AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:49 #1 Del Skrevet onsdag kl 09:49 Mine besteforeldre gikk bort med kort mellomrom for 3 og 4 måneder siden. De var greit bemidlet, og jeg vil tro min far og hans søster arvet rundt 3 milioner hver. Mine foreldre har svært god økonomi(ingen lån etc) Jeg og broren min har ikke høer noe om arven, og har heller ikke turt spørre. Saken er den at vi begge har små barn, renter er høye og vi har begge boliger med behov for oppgraderinger. Vi har det rett og slett ganske trangt økonomisk. Vi klarer oss, men det hadde jo hjulpet noe enormt med tilskudd av arv… Jeg har jo enormt mye mer behov for disse pengene nå enn om 15/20 år… Men er det noen grei måte å ta opp emnet på? Besteforeldrene mine var nesten 100 år begge to, og døde fredelig og forventet. Det skal sies at foreldrene mine svært sjeldent gir oss penger eller gaver. Anonymkode: 0f258...297 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:53 #2 Del Skrevet onsdag kl 09:53 Synes det er svært upassende. En ting er hvis dine foreldre tilbyr forskudd på arv. Men å be om det? Nei. Anonymkode: d72e2...fb3 32 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:54 #3 Del Skrevet onsdag kl 09:54 Dersom foreldrene dine selv ikke har nevnt det ville jeg ikke tatt det opp. De har jo selv ventet til nå med å få arv, på samme måte som at du må vente til du er på deres alder med å få arv. At det er idiotisk er jeg enig i, og mine foreldre har heldigvis alltid tenkt at de heller vil se sine barn ha glede av ting mens de lever enn å vente til de dør, slik vil jeg også gjøre for mine barn. Men jeg hadde aldri selv tatt initiativ til det, det ER jo deres penger som de selv kan gjøre hva de vil med. Anonymkode: 6e8a9...ad7 21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet onsdag kl 09:58 #4 Del Skrevet onsdag kl 09:58 Nei det bør du ikke gjøre. Så lenge ikke foreldrene dine tar opp emnet på eget initiativ, er det svært upassende å spørre om arv. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:58 #5 Del Skrevet onsdag kl 09:58 Foreldrene dine burde da foreslå dette selv. Hadde latt det være, og heller tenkt på at du kan hjelpe egne barn om det blir trange tider en gang i fremtiden. Anonymkode: 15fb3...ab2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:00 #6 Del Skrevet onsdag kl 10:00 Å hinte om å få penger som ikke er dine? Langt opp på lista av usmakligheter. Når dette gjelder penger som kommer fra nettopp avdøde mennesker? Kanskje helt på topp på den lista, Anonymkode: 12b02...840 15 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:02 #7 Del Skrevet onsdag kl 10:02 Herregud, det er ikke dems feil at dere har det trangt økonomisk og ingen skylder dere noen ting. Foreldrene dems har akkuratt dødd og eneste dere tenker på er penger. Anonymkode: edb40...7ab 11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:05 #8 Del Skrevet onsdag kl 10:05 Det er ikke sikkert arveoppgjøret er klart ennå. Da mannen min døde gjorde jeg ikke noe med skatteoppgjøret før det kom et år senere. Så vidt jeg husker, så er det mulig å be om det før ved dødsfall. Så det kan hende din far vil reagere på et spørsmål om forskudd på arv før alt er klart og bestemme seg om å ikke gi det. Du er den som kjenner ham, men slik du beskriver situasjonen - så virker det ikke utenkelig? Jeg ville personlig ikke spurt, men mine besteforeldre var ikke rike. Jeg unner også min gjenlevende foreldre å ha det romsligere resten av livet, men h*n tar på seg spanderbuksene innimellom og har glede av det. Anonymkode: 1734e...bb5 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:07 #9 Del Skrevet onsdag kl 10:07 Syns det er rart at dine foreldre ikke deler arven med deg og broren din. Anonymkode: 42f66...78f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet onsdag kl 10:11 #10 Del Skrevet onsdag kl 10:11 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Syns det er rart at dine foreldre ikke deler arven med deg og broren din. Anonymkode: 42f66...78f Foreldrene har nettopp gått bort. Det er ikke sikkert arveoppgjøret er fullført enda. Jeg tror de fleste som mister foreldrene og som var glade i foreldrene sine gir en lang F i pengene og lar det komme i 5-6 rekke! Kan jo fort hende de har tenkt å dele arven, men det er det kun foreldrene som vet. Å spørre om det så kort etter et dødsfall vil nok kunne oppfattes som meget usympatisk. 9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet onsdag kl 10:12 #11 Del Skrevet onsdag kl 10:12 Bare 3 og 4 måned siden de døde - da er det ikkje sikkert boet er oppgjør ennå. Det er en del arbeid med et dødsbo og det er ikke sikkert det er førsteprioritet midt i sorgen. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:13 #12 Del Skrevet onsdag kl 10:13 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Syns det er rart at dine foreldre ikke deler arven med deg og broren din. Anonymkode: 42f66...78f Da min bestemor gikk bort gav arvingene alt til gjenbruksbutikk fremfor å gi meg noe. Jeg fikk tilbud om å kjøpe noe av dem da.. 🙄 Anonymkode: dd225...755 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:16 #13 Del Skrevet onsdag kl 10:16 Da svigermor gikk bort tok det nesten et år før hele oppgjøret med boligsalg, skatt og alt var ferdig. Vi kunne sikkert pusha på en del ting men hadde ikke lyst. Nå har ikke vi egne barn så det er ingen som venter på arv her men de pengene føles fortsatt som svigermors penger for mannen min (og naturligvis meg, de pengene er aldri penger jeg har noen forventning eller ønske om å nyte godt av). Jeg hadde blitt enormt skuffa om noen kom å hinta eller spurte om å få penger fordi det har kommet til arv. Anonymkode: 461a1...892 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:16 #14 Del Skrevet onsdag kl 10:16 Det er noe usmakelig over det å sitte og ruge på et lass med penger når dine egne barn sliter. Men dessverre ikke noe du får gjort noe med. Jeg hadde ikke spurt mine foreldre om de var slik du beskriver dine. Om tilbud om forskudd på arv ikke kommer fra dem ville jeg bare akseptert at mine foreldre var egoistiske, og gjort tiltak for å bedre min egen økonomi. Anonymkode: 87955...246 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:20 #15 Del Skrevet onsdag kl 10:20 Jeg forstår hvorfor du tenker som du gjør, TS. Det hadde hjulpet dere å få litt arv nå. Jeg har tenkt tanken flere ganger selv. Men man gjør lurt i å ikke bringe det på bordet, tror jeg. Anonymkode: cdfbd...4b7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:36 #16 Del Skrevet onsdag kl 10:36 Det har gått for kort tid til å i det hele tatt ta opp temaet. Til sammenligning har jeg gått glipp av flere millioner i arv, men jeg har ingen juridisk rett på noe som er gitt bort mens foreldre levde. Surt? ja. Jeg er syk og ufør, og leier en hybel. Anonymkode: 2f95e...9d2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:51 #17 Del Skrevet onsdag kl 10:51 Enig med de andre her, dette er noe dere ikke bør ta opp selv + at arveoppgjøret neppe er ferdig. Det er ikke penger dere har noen rett på, det er kun velvilje fra dine foreldres side hvis de gir forskudd på arv. Du og ditt søsken er selv ansvarlige for deres egen økonomi, dere kan ikke regne med at det skal drysse penger utenfra. Dessuten kan det være at foreldre som nærmer seg pensjonsalder har behov for å sikre seg mer utover nedbetalt bolig. Framover må man regne med å betale for selv mer hjelp i hjemmet etc enn tidligere. Det er lurt å ha frie midler tilgjengelig, ikke at alt er låst i bolig. Noen har også behov for å kjøpe dyrere bolig, typisk hvis man har en usentral enebolig man ikke har helse/penger til å beholde, og må kjøpe seg en lettstelt leilighet, som ofte kan koste mer enn en eldre enebolig. Anonymkode: 6939e...de2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:15 #18 Del Skrevet onsdag kl 11:15 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Enig med de andre her, dette er noe dere ikke bør ta opp selv + at arveoppgjøret neppe er ferdig. Det er ikke penger dere har noen rett på, det er kun velvilje fra dine foreldres side hvis de gir forskudd på arv. Du og ditt søsken er selv ansvarlige for deres egen økonomi, dere kan ikke regne med at det skal drysse penger utenfra. Dessuten kan det være at foreldre som nærmer seg pensjonsalder har behov for å sikre seg mer utover nedbetalt bolig. Framover må man regne med å betale for selv mer hjelp i hjemmet etc enn tidligere. Det er lurt å ha frie midler tilgjengelig, ikke at alt er låst i bolig. Noen har også behov for å kjøpe dyrere bolig, typisk hvis man har en usentral enebolig man ikke har helse/penger til å beholde, og må kjøpe seg en lettstelt leilighet, som ofte kan koste mer enn en eldre enebolig. Anonymkode: 6939e...de2 Enig, vi burde nok ikke bringe det opp. Jeg vet(utfra hva de selv sier) at alt er nedbetalt. De har også verdier i eiendom som kan selges, pluss noen millioner i fond og på konto. De har hatt(og mor har fremdeles) godt betalte jobber med over millionen hver i inntekt. Men siden de aldri har delt noe særlig med seg tidligere, så går jeg ut fra at de kanskje ikke deler arven nå heller. Jeg finner det litt frustrerende, men vet jeg må akseptere det. Jeg kommer til å gjøre det annerledes med egne barn, og muligheten til det er der. ts Anonymkode: 0f258...297 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:31 #19 Del Skrevet onsdag kl 11:31 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig, vi burde nok ikke bringe det opp. Jeg vet(utfra hva de selv sier) at alt er nedbetalt. De har også verdier i eiendom som kan selges, pluss noen millioner i fond og på konto. De har hatt(og mor har fremdeles) godt betalte jobber med over millionen hver i inntekt. Men siden de aldri har delt noe særlig med seg tidligere, så går jeg ut fra at de kanskje ikke deler arven nå heller. Jeg finner det litt frustrerende, men vet jeg må akseptere det. Jeg kommer til å gjøre det annerledes med egne barn, og muligheten til det er der. ts Anonymkode: 0f258...297 Vet du om dine foreldre fikk noe økonomisk hjelp fra sine foreldre i sin tid? Anonymkode: 12b02...840 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:33 #20 Del Skrevet onsdag kl 11:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er noe usmakelig over det å sitte og ruge på et lass med penger når dine egne barn sliter. Men dessverre ikke noe du får gjort noe med. Jeg hadde ikke spurt mine foreldre om de var slik du beskriver dine. Om tilbud om forskudd på arv ikke kommer fra dem ville jeg bare akseptert at mine foreldre var egoistiske, og gjort tiltak for å bedre min egen økonomi. Anonymkode: 87955...246 Det dummeste du kan gjøre er jo å gi noen som allerede er økonomisk evneveike mer gratis penger. Da går det to år, og så er situasjonen verre enn noen gang. Anonymkode: d09ef...088 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå