dol_br Skrevet 30. oktober 2024 #81 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei. Norsk er mitt 5. språk og det allerede er mer enn nok å prøve å forstå det man leser på bokmål. Nynorsk er slitsom å lese og det går mye tregere - ikke umulig, men foretrekker bokmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #82 Del Skrevet 30. oktober 2024 0 problem med nynorsk. Lærte det på barneskolen. Anonymkode: a24a8...9a6 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #83 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men å lese det blir for tungvint og slitsomt. Orker ikke å lese på en annen dialekt/skriftspråk enn bokmål. Da leser jeg heller engelsk eller svensk. Det er lettere. ts Om du faktisk leser svensk burde du vel skjønne svensk og nynorsk er ganske nært. Anonymkode: eddac...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #84 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 1. Feil. 2. Feil. Anonymkode: e0099...664 Jeg er forfatter, de fleste jeg kjenner som jobber med litteratur har null problemer med å lese på nynorsk. De fleste med seriøs interesse for litteratur har vært borti Jon Fosse, som vant Nobelprisen i litteratur i fjor, han skriver på nynorsk. Anonymkode: eddac...1c4 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #85 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor skal det være en selvfølge? Jeg leser 120-150 bøker i året, og har elsket å lese siden før jeg begynte på skolen. Ifølge deg er jeg allikevel ikke glad i bøker, bare fordi jeg ikke leser dem på nynorsk? Jeg ville aldri tenkt at folk som unngår bokmål diskvalifiseres fra å være glad i bøker. I begge tilfeller kan det hende man går glipp av noen objektivt gode bøker, men har det egentlig noe å si dersom målformen setter en stopper for lesegleden? Jeg går garantert glipp av en mengde gode bøker på bokmål også, fordi jeg prioriterer andre bøker jeg ønsker å lese. Grunnen til at jeg ikke leser bøker på nynorsk er at det for meg føles som å lese en tekstmelding skrevet på dialekt: ubehagelig, selv når det er min egen. Jeg ender bare opp med å tenke "på bokmål heter det <ord>", noe som ikke skjer når jeg leser svensk eller engelsk. Sånn ellers har jeg ikke noe imot hverken nynorsk eller dialekter, men i bokformat tar det meg ut av historien. Lydbok kan nok løse problemet med "feil" målform i noen tilfeller. Jeg mister dessverre fokus for lett hvis jeg ikke har en fysisk bok i hånda, men verdt et forsøk om det er en bok man virkelig ønsker å lese. Anonymkode: 9ab08...b5f Men leser du kvalitetsbøker, eller lette bøker? For om du leser 150 bøker på Colleen Hoover nivå er det ikke spesielt imponerende. Lesing er også en muskel, om du vil bli en bedre leser er kvalitet like viktig som kvantitet Anonymkode: eddac...1c4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #86 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Les svarene i tråden her da. Alle som svarer her har med all sannsynlighet gått på norsk skole og fått nynorskundervisning. Likevel svarer en hel del av de nei. De ville ikke kjøpt/lest en bok på nynorsk. Noen svarer ja, noen svarer nei. Og jeg tviler sterkt på at alle som svarer nei ikke er "normale" som du skriver. Jeg liker ikke nynorsk, og det at jeg misliker den målformen gjør at jeg ikke makter å kjempe meg gjennom en hel bok på det skriftmålet. TS Anonymkode: fab3d...957 Storparten svarer likevel ja... Anonymkode: eddac...1c4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #87 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tunnelsyn? Fordi jeg ikke gidder å lese bøker på et konstruert skriftspråk som ble påtvunget oss på skolen? Som ingen faktisk snakker? Jeg fikk meg en god latter nå i alle fall, om ikke annet. ts Anonymkode: fab3d...957 Ingen snakker bokmål heller, det er et skriftspråk. Anonymkode: eddac...1c4 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #88 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei. Takler ikke nynorsk. Gidder ikke å lese artikler eller nyheter som står på nynorsk heller. Anonymkode: 278e3...28f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mykemule Skrevet 30. oktober 2024 #89 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg glemmer oftest om boka er skrevet på bokmål eller nynorsk når jeg leser en god bok. Gi det en sjanse (du kan kanskje låne på biblioteket). 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 30. oktober 2024 #90 Del Skrevet 30. oktober 2024 (endret) For min del kommer det helt på det samme om boken er på bokmål, nynorsk eller engelsk. Det flyter like godt i hodet uansett. Er historien som avgjør om det er noe jeg vil lese. Endret 30. oktober 2024 av Nonstop1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #91 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei. Anonymkode: e26ad...903 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 30. oktober 2024 #92 Del Skrevet 30. oktober 2024 Elsker utvandrer romanene til Edvard Hoem. Det er riktignok ikke gjennomført nynorsk, men veldig dialekt. Nå kjenner jeg dialekten og området han skriver fra, men jeg tenker ikke på det. Bortsett fra det, å avskrive en god bok fordi den er på nynorsk. Jeg leser like gjerne svensk og dansk også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #93 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men leser du kvalitetsbøker, eller lette bøker? For om du leser 150 bøker på Colleen Hoover nivå er det ikke spesielt imponerende. Lesing er også en muskel, om du vil bli en bedre leser er kvalitet like viktig som kvantitet Anonymkode: eddac...1c4 Skal man bli en bedre skriver, bedre til å ordlegge seg, mer reflektert og mer opplyst så er kvalitetslitteratur noe man leser uavhengig om litteraturen er skrevet på bokmål eller nynorsk. Anonymkode: efe39...b2e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #94 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, det er null problem. Leste Tollak til Ingeborg i sommer 🙂 Anonymkode: 43d38...35f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #95 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tunnelsyn? Fordi jeg ikke gidder å lese bøker på et konstruert skriftspråk som ble påtvunget oss på skolen? Som ingen faktisk snakker? Jeg fikk meg en god latter nå i alle fall, om ikke annet. ts Anonymkode: fab3d...957 Ehh Bokmål er også et konstruert skriftspråk ingen snakker. Det gjelder forresten alle skriftspråk. Bokmål og Nynorsk har blitt til på samme måte, men der Ivar Aasen gikk rundt på landsbygda og kartla språket gjorde Knud Knudsen det i Christiania for det meste. Anonymkode: ad6ab...244 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #96 Del Skrevet 30. oktober 2024 Stor pike skrev (1 time siden): Elsker utvandrer romanene til Edvard Hoem. Det er riktignok ikke gjennomført nynorsk, men veldig dialekt. Nå kjenner jeg dialekten og området han skriver fra, men jeg tenker ikke på det. Bortsett fra det, å avskrive en god bok fordi den er på nynorsk. Jeg leser like gjerne svensk og dansk også. De er på gjennomført nynorsk, bortsett fra replikkene. Anonymkode: ad6ab...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #97 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg har skikkelig lyst til å lese den boka, men nynorsk er bare ikke for meg. Jeg skjønner ikke alle ord, det er tungt å lese, uvant og gir helt feil leseflyt for meg. Nå er jeg den typen som foretrekker engelske bøker, så generelt ikke mye norsk litteratur jeg leser, og nynorsk leser jeg ikke. Anonymkode: 0e8c2...454 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 30. oktober 2024 #98 Del Skrevet 30. oktober 2024 Tror faktisk heller jeg ville lest en bok på svensk eller dansk. Skjønner ikke nynorsk og blir sliten av det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #99 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg bor utenfor Bergen, i "nynorsk"-land. Jeg vokste opp med dialekt (nynorsk) rundt meg, og er fascinert over at folk både klarer å kommunisere med folk med til tider ganske tunge dialekter, og likvel vegrer seg for nynorsk. Jeg tenker at nynorsk formidler mye historie, og om jeg leser historier fra Norge foretrekker jeg nynorsk, evt lokal dialekt. Jeg snakker heller engelsk enn riksmål (Oslodialekt). Anonymkode: e046c...b72 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #100 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal man bli en bedre skriver, bedre til å ordlegge seg, mer reflektert og mer opplyst så er kvalitetslitteratur noe man leser uavhengig om litteraturen er skrevet på bokmål eller nynorsk. Anonymkode: efe39...b2e Vet ikke hvorfor du svarer dette på denne kommentaren, da jeg kommenterer at en ikke blir en god leser av å lese 150 bøker om de bøkene er dårlig skrevet. Det står ikke noe om hverken nynorsk eller bokmål der, dersom du tror det er en kommentar til skriftspråk, har du en del å lære om å lese virker det som. Anonymkode: eddac...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå