette med julepynten din? Veldig rart isåfall. 

Hvis du ikke gjør dette selv med julepynt, hvorfor tror du da at andre gjør det med halloween pynten?

Vi bruker uendelige penger på julepynt, men det betyr ikke at det kastes hvert år og kjøper nytt. Men nye generasjoner kommer til som både ønsker å kjøpe både julepynt og halloween pynt. En kjøper noe et år og noe annet et annet år, det betyr heller ikke at en kaster det en kjøpte ifjor.

Plast kan en bruke år etter år, det skapes ikke noe mer søppel av en halloween bøtte enn det gjør av julepynt i plast. Eller av et skjelett i plast vs et juletre i plast. Jeg forstår ikke hvor du har det fra alt dette søppelet ditt? Vi bruker i snitt 1100 kroner på halloween https://www.nrk.no/nyheter/en-av-fem-nordmenn-bruker-penger-pa-halloween-feiring-1.17100746 det er ingenting (!!) det meste av de pengene går til godteri. Noen bruker mer, noen bruker ingenting, men det har da du virkelig ingenting å stikke den lange nesen din oppi. 

Du kan heller ikke ha handlet på IKEA du som virker så redd for påvirkning fra andre land. Hva så om halloween kommer fra USA? Mye som kommer fra andre land som nevnt før i tråden. Det spiller jo ingen rolle. Nå er det slik at i Norge 2024 feirer vi halloween. Vi lever ikke i 1969 den gang da halloween vsr noe vi aldri hadde hørt om.

Anonymkode: 08879...4de

Halloween er en miljøversting.

En stor del av produktene som selges er kun for engangsbruk. Kostymer vokser barna fort ut av og kan ofte ikke brukes neste år. I tillegg er kostymene laget av syntetiske stoffer som ikke brytes ned i naturen. Halloweengodteriet er godt pakket inn i emballasje. Ofte mye emballasje i forhold til innhold. Du kan gjerne sammenligne med jula, men jeg har ihvertfall ikke dårlig julepynt laget av plast og den har holdt i mange år. Julepynt får du oftere av bedre kvalitet enn mye av søppelet som selges til halloween. Har faktisk et juletre av plast, men både det og juletrepynten har jeg nå hatt i over 10 år.

Mye kunne vært gjort for gjenbruk også når det gjelder halloween, men det skjer ikke, og man ser kjøpehysteriet av all plasten og søppelet. Det så man som sagt senest på nyhetene i dag. Vi bruker 1100 kr I snitt, så kan du gange det med alle som kjøper. Det blir totalt enorme mengder. Du kan jo se en utregning her for 2019

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2019/10/29/vi-bruker-12-milliarder-pa-halloween/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Halloween er fra den gamle keltiske tradisjonen Samhain som handler om å ære de døde. I mange land rundt om i verden, for eksempel Mexico, er dette en svært viktig tradisjon.

Anonymkode: e6685...623

Joda, men den tradisjonen aka Disneys ‘Coco’ er jo ikke den type Halloween feiring (dvs den amerikanske) vi feirer. Pynten og kostymene har ingenting med å ‘ære de døde’ å gjøre. Tvert imot😳 De siste vi tenker på når vi ser blodige zombier, hekser og monstre, er våre kjære avdøde besteforeldre osv.

Anonymkode: d86a6...989

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken.

Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk.

Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller.

Vi har aldri hatt mye penger men halloween klarer vi få til. Det handler om mer enn å springe ned butikkene. Kjøpte kostyme til barnebarn på Rusta til under 100 kr  her om dagen.  

Da barna var små hadde vi spleisefest. Vi brukte finn ect for å finne kostymer. 

Noen har mer penger enn andre og det redder butikkene . Vi må jo ha butikker også. De igjen ser snitt i å selge varer til halloween. 

Om en skal tenke som deg kan vi like gjerne legge ned alt som er gøy.

Noe annet er om du ikke like selve feiringen,men det skal ikke gå ut over andre. Er nok av triste saker som henger over nyhetsbilde

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo at enkelte velger å ikke markere alt som kan markeres, eller først finner frem juletreet lille julaften.

Men tråd, etter tråd, etter tråd, om hvor mye man irriterer seg over hva andre gjør. Det forstår jeg bare ikke. Det kan ikke være godt for blodtrykket. 

Miljøversting? At jeg ser to-tre cruiseskip slippe ut mengder miljøgifter daglig, for at amerikanere og japanere skal kose seg, uten å legge igjen penger, det er miljøversting. Ikke at barna får kostyme og litt godteri en ellers trist høstdag. 

Anonymkode: f544f...9d5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, men det har det ikke vært i Norge. Det  handler ikke om å ære de døde her ihvertfall, det har blitt barnas dag.

Samme med jul 😉

Anonymkode: aa40a...2d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot Halloween selvom jeg ikke feirer. Men jeg åpner ikke for noen heller for pleier ikke kjøpe inn. Nei, kan ikke skru av lys pga bor i blokk. Er heldigvis ikke hjemme i kveld heller for skal på teater. Det er mer givende enn å gi bort godteriet sitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det har det ikke vært i Norge. Det  handler ikke om å ære de døde her ihvertfall, det har blitt barnas dag.

Nå tror jeg ikke det er så mange norske småbarnsfamilier som har stort fokus på gud og jesus i jula heller 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå tror jeg ikke det er så mange norske småbarnsfamilier som har stort fokus på gud og jesus i jula heller 😂

Jula er opprinnelig ingen kristen høytid. Før kristendommen var det faktisk opprinnelig en fest for å feire at solen snudde. Så jula har vært lenge kan man si.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ha en nøktern feiring. Jeg kjøper ikke mer enn jeg må. 

Kjøpte gresskar. Kostet 10 kr kiloen og det smaker slett ikke verst med gresskarsuppe. 

Er ute på klassefest og tiggerunde det meste av kvelden, så slipper kjøpe inn godteri. 

Helt sykt hvor mye plastdritt som selges som det skal pyntes med kun en dag. 

Anonymkode: 0747f...ba5

Kun en dag? Vi pynta både inne og ute 1 oktober. Så halloween pynten blir brukt mer enn påskepynt. 

Anonymkode: b20fc...5d5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken.

Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk.

Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller.

Flaks du har er valg da.INGEN tvinger deg til å handle søppel du ikke trenger.La vær!!

Anonymkode: a1d61...428

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som deg før 15-20 år siden. Nå syns jeg det er helt okei. Høsten er nitrist nå som bladene har falt. Det er fint med noe man kan glede seg til og noe som samler folk litt. Her er det arrangement for skolebarna hvert år, med pizza og musikk og skummelt dekorert grendehus. Og så er det knask eller knep etterpå. Ungene elsker å planlegge kostymene dine og noen legger mer i det enn andre. Gøy med litt variasjon. 

Det er da ganske mye som ikke har vært norsk tradisjon. Du kan jo feks bare kutte ut juletreet og julenissen, eller hele den kristne jula for den sakens skyld, siden du er bekymret for den norske tradisjonen. Bytt ut juletreet med friske einer på gulvet, slik tradisjonen var i Norge før juletreet kom. 

Angående kommersielle aktører som tjener penger på det.. Er ikke det litt av poenget? Å tjene penger på varer de selger? Det er jo ikke verre enn at du ikke kjøper noe. 

Endret av HMK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge må vi feire noe for at det blir norsk tradisjon da? 100år? 1000år? Halloween har jeg feiret siden 1998. Snart 30år. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen...dere som koker over på handels standen..det selges maser greier til halloween...og de drar inn penger 

Hvorfor blir dere sure for dette? Regner med at dere som blir irriterte på dette faktisk ikke bruker så mye penger på halloween...om dere gjør der... hvorfor?

Oh bare vent neste uke når julen kommer enda mer i butikken...skal dere koke over at det finnes Julebrus,julesjokolade etc ..at de lager mer og mer til jul..for at vi skal kjøpe. 

Blir dere sinte ar det finn så mye i butikken til jul.

Dere som skriver at dette ikke bra for miljøet..tror dere jul er bedre...påske .. nyttårsfeiring et ?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloween er for vår del den feiringen vi bruker minst penger. Kostymer har vi fått tak i brukt, pynt har vi kjøpt på 70% salg, godteri er det alltid salg på. Hvem er det som kaster all pynt og stæsj til slikt så fort november kommer? 

Ungene elsker denne dagen. Som forelder er det derfor naturlig å glede seg på deres vegne, uten å skrape bufferkontoen eller å utsette kloden for forurensning. Pyntet litt i går kveld. Det stæsjet er 2-10 år gammelt. Vi startet dagen med "gresskarpannekaker" (røre med oransje konditorfarge og litt sjokoladesaus til øyne og munn), de fikk med seg en "spøkelsesbanan" på skolen, og til middag blir det "mumie-pølser". De er store nok til å gå ut alene med venner, så jeg blir hjemme og deler ut godteri. Kostymene har de fikset på egen hånd ved å lete i skuffer og skap og lånt med venner. Eneste innkjøpt var en rød lipgloss til 35;- for "blod". 

Håper at bitre og sure voksne gjør sitt beste for å holde meningen sin for seg selv idag. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (9 timer siden):

Det dreier seg om å ha utelyset av i to timer. Ikke akkurat store anstrengelsen. Jeg synes det er langt mer slitsomt å måtte trykke forbi radiostasjonen som spiller  julemusikk fra 1. oktober

Det er en ganske stor anstrengelse fordi det lar seg ikke gjøre i alle borettslag. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kun en dag? Vi pynta både inne og ute 1 oktober. Så halloween pynten blir brukt mer enn påskepynt. 

Jeg snakker om flertallet. Jeg bor i byggefelt med veldig mange barneefamilier. Det er ikke ett hus som har pynt utenfor ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor lenge må vi feire noe for at det blir norsk tradisjon da? 100år? 1000år? Halloween har jeg feiret siden 1998. Snart 30år. 

Ikke så lenge vi kaller det "Halloween" ihvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (28 minutter siden):

Men igjen...dere som koker over på handels standen..det selges maser greier til halloween...og de drar inn penger 

Hvorfor blir dere sure for dette? Regner med at dere som blir irriterte på dette faktisk ikke bruker så mye penger på halloween...om dere gjør der... hvorfor?

Oh bare vent neste uke når julen kommer enda mer i butikken...skal dere koke over at det finnes Julebrus,julesjokolade etc ..at de lager mer og mer til jul..for at vi skal kjøpe. 

Blir dere sinte ar det finn så mye i butikken til jul.

Dere som skriver at dette ikke bra for miljøet..tror dere jul er bedre...påske .. nyttårsfeiring et ?

Jeg som mange andre er heller ikke noe for at jula starter nesten rett etter sommerferien. Du forstår vel også hvorfor den gjør det? Det handler nok en gang om å tjene penger. Jula som egentlig er en koselig høytid har også blitt et pengesluk.

Er som sagt helt imot slike ting, men akkurat i denne tråden så handler det om Halloween. En ny tradisjon som bare har vært her i landet i rundt 30 år.

Når vi snakker om miljøet igjen, så kan du jo legge alle disse feiringene sammen. Først Halloween, så jula og nyttårsaften bare 2 mnd etter. Og spesielt når det gjelder nyttårsaften så er det allerede masse fokus på forsøpling og miljøet,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...