AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #21 Del Skrevet 30. oktober 2024 For meg er boka det viktigste, om den er på nynorsk eller bokmål tenker jeg ikke over - så lenge det er en god bok. Anonymkode: fe7bc...e6c 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #22 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, har lest flere bøker på nynorsk. Gjør meg ingenting. Anonymkode: feccb...0e0 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #23 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei, jeg leser ikke bøker på nynorsk. Jeg hadde nynorsk på skolen for mange år siden så jeg skulle absolutt ha greid å komme meg igjennom boka, men det blir som å lese dialekt - det er utrolig tungt og ødelegger for leseopplevelsen min. Anonymkode: 643cb...fe1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #24 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her, men likevel liker jeg ikke å lese eller skrive nynorsk. Anonymkode: c7eed...915 Jeg skriver ikke på nynorsk, for det blir bare tull. Men å lese gjør meg ingenting lenger. Anonymkode: 81b42...e0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 30. oktober 2024 #25 Del Skrevet 30. oktober 2024 Det kunne jeg, ja. Jeg er vokst opp på Østlandet og hadde fritak fra nynorsk på skolen, men synes likevel at det som regel er uproblematisk å lese på nynorsk. Det er et vakkert skriftspråk. En av de fineste leseopplevelse jeg har hatt de siste årene har vært på nynorsk (Tollak til Ingeborg). 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #26 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke noen stor tilhenger av nynorsk. Det er så knotete og rart, og det virker som en del nynorskfantaster legger vekt på å skrive slik at man omtrent ikke forstår hva som menes. Ingen snakker slik. Den eneste gangen jeg kan synes nynorsk er fint, det er når jeg leser enkelte dikt på nynorsk. Anonymkode: f2ecc...461 Det KAN være fordi nynorsk kun er et skriftspråk🤷♀️ Anonymkode: 2bdb1...0f4 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #27 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei. Fordi jeg har lese og skrivevansker. Bokmål har jeg øvd så mye på at jeg leser nesten ikke ordene lenger. Det er bare når det kommer et ord som hjernen min ikke kjenner igjen det stopper opp og jeg må lese ordet mange ganger. Jeg gjenkjenner ikke alle nynorsk ordene. Så jeg vil tru det sliter meg ut hvis jeg skal lese det. Samme når folk skriver på dialekt til meg. Tar meg mye lenger tid å lese den meldingen enn om dem bare hadde skrevet bokmål. Anonymkode: 30d7d...e56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #28 Del Skrevet 30. oktober 2024 ja absolutt, ser ikke problemet egentlig? Det er de førse linjene og så går det av seg selv. Jeg leser jo ofte bøker på engelsk osv også Anonymkode: c193a...cb3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #29 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, selvsagt. Nynorsk er ikke vanskelig. Er man glad i bøker leser man selvfølgelig både bokmål, nynorsk og kanskje andre språk - ihvertfall engelsk! Agnes Ravatn er et godt eksempel, Fugletribunalet bør leses av alle! Anonymkode: f6928...bd9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #30 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Av prinisipp ikke...eller kunne du gjerne kjøpt den? Jeg leser at "Her kjem sola" av Gunnhild Øyehaug har fått terningkast 6 og strålende anmeldelser, og skulle gjerne kjøpt den. Helt til jeg ser at den kun er utgitt på nynorsk, og ikke finnes på bokmål! Å slite meg gjennom en hel bok på nynorsk tror jeg rett og slett ikke jeg makter. Håpløst. Det blir derfor ikke denne boka på meg. Men jeg lurer. Noen som har lest den og kan si noe om hva de synes om den? Var den så bra som anmeldelsene i avisene sier? Hva skjer? Anonymkode: fab3d...957 Hvis du lurer på hva som skjer i boken, vil jeg anbefale deg å prøve å lese den. Kan jo være du kommer inn i det. Synd å ikke kunne lese på nynorsk, da går man jo glipp av noen av de beste forfatterne vi har her i landet. Så vidt meg bekjent kommer heller ingen skjønnlitterære bøker ut i både bokmål og nynorsk, forfattere skriver på den målformen de vil, og språket er også en viktig del av den litterære opplevelsen. Anonymkode: 9c92b...d4c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 30. oktober 2024 #31 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt til jeg ser at den kun er utgitt på nynorsk, og ikke finnes på bokmål! Det høres ut som om det kom som en overraskelse for deg. Hvilke bøker skrevet på nynorsk finnes på bokmål? Og TS, du er vel et lysende eksempel på at det er for lite nynorskopplæring i skolen, ikke for mye. Jeg kunne ha akseptert argumentet om at målformene er så like at vi ikke trenger begge fordi alle skjønner alt uansett. Men det er jo tydeligvis ikke tilfelle, du evner ikke å lese nynorsk. Da er nynorskopplæring for dårlig. Forutsatt at du ikke har noen kognitive begrensninger, men det burde du ha skrevet. 6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #32 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er no nynorsk som er norsk. Bokmål er Dansknorsk det. Anonymkode: af605...516 Noen av oss bor faktisk nærmere Danmark enn steder hvor det prates nynorsk. Jeg forstår dansk bedre enn nynorsk, og leser lett en dansk bok. Anonymkode: dd0d1...6a0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #33 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nymerïa skrev (17 minutter siden): Det høres ut som om det kom som en overraskelse for deg. Hvilke bøker skrevet på nynorsk finnes på bokmål? Og TS, du er vel et lysende eksempel på at det er for lite nynorskopplæring i skolen, ikke for mye. Jeg kunne ha akseptert argumentet om at målformene er så like at vi ikke trenger begge fordi alle skjønner alt uansett. Men det er jo tydeligvis ikke tilfelle, du evner ikke å lese nynorsk. Da er nynorskopplæring for dårlig. Forutsatt at du ikke har noen kognitive begrensninger, men det burde du ha skrevet. Slapp av. Du hopper på konklusjoner om ting du ikke vet noe om. Jeg gjorde det veldig godt i nynorsk på skolen (men det er lenge siden). Har slekt som snakker lignende dialekt og er vant med det. Men å lese det blir for tungvint og slitsomt. Orker ikke å lese på en annen dialekt/skriftspråk enn bokmål. Da leser jeg heller engelsk eller svensk. Det er lettere. ts Anonymkode: fab3d...957 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 30. oktober 2024 #34 Del Skrevet 30. oktober 2024 Jeg leser gjerne bøker på nynorsk, vil ikke gå glipp av veldig gode bøker. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 30. oktober 2024 #35 Del Skrevet 30. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Av prinisipp ikke...eller kunne du gjerne kjøpt den? Jeg leser at "Her kjem sola" av Gunnhild Øyehaug har fått terningkast 6 og strålende anmeldelser, og skulle gjerne kjøpt den. Helt til jeg ser at den kun er utgitt på nynorsk, og ikke finnes på bokmål! Å slite meg gjennom en hel bok på nynorsk tror jeg rett og slett ikke jeg makter. Håpløst. Det blir derfor ikke denne boka på meg. Men jeg lurer. Noen som har lest den og kan si noe om hva de synes om den? Var den så bra som anmeldelsene i avisene sier? Hva skjer? Anonymkode: fab3d...957 Hvor finner man bøker utgitt på begge skriftformer? Ingen steder. Selvsagt kjøper jeg bøker på nynorsk! Endret 30. oktober 2024 av ♥ 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #36 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nei jeg har et annet morsmål enn norsk. Så sliter litt med nynorsk. Jeg hadde klart det, men det hadde vært ekstra vanskelig å ta opp den boka. Anonymkode: 27110...203 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #37 Del Skrevet 30. oktober 2024 Har aldri prøvd, men det trur jeg hadde vært slitsomt. Jeg leser engelsk mye bedre enn nynorsk. Anonymkode: b347c...d65 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 30. oktober 2024 #38 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, selvsagt. Jeg tenker egentlig ikke over om jeg leser på nynorsk eller bokmål. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #39 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ja, klart! Jeg er bokmålbruker, men leser gjerne nynorsk. Man venner seg raskt til det, akkurat som når man leser bøker på engelsk, svensk eller dansk. Anonymkode: 5db70...81d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #40 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slapp av. Du hopper på konklusjoner om ting du ikke vet noe om. Jeg gjorde det veldig godt i nynorsk på skolen (men det er lenge siden). Har slekt som snakker lignende dialekt og er vant med det. Men å lese det blir for tungvint og slitsomt. Orker ikke å lese på en annen dialekt/skriftspråk enn bokmål. Da leser jeg heller engelsk eller svensk. Det er lettere. ts Anonymkode: fab3d...957 Men da handler jo det om at du har blitt eksponert mer for engelsk og svensk,. Om du hadde gått inn for å lese mer nynorsk, ville du også blitt vant til det etterhvert og du ville kunne lese alle norske bøker. Men hvis du velger å unngå nynorsk tekst, stenger du også den døren for deg selv. Det blir jo et valg du tar da. Anonymkode: 9c92b...d4c 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå