Gå til innhold

Ville du ha gifta deg med en alkoholiker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svaret i dag er nei. Jeg blir i dag lett stresset over at andre drikker alkohol, føler meg utrygg og engstelig.

Nyansene er kanskje. Jeg kunne vært gift med en som drakk en del, men jeg merket ikke stort til drikkinga. Det bare hopet seg opp tomgods hos den fyren. Men siden kontakten ikke var helt god med han, gikk forholdet over, så der kan drikkinga ha vært medvirkende for alt jeg vet.

Alkohol er ok i små mengder, selv er jeg så og si avholds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har såpass mye alkoholisme i familien min og har vært sammen med en alkoholiker før, det er nok uaktuelt nå. Samboeren min er avholds, jeg tar meg en G&T 2-3 ganger i året og er fornøyd med det. Hadde vært hyggelig hvis samboer tok seg et glass i ny og ne også, men det er vel så hyggelig uten.

Anonymkode: 77b39...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg vokste opp med en far som er alkoholiker. I voksen alder har jeg gang på gang forelsket meg i menn som sliter med rus. Siste gang holdt jeg på å gifte meg med en. Heldigvis innså jeg at det ville ødelagt livet mitt, han var jo allerede gift - med alkoholen sin. Nå har jeg bestemt meg for å leve livet alene. Selv er jeg totalt avholdsmenneske og kan ikke skjønne hvorfor jeg tiltrekkes menn med alkoholproblemer. Vi snakker ikke menn som naver og sitter hjemme. Det er av de som er "oppegående", jobb og utad har alt på stell. Det er jo de som er skumlest, de er jo eksperter på løgn og fornektelse. Iflg dem selv, har de ikke problemer fordi de har jo både jobb, bil og klarer å betale for seg. 

Anonymkode: 94836...bed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts kunne vel like gjerne laget en tråd om , ville du hatt barn med en pedofil, eller vært gift med en narkoman , ville du vært gift med  en kriminell , ,tidligere drapsdømt,  psykopat , psykisk syk ,etc…for oppmerksomhetens del..

Endret av Baktus2024
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, rus generelt fører som regel ingenting positivt med seg. Det er ødelagte ekteskap, barn som lider, og økonomisk ruin.

Hadde en lærer på videregående som var alkoholiker. Jeg kjente til familien hans fra før, han hadde en vakker kone, flere sønner, og flott bolig. I tillegg var han intelligent og hadde en god stilling. Men alkoholen veltet alt. Familien gikk i oppløsning, jobben hang i en tynn tråd, og han lever i dag for seg selv i en liten leilighet. Kona hans, som han elsket, giftet seg med en annen.

Anonymkode: e2f72...a70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 15.15):

Jeg mener, selvsagt sier de fleste nei til dette, men lurer på om det er en eneste som ville gjort det? 

Vet om noen alkoholikere som vil finne kjæreste gifte seg. Men de skjønner ikke at ingen vil utsette seg for dette- kanskje en annen alkoholiker? 

Er det noen her som svarer ja? 

Anonymkode: 96794...6d4

nei aldri i livet. Menn som fester mye og drikker mye er no go for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Baktus2024 skrev (5 timer siden):

Ts kunne vel like gjerne laget en tråd om , ville du hatt barn med en pedofil, eller vært gift med en narkoman , ville du vært gift med  en kriminell , ,tidligere drapsdømt,  psykopat , psykisk syk ,etc…for oppmerksomhetens del..

Ok, grunnen til at jeg laget tråden er at jeg har en venn som er alkoholiker. Han søker aktivt etter noen å gifte seg med og befinner seg på en eller flere apper. Jeg forstår ikke hvordan han kan være så full av håp, må si mange fine damer faller for ham i kortere perioder. Er nysgjerrig på om det faktisk finnes kvinner, som vil overse mye drikking og festing.

De sier jo at det finnes noen for alle? Er det sant? 

Jeg har prøvd å fortelle ham at ingen vil utsette seg for noen som drikker så mye som ham, at hvis han vil finne kjæreste og gifte seg så må han først slutte å drikke. Han hører dog ikke på meg, bare fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ok, grunnen til at jeg laget tråden er at jeg har en venn som er alkoholiker. Han søker aktivt etter noen å gifte seg med og befinner seg på en eller flere apper. Jeg forstår ikke hvordan han kan være så full av håp, må si mange fine damer faller for ham i kortere perioder. Er nysgjerrig på om det faktisk finnes kvinner, som vil overse mye drikking og festing.

De sier jo at det finnes noen for alle? Er det sant? 

Jeg har prøvd å fortelle ham at ingen vil utsette seg for noen som drikker så mye som ham, at hvis han vil finne kjæreste og gifte seg så må han først slutte å drikke. Han hører dog ikke på meg, bare fortsetter.

hvis alkoholisme er sykdom så er tråden gjennomsyret av diskriminering av folk med sykdomsforløp,  og stigmatisering …  hvem kunne tenkt seg å være gift med en som er skilt pga utrosskap , har kreft osv…en kunne laget en liste lang som et år med den seleksjons ønskelisten som mål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gifter seg med alkoholikere hele tiden. De fleste som drikker definerer ikke seg selv som en med et problem, de kaller drikkingen for «fredagskos, grilling med noe godt til, bursdagsfeiring, sol, reker og hvitvin osv osv. De infiltrerer drikkingen på en sånn måte at andre rundt godtar det. Det må da være lov å kose seg litt er en frase som brukes i de fleste hjem når det kommer til alkohol. 
Så spørsmålet ditt ts, blir litt rart. Du lurer egentlig på om noen ville giftet seg med en lavtfungerende alkoholiker som har kommet langt i progresjonen og ikke en høyt fungerende alkoholiker som fremdeles har en stund igjen før inntaket slår ut i full blomst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 3.56):

Ja, rus generelt fører som regel ingenting positivt med seg. Det er ødelagte ekteskap, barn som lider, og økonomisk ruin.

Hadde en lærer på videregående som var alkoholiker. Jeg kjente til familien hans fra før, han hadde en vakker kone, flere sønner, og flott bolig. I tillegg var han intelligent og hadde en god stilling. Men alkoholen veltet alt. Familien gikk i oppløsning, jobben hang i en tynn tråd, og han lever i dag for seg selv i en liten leilighet. Kona hans, som han elsket, giftet seg med en annen.

Anonymkode: e2f72...a70

Det er trist. Men alkohol dreper og stjeler alt folk har. Så mye bedre å ikke drikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (3 timer siden):

hvis alkoholisme er sykdom så er tråden gjennomsyret av diskriminering av folk med sykdomsforløp,  og stigmatisering …  hvem kunne tenkt seg å være gift med en som er skilt pga utrosskap , har kreft osv…en kunne laget en liste lang som et år med den seleksjons ønskelisten som mål..

Alkoholisme er sammen med fibromyalgi de to sykdommene med lavest status. Det er mye myter rundt alkoholisme. Abstinensene er dødelige. Det finnes ikke ett farligere rusmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (På 1.11.2024 den 2.42):

Nyanser er viktig da. Halvparten av oss blir psykisk syke i løpet av livet, men svært få dreper noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sefanja skrev (1 minutt siden):

Alkoholisme er sammen med fibromyalgi de to sykdommene med lavest status. Det er mye myter rundt alkoholisme. Abstinensene er dødelige. Det finnes ikke ett farligere rusmiddel.

Ironien er at en hver familie i landet har en relasjon til en med rusproblemer på et eller annet plan, det er veldig utbredt å gjelder oss alle. Derfor er det forunderlig at folk ikke vet at avhengighet er en godkjent diagnose, så det er i aller høyeste grad en sykdom. Alkoholikere blir sett på som dårligere mennesker, vi har en lang vei å gå for å få åpenhet rund dette.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (13 minutter siden):

Ironien er at en hver familie i landet har en relasjon til en med rusproblemer på et eller annet plan, det er veldig utbredt å gjelder oss alle. Derfor er det forunderlig at folk ikke vet at avhengighet er en godkjent diagnose, så det er i aller høyeste grad en sykdom. Alkoholikere blir sett på som dårligere mennesker, vi har en lang vei å gå for å få åpenhet rund dette.. 

Det stemmer. Når 10% av befolkningen drikker på en usunn måte, og de ikke blir annerkjent som syke. Jeg ser jo hva folk skriver. De tror det går på moral liksom. De tror smerten skyldes svakhet, og det å si at min sønn, datter, mor, far  er alkoholiker vekker ikke samme sympati som somatiske sykdommer

Endret av Sefanja
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sefanja skrev (2 minutter siden):

Det stemmer. Når 10% av befolkningen drikker på en usunn måte, og de ikke blir annerkjent som syke. Jeg ser jo hva folk skriver. De tror det går på moral liksom. De tror smerten skyldes svakhet, og det å si at min sønn, datter, mor, far  er alkoholiker vekker ikke samme sympati som somatiske sykdommer

Årsaken til at det holdes nede på denne måten er fordi en så stor del av befolkningen ønsker å beskytte rusen sin. Blir det full åpenhet i samfunnet vil de miste fredagskosen sin. Ingen kjemper hardere enn en som beskytter egen rus. Staten ønsker også at folk kjøper alkohol så kampen mot denne folkesykdommen er lang og hard.. Mennesket har ruset seg i alle tider og vil fortsette med det i evig tid. Til og med kirken drar på med vin når de har seremonier så her er det muligheter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (8 minutter siden):

Somatiske sykdommer er ofte helt tilfeldig, alle kan få et eller annet uten at de selv har gjort noe for å få det. Er man alkoholiker, går man aktiv inn for å mate sykdommen. Jeg tror det er der sympatien minsker for mange. Rusen blir ofte så altoppslukende, at det går på bekostning av relasjoner og pårørende opplever ofte at den syke er ufordragelig, at de stjeler, at de setter rusen foran alt annet, at de ikke vil høre på fornuft osv. Det er så mye mer rundt alkoholisme enn en hvilken-som-helst-annen somatisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Somatiske sykdommer er ofte helt tilfeldig, alle kan få et eller annet uten at de selv har gjort noe for å få det. Er man alkoholiker, går man aktiv inn for å mate sykdommen. Jeg tror det er der sympatien minsker for mange. Rusen blir ofte så altoppslukende, at det går på bekostning av relasjoner og pårørende opplever ofte at den syke er ufordragelig, at de stjeler, at de setter rusen foran alt annet, at de ikke vil høre på fornuft osv. Det er så mye mer rundt alkoholisme enn en hvilken-som-helst-annen somatisk sykdom.

Her er du helt ute å kjøre!

Avhengighet er en genetisk  sykdom som veldig ofte går i arv. Det handler om en progresjon som den det gjelder ikke selv evner å se. Tror du virkelig noen med viten og vilje forsøker å drikke seg ihjel? Det er svært dødelig. 
Du er et bevis på an total mangel på kunnskap om avhengighet noe som er utrolig trist nå som vi lever i en tid der folk skal være opplyst på en måte basert på forsking og ikke gamle oppfatninger hos folk som ikke forstår bedre. 
Jeg er selv tørrlagt alkoholiker. Jeg ble sjenket alkohol hjemme fra jeg var barn, ca 12 års alder, jeg ble dratt rundt av min mor på fester i bygda som 14 åring, dette husker jeg ikke selv fordi jeg har vært sterkt beruset, men andre har fortalt at de har sett meg. På hvilken måte har jeg selv gått aktivt inn for å mate min avhengighet mener du? Visste du at de fleste starter sin karriere som alkoholiker i 11, 12 års alder? Hvor bevisst er et menneske sine valg rundt rus i den alderen tror du? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han var tørrlagt over mange år, ja. Jeg drikker ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...