Fru Uperfekt Skrevet 30. oktober #101 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er faktisk sykt. Å gå julebukk er mer miljøvennlig. Gamle klær og ting man allerede har som blir brukt på en annen måte skaper kreativitet hos barna. Ferdigkjøpte plast-kostymer ødelegger kreativiteten og miljøet. Pluss at med så mange overvektige barn, i et samfunn der fedme er en alvorlig trussel mot folkehelsen, trenger vi virkelig enda en anledning der barn får mengder med godteri. Det er bedre å holde godterispisingen til julen og la ungene gå julebukk. Anonymkode: 0282e...0ba Nyttårs bukkene går i kostymer her Har ikke ferdigkjøpte kostymer til mine og det trenger en ikke heller. Pynt kan en lage selv. En må ikke spise slikket samme dag som en får det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #102 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man er gledesdreper om man ikke hopper på alle trender mener du? Rar konklusjon . Anonymkode: 21c57...8cf Nei dere er en gledesdrepere som syter og klager hvert eneste år, som skriker høyt i kor og bærer dere med barnsligheter over at andre finner glede der dere ikke gjør det. Det å la være å delta gjør dere ikke til surpomper. Det er helt greit og helt opp til hver og en. Det er at dere hvert år blir så forbanna at dere "koker", at dere hvert år blir sure og grinete for at andre har det gøy, det er det som gjør dere til gledesdrepere. Anonymkode: f1745...286 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #103 Del Skrevet 30. oktober Hotwife skrev (39 minutter siden): Feiret Halloween siden jeg var 10, i år 2000. Det er ikke "noe nytt". Eller er det fortsatt noen som blir overrasket etter 24 år? Ikke overrasket, men om man aldri har feirer Halloween er det likevel « nytt « 😅 . Hadde jeg vært 10 år i 2000 hadde jeg sikkert blitt med for godteri. Anonymkode: ff584...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #104 Del Skrevet 30. oktober mommyaka skrev (2 timer siden): Vel. Kos deg imorgen med å ikke ha halloween. Har 2 barn og vi har kjøpt 2 bøtter og 2 kostymer etc. For de gleder seg til i morgen. Elste er 12 og vi har gått knasp eller knep siden han var 5 år. Slukk all lys hos deg imorgen..man du sitte alene i mørket og være sint Man kan ha på lys inne vet du. Trenger ikke å sitte i mørket Anonymkode: ab835...44b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 30. oktober #105 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Går virkelig 12-åringer knask eller knep?! Din er kanskje litt umoden Anonymkode: 97831...3a7 Helt normalt at de går til ut usk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #106 Del Skrevet 30. oktober Allehelgens har blitt markert av den norske kirka lenge... Halloween er gøy. Både jeg og ungen gleder oss i lange tider. Anonymkode: ba810...7b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #107 Del Skrevet 30. oktober mommyaka skrev (21 minutter siden): Du feire de døde Man feirer ikke døde ved å ha en parodi av en feiring som kun handler om å få folk til å dra kredittkortet, og glemme alt som heter folkeskikk. Hvis man vil feire døde, er kirken åpen 1. november (Alle helgens dag) og 2. november (Alle sjelers dag). Anonymkode: 07d50...278 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 30. oktober #108 Del Skrevet 30. oktober skreppamedleppa skrev (50 minutter siden): Jada det er mange som sliter. Det er jeg fullstendig klar over. Men det går så godt an å være kreativ... For veldig lite penger. Selv skal jeg være en klisje på fredag: "when life gives you lemons", det eneste jeg må kjøpe til det kostyme er sitroner... Jeg sier ikke at det treffer like godt hos en 10 åring, jeg er fullstendig klar over dette også. Men det før faktisk an å se muligheter. Det er poenget. Og jeg er drit lei (sikkert på samme måte som du er drit lei) av denne halloween kritikken som flyr så lett for dere motstandere der det første og billigste retorikken deres er å skylde på handelsstanden og at tradisjonen kommer fra et annet land. Men det er jo bare tull når dere møter motstand på den retorikken. Vi har mange tradisjoner vi har importert fra andre land, tradisjoner du også lever med hver dag, hver høytid... Alle står fritt til å bruke penger på det vi vil. Selv prioriterer jeg halloween fremfor ny julepynt, eller andre ting. Vi tar alle valg, mine valg er ikke mer rett eller feil enn dine. Du står fritt til å gjøre med dine penger som du vil, vi som liker og prioriterer å bruke penger på halloween gjør nett det samme. Det at noen bruker penger på noe er overhode ingen grunn til å ikke like halloween. Halloween er super gøy så får de som velger å ikke feire gjøre det. Men halloween er kommet for å bli, sånn er det så får du velge hvilken innstilling du ønsker å ha til det. Det er opp til deg. Jeg har brukt penger i dag på halloween godteri til de som kommer i måren og jeg har ingen dårlig samvittighet for det. 2 av mine hadde elsket det, men de spiser sitroner som snop, men det er Torsdag de går rundt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #109 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvorfor skal du bestemme hva folk bruker penger på? Bruk så lite eller mye penger du vil på halloween, julen, påske, bursdager, vaffeldagen, 17. mai, valentins men at andre bruker penger på å ha det gøy er jo ikke verken opp til deg eller ts å bestemme. Om noen ønsker å bruke 40 000 om så er, på å lage lage det mest skremmende dekorasjonene eller på julegaver eller hva som helst så er det jo ikke din lommebok de tar pengene fra. Jeg forstår ikke dette kontroll behovet dere har til å forsøke å kontrollere eller være nedlatende der andre finner glede og prioriterer det fremfor andre ting. Anonymkode: f1745...286 Ikkje nedlatande eller kontollerande i det heile tatt. Men i ytringsfrihetens navn, so har eg rett til å ytre meg om kva eg meiner om ein idiotisk tradisjon. Dette er tross alt ei diskusjonsside. Anonymkode: f3e7f...ab6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #110 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man feirer ikke døde ved å ha en parodi av en feiring som kun handler om å få folk til å dra kredittkortet, og glemme alt som heter folkeskikk. Hvis man vil feire døde, er kirken åpen 1. november (Alle helgens dag) og 2. november (Alle sjelers dag). Anonymkode: 07d50...278 Blir du like sint av jul og sommerferie?😂 folk velger jo selv, så du trenger ikke bekymre deg. Anonymkode: ba810...7b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 30. oktober #111 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man feirer ikke døde ved å ha en parodi av en feiring som kun handler om å få folk til å dra kredittkortet, og glemme alt som heter folkeskikk. Hvis man vil feire døde, er kirken åpen 1. november (Alle helgens dag) og 2. november (Alle sjelers dag). Anonymkode: 07d50...278 Folk kan gjøre begge. Her feire vi halloween og minnes bestefar litt ekstra. Hva mener du glemmer folkeskikk? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #112 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Selv om andre handler som galen trenger ikke du det. Handle noe enkelt godteri som ikke er preget av halloween. Lag hjemmelagede kostymer å gjør det til noe gøy. Lag heksefingre sammen med barna. Selv synes jeg halloween er utrolig gøy. Desverre er det meldt så mye regn og så stor rasfare her jeg bor, så mest trolig kommer det ikke halloweenbukker rundt. Anonymkode: 7285b...a2a Dette handler nok en gang for min del ikke om hva verken andre eller meg selv bruker penger på rundt Halloween. Er godt voksen og vet godt hvordan jeg sparer penger. Men det jeg reagerer sterkt på og som gjorde meg irritert da jeg så nyhetene i stad var alt fokuset på hvor mye folk handlet og intervju med butikkansatte. Hvorfor må nyhetene rette fokus rundt det hvis handelstanden rundt det hele ikke er viktig? Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #113 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette handler nok en gang for min del ikke om hva verken andre eller meg selv bruker penger på rundt Halloween. Er godt voksen og vet godt hvordan jeg sparer penger. Men det jeg reagerer sterkt på og som gjorde meg irritert da jeg så nyhetene i stad var alt fokuset på hvor mye folk handlet og intervju med butikkansatte. Hvorfor må nyhetene rette fokus rundt det hvis handelstanden rundt det hele ikke er viktig? Anonymkode: 5ccc7...765 Likevel merkelig å bli så utrolig irritert av dette. Anonymkode: ba810...7b5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 30. oktober #114 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes du drar inn mye rart her. Jo da mattradisjonene våre forandres stadig. nei, ingen kristne tradisjoner er norske, det har vært med oss lenge og føles som en del av vår kultur. Julen startet ikke brått heller, men har utviklet seg generasjon for generasjon. Tror uansett poenget til ts, slik jeg forstår, er alt av nye tradisjoner som dras inn av handelsstanden og eventmakere. Helt klart at julen er dyrest, og det har ikke så mye med juletre og gjøre. jeg skal kose meg masse i morgen med stearinlys og julebrus 😅 på fredag skal jeg i bursdag uten Halloween tema. Man trenger ikke og være gretne sure mugne mennesker som sitter alene i mørket, selvom ikke hiver seg med på alt handelsstanden drar inn av nye « tradisjoner «. Snart er det black friday , og innen julegodtet er tømt er det valentine. Blir bare mye, og når man ikke har noe forhold til « tradisjonene « blir de kanskje ikke skapt like lett hos alle voksne. Jeg var ikke på oktoberfest heller. Anonymkode: ff584...fe3 Jeg er inne på poenget med at det å si at en ikke liker halloween fordi det ikke er norsk er så koko som det kan forbli. Det hører ikke hjemme noen plass med mindre du bor under en stein. Over alt i det Norske samfunnet har vi tradisjoner som ikke er norsk, skal du kritisere halloween fordi det ikke er norsk bør du selv ha ryggen helt fri og bare leve med norske tradisjoner selv. Gjør ts det? Gjør noen av oss det? Tror neppe det når alt kommer til alt. Dermed blir det bare en dårlig suppe av dobbeltmoralisme. Du tar det du vil ha, men du kritiserer alt det andre som andre kanskje vil ha og får glede av.... Tåpelig. Juletreet kom til Norge i 1820 årene, det var en helt ny tradisjon da og den ble imponert fra vest Tyskland. Alt har vært nytt engang. Heldigvis så vi utvikler oss og tar ifra andre kulturer. I dag er juletreet en helt normal del av den norske julen. Samme med mat og mattradisjoner. Ingen av oss, heller garantert ikke de som kritiserer halloween lever med bare norske tradisjoner, det er bs! Så da trenger en heller ikke komme drassende med det og gjøre det til en stor sak at halloween ikke er norsk. Vi har hatt halloween i godt over 20 år her i Norge den kom ikke med amerikabåten i går så ts og alle andre har hatt plenty av tid på seg til å forstå konseptet halloween og lære seg å leve med det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #115 Del Skrevet 30. oktober Arkana skrev (1 time siden): Du er klar over at de aller fleste juletradisjonene du sannsynligvis driver med ikke er norske de heller? Nå har ts sagt at det argumentet med at det ikke er norsk, ikke er så viktig... Men altså, jeg skjønner jo de som bruker det som argument. Jul adopterte vi lenge før den ekstreme kjøpemanien og bruk- og kastmentaliteten kom. De hadde jo julepynt og julemat før også, og gaver.Men når jeg tenker på hvordan oldeforeldrene mine feiret jul i gamle dager... De gikk i skauen og hogg et tre som de pyntet med enkel, hjemmelaget pynt. De slaktet gris, og det skulle være god mat til jul. Men de brukte opp alt på den grisen og hadde ikke overflod av kjøtt resten av året. De hadde kjøtt til søndagsmiddag, ellers gikk det i spekesild og grøt. Gavene var ting folk trengte, som strikkesokker og nye klær. VI trenger ikke leve på sild og potet, jeg sier ikke det. Det er mange fine juletradisjoner, som sang og familetid. Den som vil kan også roe ned på gavefesten. Men julemaset begynner i oktober. Butikkene vil ha oss til å kjøpe ny julepynt hvert år og uhorvelige mengder plastting til gavekalender. Voksne skal også kjøpe gavekalender til seg selv Fordi vi fortjener det. Vi må ikke, men det er vanskelig å la vær. Julen er blitt en kjøpefest, men vi hadde julen som tradisjon fra før. Poenget er at vi hadde ikke halloween som tradisjon her i landet før handelsstanden bidro til at dette ble innført. Og derfor er jeg helt med på at dette er en kunstig tradisjon med bismak.Feirer selv fordi jeg har barn, men kommer til å slutte når barna er vokst fra det. Anonymkode: 0747f...ba5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #116 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Likevel merkelig å bli så utrolig irritert av dette. Anonymkode: ba810...7b5 Ja jeg blir irritert av kjøpepress. Og det er ikke opp til andre å avgjøre om det er merkelig eller ikke. Enkelt og greit. Anonymkode: 5ccc7...765 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 30. oktober #117 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg blir irritert av kjøpepress. Og det er ikke opp til andre å avgjøre om det er merkelig eller ikke. Enkelt og greit. Anonymkode: 5ccc7...765 Men kjøper du..blir du presset til å kjøpe? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #118 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei dere er en gledesdrepere som syter og klager hvert eneste år, som skriker høyt i kor og bærer dere med barnsligheter over at andre finner glede der dere ikke gjør det. Det å la være å delta gjør dere ikke til surpomper. Det er helt greit og helt opp til hver og en. Det er at dere hvert år blir så forbanna at dere "koker", at dere hvert år blir sure og grinete for at andre har det gøy, det er det som gjør dere til gledesdrepere. Anonymkode: f1745...286 Så hvorfor går du inn og leser denne tråden, hvis det hvert år er en gledesdreper for deg. Da snakker man om å ha et valg. Anonymkode: 5ccc7...765 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #119 Del Skrevet 30. oktober mommyaka skrev (2 minutter siden): Men kjøper du..blir du presset til å kjøpe? Selvfølgelig kjøper jeg siden jeg har barn. Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #120 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så hvorfor går du inn og leser denne tråden, hvis det hvert år er en gledesdreper for deg. Da snakker man om å ha et valg. Anonymkode: 5ccc7...765 Det har du også og du velger å være sur og forbanna så du koker (dine ord) Jeg skal kose meg i morgen mens du bare sitter sinna og forbanna igjen. Og dette gjør du hvert år og du kommer til å være forbanna neste år mens vi som liker halloween koser oss mens dere er sure for at andre koser seg. Du tar et valg du også og du velger å være sur. Mens jeg er glad. At du prøver desperat å være en gledesdreper ødelegger ikke for meg eller barna mine. Jeg bare gir min tilbakemelding på hvordan du blir oppfattet.Husk på for din egen del at det å være sint og bitter er som å drikke gift og forvente andre skal dø av den. Det passet veldig i denne settingen. Anonymkode: f1745...286 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå