Gå til innhold

Kjenner jeg koker. Halloween.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker Halloween! Det gir en fellesskapsfølelse i nabolaget og det er veldig inkluderende. Alle kan være med, ingen forskjell på barn fra rike og fattige familier. Bare moro sammen.

Og dette med kjøpepresset syns jeg er overdrevet. Jeg var innom Nille på lørdag og de hadde minst like mye julegreier som Halloweengreier, selv om det er to måneder til jul og de aller fleste har skapene fulle av julegreier fra før. Der snakker vi kjøpefest.

Anonymkode: 04bce...50d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke og feirer ikke Halloween, men det gjør meg ingenting at andre feirer. Å bry seg med andres feiring blir like dumt som de som klager på tidlige julevarer i butikkene, det er ingen tvang å kjøpe. 

Anonymkode: 18daf...d22

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes for øvrig thanksgiving også er en fin tradisjon jeg, da ;) fint å ha noe å se frem til i høstmørket, alternativet er jo at folk begynner med julefeiring i midten av oktober… 

I Norge feirer vi høsttakkefest 29. september. Det er en veldig fin tradisjon. 

Anonymkode: 0282e...0ba

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du har alltid et valg. Skru av utelysene, så kommer ingen til deg. 

Anonymkode: 1dde3...5d8

Jeg kommer ikke til å slå av lysene, og kommer ikke til å dele ut godteri heller.

Anonymkode: e9972...7cd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke juletre heller du da? Det er ikke en norsk tradisjon men en importert tradisjon. Du spiser ikke lasagne, hamburger, pasta, taco kanskje... Pass deg nå det er ikke norsk vettu.. 

Påskeharen, påskeegg, Disney filmer, lussekatter er heller ikke norsk. 

Kanskje du bare lever på norsk fjelluft og bare ferirer 17. mai for den er super norsk men jeg tviler på at resten av Norge følger dette.Mange tradisjoner har engang vært ny, det er ikke mange generasjoner siden de ikke hadde juletreet her i Norge.

Hva folk velger å bruke penger på er en privatsak. Vi bruker 13 milliarder på julen, vo bruker ikke 2% av dette engang på halloween så skal fu kritisere hva folk bruker penger på er du en måned for tidlig uten at jeg helt klarer å se hvorfor du skal bli så forbanna for at barn og voksne som liker og feirer halloween har det gøy og kjekt med det. 

Jeg skal kose meg masse i morgen og jeg skal kose meg masse på halloween fest på fredag så får de gretne sure mugne menneskene heller sitte i mørket og forbanne seg over at andre har det gøy 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg liker ikke og feirer ikke Halloween, men det gjør meg ingenting at andre feirer. Å bry seg med andres feiring blir like dumt som de som klager på tidlige julevarer i butikkene, det er ingen tvang å kjøpe. 

Jeg bryr meg ikke om andres feiring. Prøver gjentatte ganger å fortelle at jeg er i mot konseptet bak det hele.

Anonymkode: 5ccc7...765

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her koser vi oss med å pynte med orange lykter i vinduet fra midten av oktober. Så pynter vi inngangspartiet 31 oktober med spindelvev og andre skumle og mindre skumle ting. 

Får alltid mye skryt fra både barn og foreldre og ungdom som kommer på døra vår. 

Jeg synes det er veldig koselig å treffe på så mange glade barn og ungdommer❤️ 

I tillegg synes jeg det er hyggelig med noe som bryter opp den lang kjedelige tiden mellom sommer og jul. 

Halloween er nok kommet for å bli. Men det er helt frivillig om man vil delta eller ikke.

Anonymkode: 8a90c...24c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken.

Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk.

Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller.

Jeg vet hvordan det er å være fattig, la meg starte med det.

Jeg vet også at halloween er ganske forutsigbart og mulig å planlegge til. Vi hat skaffet kostymer for til sammen 150 kr, to barn. Kjøpt i butikk. Akkurat halloween er det mulig å få til mye for lite penger dersom man er kreativ og starter i god tid.

Anonymkode: d44fa...edb

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her koser vi oss med å pynte med orange lykter i vinduet fra midten av oktober. Så pynter vi inngangspartiet 31 oktober med spindelvev og andre skumle og mindre skumle ting. 

Får alltid mye skryt fra både barn og foreldre og ungdom som kommer på døra vår. 

Jeg synes det er veldig koselig å treffe på så mange glade barn og ungdommer❤️ 

I tillegg synes jeg det er hyggelig med noe som bryter opp den lang kjedelige tiden mellom sommer og jul. 

Halloween er nok kommet for å bli. Men det er helt frivillig om man vil delta eller ikke.

Anonymkode: 8a90c...24c

Er ikke enig i at det er frivillig når det ikke bare er seg selv å tenke på, og man har barn. Følger jo selvfølgelig selv strømmen for at barna ikke skal bli lei seg og bli holdt utenfor.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om andres feiring. Prøver gjentatte ganger å fortelle at jeg er i mot konseptet bak det hele.

Hvorfor trenger du å være mot et konsept hvis du ikke bryr deg om folks feiring?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken.

Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk.

Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller.

Hva er problemet? Hos oss elsker vi Halloween, men bruker veldig lite penger på det.. 

Anonymkode: 7db2d...3d8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan det er å være fattig, la meg starte med det.

Jeg vet også at halloween er ganske forutsigbart og mulig å planlegge til. Vi hat skaffet kostymer for til sammen 150 kr, to barn. Kjøpt i butikk. Akkurat halloween er det mulig å få til mye for lite penger dersom man er kreativ og starter i god tid.

Anonymkode: d44fa...edb

Ja det går an å få mye billig. Men når nyhetene fokuserer på hvor mye folk handler på spreng og intervjuer butikkansatte som snakker om hvor bra det er for omsetningen, da reagerer jeg. Det samme er det med julen som nå i tillegg også er rett rundt hjørnet. Det har generelt blitt mye kjøpepress. Og blir derfor provosert når det utad skal fremstå som gode og viktige tradisjoner. Julen starter nå nesten med en gang sommerferien er slutt, med salg og reklame. Alt handler om penger, og sånn var det ikke før i like stor grad.

Vet det er mange utenfor KG som er enige ihvertfall.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor trenger du å være mot et konsept hvis du ikke bryr deg om folks feiring?

Fordi jeg er en del av det selv med to barn. Og har min fulle rett til å mene hva jeg vil rundt dette opplegget.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg er en del av det selv med to barn. Og har min fulle rett til å mene hva jeg vil rundt dette opplegget.

Det har du, men du kan ikke påstå du ikke bryr deg. Du bryr deg faktisk så mye at du koker. Og det er helt greit det.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (49 minutter siden):

Vel. Kos deg imorgen med å ikke ha halloween. Har 2 barn og vi har kjøpt 2 bøtter og 2 kostymer etc. For de gleder seg til i morgen. Elste er 12 og vi har gått knasp eller knep siden han var 5 år.

Slukk all lys hos deg imorgen..man du sitte alene i mørket og være sint 

Går virkelig 12-åringer knask eller knep?! Din er kanskje litt umoden 

Anonymkode: 97831...3a7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg liker Halloween! Det gir en fellesskapsfølelse i nabolaget og det er veldig inkluderende. Alle kan være med, ingen forskjell på barn fra rike og fattige familier. Bare moro sammen.

Og dette med kjøpepresset syns jeg er overdrevet. Jeg var innom Nille på lørdag og de hadde minst like mye julegreier som Halloweengreier, selv om det er to måneder til jul og de aller fleste har skapene fulle av julegreier fra før. Der snakker vi kjøpefest.

Anonymkode: 04bce...50d

Du kan ikke sammenligne jul og Halloween 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er da helt vanlig det

Anonymkode: 6d1c7...6a6

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke la folk få bestemme selv? Du tjener ingenting på å være moralens vokter.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei he he..her går barna opp til 16 år knasp eller knep 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke sammenligne jul og Halloween 

Når en snakket om handelsstanden, kjøpepress og forbrukere som velger hva de skal bruke penger på så kan en det. Det er ts som har dratt inn kjøpepress og handelsstanden, da må en tenke på hvor mye julen koster! At ts vil ha en streng kontroll på hva og hvortid andre bruker penger er nå en ting, det heter å ha kontrollbehov på andres vegne, men da får en slenge inn hvor mye andre mennesker også bruker på julen i samme slengen. Kanskje ts vil kontrollere hvor mye penger vi bruker på den? Det er jo mye mer tross alt.

Anonymkode: f1745...286

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...