Brunello Skrevet 30. oktober #81 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en fest for å feire ondskapen. Anonymkode: 8b5b9...961 I Norge er det en fest for små barn der det dreier seg om å kle seg ut med litt skumle kostymer og samle godteri hos naboene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silviana Skrevet 30. oktober #82 Del Skrevet 30. oktober Halloween har vært en greie i en del år nå, så det har vel blitt en tradisjon. Den har ikke norsk opprinnelse, men det gjør den ikke ugyldig av den grunn. Forstår ikke helt hvorfor det skal koke av at andre har det moro på høsten. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #83 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Støttes 100 %. Heldigvis blir det so mykje uvær her, at dei neppe kjem i morgon. Makan til tull som berre gagnar handelsstanden. Anonymkode: f3e7f...ab6 I motsetning til julen selvfølgelig som vi blåser vekk penger på, men du vil vel fjerne julen også om du bruker handelsstanden som grunn til å ikke feire noe? Anonymkode: f1745...286 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #84 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken. Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk. Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller. Anonymkode: 5ccc7...765 Selv om andre handler som galen trenger ikke du det. Handle noe enkelt godteri som ikke er preget av halloween. Lag hjemmelagede kostymer å gjør det til noe gøy. Lag heksefingre sammen med barna. Selv synes jeg halloween er utrolig gøy. Desverre er det meldt så mye regn og så stor rasfare her jeg bor, så mest trolig kommer det ikke halloweenbukker rundt. Anonymkode: 7285b...a2a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #85 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Her koser vi oss med å pynte med orange lykter i vinduet fra midten av oktober. Så pynter vi inngangspartiet 31 oktober med spindelvev og andre skumle og mindre skumle ting. Får alltid mye skryt fra både barn og foreldre og ungdom som kommer på døra vår. Jeg synes det er veldig koselig å treffe på så mange glade barn og ungdommer❤️ I tillegg synes jeg det er hyggelig med noe som bryter opp den lang kjedelige tiden mellom sommer og jul. Halloween er nok kommet for å bli. Men det er helt frivillig om man vil delta eller ikke. Anonymkode: 8a90c...24c ER det frivillig? Barn kommer på døra uten at du har bedt om det. Er DET frivillig? Og før noen roper SLUKK utelyset! så vil jeg si at jeg er heldigvis bosatt langt utenfor sentrum og har aldri sett en halloweendrittunge her men andre kan bo slik at de blir nedrent. Og tro ikke at alle eldre vet " reglene" for om man ikke vil ha besøk! Ikke vær så høy på dere selv og tro at fordi dere selv vet det, så vet alle det. Hva med de som har liten omgangskrets og ikke er på sosiale medier? Jeg hadde ikke visst om disse " reglene" om jeg ikke var på SoMe. Derfor syns jeg det ikke er frivillig og litt dumt. Anonymkode: 21c57...8cf 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #86 Del Skrevet 30. oktober Jeg skjærer ut et gresskar fordi jeg syns det er morsomt men jeg gjør det kun for å pynte for meg og familien. Og så spiser vi gresskarsuppe. Og DET er det. Anonymkode: 21c57...8cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #87 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ER det frivillig? Barn kommer på døra uten at du har bedt om det. Er DET frivillig? Og før noen roper SLUKK utelyset! så vil jeg si at jeg er heldigvis bosatt langt utenfor sentrum og har aldri sett en halloweendrittunge her men andre kan bo slik at de blir nedrent. Og tro ikke at alle eldre vet " reglene" for om man ikke vil ha besøk! Ikke vær så høy på dere selv og tro at fordi dere selv vet det, så vet alle det. Hva med de som har liten omgangskrets og ikke er på sosiale medier? Jeg hadde ikke visst om disse " reglene" om jeg ikke var på SoMe. Derfor syns jeg det ikke er frivillig og litt dumt. Anonymkode: 21c57...8cf Godt du bor langt fra sentrum sånn at "halloweendrittungene" som du sier slipper å møte en gledesdreper av et mehe. Anonymkode: 7285b...a2a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #88 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Halloween er fra den gamle keltiske tradisjonen Samhain som handler om å ære de døde. I mange land rundt om i verden, for eksempel Mexico, er dette en svært viktig tradisjon. Anonymkode: e6685...623 Som har nøyaktig null sammenheng med dagens superkommersielle, amerikanske feiring uten røtter i norsk kultur eller tradisjon, der butikker som Nille stod på for å øke salget av effekter. Posten forsøkte på sin side å få nordmenn til å feire Valentindagen ved å sende brev, men portoen er blitt så dyr at ingen gidder å sende brev lenger. Anonymkode: 07d50...278 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #89 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I motsetning til julen selvfølgelig som vi blåser vekk penger på, men du vil vel fjerne julen også om du bruker handelsstanden som grunn til å ikke feire noe? Anonymkode: f1745...286 Ja Juleferiinga ha gått alldeles av hengslene, det er det ingen tvil om. Ikkje fjernast, men kan godt tonast ned litt. Anonymkode: f3e7f...ab6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #90 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Har da ikke skrevet at det plager meg at barn kommer og ringer på. Det er det som jeg synes er det verste med at tradisjonen har blitt dratt inn i landet. Hadde de bare vært høflige og takknemlige uansett hva de får så greit. Og majoriteten er det også, helt i orden. Men det er likevel altfor mange halvsure bortskjemte drittunger.. Du ser de studerer og verdisetter det de har fått og gir fra seg null smil. Er det ikke en iPhone er det ikke bra nok.. Møkkaunger som ikke har lært et fnugg av høflighet hjemme. Glad disse ikke finnes i egen familie. Anonymkode: ca5fe...5b8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #91 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt du bor langt fra sentrum sånn at "halloweendrittungene" som du sier slipper å møte en gledesdreper av et mehe. Anonymkode: 7285b...a2a Man er gledesdreper om man ikke hopper på alle trender mener du? Rar konklusjon . Anonymkode: 21c57...8cf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #92 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det går an å få mye billig. Men når nyhetene fokuserer på hvor mye folk handler på spreng og intervjuer butikkansatte som snakker om hvor bra det er for omsetningen, da reagerer jeg. Det samme er det med julen som nå i tillegg også er rett rundt hjørnet. Det har generelt blitt mye kjøpepress. Og blir derfor provosert når det utad skal fremstå som gode og viktige tradisjoner. Julen starter nå nesten med en gang sommerferien er slutt, med salg og reklame. Alt handler om penger, og sånn var det ikke før i like stor grad. Vet det er mange utenfor KG som er enige ihvertfall. Anonymkode: 5ccc7...765 Jeg er enig. Det er en kjøpefest. Anonymkode: 0747f...ba5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #93 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken. Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk. Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller. Anonymkode: 5ccc7...765 Du vet at Jul ikke kommer fra Norge? Anonymkode: 257fa...b47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #94 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er det som jeg synes er det verste med at tradisjonen har blitt dratt inn i landet. Hadde de bare vært høflige og takknemlige uansett hva de får så greit. Og majoriteten er det også, helt i orden. Men det er likevel altfor mange halvsure bortskjemte drittunger.. Du ser de studerer og verdisetter det de har fått og gir fra seg null smil. Er det ikke en iPhone er det ikke bra nok.. Møkkaunger som ikke har lært et fnugg av høflighet hjemme. Glad disse ikke finnes i egen familie. Anonymkode: ca5fe...5b8 Men vi bor så landlig til og 2 km unna nærmeste nabo, så at noen ringer på her i forbindelse med Halloween har vi ikke opplevd. Vi kjører til et felles arrangement i sentrum med barnet vårt, så ringer ikke på dører hn heller. Anonymkode: 5ccc7...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #95 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja Juleferiinga ha gått alldeles av hengslene, det er det ingen tvil om. Ikkje fjernast, men kan godt tonast ned litt. Anonymkode: f3e7f...ab6 Men hvorfor skal du bestemme hva folk bruker penger på? Bruk så lite eller mye penger du vil på halloween, julen, påske, bursdager, vaffeldagen, 17. mai, valentins men at andre bruker penger på å ha det gøy er jo ikke verken opp til deg eller ts å bestemme. Om noen ønsker å bruke 40 000 om så er, på å lage lage det mest skremmende dekorasjonene eller på julegaver eller hva som helst så er det jo ikke din lommebok de tar pengene fra. Jeg forstår ikke dette kontroll behovet dere har til å forsøke å kontrollere eller være nedlatende der andre finner glede og prioriterer det fremfor andre ting. Anonymkode: f1745...286 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silviana Skrevet 30. oktober #96 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ER det frivillig? Barn kommer på døra uten at du har bedt om det. Er DET frivillig? Og før noen roper SLUKK utelyset! så vil jeg si at jeg er heldigvis bosatt langt utenfor sentrum og har aldri sett en halloweendrittunge her men andre kan bo slik at de blir nedrent. Og tro ikke at alle eldre vet " reglene" for om man ikke vil ha besøk! Ikke vær så høy på dere selv og tro at fordi dere selv vet det, så vet alle det. Hva med de som har liten omgangskrets og ikke er på sosiale medier? Jeg hadde ikke visst om disse " reglene" om jeg ikke var på SoMe. Derfor syns jeg det ikke er frivillig og litt dumt. Anonymkode: 21c57...8cf Det er da vel ingen som lider noen nød av at noen barn ringer på én dag i året? Det er også fast dato hvert år, så hvis man syns det er så plagsomt så kan man planlegge å være bortreist på noe. Kvelden blir bare så "ille" som man gjør det selv tenker jeg. Hvis du bor slik at du ikke får besøk på døren så er det vel heller ikke noe grunn til å bli så irritert? Eller er du irritert på andres vegne? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #97 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (46 minutter siden): I og med det er så masse lys på dette huset mitt, så slår jeg aldri av lysene – det blir bekmørkt, men folk i gaten går ikke til meg siden de her har satt UT lys om de vil ha besøk. Dessuten skal jeg bort til noen og mannen skal på jobb. Samt, HVORFOR skal man bli «tvunget» til å slå av lysene? Kan man ikke ha lys stående ute om det ønskes å ha troll på besøk?!? Anonymkode: fb9d7...758 Det er mer naturlig at de som vil ha besøk, har gresskar/halloweenpynt ja. Sånn gjør man det her i hvert fall. Det er toppen av egoisme å kreve at de som ikke feirer, tilpasser seg ved å skru av lys. De skal leve som vanlig. Anonymkode: 0747f...ba5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #98 Del Skrevet 30. oktober skreppamedleppa skrev (1 time siden): Du har ikke juletre heller du da? Det er ikke en norsk tradisjon men en importert tradisjon. Du spiser ikke lasagne, hamburger, pasta, taco kanskje... Pass deg nå det er ikke norsk vettu.. Påskeharen, påskeegg, Disney filmer, lussekatter er heller ikke norsk. Kanskje du bare lever på norsk fjelluft og bare ferirer 17. mai for den er super norsk men jeg tviler på at resten av Norge følger dette.Mange tradisjoner har engang vært ny, det er ikke mange generasjoner siden de ikke hadde juletreet her i Norge. Hva folk velger å bruke penger på er en privatsak. Vi bruker 13 milliarder på julen, vo bruker ikke 2% av dette engang på halloween så skal fu kritisere hva folk bruker penger på er du en måned for tidlig uten at jeg helt klarer å se hvorfor du skal bli så forbanna for at barn og voksne som liker og feirer halloween har det gøy og kjekt med det. Jeg skal kose meg masse i morgen og jeg skal kose meg masse på halloween fest på fredag så får de gretne sure mugne menneskene heller sitte i mørket og forbanne seg over at andre har det gøy Jeg synes du drar inn mye rart her. Jo da mattradisjonene våre forandres stadig. nei, ingen kristne tradisjoner er norske, det har vært med oss lenge og føles som en del av vår kultur. Julen startet ikke brått heller, men har utviklet seg generasjon for generasjon. Tror uansett poenget til ts, slik jeg forstår, er alt av nye tradisjoner som dras inn av handelsstanden og eventmakere. Helt klart at julen er dyrest, og det har ikke så mye med juletre og gjøre. jeg skal kose meg masse i morgen med stearinlys og julebrus 😅 på fredag skal jeg i bursdag uten Halloween tema. Man trenger ikke og være gretne sure mugne mennesker som sitter alene i mørket, selvom ikke hiver seg med på alt handelsstanden drar inn av nye « tradisjoner «. Snart er det black friday , og innen julegodtet er tømt er det valentine. Blir bare mye, og når man ikke har noe forhold til « tradisjonene « blir de kanskje ikke skapt like lett hos alle voksne. Jeg var ikke på oktoberfest heller. Anonymkode: ff584...fe3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #99 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man er gledesdreper om man ikke hopper på alle trender mener du? Rar konklusjon . Anonymkode: 21c57...8cf Nei man trenger absolutt ikke hoppe på alle trender. Går helt fint å si beklager jeg feirer ikke halloween. Når en person derimot omtaler uskyldige barn for halloweendrittunge, da regner jeg også med at personen ikke svarer ungene som kommer spesielt greit. Så ja da blir personen er gledesdreper i mine øyne. Anonymkode: 7285b...a2a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #100 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken. Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk. Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller. Anonymkode: 5ccc7...765 Her er en liste over «tradisjoner» som har blitt innført med det kjøpepresset det medfører: «farsdag/morsdag, valentinsdag, forlovelsesring (tiffany og diamanter liksom), julekort (pluss kanskje julen også for alle som ikke er kristne), adventskalendere, fastelavn og karneval, og også Halloween.» Folk trenger grunn til moro og jeg ser ærlig talt ikke problemet. Kan du ikke heller bruke irritasjonen din der den kan gjøre bedre nytte? Her er noen forslag: Kamp for klima, barns rettigheter verden over, kreftforskning og palliativ behandling for barn i Norge. (Mye å ta av så valgte noen av mine egne hjertebarn) Lykke til😊 Anonymkode: 2b5f8...337 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå