Gå til innhold

Å bli snakket til som et barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har litt hjelp i hverdagen fra kommunen og kan også ha samtaler. Men de snakker stort sett til meg som om jeg var et barn. Jeg er over 30 år og føler det er nedverdigende. Har sagt det til dem mange ganger men det går bare ikke inn. Bare jeg støvsuger selv så er det åååh så flink du er, nå ble jeg imponert! Eller, å har du handlet alene i dag! Så flink. Jeg liker ikke å bli snakket sånn til. Men når det ikke nytter å ta det opp med dem så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har Asperger men det gjør det ikke ok å snakke til meg som jeg er et barn. Er dette vanlig blant de som jobber i kommunen med folk som trenger ekstra hjelp? 

Anonymkode: 56868...c6b

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skjønner jeg du ikke syns er noe allright! Man er jo ikke et barn selv om man har behov for litt assistanse i hverdagen. 

Kan det være en mulighet å ha et møte med leder som igjen kan prate med sine ansatte? 

Tror absolutt ikke det er vanlig, men har merket selv at så fort jeg har vært ute med en bruker, som f.eks sitter i rullestol - så prater folk automatisk til dem som Om de er barn.  Skikkelig ugreit!

Anonymkode: 06e98...852

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er uprofesjonelt av de som er ansatt og bistår deg! De bør vite bedre!

Ugreit nok å måtte takle tilfeldige man har med å gjøre i butikk/bank/ulike instanser som ikke henvender seg på en adekvat voksenmåte, men disse som jobber i kommunen og er i hjemmetjenesten SKAL man forvente profesjonalitet fra. 

Jeg har ikke noe tips til deg utover å ta det opp med leder av hjemmetjenesten. Har ei voksen stedatter med Asperger og merker at noen (feks lege/nav) fort retter spørsmålene til oss som evt er med henne for støtte istedetfor å vente til hun klarer å svare (hun trenger litt tid å prosessere spørsmålene tror jeg, så har litt lengre responstid enn man forventer i en samtale med god flyt). Da sier vi bare fra om det; hun svarer i utgangspunktet selv, bare gi litt tid. 

Anonymkode: 31315...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at du sender en mail, eller på annen måte tar kontakt, med ledelsen til de som kommer til deg. Forklar det du skriver her, så blir det kanskje tatt opp på et høyere nivå. Dette er ikke ok.

Anonymkode: 45c98...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det der er ikke greit! Spør om de virkelig har så lave forventninger til deg, at å støvsuge huset nærmest får applaus. Fy så uprofesjonelt av dem...

Anonymkode: 9020c...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene, mor har hjemmesykepleier fra kommunen og de både snakker til henne og behandler henne som om hun er dement, noe hun slettes ikke er.

Hun blir veldig lei seg, men tør ikke si noe.

Anonymkode: 8f9c0...643

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Synes du virkelig det er imponerende at jeg klarer støvsuge selv?» med et litt spørrende blikk? 

«Hvilke forventninger har du til meg som menneske om du synes det er strålende?»

Anonymkode: b5aa4...e7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så uproffesjonelt. Merket det både da jeg jobbet på sykehjem/ hjemmesykepleie og med psykisk utviklingshemmede. Dette gjelder faktisk helsefagarbeidere og enkelte verne/ sykepleiere også. Det å snakke til brukere eller pasienter på den måten er respektløst. Vi hadde en sjef som var veldig bevisst på det, at når vi er i andres hjem eller rom/ leiligheter er det viltig å tenke på at vi ikke skal hjelpe med det de klarer selv, eller ta fra de autonomien. Helsehjelp skal aldri gies på en måte som tar fra brukere eller pasienter selvfølelsen og råderett i eget liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om at de som kommer for å hjelpe har null peiling på hva din diagnose innebærer.  
Der finnes utallige versjoner , og du er din egen versjon. 
Det burde være en smal sak for ansvarshavende å informere desse «hjelperene « om hva slags hjelp du har søkt om. 
Det er flaut å lese om hvor lavt nivå det er på kommuneansatte som får sånne oppdrag 

Anonymkode: 29afd...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har litt hjelp i hverdagen fra kommunen og kan også ha samtaler. Men de snakker stort sett til meg som om jeg var et barn. Jeg er over 30 år og føler det er nedverdigende. Har sagt det til dem mange ganger men det går bare ikke inn. Bare jeg støvsuger selv så er det åååh så flink du er, nå ble jeg imponert! Eller, å har du handlet alene i dag! Så flink. Jeg liker ikke å bli snakket sånn til. Men når det ikke nytter å ta det opp med dem så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har Asperger men det gjør det ikke ok å snakke til meg som jeg er et barn. Er dette vanlig blant de som jobber i kommunen med folk som trenger ekstra hjelp? 

Anonymkode: 56868...c6b

Ta opp at du ønsker at tilbakemeldinger skal være helt nøkterne/ "saklige". Feks: Det er positivt at du klarer x og y aleine nå. 

Anonymkode: 0e84e...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på? Er støvsuging og handling ting du pleier å få hjelp med/støtte til å få gjort…?

Eller er det innenfor de tingene du vanligvis fikser selv?

Anonymkode: 57903...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykiatrisk sykepleier og har erfart at veldig mange blir provosert av "så flink du er " frasen, og det forstår jeg utrolig godt. Ville tatt det opp gang på gang, du skal snakkes til på den måten du blir mest motivert/føler deg respektert.

Anonymkode: 56623...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...