Honey Dew Skrevet 2. november #81 Del Skrevet 2. november Aldri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #82 Del Skrevet 2. november Nei. Anonymkode: e26b1...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 2. november #83 Del Skrevet 2. november (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ikke tilfeldig. Det er arvelig, dødelig og går på repetisjon i familier med traumer/ vold/ skam. Noen tror at det er valgfritt, men det er en grunn til at folkegrupper som urfolk har fått økt andel alkoholikere. De er stigmatiserte av majoriteten.De fleste sykdommer er både fysiske og psykiske. Det er bare at disse to er blitt delt inn historisk som gjør at vi tror hodet, lever og nyrer ikke er en del av kroppen. Anonymkode: a7026...a76 Jeg sa at somatiske sykdommer ofte er tilfeldig. Endret 2. november av PusheenPusheen La til et manglende ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 2. november #84 Del Skrevet 2. november (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er jo helt feil. Anonymkode: 1b996...c88 Det er mange som har genetisk disposisjon til å utvikle sykdom, men som likevel ikke blir syke. Derav ofte tilfeldig. Endret 2. november av PusheenPusheen Grammatikkfeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 3. november #85 Del Skrevet 3. november PusheenPusheen skrev (17 timer siden): Jeg skal ingenting. Jeg forventer faktisk ikke så mye av alkoholiserte i nærkretsen, fordi de har vist at de ikke kan stilles forventninger til. Dessverre. Og derav også det jeg i utgangspunktet svarte på. Det er lettere å ha sympati med annen sykdom enn rus. Rusmisbrukere og alkoholikere skader ofte de rundt seg, og for meg er ganske likegyldig om det er pga rus. Skaden skjer likevel og det er akkurat like vondt, sant? Kjører man fir eksempel i fylla og dreper noen, har man like mye, om ikke mer skyld enn hvis man tar alle forholdsregler og likevel er uheldig i trafikken. Men jeg er uansett veldig glad for at du har kommet deg ut av det og at du nå er tørrlagt. Du har min fulle respekt for det. Nei, men hvorfor skriver du om igjen dette med at du ikke har sympati? Det går jo på deg som person, ikke på den som ruser seg. De som ruser seg er svake og sårbare. Du skal ikke fikse opp for din nære som ruser seg, du skal også glemme tanken på hva personen burde gjort da det ikke er ditt liv. Så lenge du bruker tid på å skrive nedsettende om folk som ruser seg så har du ikke tatt ansvar for deg selv. Du sier jo at dere lever med kronisk stress pga dette så hvorfor går dere ikke i Alanon? Jo takk, jeg er heldig, kun 10% kommer ut av det. Det kan være flaks eller det faktum at jeg nok, utifra kun toppkarakterer det lille jeg gikk på skole, har evnen til å tenke smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 3. november #86 Del Skrevet 3. november (endret) Andrine& skrev (10 minutter siden): Nei, men hvorfor skriver du om igjen dette med at du ikke har sympati? Det går jo på deg som person, ikke på den som ruser seg. De som ruser seg er svake og sårbare. Du skal ikke fikse opp for din nære som ruser seg, du skal også glemme tanken på hva personen burde gjort da det ikke er ditt liv. Så lenge du bruker tid på å skrive nedsettende om folk som ruser seg så har du ikke tatt ansvar for deg selv. Du sier jo at dere lever med kronisk stress pga dette så hvorfor går dere ikke i Alanon? Jo takk, jeg er heldig, kun 10% kommer ut av det. Det kan være flaks eller det faktum at jeg nok, utifra kun toppkarakterer det lille jeg gikk på skole, har evnen til å tenke smart. Jeg har ikke skrevet at jeg ikke har sympati. Men at jeg sliter med full og hel sympati. At den minsker hvis folk behandler meg som dritt. Det er sikkert vanskelig for deg som har vært på den andre siden å skjønne, men for meg som pårørende, er det bare en realitet. Jeg finner meg ikke i å bli løyet til, såret, stjålet fra, kalt stygge ting osv. Niks. Det spiller mindre og mindre rolle hvorfor personen gjør det, for jeg skal ikke bare sitte å godta det. Da kan jeg ikke ha den personen i livet mitt. Det er min måte å ta ansvar for mitt liv på. Så får alkoholikeren ta ansvar å få seg hjelp. Klarer h*n det, så kan vi ha kontakt igjen. Det er ikke å skrive nedsettende om noen, det er å sette ord på virkeligheten. Mistolker du det for å skrive nedsettende om noen, er du for hårsår, og ser virkelig ikke alkoholikerns ansvar oppi det hele. Endret 3. november av PusheenPusheen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 3. november #87 Del Skrevet 3. november PusheenPusheen skrev (2 timer siden): Jeg har ikke skrevet at jeg ikke har sympati. Men at jeg sliter med full og hel sympati. At den minsker hvis folk behandler meg som dritt. Det er sikkert vanskelig for deg som har vært på den andre siden å skjønne, men for meg som pårørende, er det bare en realitet. Jeg finner meg ikke i å bli løyet til, såret, stjålet fra, kalt stygge ting osv. Niks. Det spiller mindre og mindre rolle hvorfor personen gjør det, for jeg skal ikke bare sitte å godta det. Da kan jeg ikke ha den personen i livet mitt. Det er min måte å ta ansvar for mitt liv på. Så får alkoholikeren ta ansvar å få seg hjelp. Klarer h*n det, så kan vi ha kontakt igjen. Det er ikke å skrive nedsettende om noen, det er å sette ord på virkeligheten. Mistolker du det for å skrive nedsettende om noen, er du for hårsår, og ser virkelig ikke alkoholikerns ansvar oppi det hele. Nei det er ikke vanskelig for meg, tenk deg om så ser du at jeg også er en pårørende som har blitt behandlet veldig dårlig av folk som ruser seg. Ingen har sagt du skal finne deg i noe som helst? Du setter ord på sånn som du ønsker å se det, ikke slik man kan se det etter å ha mottatt hjelp, det har du din fulle rett til. Om ikke det når inn til deg så vil jeg tro endel som leser her kan ha nytte av det, da har jeg nådd målet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MegJa Skrevet 3. november #88 Del Skrevet 3. november NEI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 4. november #89 Del Skrevet 4. november PusheenPusheen skrev (På 2.11.2024 den 16.48): Jeg sa at somatiske sykdommer ofte er tilfeldig. Det er også feil. De aller fleste sykdommer er arvelig betinget. Tror du det er tilfeldig hvem som får hjertesykdom, diabetes eller kols? Jeg kan ikke komme på en eneste sykdom som rammer tilfeldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Durex Skrevet 4. november #90 Del Skrevet 4. november Sefanja skrev (24 minutter siden): Det er også feil. De aller fleste sykdommer er arvelig betinget. Tror du det er tilfeldig hvem som får hjertesykdom, diabetes eller kols? Jeg kan ikke komme på en eneste sykdom som rammer tilfeldig. Ville aldri hatt en alkoholiker i livet, ikke en gang en helgefyllik. Tror ikke alkoholisme er en sykdom, men et dårlig valg, lite selvdisiplin og mangel på viljestyrke. Hjertesykdom og diabetes får man av å spise for mye kake, mens kols får man av å røyke for mange sigaretter? Ikke helt tilfeldig... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 4. november #91 Del Skrevet 4. november (endret) Sefanja skrev (4 timer siden): Det er også feil. De aller fleste sykdommer er arvelig betinget. Tror du det er tilfeldig hvem som får hjertesykdom, diabetes eller kols? Jeg kan ikke komme på en eneste sykdom som rammer tilfeldig. Det er greit nok, men det er ikke sånn at alle som er genetisk disponibel, blir syke. Noen har rett og slett uflaks. Derfor kan det ofte virke tilfeldig. Er jo masse ulike grader av sykdommer også. Noen blir alvorlig syke, noen merker ingenting, noen blir ikke syke. Noen går livet ut uten å vite at de potensielt kan bli syke, og noen blir syke selv om de gjør alt riktig, mens andre ikke blir syke selv om de gjør "alt" feil. Man blir ikke alkoholiker hvis man lar vær å drikke. Ja, man kan ha uflaks i livet med dårlig oppvekst, men det trenger ikke være sånn heller. Ut ifra logikken til enkelte så skulle alle som er genetisk disponibel for alkoholisme, være alkoholikere. Sånn er det jo ikke. Kjenner folk som har begge sett med besteforeldre, og begge foreldre som er alkoholikere. Vedkommende selv er avholds og har aldri rørt en dråpe. Så man må jo ikke bli alkoholiker selv om det ligger genetisk disponibelt i kroppen. Endret 4. november av PusheenPusheen Korrigering og fiksing av autokorrektur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå