AnonymBruker Skrevet 29. oktober #1 Del Skrevet 29. oktober Det kan være at jeg er dårlig til å kommunisere. Kan noen gi meg råd i denne situasjonen? Begynte i ny jobb for ett års tid siden, en nyopprettet stilling. Jeg har utdannelse og lang fartstid innenfor det jeg jobber med. Det er ingen av kollegaene mine som har kjennskap til mitt felt, verken gjennom utdanning eller erfaring. Likevel er det noen som forklarer meg hvordan jeg skal gjøre arbeidsoppgavene mine hver eneste uke, og stiller spørsmål ved kompetansen min. Får også «råd» som er helt bak mål. Vil ikke komme med konkrete eksempler, av frykt for å bli gjenkjent. Men jeg kan komme med et eksempel som ligner. Si at jeg var regnskapsfører, og førte regnskapet i et spesialisert regnskapsprogram. Så kommer kollegaen min forbi, spør om jeg «har hørt om» Excel, og at det sikkert ville være en mer effektiv måte å jobbe på. Hadde det skjedd av og til hadde det vært greit, men jeg får denne typen kommentarer flere ganger i uka. Måten jeg utfører arbeidsoppgavene mine på ikke påvirker ikke de andre på noe vis. Sjefen min virker fornøyd. Jeg forstår ikke hvorfor kollegaene mine føler behov for å stille spørsmål ved måten jeg gjør jobben min på. Jeg kommer fra en arbeidsplass der alle hadde samme fagbakgrunn og arbeidsoppgaver. Jeg var den på kontoret som hadde kortest utdanning og erfaring, men jeg fikk masse ros. I begynnelsen fikk jeg selvsagt noen velmente råd, frem til jeg hadde kommet meg godt inn i arbeidsoppgavene. Etterpå hendte det en sjelden gang at jeg fikk konstruktiv kritikk, men den var velbegrunnet. Er godt inne i arbeidsoppgavene i den nye jobben, og kan begrunne arbeidsmetodikken min og vurderingene mine faglig. Føler meg trygg på arbeidsoppgavene, og at jeg gjør en god jobb. Likevel stilles det spørsmål ved måten jeg utfører arbeidsoppgavene mine på ukentlig. Når noen kritiserer meg, forsøker jeg alltid å forklare hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Da er ingen interessert i å lytte. Jeg er usikker på om dette skyldes en ukultur på arbeidsplassen, eller om jeg bare er dårlig til å formidle kompetansen min. Er det noen som har noen gode råd å gi meg? Det er dessverre ikke noe alternativ å bytte jobb, så jeg må bare stå i det. Anonymkode: 4a543...099 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 29. oktober #2 Del Skrevet 29. oktober Dette ville jeg tatt opp med sjefen. For det høres jo ut som en ukultur når de ikke hører etter når du forklarer hvorfor du gjør som du gjør - da er det ikke snakk om velmente råd eller oppriktig nysgjerrighet på dine oppgaver. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rebecca30 Skrevet 29. oktober #3 Del Skrevet 29. oktober Bare si klart ifra at du har kompetansen og at arbeidsmetodene dine fungerer! Hvis de kommer med råd, si: «Takk, men jeg vet hva jeg gjør.» Sett en grense. De trenger ikke å blande seg i det som ikke angår dem. Stå støtt i det du gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 29. oktober #4 Del Skrevet 29. oktober Jeg tror du leser for mye i disse kommentarene. Mest sannsynlig sier de det for å ha noe å snakke om å fordi de selv har hørt om at program A er bedre enn program B. Eller de liker å være viktigper og tror de vet mer enn de gjør. Uansett ikke noe å bry seg med. På jobb får både jeg og andre slike spørsmål. Jeg har aldri ansett det som et problem? Ikke forsvar deg eller diskuter. Still heller spørsmål rundt det. Feks: Du: Ja, program A er godt tik sitt bruk, men jeg nå jo nesten ha funksjon X for å utføre oppgave B. Har program A funksjon X? Eller spør de om noe enda mer avansert. Og ikke besvart ditt eget spørsmål, la det bare henge i luften. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 29. oktober #5 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det kan være at jeg er dårlig til å kommunisere. Kan noen gi meg råd i denne situasjonen? Begynte i ny jobb for ett års tid siden, en nyopprettet stilling. Jeg har utdannelse og lang fartstid innenfor det jeg jobber med. Det er ingen av kollegaene mine som har kjennskap til mitt felt, verken gjennom utdanning eller erfaring. Likevel er det noen som forklarer meg hvordan jeg skal gjøre arbeidsoppgavene mine hver eneste uke, og stiller spørsmål ved kompetansen min. Får også «råd» som er helt bak mål. Vil ikke komme med konkrete eksempler, av frykt for å bli gjenkjent. Men jeg kan komme med et eksempel som ligner. Si at jeg var regnskapsfører, og førte regnskapet i et spesialisert regnskapsprogram. Så kommer kollegaen min forbi, spør om jeg «har hørt om» Excel, og at det sikkert ville være en mer effektiv måte å jobbe på. Hadde det skjedd av og til hadde det vært greit, men jeg får denne typen kommentarer flere ganger i uka. Måten jeg utfører arbeidsoppgavene mine på ikke påvirker ikke de andre på noe vis. Sjefen min virker fornøyd. Jeg forstår ikke hvorfor kollegaene mine føler behov for å stille spørsmål ved måten jeg gjør jobben min på. Jeg kommer fra en arbeidsplass der alle hadde samme fagbakgrunn og arbeidsoppgaver. Jeg var den på kontoret som hadde kortest utdanning og erfaring, men jeg fikk masse ros. I begynnelsen fikk jeg selvsagt noen velmente råd, frem til jeg hadde kommet meg godt inn i arbeidsoppgavene. Etterpå hendte det en sjelden gang at jeg fikk konstruktiv kritikk, men den var velbegrunnet. Er godt inne i arbeidsoppgavene i den nye jobben, og kan begrunne arbeidsmetodikken min og vurderingene mine faglig. Føler meg trygg på arbeidsoppgavene, og at jeg gjør en god jobb. Likevel stilles det spørsmål ved måten jeg utfører arbeidsoppgavene mine på ukentlig. Når noen kritiserer meg, forsøker jeg alltid å forklare hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Da er ingen interessert i å lytte. Jeg er usikker på om dette skyldes en ukultur på arbeidsplassen, eller om jeg bare er dårlig til å formidle kompetansen min. Er det noen som har noen gode råd å gi meg? Det er dessverre ikke noe alternativ å bytte jobb, så jeg må bare stå i det. Anonymkode: 4a543...099 Ukultur. Det er ikke ett godt tegn. Siden du er ny, får gjort jobben din og sjefen tydeligvis ikke har noen problemer med måten du utfører arbeidet på burde dine kollega heller være nyskjerrig og kanskje til og med lærevillig/la seg inspirere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #6 Del Skrevet 29. oktober Høres litt ut som du er ung kvinne i gubbe-bedrift. 😅 Du kan gjerne svare de som spør om «Excel» at «ja, og Excel fungerer veldig dårlig til å sende faktura». Ellers så kan det være de har lyst til å snakke med deg, og ikke aner hva de skal snakke om. Snakker dere om andre ting enn jobb på jobben? Vær, ferie, hobby, hva som helst er morsommere enn å diskutere eget arbeid med noen som virkelig ikke kan fagområdet. Anonymkode: 7ef1b...950 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #7 Del Skrevet 29. oktober Jeg ville snakket med sjefen, forklart situasjonen, og så foreslått at dere to kanskje sammen kunne hatt et lite infomøte for resten. Der kan sjefen si noe om at den har forstått at det er mange som ikke helt har forstått hva din stilling innebærer, Ts, og at sjefen derfor har bedt deg om forklare litt om dette. Og så har du en kort informasjon om hvordan du jobber, hvorfor du gjør som du gjør, hvilket utstyr du bruker i den prosessen og hvorfor. Dette kan fint gjøres som et innslag midt i et møte hvor også helt andre punkt står på agendaen, så kan sjefen takke deg for informasjonen, og så gå videre til neste møtepunkt. Anonymkode: ce07c...66f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #8 Del Skrevet 29. oktober Ikke forsvar deg med å forklare dem hvorfor du gjør som du gjør, det blir bare slitsomt for deg i lengden, og de gidder jo tydeligvis ikke lytte til deg heller. Si heller ifra til dem at du synes det er unødvendig og direkte forstyrrende at de legger seg opp i det du gjør og hvordan du gjør det. Hvis ikke det heller nytter, er nærmeste leder neste steg. Du kan jo også foreslå at dere kan ha fagmøter der dere deler kunnskap og erfaringer, og så kan du forberede et skikkelig fremlegg der du virkelig får vist hva du kan. Hvis de bare er skravlesjuke, bør de klare å finne andre tema enn hvordan du utfører jobben din og hvilke typer verktøy du bruker. Jeg synes det høres ut som at de enten er menn som mansplainer eller damer som føler seg truet av kunnskapen din og prøver å hevde seg. Skjønner veldig godt at du blir lei. Anonymkode: b6bda...65f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå