Gå til innhold

Jeg gidder ikke lenger å skrelle gulrøttene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gjør det samme, det går helt fint. 

Anonymkode: 9f360...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør også samme. Fungerer helt fint.

Anonymkode: a2e33...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det an på hva jeg skal bruke de til. Gulrotsuppe da går det fint å ikke skrelle, men revet gulrot synes jeg er bedre uten det bitre skrellet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye næring i skallet, og bra for tarmen å få i seg litt bakterier fra jorda faktisk. Tarmbakteriene våre er utrydningstruet i den vestlige verden fordi vi lever alt for lite i kontakt med naturen og får i oss for lite bakterier (i tillegg til mat vi spiser som dreper tarmbakterier slik som sjokolade). Så å spise potet og gulrot med skallet på anbefales. Sopp skal heller ikke vaskes, bare børstes, og det blir alltids med litt jordbakterier da :)

Anonymkode: fc7a6...eb5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor "ferske" gulrøttene er. Og hva de skal brukes til.

Akkurat som med poteter. 

Anonymkode: b7a1e...40f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen sier takk, skallet er bra for deg.

Anonymkode: 86709...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skrelt hverken gulrøtter, poteter, agurk, epler og hva enn folk skreller. Og er blitt en 49 år gammel veganer uten å noensinne ha lav B12. Jord er sunt! 

Anonymkode: 43eb4...e92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bare vasker de. Lever enda. 

Anonymkode: c5247...de2

Hvor kjøper du gulrøttene da? Eller dyrker du selv? Hva bruker du gulrøttene uskrellet til? 
Har du egne gulrøtter, eller kjøper fra bondens produksjon og ikke i butikken, så ser jeg ingen grunn til å reagere. 
Kjøper du derimot gulrøtter fra butikken som er masseprodusert, har vært innom mange steder for vask og pakking, så hadde jeg aldri spist gulrøttene med skallet på. Du kan være heldig og ikke få noen problemer, men du kan og være veldig uheldig og ende opp medmagesjau eller hepatitt for å ta to ytterpunkter. Koker du gulrøttene med skallet på, så dreper du det aller meste før du spiser. 

Anonymkode: 5ccf9...6ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor kjøper du gulrøttene da? Eller dyrker du selv? Hva bruker du gulrøttene uskrellet til? 
Har du egne gulrøtter, eller kjøper fra bondens produksjon og ikke i butikken, så ser jeg ingen grunn til å reagere. 
Kjøper du derimot gulrøtter fra butikken som er masseprodusert, har vært innom mange steder for vask og pakking, så hadde jeg aldri spist gulrøttene med skallet på. Du kan være heldig og ikke få noen problemer, men du kan og være veldig uheldig og ende opp medmagesjau eller hepatitt for å ta to ytterpunkter. Koker du gulrøttene med skallet på, så dreper du det aller meste før du spiser. 

Snakk om krisemaksimering. Det var 33 tilfeller av hepatitt a i Norge i 2021, hvorav 20 ble smittet i Norge. Å rense/koke grønnsaker i Norge er ikke engang ett smitteråd med tanke på hepatitt a. Importerte frosne bær anbefales kokes ja, men gulrøtter importeres fra land med god vannkvalitet og med tilsvarende høye krav til næringmiddelhygiene som Norge...

Hepatitt a kan komme i grønnsaker fra land som ikke har tilgang på rent drikkevann. I de land hvor det er høy smitteforekomst anbefales det koke grønnsaker for å unngå hepatitt a.

I Norge er matbåren smitte så sjeldent at rådene i Norge går på å unngå ubeskyttet oral-anal sex og unngå deling av sprøyter, og håndhygiene for å unngå fekaloral smitte....

Men siden du påstår hepatitt smitter via urensende gulrøtter i norske butikker, så kan du vel legge frem kilder på utbrudd hvor gulrøtter er smitteårsak?

Anonymkode: 4c388...dcf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det greie at det er farlig å spise skallet ? 

Anonymkode: 91071...66f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skrelt gulrøtter? Skulle jeg vært dau? Hvorfor det?

I voksen alder spiser jeg mye skall, bl.a. økologiske rødbeter med skall, gjerne rå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skreller veldig sjelden, men kjøper økologisk så ofte jeg kan 

Anonymkode: 39341...963

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk om krisemaksimering. Det var 33 tilfeller av hepatitt a i Norge i 2021, hvorav 20 ble smittet i Norge. Å rense/koke grønnsaker i Norge er ikke engang ett smitteråd med tanke på hepatitt a. Importerte frosne bær anbefales kokes ja, men gulrøtter importeres fra land med god vannkvalitet og med tilsvarende høye krav til næringmiddelhygiene som Norge...

Hepatitt a kan komme i grønnsaker fra land som ikke har tilgang på rent drikkevann. I de land hvor det er høy smitteforekomst anbefales det koke grønnsaker for å unngå hepatitt a.

I Norge er matbåren smitte så sjeldent at rådene i Norge går på å unngå ubeskyttet oral-anal sex og unngå deling av sprøyter, og håndhygiene for å unngå fekaloral smitte....

Men siden du påstår hepatitt smitter via urensende gulrøtter i norske butikker, så kan du vel legge frem kilder på utbrudd hvor gulrøtter er smitteårsak?

Anonymkode: 4c388...dcf

Finnes litt flere varianter av hepatitt enn du referer til, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overlever sikkert.

Men hvis dette sklir ut og eskalerer til bananer bør du ta grep.

Anonymkode: 53b1e...6cd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare vasker de. Lever enda. 

Anonymkode: c5247...de2

ok 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrelt gulrøtter, poteter og annet hele mitt liv og jeg lever enda 😉 Så det har jeg fint fortsatt tenkt å gjøre fremover. Men takk for informasjonen om hva du gjør uten at jeg helt ser hva jeg skal med den. Noen skreller, noen ikke og det blir folk av oss alle, intet nytt under solen med andre ord 

Anonymkode: 5e03b...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har aldri skrelt hverken gulrøtter, poteter, agurk, epler og hva enn folk skreller. Og er blitt en 49 år gammel veganer uten å noensinne ha lav B12. Jord er sunt! 

Anonymkode: 43eb4...e92

Den ørlille jorden man får i seg via uvasket frukt og grønt utgjør svært lite når det gjelder B12. Du skal spise mye jord for å få i deg nok B12. Grunnen til at en del veganere ikke har B12-mangel på tross av deres ernæringsmessig begrensede kosthold er fordi flere veganske produkter tilføres B12 bevisst nettopp fordi et rent vegansk kosthold ikke inneholder nok B12 i seg selv. 

Anonymkode: 49ae9...f96

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...