Gå til innhold

Kjenner jeg koker. Halloween.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er litt gøy å terge Halloweenforkjempere da, det slår aldri feil at de blir fort hissige :P Hvert eneste år!

Anonymkode: 21c57...8cf

Neida, det var faktisk første gang for min del etter at jeg så de nyhetene. Har derimot aldri likt det da, men pleier ikke å bli sint.

Da jeg først opprettet denne tråden så hadde jeg faktisk ikke forventet meg svar som at dette er en hellig feiring for noen. Får nesten følelsen av å diskutere med kristne om Gud. Og at negative meninger om noe som omhandler Halloween er bannlyst. Ble litt overrasket ja. Trodde Halloween stort sett betydde mest for barna, men der tok jeg feil.

Anonymkode: 5ccc7...765

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Næmmen stakkar. Bruker folk sine egne penger på noe du ikke liker? Thoughts and prayers. 

Anonymkode: 8927a...6e1

«But did you die?»😂

Anonymkode: 54f24...727

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så rett så rett, men folk flest er ikke opplyste nok og eier heller ikke hemninger.

Anonymkode: 1309e...d2b

Forstår ikke motviljen mot Donald Trump i en tid der norske sauer som stirrer på smarttelefonen dagen lang eller hyller Halloween er på et intellektuelt nivå med Trump-tilhengere; når målet tydeligvis er å senke samfunnets forhold til intelligens og kritisk tenkning, blir dette dessverre resultatet.

Anonymkode: 07d50...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nettopp - Halloween er like mye norsk tradisjon som Thanksgiving eller 4. juli; grunnen til at man har fått dette tullet, er at barna så på amerikanskproduserte TV-serier gjennom kabel-TV i 1990-årene, og handelsstanden så et kommersielt potensiale i dette.

Å gå julebukk er derimot noe som har røtter i Norge.

Må det norske samfunnet på liv og død bli dummere og dummere, og i tillegg til å fylle språket med engelske ord, også importere alt av superkommersielle amerikanske feiringer uten dypere innhold; kan ikke folk i stedet ta frem en lærebok i grammatikk, og lære seg å skrive korrekt norsk før man begynner å snakke om Halloween ...?

Tja. Julebukk hadde ikke røtter i starten det heller. Sååå eh ja, verden endrer seg. 

Anonymkode: 2b5f8...337

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er synd at voksne mennesker skal bli irriterte på #halloween# egentlig.  Må være kjedelige 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nettopp - Halloween er like mye norsk tradisjon som Thanksgiving eller 4. juli; grunnen til at man har fått dette tullet, er at barna så på amerikanskproduserte TV-serier gjennom kabel-TV i 1990-årene, og handelsstanden så et kommersielt potensiale i dette.

Å gå julebukk er derimot noe som har røtter i Norge.

Må det norske samfunnet på liv og død bli dummere og dummere, og i tillegg til å fylle språket med engelske ord, også importere alt av superkommersielle amerikanske feiringer uten dypere innhold; kan ikke folk i stedet ta frem en lærebok i grammatikk, og lære seg å skrive korrekt norsk før man begynner å snakke om Halloween ...?

Det kan du godt lage en tråd om, for det at ungdommen er begynt å skrive på halvveis norsk, halvveis engelsk, og bruker engelske uttrykk der man fint kan bruke norske, og der engelsk ikke tilfører noe nyttig, får meg til å koke. Det synes jeg faktisk er enda verre enn Halloween. 

Anonymkode: 0747f...ba5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja. Julebukk hadde ikke røtter i starten det heller. Sååå eh ja, verden endrer seg. 

Anonymkode: 2b5f8...337

Den opprinnelige norske julefeiringen har andre årsaker enn at butikker som Nille ville øke omsetningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Halloween 😁 take my money 💶💶💶💶💶💸

Anonymkode: 1abf4...3b9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (46 minutter siden):

Men den ble adoptert inn hit på et eller annet tidspunkt. Det var vel ikke slik at Norge begynte med den først også fulgte hele verdens etter. Kristendommen har vi også fått igjennom andre kulturer.  Vi nordmenn feiret jólablótet som var en offerfest før kristendommen kom. Men alt må jo begynne en plass... kristendommen, jul, halloween, påske, den tsjekkiske filmen Askepott. Alt har en begynnelse, men for barn i dag som vokser opp med halloween er det en norsk tradisjon. Om en generasjon er halloween norsk.  Slik Askepott på julaften er en norsk tradisjon for meg. For mine besteforeldre:  mnæ. Tradisjonene forandrer seg etter den tiden vi lever i. Takk og lov for at tiden ikke står stille og at  i feirer jólablótet uten Askepott den dag i dag.

👆This, kunne ikke sagt det bedre selv 👏👏👏

Anonymkode: ff20a...ad3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (Akkurat nå):

Tenker det er synd at voksne mennesker skal bli irriterte på #halloween# egentlig.  Må være kjedelige 

Har forstått det nå at det tydeligvis er en stor synd å bli irritert av nyheter som så tydelig fremhevet kjøp og handel rundt denne hellige dagen for mange. Da er man kjedelig ja, for det finnes jo ikke noe annet som livet har å by på. Halloween avgjør det hele.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

👆This, kunne ikke sagt det bedre selv 👏👏👏

Godt eksempel. Hvorfor skrive this når vi har dette? Man sparer kun 1 bokstav, og ordet flyter ikke lettere heller? Er det fordi det er morsommere, som den helgen-influenseren sier?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan du godt lage en tråd om, for det at ungdommen er begynt å skrive på halvveis norsk, halvveis engelsk, og bruker engelske uttrykk der man fint kan bruke norske, og der engelsk ikke tilfører noe nyttig, får meg til å koke. Det synes jeg faktisk er enda verre enn Halloween. 

