AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #1 Del Skrevet 29. oktober 2024 Jeg er bostyrer i boet til en som døde tidligere i år. Arven er ikke fordelt enda, og siden det er mindreårige arvinger ligger saken hos Statsforvalteren, og det tar veldig lang tid. Jeg fikk i dag melding fra banken der bo-kontoen er, om at kontoen må helst avsluttes eller overføres til en annen konto siden det nærmer seg årsskiftet. Jeg ringte og spurte hvorfor den måtte avsluttes og forklarte saken, men fikk beskjed om å sende melding til banken og informere om hvorfor kontoen ikke er tømt. Siden jeg fikk beskjed om at det tar 2-3 dager å få svar på min melding, spør jeg her inne om noen vet hvorfor en bo-konto må tømmes helst innen kalenderåret for dødsfallet? Anonymkode: d91f2...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #2 Del Skrevet 30. oktober 2024 Det høres jo veldig rart ut. Jeg er i samme situasjon, og her har banken anbefalt at kontoen er åpen inntil skatteoppgjør og etteroppgjør for sykehjemsbetaling er unnagjort, dvs langt inn i neste år. Anonymkode: e3b0b...812 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #3 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres jo veldig rart ut. Jeg er i samme situasjon, og her har banken anbefalt at kontoen er åpen inntil skatteoppgjør og etteroppgjør for sykehjemsbetaling er unnagjort, dvs langt inn i neste år. Anonymkode: e3b0b...812 Alt som skal ut/inn av kontoen er ordnet, så vi venter bare på at Statsforvalter skal behandle saken og det kan lett ta 6-8 mnd. Vi arvinger har ingen hast, så skjønner ikke hvorfor banken har det. Ts Anonymkode: d91f2...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #4 Del Skrevet 30. oktober 2024 Greit med alt man ikke må forlenge. Anonymkode: fbab0...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonysoum Skrevet 30. oktober 2024 #5 Del Skrevet 30. oktober 2024 De sier jo ikke at du må, men de anbefaler det. Dermed er det vel bare å holde seg rolig i båten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #6 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er bostyrer i boet til en som døde tidligere i år. Arven er ikke fordelt enda, og siden det er mindreårige arvinger ligger saken hos Statsforvalteren, og det tar veldig lang tid. Jeg fikk i dag melding fra banken der bo-kontoen er, om at kontoen må helst avsluttes eller overføres til en annen konto siden det nærmer seg årsskiftet. Jeg ringte og spurte hvorfor den måtte avsluttes og forklarte saken, men fikk beskjed om å sende melding til banken og informere om hvorfor kontoen ikke er tømt. Siden jeg fikk beskjed om at det tar 2-3 dager å få svar på min melding, spør jeg her inne om noen vet hvorfor en bo-konto må tømmes helst innen kalenderåret for dødsfallet? Anonymkode: d91f2...898 "Må helst"? Sto det ordrett dette? I så fall...Det høres jo ikke ut som en kommando, men som et råd? Anonymkode: 8ab9c...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #7 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): "Må helst"? Sto det ordrett dette? I så fall...Det høres jo ikke ut som en kommando, men som et råd? Anonymkode: 8ab9c...b43 Det stod at kontoen MÅ avsluttes Ts Anonymkode: d91f2...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #8 Del Skrevet 30. oktober 2024 Hvis boet har en konto etter nyttår kan man kanskje bli nødt til å levere skattemelding for neste år også? Anonymkode: 6d1ea...6c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 30. oktober 2024 #9 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis boet har en konto etter nyttår kan man kanskje bli nødt til å levere skattemelding for neste år også? Anonymkode: 6d1ea...6c7 Det må man, men det er jo ikke bankens problem 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #10 Del Skrevet 30. oktober 2024 Hateridioter skrev (33 minutter siden): Det må man, men det er jo ikke bankens problem 🤔 Kan jo hende de prøver seg på litt rådgivning. Siden de bruker ordet «helst». Anonymkode: 6d1ea...6c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #11 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det stod at kontoen MÅ avsluttes Ts Anonymkode: d91f2...898 "Må helst" eller "må"? Kan du skrive setningen? Det ene er en beskjed, det andre et råd. Anonymkode: b437d...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #12 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): "Må helst" eller "må"? Kan du skrive setningen? Det ene er en beskjed, det andre et råd. Anonymkode: b437d...f3b "Bo-kontoen må avsluttes eller kan overføres til en annen konto i særskilte tilfeller", stod det i meldingen fra banken. Ts Anonymkode: d91f2...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #13 Del Skrevet 30. oktober 2024 Ts her Jeg fikk vite av banken nå at en dødsbo-konto kun er en midlertidig løsning, men så lenge saken er hos Statsforvalter får jeg lov å overføre pengene til høyrentekonto, som er mye bedre enn at de står på en dødsbokonto uten renter. Anonymkode: d91f2...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #14 Del Skrevet 30. oktober 2024 Egen dødsbo-konto? Er det pga mindreårige arvinger at dødsboet har egen definert konto? Jeg har (heldigvis) bare erfaring med ett dødsbo, og da opprettet jeg konto i min nettbank og fikk alle penger etter avdøde inn dit. Full åpenhet og innsyn for de andre arvingene, bare voksne folk, og fordeling/utbetaling av arv når alle regninger var kommet inn. Hilsen nysgjerrigpetra. Anonymkode: a5490...f96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #15 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Egen dødsbo-konto? Er det pga mindreårige arvinger at dødsboet har egen definert konto? Jeg har (heldigvis) bare erfaring med ett dødsbo, og da opprettet jeg konto i min nettbank og fikk alle penger etter avdøde inn dit. Full åpenhet og innsyn for de andre arvingene, bare voksne folk, og fordeling/utbetaling av arv når alle regninger var kommet inn. Hilsen nysgjerrigpetra. Anonymkode: a5490...f96 Ts her Når vi leverte skifteattest til banken etter dødsfallet, slo banken avdødes kontoer sammen til én konto som de kalte dødsbo-konto. Siden jeg er bostyrer ble dødsbo-kontoen overført til "min side" i min bank, og jeg har hatt råderett over denne kontoen og har sendt inn oversikt over avdødes økonomi til Statsforvalter, som også arvingenes verge har fått innsikt i. Tror dette er vanlig, uavhengig av om Vergemålsavdelingen hos statsforvalteren er involvert eller ei. Anonymkode: d91f2...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #16 Del Skrevet 30. oktober 2024 Handler vel om skatteåret, så går ut når kalenderåret er slutt. Anonymkode: 9bbda...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå