AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:51 #21 Del Skrevet onsdag kl 12:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husker jeg var i London i desember en gang med en venninne. Vi var småbarnsmammaer begge to, og hadde barn hjemme. Det som slo oss i London, var hvor utrolig tynt og dårlig kledd barna vi så var! London i desember er skikkelig surt og kaldt og det blåser fra sjøen. Det var ikke mange plussgrader! Der satt småbarna i barnevogner (triller) iført kun genser, skjørt eller tynne tights som sluttet på leggen, nakne legger og tynne sommersokker i sommersko. Det så fryktelig kaldt og ubehagelig ut. Foreldrene selv var kledd mye bedre. Vi norske damene ble temmelig forbløffet over hvor tynnkledde engelske småbarn var. Anonymkode: 79058...be3 De forsøker å herde dem til de skal på byen i tenår og 20-årene 😄 Aldri sett mer lettkledde folk ute enn briter. Anonymkode: f553b...a41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:56 #22 Del Skrevet onsdag kl 12:56 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ser en jente trilles på vei til barnehagen,tar samme vei som meg, hun er kanskje rundt 2,5 år. Sitter i vogn med bare en tynn genser, type t-shirt med lange ermer. Har ikke lue, ike jakke eller votter, men en helt tynn vognpose over beina. Hvilken tilstand er det folk har som kan gå så tynnkledde nå? Jeg lurer oppriktig. Det er rundt 5 grader på morgenen her jeg bor, ser de hver dag, og det er et stykke de triller ute. Anonymkode: 09741...8f8 Er det ull så er det ikke så ille. Du vet heller ikke om der er to lag med ull på ungen. Du får følge med i dagene fremover og se om ungen har tatt skade av dagens tur til barnehagen og blitt forkjølt. Anonymkode: c6715...979 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:06 #23 Del Skrevet onsdag kl 21:06 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er hver dag. Vi drar samme vei. Anonymkode: 09741...8f8 ... eller de gidder ikke ta kampen noen dag som helst. Kan hende det handler om at ungen er varm. Eller latskap. Eller å velge sine kamper. Eller omsorgssvikt. Eller økonomi. En kombinasjon av flere ting. Eller noe annet vi ikke har tenkt på. Anonymkode: 9e41a...b14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:21 #24 Del Skrevet onsdag kl 21:21 Hva har moren selv på seg? Si ifra neste gang xD Anonymkode: 1e002...0cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:38 #25 Del Skrevet i går, 00:38 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ser en jente trilles på vei til barnehagen,tar samme vei som meg, hun er kanskje rundt 2,5 år. Sitter i vogn med bare en tynn genser, type t-shirt med lange ermer. Har ikke lue, ike jakke eller votter, men en helt tynn vognpose over beina. Hvilken tilstand er det folk har som kan gå så tynnkledde nå? Jeg lurer oppriktig. Det er rundt 5 grader på morgenen her jeg bor, ser de hver dag, og det er et stykke de triller ute. Anonymkode: 09741...8f8 Har en som alltid har vært varm, når jeg er ute i stor dunjakke for jeg fryser så kommer han med skalljakke over en genser for jeg har ikke sagt hvilke jakke han må ha på, å ofte ber han meg om å få lov å ta den av for han er varm, jeg sier nei pga spørsmål som dette her inne, han er aldri syk, han går i 5 klasse å har 1 time fravær for han forsov seg en gang, men jeg tvinger på han klær etter årstid selv om han ikke kan fordra det, lue og votter er ikke opp til diskusjon, men han går ofte i tynnere jakke enn jeg hadde valgt. Skal sies at vi bor ikke i Oslo så ikke så rått her om vinteren Anonymkode: daccd...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:33 #26 Del Skrevet i går, 07:33 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva har moren selv på seg? Si ifra neste gang xD Anonymkode: 1e002...0cf Pappaen går ganske lettkledd selv, gikk i short til ut i oktober, har kun en helt tynn jakke, så mulig de er varme av seg, men så går jo faren og ungen sitter i ro. Anonymkode: 09741...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:46 #27 Del Skrevet i går, 07:46 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ser en jente trilles på vei til barnehagen,tar samme vei som meg, hun er kanskje rundt 2,5 år. Sitter i vogn med bare en tynn genser, type t-shirt med lange ermer. Har ikke lue, ike jakke eller votter, men en helt tynn vognpose over beina. Hvilken tilstand er det folk har som kan gå så tynnkledde nå? Jeg lurer oppriktig. Det er rundt 5 grader på morgenen her jeg bor, ser de hver dag, og det er et stykke de triller ute. Anonymkode: 09741...8f8 Jeg var et varmt barn. Min mor frysepinne. Det har alltid vært veldig stressende med at hun har lagt seg oppi hvor mye klær jeg skal ha på meg. Agerte som om jorden gikk under med for lite klær og saboterte gjerne lek også for å få viljen sin. Anonymkode: c52bb...a42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #28 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg var et sånt barn, ble påkledt for mye og var varm hele barndommen. Kastet gjerne jakka straks jeg var rundt svingen på vei til skolen. Men på skolen kom jo frøken og skulle ha jakka på igjen... Anonymkode: f2784...cc9 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg var et varmt barn. Min mor frysepinne. Det har alltid vært veldig stressende med at hun har lagt seg oppi hvor mye klær jeg skal ha på meg. Agerte som om jorden gikk under med for lite klær og saboterte gjerne lek også for å få viljen sin. Anonymkode: c52bb...a42 Å herregud dette vekket minner ja. Jeg har alltid vært utrolig varm av meg og ja, jeg kunne fint kun gått i genser som det beskrives i HI og trivdes. Jeg har minner om at helt ned i barnehagealder så kokte jeg over hvis mamma prøvde å kle på meg ull og noe særlig mer enn t-skjorte og en tynn genser. Vinterjakke ble for varmt med mindre det ble godt under 10 minus, det samme med lue og ting på hendene. Til dags dato bruker jeg f.ex skjerf, lue og vanter maks 1-2 ganger i året og jeg vurderer det først når det går godt under 10 blå. Jeg var aldri syk bortsett fra vanlige barnesykdommer heller og det var veldig tydelig visuelt sett at jeg ble for varm hvis jeg ble påkledd for mye. Har blandt annet flere bilder fra barnevognalder hvor du helt tydelig ser at jeg mistrives pga overoppheting (svette, varmeutslett etc) Unger er forskjellige. Hvis ungen er frisk og fin og ser ut til å trives så gjør den gjerne det selv om foreldrene fryser og ønsker å prosjektere sin egen frossenhet over på ungen. Anonymkode: c2aef...991 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #29 Del Skrevet 23 timer siden Jeg som voksen går kun i genser nå. Inkludert hun på 11. Vi veldig varme av oss. I dag er 10 grader i Drammen og jeg svetter ute. Anonymkode: 4fc92...11f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #30 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men hvor langt er det ute egentlig? Du sier dere triller et stykke, men også kollektivt. Sittende i ei litt lunende vogn med pose over beina, deler av turen i le for vind, og hvis ungen da hater klær og det blir bare hyl og skrik? Et lag bomull kan isolere godt det. Og posen er vel barnet stort nok til å grave seg nedi eller dra opp hvis det trengs? Enten så er dette et tilfelle av de velger sine kamper, eller så er barnet varmt av seg, eller så mange andre grunner. Anonymkode: 1d1f5...ba2 Vognen er åpen, ikke kun, hvor fikk du det fra?? Det er et helt tynt lag bomull, det isolerer ikke godt nei. Og det er minst 30 min trilling ute, det er den tiden jeg ser dem. Det er hver dag, så ikke bare en vanskelig dag å kle på, og ungen virker for øvrig svært rolig og bedagelig av seg. Sier ikke noe eller gjør ikke noe ila den tiden jeg ser dem. Anonymkode: 09741...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #31 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vognen er åpen, ikke kun, hvor fikk du det fra?? Det er et helt tynt lag bomull, det isolerer ikke godt nei. Og det er minst 30 min trilling ute, det er den tiden jeg ser dem. Det er hver dag, så ikke bare en vanskelig dag å kle på, og ungen virker for øvrig svært rolig og bedagelig av seg. Sier ikke noe eller gjør ikke noe ila den tiden jeg ser dem. Anonymkode: 09741...8f8 Ikke lun* Anonymkode: 09741...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #32 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vognen er åpen, ikke kun, hvor fikk du det fra?? Det er et helt tynt lag bomull, det isolerer ikke godt nei. Og det er minst 30 min trilling ute, det er den tiden jeg ser dem. Det er hver dag, så ikke bare en vanskelig dag å kle på, og ungen virker for øvrig svært rolig og bedagelig av seg. Sier ikke noe eller gjør ikke noe ila den tiden jeg ser dem. Anonymkode: 09741...8f8 Med mindre vogna er ei trille i netting eller helt flat har jo barnet et lunende lag med støtte fra hæl til hode på baksiden, og de fleste vogner jeg har sett går litt opp på sidene av kroppen? Må være ei merkelig vogn som ikke luner noe som helst. Et tynt lag bomull kan være overraskende varmt så lenge det ikke er mye vind eller den er våt, slik at det kan bli et isolerende luftlag. De to tinga kan være godt nok så lenge barnet er på transport og skjermet for vind. Uansett kan jo ingen vite fasiten her, utover at et barn på 2,5 år burde være i stand til å enten gi beskjed, krølle seg sammen for å holde varmen, eller dra opp posen rundt seg. Så lenge barnet ikke gjør noen av de tingene, kan det godt være at barnet har det greit. Anonymkode: 1d1f5...ba2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 22 timer siden #33 Del Skrevet 22 timer siden Overraskende mange som støtter at småbarn kan være ute i fem grader nesten uten klær. Jeg hadde reagert. Har du sagt noe til far? Prøv en liten: oj, hun er mer herdig en meg.. brr.. det er kaldt i dag ja… Og hør hva han sier? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #34 Del Skrevet 21 timer siden Jeg tenker dette er så typisk fedre. Min man er kjempeflink til å sørge for at eldste har på jakke, men han går stadig ut i kulden med baby i bare tynn pysj.I går gikk han ut for å trille inn søppelkassa med baby på armen, hvor baby hadde ingenting på tærne og en tynn bambuspysj. Det var ca 5 grader. Han sa at baby slutter jo å gråte når han går ut, jeg tror det er pga tempratursjokket. Han forstår det bare ikke og jeg blir kjempesint. Dette er en høgt utdannet mann, superpappa på alle måter, men bekledning til barn stryker han i. Anonymkode: 3c31a...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #35 Del Skrevet 21 timer siden BobbySocks skrev (1 time siden): Overraskende mange som støtter at småbarn kan være ute i fem grader nesten uten klær. Jeg hadde reagert. Har du sagt noe til far? Prøv en liten: oj, hun er mer herdig en meg.. brr.. det er kaldt i dag ja… Og hør hva han sier? Et barn uskjermet ute i fem grader nesten uten klær ville jeg også reagert på, men ikke nødvendigvis sittende i ei vogn, rolig uten klaging, inn og ut av kollektivtransport, og med vognpose tilgjengelig. Særlig hvis det ikke var vind eller trekk. Da ville jeg tenkt "jaja, man velger sine kamper" og tenkt tilbake til turene til barnehagen da min var på samme alder, hengende ut av vogna og vognposen i tynn genser etter en kamp for å få på såpass. Eller liggende oppå dyna i bare bleia, mens alt av forsøk på dekke dyttes av i et rom jeg synes var kaldt. Anonymkode: 1d1f5...ba2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 20 timer siden #36 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Et barn uskjermet ute i fem grader nesten uten klær ville jeg også reagert på, men ikke nødvendigvis sittende i ei vogn, rolig uten klaging, inn og ut av kollektivtransport, og med vognpose tilgjengelig. Særlig hvis det ikke var vind eller trekk. Da ville jeg tenkt "jaja, man velger sine kamper" og tenkt tilbake til turene til barnehagen da min var på samme alder, hengende ut av vogna og vognposen i tynn genser etter en kamp for å få på såpass. Eller liggende oppå dyna i bare bleia, mens alt av forsøk på dekke dyttes av i et rom jeg synes var kaldt. Anonymkode: 1d1f5...ba2 Hver dag? I 30 min i kald vind? Den kampen hadde jeg som forelder tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #37 Del Skrevet 19 timer siden Tynn genser i 5 grader virker litt kaldt ja. Men ungen kan jo ha blånektet, og så tenker de at hun må kjenne det selv hvorfor hun må ha jakke på. Kanskje er hun veldig varmblodig. Det er jeg for tiden, og klarer knapt å gå med sokker innendørs. Anonymkode: a0faa...959 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 6 timer siden #38 Del Skrevet 6 timer siden Ryddet for nedsettende kommentarer og tilsvar til dette, samt avsporinger. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #39 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 13.16): Vi lar 2-3-åringen gå ut uten jakke, så ber han om å få den på når han blir kald. Vi tar ikke kampen med hylskrikende unge når det gjelder påkledning. En naturlig konsekvens er å bli kald, så da regulerer han seg selv. Anonymkode: 135d4...361 Tenker du da på st det blir verre for de i bhg fordi dere ikke gidder ta kampen hjemme? Anonymkode: 3048c...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #40 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 9.52): Ser en jente trilles på vei til barnehagen,tar samme vei som meg, hun er kanskje rundt 2,5 år. Sitter i vogn med bare en tynn genser, type t-shirt med lange ermer. Har ikke lue, ike jakke eller votter, men en helt tynn vognpose over beina. Hvilken tilstand er det folk har som kan gå så tynnkledde nå? Jeg lurer oppriktig. Det er rundt 5 grader på morgenen her jeg bor, ser de hver dag, og det er et stykke de triller ute. Anonymkode: 09741...8f8 Hvorfor spør du ikke om det du egentlig lurer på? Du mener jo helt tydelig at ungen har for lite klær på, og lurer vel på hva du burde gjøre? Anonymkode: 5068a...560 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå