AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #41 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei, ellers takk. Anonymkode: 16cf5...526 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #42 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg leser Are Kalvø på nynorsk. Han er så morsom at det er verdt det. Alt annet: nei. Gidder ikke. Må være ærlig og si at jeg ikke gidder lese innlegg her på KG engang, om de står på nynorsk🙈 Anonymkode: edfb8...b98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #43 Del Skrevet 30. oktober 2024 Tenker ikke over om det er bokmål eller nynorsk Anonymkode: 99b2d...983 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #44 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei, hadde aldri kjøpt en bok på nynorsk. Anonymkode: b6b5a...b3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #45 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, er bokmålsbruker fra Oslo, men har studert Nordisk, så leser gjerne bøker på nynorsk, svensk eller dansk. Anonymkode: 22d70...758 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #46 Del Skrevet 30. oktober 2024 At Elena Ferrante sine bøker er på nynorsk, er årsaken til at jeg ikke orker å lese bøkene hennes. Leste første boka i serien, men orka ikke mer nynorsk etter det. Opplever det som urettferdig ovenfor utenlandske forfattere at de blir oversatt til nynorsk og ikke bokmål for salget går ikke så bra som det kunne da. Anonymkode: e0099...664 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #47 Del Skrevet 30. oktober 2024 For meg (og øvrig husholdning) er det helt likt om vi leser på bokmål, nynorsk eller engelsk. Her er det helt tilfeldig hvilket språk bøker, tidsskrifter med mer, kjøpes på. Anonymkode: ef63b...993 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 30. oktober 2024 #48 Del Skrevet 30. oktober 2024 (endret) Ja og nei. Jeg har lest bøker på nynorsk, selvfølgelig. Jeg leser bøker på nynorsk hvis jeg må. Jeg er lærer, og til og med språklærer (norsk og engelsk). Skal jeg være helt ærlig foretrekker jeg å lese bøker på bokmål eller engelsk, og velger bort bøker skrevet på nynorsk hvis det er mulig. Endret 30. oktober 2024 av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spade Skrevet 30. oktober 2024 #49 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, du har godt av å utvide ordforrådet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #50 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nymerïa skrev (3 timer siden): Det høres ut som om det kom som en overraskelse for deg. Hvilke bøker skrevet på nynorsk finnes på bokmål? Og TS, du er vel et lysende eksempel på at det er for lite nynorskopplæring i skolen, ikke for mye. Jeg kunne ha akseptert argumentet om at målformene er så like at vi ikke trenger begge fordi alle skjønner alt uansett. Men det er jo tydeligvis ikke tilfelle, du evner ikke å lese nynorsk. Da er nynorskopplæring for dårlig. Forutsatt at du ikke har noen kognitive begrensninger, men det burde du ha skrevet. Evner å lese, faktisk. Jeg er ikke ts, men jeg leser sjeldent bøker på nynorsk. Ikke fordi jeg ikke kan eller evner lese dem, men det gir meg ikke noe god leseopplevelse. Jeg leser helst bøker på bokmål, engelsk eller svensk. Nynorskopplæring i skolen kommer nok heller til å ebbe ut. Anonymkode: 4486d...96f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #51 Del Skrevet 30. oktober 2024 Javisst. Har flere bøker på nynorsk. Anonymkode: aa58d...c6c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauv Skrevet 30. oktober 2024 #52 Del Skrevet 30. oktober 2024 Selvfølgelig. Nynorsk har en dimensjon av skjønnhet som bokmål bare kan drømme om. Det er bare å tenke seg f.eks "Fuglane" av Tarjei Vesaas på bokmål. Jeg er oppvokst med bokmål, men i mine øyne er det et fattigere og mer unyansert språk. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. oktober 2024 #53 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Av prinisipp ikke...eller kunne du gjerne kjøpt den? Jeg leser at "Her kjem sola" av Gunnhild Øyehaug har fått terningkast 6 og strålende anmeldelser, og skulle gjerne kjøpt den. Helt til jeg ser at den kun er utgitt på nynorsk, og ikke finnes på bokmål! Å slite meg gjennom en hel bok på nynorsk tror jeg rett og slett ikke jeg makter. Håpløst. Det blir derfor ikke denne boka på meg. Men jeg lurer. Noen som har lest den og kan si noe om hva de synes om den? Var den så bra som anmeldelsene i avisene sier? Hva skjer? Anonymkode: fab3d...957 Jeg har lest en bok på nynorsk men jeg blir sliten i hodet av det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. oktober 2024 #54 Del Skrevet 30. oktober 2024 Lauv skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig. Nynorsk har en dimensjon av skjønnhet som bokmål bare kan drømme om. Det er bare å tenke seg f.eks "Fuglane" av Tarjei Vesaas på bokmål. Jeg er oppvokst med bokmål, men i mine øyne er det et fattigere og mer unyansert språk. Skjønnhet??? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #55 Del Skrevet 30. oktober 2024 Spade skrev (1 time siden): Ja, du har godt av å utvide ordforrådet ditt. Man utvider ikke ordforrådet av å lese på et annet mål…. Er ikke pga målformen man leser som øker ordforrådet, men det i seg selv å lese. Man utvider ordforrådet like mye om ikke mer, av å lese bøker på bokmål. Anonymkode: e0099...664 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #56 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei, men eg kjøper ikkje bøker på bokmål eller engelsk heller. Går på biblioteket. Takk for boktips. Anonymkode: 9b1b3...092 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #57 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei. Mange som hadde dystileksi og adhd på 70/80 tallet ble tatt ut av nynorsk timen for å styrke andre fag. Anonymkode: 6fefd...034 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #58 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg leser boka Arbeidarhjerte av Carl Frode Tiller nå. Han skriver lett nynorsk, og jeg har ikke noe problemer med å lese nynorsk slik dagens forfattere skriver. Nynorske bøker fra før 1990 orker jeg ikke å lese. Anonymkode: b1480...264 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spade Skrevet 30. oktober 2024 #59 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man utvider ikke ordforrådet av å lese på et annet mål…. Er ikke pga målformen man leser som øker ordforrådet, men det i seg selv å lese. Man utvider ordforrådet like mye om ikke mer, av å lese bøker på bokmål. Anonymkode: e0099...664 Nei, men skader ikke å lære et nytt mål da, så slipper du å stå der «hææææ jeg forstår ikke noe, kan du snakke boookmåål til meg, oshhhlo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #60 Del Skrevet 30. oktober 2024 Eg trur kanskje det er behov for meir nynorskopplæring i skulen, ut fra svara her... Anonymkode: 9b1b3...092 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå