Gå til innhold

Raser mot Sønsteby-film «Vi trenger ikke denne filmen»

PurpleAprons

Anbefalte innlegg

ElectricScum skrev (39 minutter siden):

Det holder iallfall med norske krigsfilmer.

Slettes ikke, de er noen av de få filmene som kommer nå om dagen som er noe særlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arne_Toholt skrev (6 minutter siden):

Jeg tror at veldig mange er enig i denne kritikken egentlig, men at folk (særlig menn) har et generelt problem med Tusvik som gjør at de ikke evner å være enig med henne i noen ting. Hun kunne sagt at Hitler var en forferdelig fyr og de fleste menn hadde likevel vært "uenig" med henne.

For så vidt rett, men du tenker feil vei.

Det er ikke slik at tingene hun sier er tåpelig fordi jeg ikke liker henne. Jeg liker henne ikke fordi hun sier tåpelige ting. Det er gutten som ropte ulv. Si nok tåpelige ting, og du blir ikke tatt seriøst.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (36 minutter siden):

Jeg er delvis enig, jeg sier delvis fordi det selvsagt ikke er feil at Sønsteby får fokus i en film om Sønsteby. På generelt grunnlag har hun derimot rett, damene i disse filmene er bare gallionsfigurer på mennenes skip, og har overhodet ingen egenverdi. Det er virkelig trist at kvinners innsats under krigen nedvurderes og nedgraderes, og at det bare er menn vi skal løfte opp og frem.

Enig . Men en rett gjør ikke automatisk at noe er feil. La oss heller håpe noen tar tak i motstandskvinners innsats , evnt sterke kvinneskikkelser siste hundre år . Det er jo ikke feil at noen lager en film om Sønsteby . Man må heller bruke det som en inspirasjon til å lage en tilsvarende film om modige og inspirerende norske kvinne(r) ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (6 minutter siden):

Dette er på sett og vis en slags selvoppfyllende profeti. Det er vanskelig å skape interesse rundt noe som ikke blir promotert og dyttet på deg, slik som fotball. Det er relativt lite interesse for cricket her i Norge, og det er rett og slett fordi vi ikke blir interessert i noe vi ikke blir eksponert for. 

Damefotball blir man i like stor, om ikke større grad eksponert for på åpne TV-kanaler i Norge. Om man vil se herrefotball må man betale for det, med unntak av landslagsfotball. 

Kvinnefotball er et dårligere produkt fordi kvaliteten på kvinnefotballen er lavere. Mye lavere.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (Akkurat nå):

Slettes ikke, de er noen av de få filmene som kommer nå om dagen som er noe særlig. 

Det er nå din mening. Selv om man liker krigsfilmer, trenger vi mer variasjon i tilbudet. Disse store krigsfilmene blir også stort sett støttet av NFI med en pen slump med penger. Jeg skulle likt å se pengene gå til noe annet enn krigsfilmer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (3 minutter siden):

Jeg tror at veldig mange er enig i denne kritikken egentlig, men at folk (særlig menn) har et generelt problem med Tusvik som gjør at de ikke evner å være enig med henne i noen ting. Hun kunne sagt at Hitler var en forferdelig fyr og de fleste menn hadde likevel vært "uenig" med henne.

Ærlig talt, hun har noen særdeles idiotiske kommentarer fra tid til annen, og jeg hadde mye heller ønsket at avisene inviterte kvinnlige kjønnsforskere fra UiO til å kommentere feminisme og likestilling. Hun polariserer en debatt som rett og slett er for viktig. Hun ønsker åpenlyst å provosere i stedet for å heve debatten. Tusvik, Ulikke Falch, hun ringnes-arvingen, er gode eksempler på kvinner som ødelegger likestillingsdebatten. Merkelig at avisene kaster søkelys på dem når vi har kjempedyktige kvinner rundt om i landet som forsker på feminisme og likestilling. Tror forskerne hadde bidrar betydelig mer for å fremme likestilling i landet og gitt sunne perspektiver og refleksjoner.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sefanja skrev (40 minutter siden):

Det burdevært laget en film om kvinnene ja. De ca 50.000 som hadde ett forhold til tyske soldater. De ble fratatt statsborgerskap og satt i fangeleir på hovedøya. Dette var unge jenter som bare ble forelsket. Dette hadde vært en spennende filmhistorie.

Ja det kunne ha vært noe nytt og spennende. De beste filmene er jo der man kan spille på alle følelser og ikke bare følge den klassiske blåkopi film som involverer heltehistorier. 
Har respekt for det Sønsteby, Max Manus, Rønneberg og motstandsbevegelsen gjorde under krigen. Men samtidig har ikke motstandsbevegelsen så mye å være stolte over når det kommer til jødedeportasjonene. 40% av de norske jødene ble tilintetgjort, mens kun 1 % av de danske jødene ble deportert og tatt i livet av.
For meg var de like store helter de kvinnene som feks huset og hjalp flyktninger over svenskegrensen, vel vitende om de risikerte dødsstraff og tortur. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Damefotball blir man i like stor, om ikke større grad eksponert for på åpne TV-kanaler i Norge. Om man vil se herrefotball må man betale for det, med unntak av landslagsfotball. 

Kvinnefotball er et dårligere produkt fordi kvaliteten på kvinnefotballen er lavere. Mye lavere.

Egentlig ikke en debatt jeg er gira på å ta i denne tråden. Men om vi sammenligner med kvinnehåndball så er det jo påfallende hvor populært det har vært gjennom årene til sammenligning med herrehåndball. Og det er vel tvilsomt at kvinnehåndball har høyere kvalitet enn herrehåndball sånn teknisk sett. Like fullt har det engasjert.

Jeg tror også man overdriver i hvilken grad tekniske ferdigheter er utslagsgivende for engasjementet. Norsk fotball har vel aldri vært en berusende fest av ballkunstneri.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (1 minutt siden):

Egentlig ikke en debatt jeg er gira på å ta i denne tråden. Men om vi sammenligner med kvinnehåndball så er det jo påfallende hvor populært det har vært gjennom årene til sammenligning med herrehåndball. Og det er vel tvilsomt at kvinnehåndball har høyere kvalitet enn herrehåndball sånn teknisk sett. Like fullt har det engasjert.

Jeg tror også man overdriver i hvilken grad tekniske ferdigheter er utslagsgivende for engasjementet. Norsk fotball har vel aldri vært en berusende fest av ballkunstneri.

Man kommer aldri til å få en 50/50 fordeling overalt. Menn tjener mer i idrett, kvinner tjener mer i skjønnhetsindustrien. Sånn er det. Likestilling handler ikke om at alt skal være likt. Hva er det neste, skal man begynne å kvotere etter utseende? Skal man fordele sex, sånn som comic-book-guy ønsket? Det blir åpenbart absurd 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleAprons skrev (1 time siden):

Sigrid Bonde Tusvik mener at det var direkte feil å lage filmen om Gunnar Sønsteby sin innsats under andre verdenskrig.

Hun mener det generelt lages for mange filmer av menn om menn. Hun ønsker å se kvinnlige regisører og kvinner i hovedrollene.

Har hun rett?

Link til artikkelen: https://www.vg.no/rampelys/i/vgx1bl/sigrid-bonde-tusvik-raser-mot-soensteby-film-det-stemmer-ikke

Informasjon om Gunnar Sønsteby: https://snl.no/Gunnar_Sønsteby

Tror Sigrid Bonde Tusvik bør mute seg selv litt oftere. Helst alltid.

Er vel hun og Lisa Tønne som ikke burde hatt en podcast og ikke burde fått taletid… for noen fjols, ikke er de morsomme heller. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (1 time siden):

Det burdevært laget en film om kvinnene ja. De ca 50.000 som hadde ett forhold til tyske soldater. De ble fratatt statsborgerskap og satt i fangeleir på hovedøya. Dette var unge jenter som bare ble forelsket. Dette hadde vært en spennende filmhistorie.

Foreslår den filmen burde hete:

«Til sengs med fienden» 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (1 time siden):

Når det gjelder denne filmen har hun feil. Sønsteby er såpass sentral. 

Hun har stort sett alltid feil

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (20 minutter siden):

Selv om man liker krigsfilmer, trenger vi mer variasjon i tilbudet.

Det er vel faktisk fordi disse filmene stort sett er mer populære enn andre norske filmer? Jeg tror faktisk en viktig grunn kan være at Hollywood ikke lager noe særlig med slike filmer lenger? Der borte har det jo vært endel bråk, med hetsing av skuespillere på nett og mye annet slik i forbindelse med nye Star Wars filmer/serier og slikt. Hvem vet, kanskje det at film og TV har blitt så feminisert bidrar til at unge menn har blitt mer konservative?

ElectricScum skrev (22 minutter siden):

Disse store krigsfilmene blir også stort sett støttet av NFI med en pen slump med penger.

De tar nok hensyn til seertall også. Før Max Manus var jo norsk film ganske upopulær, nettopp fordi man støttet så mange filmer som knapt noen orket å se. 

ElectricScum skrev (23 minutter siden):

Jeg skulle likt å se pengene gå til noe annet enn krigsfilmer. 

Så du har egentlig et problem med at det blir laget filmer beregnet på menn i det hele tatt? Jeg har ikke sett noen som liker disse filmene som har ytret ønske om at andre filmer ikke skal bli laget? Det er det samme som i Hollywood. Virker som visse kvinner har et problem med at det i det hele tatt lages filmer for menn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stonegiant skrev (43 minutter siden):

Nei, hun har selvsagt ikke rett. Hun sier så ofte så mye dumt at jeg ikke kan respekere hennes meninger.

Filmen om Gunnar Sønsteby burde aldri blitt lagd fordi det ikke er en kvinnelig regissør og kvinnelig hovedrolle? Trenger man egentlig kommentere hvor usakelig det er?

Amen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (2 minutter siden):

Det er vel faktisk fordi disse filmene stort sett er mer populære enn andre norske filmer? Jeg tror faktisk en viktig grunn kan være at Hollywood ikke lager noe særlig med slike filmer lenger? Der borte har det jo vært endel bråk, med hetsing av skuespillere på nett og mye annet slik i forbindelse med nye Star Wars filmer/serier og slikt. Hvem vet, kanskje det at film og TV har blitt så feminisert bidrar til at unge menn har blitt mer konservative?

De tar nok hensyn til seertall også. Før Max Manus var jo norsk film ganske upopulær, nettopp fordi man støttet så mange filmer som knapt noen orket å se. 

Så du har egentlig et problem med at det blir laget filmer beregnet på menn i det hele tatt? Jeg har ikke sett noen som liker disse filmene som har ytret ønske om at andre filmer ikke skal bli laget? Det er det samme som i Hollywood. Virker som visse kvinner har et problem med at det i det hele tatt lages filmer for menn?

Jeg synes premisset er halvveis kunstig. Er Filmen om Sønsteby for menn? Er serien om Gro Harlem Brundtland for kvinner? Det er filmatisering av historiske skikkelser og deres liv. Altså, hva er problemet? Dette er personligheter som har utpreget seg. Det er naturlig at man vier mer oppmerksomhet til personer som har utpreget seg. Kvinner som menn, menn som kvinner. Ikke bli distrahert av Tusvik sin misandri, hun har åpenbart sine issues.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har åpenbart et stort eksponeringsbehov så da fyrer hun løs med utestemme om at " alle burde gasses" osv, vel vitende om at hun får sårt tiltrengt spalteplass og litt fersk blest om seg og sitt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PurpleAprons skrev (2 minutter siden):

Jeg synes premisset er halvveis kunstig. Er Filmen om Sønsteby for menn? Er serien om Gro Harlem Brundtland for kvinner? Det er filmatisering av historiske skikkelser og deres liv.

Det er to elementer her. Den ene er hva slags historier folk av et kjønn vanligvis foretrekker. Krigsfilmer har jo stort sett alltid vært en "mannegreie". En annen er hva man velger å fokusere på, og de norske krigsfilmene har jo valgt å stort sett ikke fokusere på kvinner, selv om Narvk brukte jo ganske mye tid på den kvinnelige hovedrollen. Filmen om Brundtland hadde jo også "fargeblind casting", noe som kvinner ofte ikke har noe problem med men som menn ofte hater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleAprons skrev (22 minutter siden):

Man kommer aldri til å få en 50/50 fordeling overalt. Menn tjener mer i idrett, kvinner tjener mer i skjønnhetsindustrien. Sånn er det. Likestilling handler ikke om at alt skal være likt. Hva er det neste, skal man begynne å kvotere etter utseende? Skal man fordele sex, sånn som comic-book-guy ønsket? Det blir åpenbart absurd 😊

Min hensikt har ikke vært å diskutere likestilling. Jeg bare påpeker det ganske åpenbare faktum at skal man fatte interesse for noe så må man nødvendigvis bli eksponert for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (6 minutter siden):

Min hensikt har ikke vært å diskutere likestilling. Jeg bare påpeker det ganske åpenbare faktum at skal man fatte interesse for noe så må man nødvendigvis bli eksponert for det. 

Du har ingen garanti for at det fatter interesse uansett. Man kan ikke tvinge fram interesse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (20 minutter siden):

Nei? Jeg har vel ikke på noe tidspunkt i denne tråden adressert kjønnsroller i det hele tatt. Min uttalelse om at vi lager for mange krigsfilmer er en personlig preferanse. Jeg tror heller ikke jeg er alene om å mene at vi har laget et uforholdsmessig stort antall krigsfilmer de siste par tiåra. 

Og ja, jeg er fullt klar over at NFI satser på trygge filmer med garanterte seertall. Men jeg skulle gjerne sett at de var litt dristigere i sin satsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...