Gå til innhold

Hvordan avlive en fugl på human måte?

Spell

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En liten fugl som det hadde jeg lagt på bakken og slått i hodet med en stein. En større fugl hadde jeg slått med spade el. I teorien i hvert fall. Jeg gjør det nødig.  Jeg er bløthjerta og har ikke tall på hvor mange småfugler jeg har passet på mens de har kommet seg etter å ha flydd i ruta, holdt på å fryse i hjel eller ramla ut av redet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg avliver småfugl legger jeg den ene hånden rundt kroppen på fuglen, slik at hodet stikker ut mellom tommel og pekefinger, og knekker nakken ved å vri hodet kjapt rundt med den andre. .

Endret av Leo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slag mot hode for så å kappe det av er den riktige avlivningen av fugler. Men dyrlege skal faktisk betale for avliving. At hun fikk en regning på 2500 kr for dette er jo helt hårreisende.

Anonymkode: 9ccb3...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spell skrev (1 time siden):

Ref denne artikkelen: https://www.nrk.no/rogaland/tok-skadet-fugl-til-dyrlegen_-fikk-faktura-pa-2500-kroner-1.17100991

I artikkelen så kommer det frem at man anbefales å avlive småfugl selv. Hvordan mener Mattilsynet at man skal gjøre dette best mulig? Hvordan ville du gjort det?  

Spesielt å ta betalt for konsultasjon og avlivning når fuglen døde før vetrinæren fikk sett på den..  svindlere.

En venninde av min mor var der for flere år siden for å avlive katten, som var syk og gammel. Men når hun gikk derfra med katten så viste det seg at det hadde de ikke fått til, så hun måtte inn igjen for å få den avlivet. 

Anonymkode: ad901...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slag mot hode for så å kappe det av er den riktige avlivningen av fugler. Men dyrlege skal faktisk betale for avliving. At hun fikk en regning på 2500 kr for dette er jo helt hårreisende.

Anonymkode: 9ccb3...1de

Klinikken kan ikke stå økonomisk ansvarlig for avlivning av ville dyr, det burde folk forstå, men de får tilskudd fra Mattilsynet dersom det er behov. Som det også kommer frem i artikkelen at Mattilsynet går med på, men de vil ikke dekke konsultasjonsgebyret.

Tror innbringer var litt vel bløthjertet med tanke på å redde fuglen, og burde hørt på klinikken ang at en bare burde blitt avlivet. Likevel virker det som klinikken ikke trengte å undersøke den, da den døde før det var mulig, og om de ikke hadde noen tap ved å ikke ta imot andre kunder da, så burde de droppet dette synes jeg. Er dyrt å drive klinikk, men det finnes grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok øks og hogde av hodet på den

Anonymkode: 36828...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mange år siden fant vi en fugl uten hale. Dvs bikkja fant den, og det er mulig den hadde hale før den møtte hunden min... Fuglen var en liten sak, muligens meis eller spett eller noe som i hvert fall ikke flyr sørover på vinteren.  Jeg håpet at den kunne overleve, med litt stell og omsorg, men en telefon til dyrlegen drepte det håpet ganske raskt. Men dyrlegen var grei, han ga utfyllende råd om hvordan vi skulle avlive den selv.

-Ikke slå den i hodet, sa han. Fugler er så harde i nøtta at du kanskje ikke slår hardt nok. Eller du slår FOR hardt, og da blir det klin...

-Ta fuglen i den ene handa, slik at hodet stikker ut mellom tommel og pekefinger. Så tar du tak i hodet med den andre handa, mellom pekefinger og langfinger, med tommelen under haka, og så napper du hardt!

-Men ikke FOR hardt, la dyrlegen til, for da blir det klin.

Dyrlegen var tydeligvis veldig redd for klin

Mannen min fikk æren, for jeg er også redd for klin. Det viste seg at det var mannen min også. Han nappet til, men dessverre ikke hardt nok. I stedet for å dø, så ble nakken tre ganger så lang, og fuglen laget en trist, hes lyd. Da nappet han skikkelig, og lidelsen tok slutt. 

Mannen min var fryktelig preget av det hele, og jeg tror han har traumer den dag i dag. Dette er 20 år siden. Telefonkonsultasjonen var gratis, og det ble ikke klin.

Anonymkode: 44943...c5a

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...