Gå til innhold

Syke summer jeg bruker på klarna.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tør ikke slå opp dette selv, men jeg vet det er masse renter og gebyr på klarna. Jeg har tatt så mye på «betal om 30 dager» og delbetaling. Sykt! 
Bare siden januar har jeg betalt 92000 til klarna. Det er så mye hver mnd, skjønner ikke hvorfor jeg har gjort slik mot meg selv. Hvor mye av dette tenker dere er renter? 
Jeg har nå 8500 på klarna, og skal betale ned fort som f. Jeg sliter med impulskontroll og er litt slik at om jeg vil ha en jakke- da kjøper jeg meg det på avbetaling. Til slutt blir det så mange summer hele tiden og jeg ender i stor gjeld. 
I tillegg har jeg nå 20000 i master card og 45000 i privat gjeld, men den kan vente siden det ikke er noen renter. 
Hva synes dere jeg skal prioritere og hvordan? Har ca 5000 i mnd jeg kan bruke på gjeld..

Anonymkode: a3a42...981

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødsg pg fremst bør du justere kredittgrensen din hos Klarna til 5K, eventuelt bare sperre deg for kreditt fullstendig.

Betale om 30 dager er rentefritt. Nedbetaling er selvsagt verre.

Regelen er de små lånene først. Først Klarna, så MC, så privat gjeld.

Anonymkode: a3e4e...9a1

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo holde oversikten. Du kan ikke kjøpe ting før du har betalt det du allerede har kjøpt. Mastercard har jo renter? Med mindre du betaler innen 1 mnd

Anonymkode: 954e1...3d5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sett ned grensen hos klarna til 5k ja. Og klipp mastercardene osv

Anonymkode: 954e1...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså over 70 tusen i gjeld.. Det er mye når dette tydeligvis dreier seg om klær etc. 

Du vil bruke over ett år på å betale dette ned. Forutsatt at du ikke bestiller mer på kredit. 

Du kan ikke ha mastercard. Det må du bare innse først som sist. Og ikke bruke klarna heller 

Anonymkode: 6edf8...a93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler først der det er høyest renter. Men sett sperre til deg selv. Slik at du ikke kan handle slik du gjør. Lykke til. Det er bare å ta tak i det. 

Anonymkode: f33b8...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tør ikke slå opp dette selv, men jeg vet det er masse renter og gebyr på klarna. Jeg har tatt så mye på «betal om 30 dager» og delbetaling. Sykt! 
Bare siden januar har jeg betalt 92000 til klarna. Det er så mye hver mnd, skjønner ikke hvorfor jeg har gjort slik mot meg selv. Hvor mye av dette tenker dere er renter? 
Jeg har nå 8500 på klarna, og skal betale ned fort som f. Jeg sliter med impulskontroll og er litt slik at om jeg vil ha en jakke- da kjøper jeg meg det på avbetaling. Til slutt blir det så mange summer hele tiden og jeg ender i stor gjeld. 
I tillegg har jeg nå 20000 i master card og 45000 i privat gjeld, men den kan vente siden det ikke er noen renter. 
Hva synes dere jeg skal prioritere og hvordan? Har ca 5000 i mnd jeg kan bruke på gjeld..

Hvor mye klær ar du egentlig hjemme...?!

Anonymkode: f7ca8...cd0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle typer kreditt hvor man ikke har penger til å betale inn før rentene starter vokse er et dårlig økonomisk valg man tar, spørsmålet er mer om du kan endre mønster enn om at du må slutte bruke klarna tenker jeg., 

Anonymkode: 2fa44...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye klær ar du egentlig hjemme...?!

Anonymkode: f7ca8...cd0

Dette er klær til meg og barna, det er billetter til konserter, det er hudpleie, det er interiør. Dessverre veldig mye som kan betales med klarna… 
Å ja, jeg må ta tak. Men trenger litt sånn bistand på veien dit, litt tips og triks. 
Ja, 70 000 faktisk. Shit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å selge unna ting du ikke trenger hjemme, sånn at du får betalt ned gjeld så fort som mulig.

Anonymkode: 66764...2de

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er klær til meg og barna, det er billetter til konserter, det er hudpleie, det er interiør. Dessverre veldig mye som kan betales med klarna… 
Å ja, jeg må ta tak. Men trenger litt sånn bistand på veien dit, litt tips og triks. 
Ja, 70 000 faktisk. Shit!!

Slapp av, jeg har 250K akkurat nå. Planlagt og kalkulert. Nedbetaler det ila to år, du burde klare din kreditt på ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å slutte å shoppe en periode og betale ned det du skylder før du kjøper noe nytt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slapp av, jeg har 250K akkurat nå. Planlagt og kalkulert. Nedbetaler det ila to år, du burde klare din kreditt på ett år. 

Wow, kossen klarer dere å ha så mye gjeld?

Eg har horde appen og betaler så fort det er brukt av kredittkort.

Så lager jeg egen konto i banken til penger som brukes på kredittkortet.

Tror dere må se på luksusfellen.

Anonymkode: c776b...0b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst så må du ta deg en fullstendig kjøpestopp. Interiør og hudpleie er ting som bør utgå, klær til barna begrenses til et minimum av det de trenger, og ikke etter "kjekt å ha"-prinsippet. 

Du bør også vurdere å selge en del av det du har kjøpt inn. Det meste vil jo bli solgt med stort tap, men jo flere penger du får inn jo mer kan du bruke på å betjene gjelden din, som igjen vil begrense det tapet du går på i renter. Selv har jeg solgt brukte barneklær, leker og utstyr for 8000 hittil i år, det meste fordelt på småsalg på rundt 100-lappen hver, med noen større ting. 

Skaff deg nøyaktiv oversikt over gjelden din, betal ned dyre små-lån sist, for eksempel det som har vært stående lenge og gir renters-renter. Sett opp en egen nedbetalingsplan, eller eventuelt en nedbetalingslogg slik at du får oversikt. Anbefaler deg å logge underveis så du ser fremgangen. 

Og ikke minst: husk å unsubscribe fra fristene reklame-nyhetsbrev, dropp nettbutikksurfingen og eventuelt annen adferd som trigger handletrangen. Det tar ofte litt tid å løsrive seg fra handlemani, men fra en som har vært der og ikke skal se seg tilbake så vit at det går over. Den euforien man følte på når man har kjøpt noe nytt eller venter på noe i posten forsvinner ikke, men man kan omstille hjernen til at den trigges ved andre handlinger enn shopping. 

Anonymkode: 26470...444

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Wow, kossen klarer dere å ha så mye gjeld?

Eg har horde appen og betaler så fort det er brukt av kredittkort.

Så lager jeg egen konto i banken til penger som brukes på kredittkortet.

Tror dere må se på luksusfellen.

Anonymkode: c776b...0b6

Høy inntekt, kalkulert gjeld pga noen risikoprosjekter og diverse.

Anbefaler det ikke til de med dårlig økonomistyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du! Så flink du er som har tatt tak i dette! Du veit du har handlet over styr og du har allerede betalt ned masse, det er kjempebra, gi deg en klapp på skulderen! 

klarna er skummelt, det er så fort gjort å gå på en smell der. Jeg har også gjort det, selv om smellen min ikke var så høy som din 🙊 

Jeg betaler nå med Vipps så langt det lar seg gjøre. Jeg tenker at nettshopping skal være som vanlig shopping, det skal betales med en gang. Så bruker Vipps fremfor klarna. Eneste jeg har automatisk klarna på er hundemat på abonnement. Da betaler jeg hver gang jeg får lønn, så er jeg ferdig med det. 

Du har fått mange gode tips over her, men vil komme med et tips til. Du må endre vanen din med at du surfer på diverse sider og ser på klær og interiør. Du må erstatte dette med noe annet slik at du ikke blir så fristet. Det du ikke ser, det får du ikke lyst på! 
hva du kan erstatte dette med må du nesten finne ut av selv, men feks mobilspill av noen typer du liker, rydding og organisering av hjemmet sitt der du finner ting du kan selge unna og dermed betale gjelden raskere, starte å tegne, gjøre ferdig prosjekter eller noe annet, du får tenke litt. 

Jeg blir alltid inspirert av å følge andre som rydder opp i økonomien, så hør på økonomi podcast eller følg folk i sosiale medier som inspirerer deg. 
Masse lykke til! 

Anonymkode: a5a49...584

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Høy inntekt, kalkulert gjeld pga noen risikoprosjekter og diverse.

Anbefaler det ikke til de med dårlig økonomistyring.

Det er jo ikke Klarnagjeld...

Dette blir som å sammenligne poteter og cruiseskip...

Anonymkode: 6260e...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...