Det støtter jeg fullt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har forstått det nå at det tydeligvis er en stor synd å bli irritert av nyheter som så tydelig fremhevet kjøp og handel rundt denne hellige dagen for mange. Da er man kjedelig ja, for det finnes jo ikke noe annet som livet har å by på. Halloween avgjør det hele.

Nei...men jeg er foreldre selv til 2 barn som går halloween. Og jeg kunne aldri tenkte meg å bruke tid å krefter på å bli irriterte over at Nille og Europris selger halloween ting til store gull medalje 

Hva da..skal jeg bli irriterte på Jesus for at han startet jul og nå må jeg kjøpe julegaver et ...nei..m

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker Halloween 😁 take my money 💶💶💶💶💶💸

Anonymkode: 1abf4...3b9

Let's all write in English. Or even better, move to the US. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Nei...men jeg er foreldre selv til 2 barn som går halloween. Og jeg kunne aldri tenkte meg å bruke tid å krefter på å bli irriterte over at Nille og Europris selger halloween ting til store gull medalje 

Hva da..skal jeg bli irriterte på Jesus for at han startet jul og nå må jeg kjøpe julegaver et ...nei..m

Det er jeg også. Lar ikke mine meninger rundt dette gå utover barna av den grunn. Men trodde kanskje at det derimot var mulig å få luftet meningene og reaksjonene på en saklig måte med voksne mennesker som forhåpentligvis i motsetning til barn normalt sett klarer å se mer rundt det hele enn bare det som gøy og kjedelig. Men det var det visst ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt eksempel. Hvorfor skrive this når vi har dette? Man sparer kun 1 bokstav, og ordet flyter ikke lettere heller? Er det fordi det er morsommere, som den helgen-influenseren sier?

Fordi det ene er norsk og det andre er engelsk. VI, som du sier, har mulighet til å velge en rekke ord fra forskjellige språk. Det kan brukes som et virkemiddel for å understreke noe, på samme måte som å skrive med STORE bokstaver, eller Feite bokstaver, altså noe som får ordet til å skille seg fra de andre. 

Men hva har dette med saken å gjøre? Om jeg vil slenge inn greske, arabiske eller engelske ord når jeg skriver så gjør jeg det. 

Tradisjoner, skrift, språk osv. endrer seg hele tiden det har det alltid gjort, og det har alltid vært noen som er livredd for at det skjer.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mer naturlig at de som vil ha besøk, har gresskar/halloweenpynt ja. Sånn gjør man det her i hvert fall. Det er toppen av egoisme å kreve at de som ikke feirer, tilpasser seg ved å skru av lys. De skal leve som vanlig. 

Det dreier seg om å ha utelyset av i to timer. Ikke akkurat store anstrengelsen. Jeg synes det er langt mer slitsomt å måtte trykke forbi radiostasjonen som spiller  julemusikk fra 1. oktober

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror at alle tradisjoner vi har i Norge også stammer fra Norge? 😂😂😂

Anonymkode: f8153...78b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken.

Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk.

Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller.

Mine barn da … har spurt lenge hvor lenge det er igjen til Halloween, hvor mange dager nå… om når vi kan kjøpe kostyme…. Sønnen min har fantasert noen måneder nå om hvor skummel han kan bli. Datteren min drømmer om uhorvelig store mengder godteri…. Ja, Halloween hadde jeg aldri hørt om da jeg var på deres alder. Men verden har blitt mindre og  vi beveger oss faktisk videre i stormende fart…. Nå synest jeg selv som en gang gikk julebukk… att proklamasjoner på Facebook med «ja til julebukk og nei til Halloween» er flaut. Jeg bor i Spania… og her er Halloween-festene avlyst. Jeg gruer meg og er lei meg på barna sine vegne… datteren min sa det var vanskelig å sove i kveld for hun var så spent på morgendagen. I morgen tidlig må jeg skuffe dem stort med å fortelle at festen er avlyst på grunn av landesorg… Ja, folk dør… men dette blir tøft for mine også som har fødet seg så lenge. Dere som fremdles babler om julebokkk og amerikanske tradisjoner bør ta minst 9 skritt inn i framtiden eller gå tilbake til snurretelefon og gymsokker. 

Anonymkode: 6763d...932

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man feirer ikke døde ved å ha en parodi av en feiring som kun handler om å få folk til å dra kredittkortet, og glemme alt som heter folkeskikk.

Hvis man vil feire døde, er kirken åpen 1. november (Alle helgens dag) og 2. november (Alle sjelers dag).

31 er det Allerhelgens aften, besøk på gravene før vi går knask eller knep. Om det skulle vært bedre så savner jeg sang/dikt fra de som kommer på døren men den delen har de ikke tatt med

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...