PeeWee Skrevet 1. november #101 Del Skrevet 1. november Maleficenta skrev (1 time siden): Amerikanerne lager mer enn nok filmer for menn Egentlig ikke nå lenger. De gjorde det stort sett for endel år siden, men nå skal kvinner, homofile, transer og andre marginaliserte grupper fremheves til enhver tid og alt det der. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 1. november #102 Del Skrevet 1. november (endret) Maleficenta skrev (4 timer siden): Javel? Hvordan da? Et av flere eksempler. Norsk handelsflåte var med på å frakte forsyninger og materiell, som ble brukt på østfronten, til Murmansk, https://snl.no/Murmanskkonvoiene Endret 1. november av Apis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 1. november #103 Del Skrevet 1. november Personlig mener jeg at vi trenger alle filmene vi kan om dem som stod sentrale under andre verdenskrig fordi de som vokser opp nå trenger en levende måte å oppleve historien på. Vi som er voksne nå vokste opp med historier fortalt av besteforeldre og folk som opplevde krigen, mens tik tok generasjonen blir stående og glo på navlen sin. De har ingen forhold til det som fortelles på skolen: det er bare "pugge og oppgulp til prøvene". Vi trenger ikke sette gruppene opp mot hverandre: kvinner og menn, norske og utenlandske: det var mange som utrettet utrolig ting under krigen. Historiene bør bli fortalt, la oss aldri glemme! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 1. november #104 Del Skrevet 1. november Brunello skrev (16 timer siden): Problemet er at det blir veldig kjedelige filmer. Kvinner utførte i liten grad sabotasjeaksjoner. Det er slikt folk vil se på film. Ikke slt bakenforliggende som også var viktig. Her er det nok en forskjell på preferansene mellom kvinner og menn. At menn i større grad foretrekker action, er ingen nyhet. Jeg kan godt like en bra actionfilm selv, men metningspunktet blir nådd ganske fort. Og det er vel her jeg mener vi har nådd kvota i Norge. Om vi skal lage flere krigsfilmer kunne jeg ønsket at de vektet andre aspekter ved krigen enn klassiske heltehistorier. Det er vel ingen som vil påstå at Schindler's liste var en kjedelig film fordi den manglet eksplosjoner og høyt tempo. Men det er altså en annen type heltehistorie, og jeg er ganske sikker på at vi har noen slike å by på også her i Norge, om vi nå på død og liv skal fortsette å drøvtygge dette temaet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. november #105 Del Skrevet 1. november ElectricScum skrev (3 timer siden): Her er det nok en forskjell på preferansene mellom kvinner og menn. At menn i større grad foretrekker action, er ingen nyhet. Jeg kan godt like en bra actionfilm selv, men metningspunktet blir nådd ganske fort. Og det er vel her jeg mener vi har nådd kvota i Norge. Om vi skal lage flere krigsfilmer kunne jeg ønsket at de vektet andre aspekter ved krigen enn klassiske heltehistorier. Det er vel ingen som vil påstå at Schindler's liste var en kjedelig film fordi den manglet eksplosjoner og høyt tempo. Men det er altså en annen type heltehistorie, og jeg er ganske sikker på at vi har noen slike å by på også her i Norge, om vi nå på død og liv skal fortsette å drøvtygge dette temaet. Nå er det lenge siden jeg har sett Shindlers liste., men er enig i at det var en bra film. Men også her var det vel flest mannlige skuespillere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beltedyr Skrevet 1. november #106 Del Skrevet 1. november luxifine skrev (5 timer siden): Vi trenger ikke sette gruppene opp mot hverandre: kvinner og menn Amen! Kjønnskamp er fordummende! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 1. november #107 Del Skrevet 1. november Maleficenta skrev (10 timer siden): Vi fikk jo ikke frihet pga dem. Som sagt Norge hadde aldri klart å vunnet over tyskerne alene Du er sikkert en snill person. Likevel begynner innleggene dine å bli flaue. Nei, Nordnenn vant selvfølgelig ikke krigen alene. Du vet likevel godt at de amerikanerne som stormet i land i Normandie var menn. De som kjempet i Ardennene var menn, de som satt i bombefly over Tyskland eller kjempet i luftkampene over England var menn. Som Tusvik skriver " Menn, menn, menn," Så var det noen få kvinner. De var heltinner, men hvor var resten av dere. "VI ÄR MÅNGA, VI ÄR HÄLFTEN" som det heter i feminist-sangen..... men ikke ved fronten, ikke der granatene faller, ikke der menn må ofre livet. Så ikke lat som at det at Norge var en liten del av en stor alianse betyr at kvinner kjempet "Skulder ved skulder" med mennene. Det er ikke sant! Å påstå det er historieforfalsking! Det var tøft å sitte hjemme med barn i usikkerhet. Anerkjenner det helt! Kvinner var i farlige posisjoner i sanitet og i undergrunnsbevegelse, men ikke kom å skriv om historien. Det er ingen tvang til å gå på kino. Så om det ikke er din type film så bare skift kanal. 7 av de 50 mest sette filmene i Norge er filmer om andre verdenskrig, så det er filmer folk ønsker å se. Film er massenes kunst! Film skal være noe massene ønsker å se! Så dette om "Menn, menn, menn!" av filmskaperne. Av de mest sette filmene i norgeshistorien så har mannlige filmskapere vært suverent flinkest til å nå ut til publikum med filmene sine. Bortsett fra Edith Calmar så har det knapt vært kvinnelige norske filmskapere å snakke om, når det gjelder å nå ut til publikum. Så ja "Menn, menn, menn!" 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 1. november #108 Del Skrevet 1. november Tråden er ryddet for personangrep og spekulasjoner. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 1. november #109 Del Skrevet 1. november Maleficenta skrev (På 30.10.2024 den 15.28): Drit i norge da. Uinteressant å lage film om norge Mye interessant å lage film om i Norge. Både krigsmessig og annet. Husker på 80 tallet, Vietnam krigen var veldig sentral i Hollywood. Har lært mer om Vietnam fra film, enn fra skolen. Tenker det er bra med filmer om alt mulig 😀 Tenker egentlig ikke at det er filmer vi ikke trenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 1. november #110 Del Skrevet 1. november Madame Butterfly skrev (19 minutter siden): Mye interessant å lage film om i Norge. Både krigsmessig og annet. Jeg tror greia med andre verdenskrig er at vi har penger til å lage det. Det finnes fortsatt bevarge boligområder og annet assosiert med krigen. Skulle man f.eks. ha laget en film fra Napoleonskrigene kunne de raskt ha kostet en formue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. november #111 Del Skrevet 1. november Spiralis skrev (2 timer siden): Du er sikkert en snill person. Likevel begynner innleggene dine å bli flaue. Nei, Nordnenn vant selvfølgelig ikke krigen alene. Du vet likevel godt at de amerikanerne som stormet i land i Normandie var menn. De som kjempet i Ardennene var menn, de som satt i bombefly over Tyskland eller kjempet i luftkampene over England var menn. Som Tusvik skriver " Menn, menn, menn," Så var det noen få kvinner. De var heltinner, men hvor var resten av dere. "VI ÄR MÅNGA, VI ÄR HÄLFTEN" som det heter i feminist-sangen..... men ikke ved fronten, ikke der granatene faller, ikke der menn må ofre livet. Så ikke lat som at det at Norge var en liten del av en stor alianse betyr at kvinner kjempet "Skulder ved skulder" med mennene. Det er ikke sant! Å påstå det er historieforfalsking! Det var tøft å sitte hjemme med barn i usikkerhet. Anerkjenner det helt! Kvinner var i farlige posisjoner i sanitet og i undergrunnsbevegelse, men ikke kom å skriv om historien. Det er ingen tvang til å gå på kino. Så om det ikke er din type film så bare skift kanal. 7 av de 50 mest sette filmene i Norge er filmer om andre verdenskrig, så det er filmer folk ønsker å se. Film er massenes kunst! Film skal være noe massene ønsker å se! Så dette om "Menn, menn, menn!" av filmskaperne. Av de mest sette filmene i norgeshistorien så har mannlige filmskapere vært suverent flinkest til å nå ut til publikum med filmene sine. Bortsett fra Edith Calmar så har det knapt vært kvinnelige norske filmskapere å snakke om, når det gjelder å nå ut til publikum. Så ja "Menn, menn, menn!" Menn? Jeg driter vel i om de lager filmer med menn. Jeg er ikke enig med sbt i dette. Jeg er bare piss lei av andre verdenskrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 1. november #112 Del Skrevet 1. november Det er mye jeg synes er gørr kjedelig også. Fotball, det tar opp mye plass det. TV, aviser, radio, bøker, filmer, etc., men andre folk liker det. Jeg hopper bare over det jeg ikke liker så godt å følge. Er jo bra at det er et tilbud til flere. Mine foreldre liker å se disse norske filmene fra krigen. De hadde aldri gått på kino for å se film om The Kardashians. Synes det er bra med norsk film 🙂 ….. @PeeWee har nok også et poeng, at det er relativt billig, praktisk, enkelt å få det til med krigsfilmer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 1. november #113 Del Skrevet 1. november Madame Butterfly skrev (20 minutter siden): har nok også et poeng, at det er relativt billig, praktisk, enkelt å få det til med krigsfilmer. Dette stemmer fra andre verdenskrig, men skal man lage noe eldre enn det vil kostnadene gå rimelig raskt i været. Men man har jo dramatiske hendinger i Norge utenom det. Man har den svenske hæren som frøs ihjel i Trøndelag, Karl 12. s død, den engelske blokaden med medfølgende hungersnød i 1807 og slikt. De laget en film som Tordenskjold som misslykkes, men det var nok fordi det var en dekonstruerende komedie. For at du skal kunne dekonstruere noe, så må folk kjenne til det allerede, og det tror jeg ikke de gjorde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KallePils Skrevet 1. november #114 Del Skrevet 1. november Hvem bryr seg om hva den dama synes? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 1. november #115 Del Skrevet 1. november Dette ble diskutert på Dagsnytt 18 i dag, og da sa hun at hun ikke hadde noe imot filmen, heller motsatt, men hun ønsket at det kunne lages krigsfilmer om kvinner også. Det var også sterke kvinner i krigen, og disse bør også frem i lyset. Problemet for filmindustrien er at film er så dyrt, og at det prioriteres å lage filmer som fenger et ungt, ofte mannlig publikum. Kino osv. Var slik jeg oppfattet det de snakket om, men se selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KallePils Skrevet 2. november #116 Del Skrevet 2. november (endret) Perine skrev (7 timer siden): Dette ble diskutert på Dagsnytt 18 i dag, og da sa hun at hun ikke hadde noe imot filmen, heller motsatt, men hun ønsket at det kunne lages krigsfilmer om kvinner også. Det var også sterke kvinner i krigen, og disse bør også frem i lyset. Problemet for filmindustrien er at film er så dyrt, og at det prioriteres å lage filmer som fenger et ungt, ofte mannlig publikum. Kino osv. Var slik jeg oppfattet det de snakket om, men se selv. Markedet for film i Norge er lite, det er bare 5,5 millioner av oss. Det blir litt som om Hollywood skulle lage film kun for San Francisco-området. Da er man rett og slett nødt til å satse på det som selger, dersom inntjening skal stå i stil med kostnadene. Enten man liker det eller ikke. Og det er egentlig ingen grunn til å like dette. For det finnes nemlig historier om kvinners innsats under andre verdenskrig som bør fortelles. Også historier som det kan bli god film av. Så isolert sett ligger et gyldig poeng bak det Sigrid Bonde Tusvik sier. Problemet er ikke film om kvinner, problemet er Sigrid Bonde Tusvik. For det eneste hun gjør er å klage om "guttelus". Da hun startet dette bråket visste hun ikke en døyt om hvilke kvinner vi i så fall skulle ha laget film om. Det er ikke historiene hun bryr seg om, hun er bare opptatt av å lage kjønnskrig og konflikt. … som vanlig fra den kanten. Og dette er vi vel etterhvert ganske lei av? Endret 2. november av KallePils 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 2. november #117 Del Skrevet 2. november (endret) Vell, for noen som ikke følger med i filmverden føler jeg ihvertfall at Norge faen ikke har produsert annet enn filmer om 2. Verdenskrig de siste 10 årene. Gi gjerne tilskudd og oppmerksomhet til andre typer historier og. Jeg følte meg ferdig med standard krigsfilmer etter ungdomsskolen... Endret 2. november av Anonymbruker*** 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 2. november #118 Del Skrevet 2. november BBB12345 skrev (På 30.10.2024 den 11.00): Tror Sigrid Bonde Tusvik bør mute seg selv litt oftere. Helst alltid. Er vel hun og Lisa Tønne som ikke burde hatt en podcast og ikke burde fått taletid… for noen fjols, ikke er de morsomme heller. 10/10 👏 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 2. november #119 Del Skrevet 2. november Jeg er så uendelig lei nyheter og filmer om andre verdenskrig. Sjeldent har vel 5-6 år av historien blitt grundigere dokumentert, rekonstruert og utspilt på nytt og på nytt og på nytt. På tide å droppe den ballen å plukke opp en ny. Folkemordet på palestinerne, kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 2. november #120 Del Skrevet 2. november KallePils skrev (5 timer siden): Markedet for film i Norge er lite, det er bare 5,5 millioner av oss. Det blir litt som om Hollywood skulle lage film kun for San Francisco-området. Da er man rett og slett nødt til å satse på det som selger, dersom inntjening skal stå i stil med kostnadene. Enten man liker det eller ikke. Og det er egentlig ingen grunn til å like dette. For det finnes nemlig historier om kvinners innsats under andre verdenskrig som bør fortelles. Også historier som det kan bli god film av. Så isolert sett ligger et gyldig poeng bak det Sigrid Bonde Tusvik sier. Problemet er ikke film om kvinner, problemet er Sigrid Bonde Tusvik. For det eneste hun gjør er å klage om "guttelus". Da hun startet dette bråket visste hun ikke en døyt om hvilke kvinner vi i så fall skulle ha laget film om. Det er ikke historiene hun bryr seg om, hun er bare opptatt av å lage kjønnskrig og konflikt. … som vanlig fra den kanten. Og dette er vi vel etterhvert ganske lei av? Jeg er IKKE lei. Jeg elsker henne. Og jeg ler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå