Gå til innhold

Hva gjør jeg? Familee hus krangel!

thetypingone

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at nå må du ikke gjøre noen forandringer med det første og slutte å ta bestemor til huset.

Du er superheldig som sannsynligvis får et helt hus. Og jeg skjønner ikke hvorfor du skal krangle på alt mulig, hvorfor kan du ikke bruke serviset som er i skapene fra før av i stedet for å på død og liv bruke det du har kjøpt? 

Og kan du ikke se gjennom dine egne ting og se om du kanskje ikke trenger alt av møbler?

Bestemoren din er nok dement og da er forandringer skummelt. Utifra det du skriver tviler jeg dessverre på at hun lever i 10 år til, og iallfall ikke at hun orker å reise rundt i 10 år til. Så ro ned nå, og snakk gjerne med helsepersonell om å dempe konfliktnivået mellom deg og henne. Demensen kan du tenke på som at hun er psykisk syk, og du slutter med å hive deg i bilen før å kjøre til sykehjemmet for å konfrontere henne. Jeg får vondt av bestemoren din som er forvirret og i tillegg har et barnebarn som ikke skjønner at bestemor er alvorlig syk, ikke bare gammel.

Anonymkode: 8f0fa...cf6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvem forteller henne alle detaljer om servicer etc? Bare slutt. Om hun er så gammel og skjør, hvorfor tar dere henne med rundt på inspeksjon i huset? Begrens informasjonen, jatt med, og ha respekt for at det at noen tar over alle tingene dine er smertefullt. 

Anonymkode: 8df64...b4b

Hun krever det... ellers kaster hun meg ut. Siden vi ikke fikset papirer bare en muntlig avtale... så sitter jeg nå gått i det for og si det slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kometen skrev (11 timer siden):

Hvordan skal din søster kompenseres for at du får huset? Foreløpig er det ikke ditt. Huseier bestemmer.

Dette er jo mellom familie sant? Men bestemor vil gi meg huset. Det er ikke lov for hun er så gammel og det blir krøll med mamma sin pliktarv. Så vi bestemte i felleskap meg, mamma og bestemor at når mamma får huset gir hun det til meg, bestemor var enig så slapp hun dette med papirer nå og advokat. Så lenge at min mir lovet og gi det til meg da.  Det er noen regler når du er gammel du kan vist ikke bare gi bort flere milioner i form av et hus. Uten at det blir arverettigheter oppi dette. Vi hadde alle 3 møter med advokat hvordan dette skulle gjøres. Dette var flr hun begynte og surre som du sikkert skjønner 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du ilegger dette menneske med demens mye.

Demens er ikke lineær, og hun kan plutselig være ti år tilbake i tid og selvfølgelig bli rasende fordi du flytter på ting i huset hun tror hun bor i. Det faktum at hun ikke husker at hun ikke har mpkt snø på mange år, beviser dette.

Hvorfor skal dere dra henne inn dit i det hele tatt om det vekker dårlige minner i henne? Ta henne med til din mor eller ut for å gjøre ærend etc..

Å få noen umyndiggjort fordi du vil ha fred rundt deres eiendeler, skal nok mye til å få gjennom. Du kan la være å ta tlf, men du kan ikke forvente at hennes demens skal uttalte seg slik det passer deg best.

Hva med dette stakkars mennesket som våkner opp et sted hun ikke kjenner seg igjen og når hun drar hjem, så er ikke hjemmet hennes slik det var "i går". For en mindfuck det er å ha demens. 

Hun kan leve i mange år til, så jeg vil foreslå å slutte å ta henne med til det hjemmet hun ikke kjenner igjen og så må dra fra igjen kort tid etter. Hun vil ikke huske fra gang til gang, så sjokket vil bare fortsette å komme hver gang.

Minner meg om et tilfelle der avkom insisterte på å fortelle gjenlevende foreldre at ektemake var død hver gang hen spurte. Stakkars sjel, som opplevde å få dødsbudskap flere ganger i uka. 

Anonymkode: 96ce4...096

Keg føler det er slemt og nekte henne og se huset sitt da hun krever at hun vil det. Siden hun på pairet eier det føler jeg ikke at jeg kan si nei, da truer hu jo med ukasting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thetypingone skrev (21 minutter siden):

Dette er jo mellom familie sant? Men bestemor vil gi meg huset. Det er ikke lov for hun er så gammel og det blir krøll med mamma sin pliktarv. Så vi bestemte i felleskap meg, mamma og bestemor at når mamma får huset gir hun det til meg, bestemor var enig så slapp hun dette med papirer nå og advokat. Så lenge at min mir lovet og gi det til meg da.  Det er noen regler når du er gammel du kan vist ikke bare gi bort flere milioner i form av et hus. Uten at det blir arverettigheter oppi dette. Vi hadde alle 3 møter med advokat hvordan dette skulle gjøres. Dette var flr hun begynte og surre som du sikkert skjønner 

Jeg har ikke lest hele HI men forstår deg og din bestemor godt ❤️ Jeg får vondt av begge to ❤️ Det du kjenner innerst inne er nok tapet av din bestemor som frisk (som nå nok er blitt dement), og siden det bare er konflikter er det det som tar fokuset bort fra hva som egentlig er problemet ❤️ Men denne løsningen høres veldig rotete ut. Tenk om din mor ble tidlig dement selv og ble slik som din bestemor, hva da? Skal dere lage særegne regler bør dette gjøres nå, mens alle kan ta selvstendig valg.

Jeg vet ikke om det beste for deg er å flytte? Så kan huset stå slik det er og familien kan kanskje samles nøyaktig slik hun husker det, og at hun "bor" der enda, og så kan du få fred i hjemmet ditt du også ❤️ 

Anonymkode: 1b80f...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thetypingone skrev (2 timer siden):

Jeg spurte konkret om din søster. Hvordan blir hun kompensert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kometen skrev (5 timer siden):

Jeg spurte konkret om din søster. Hvordan blir hun kompensert?

Hva har du med det? Vi har ordnet opp oss mellom. Hvordan det er skjedd og hva vi har gjort oss mellom er mellom meg og henne. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thetypingone skrev (11 timer siden):

Hva har du med det? Vi har ordnet opp oss mellom. Hvordan det er skjedd og hva vi har gjort oss mellom er mellom meg og henne. 

Det er bare veldig rart at du skal få et hus etter din bestemor fordi hun etter ditt utsagn «alltid har sagt det», når du også har en søster. Men per nå er uansett ikke huset ditt, og når hun dør arves det av din mor som forhåpentligvis ikke gjør forskjell på sine barn. Med mindre hun også har søsken som gjør dette ytterligere komplisert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kometen skrev (På 31.10.2024 den 16.28):

Det er bare veldig rart at du skal få et hus etter din bestemor fordi hun etter ditt utsagn «alltid har sagt det», når du også har en søster. Men per nå er uansett ikke huset ditt, og når hun dør arves det av din mor som forhåpentligvis ikke gjør forskjell på sine barn. Med mindre hun også har søsken som gjør dette ytterligere komplisert?

Hun gjør ikke forskjell. Jeg har avskrevet meg aven på et hus som mi søster blir og arve og hun fra det jeg blir og arve. 
så det blit ett hus til hver i bunn og grunn. Men min bestemor vil egebtlig selge meg huset før hun dør, men vil ikke begynne med alle papirene vi sa det innebar, hun spurte bare om mamma ikke kunne gjøre det, da huset tillfalt henne. 
Bestemor er desverre ikke så rettferdig. Det har nok også med at mi  lillesøster ikke liker bestemor... da hun hele livet sier litt ting som kan svi. Spesielt om den yngre generasjon. Så lillesøster har trukket seg helt unna når hun flyttet til en anne by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette tull? Hvor har du bodd i alle disse årene? ‘Norsken’ din er ikke veldig norsk, og jeg synes du skal ta kontakt med JURK (gratis juridisk rådgivning for kvinner). Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thetypingone skrev (På 29.10.2024 den 23.56):

Jeg syns det er kjedelig at hun sier hun vil jeg skal flytte inn, si opp leiligheten min og ta over huset. Så står jeg plutselig her.... ikke leilighet lenger og et hus jeg ikke kan røre meg i. Å jeg tror ikke når jeg er det eneste barnebarne som er tilstrde og hjelper at det er rett og bli behandlet på den måten jeg er blitt gjort. Hverfall føler jeg meg som søppel og trakkasert. 

Her inntar du offerrollen og viser særdeles lite empati. Hvorfor ikke trå varsomt noen år til og så kan du gjøre som du vil.

Anonymkode: b4f66...336

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du leier en lagerplass for møblene dine? Tusenlapp i måneden har du råd til om du bor i et hus uten lån på.

Eller - rett og slett selger det større innboet ditt. Så kan du heller kjøpe nytt senere.

Det alene vil gjøre huset mer beboelig, og dempe konflikten med bestemor som kommer innom for å se.

Om bestemoren din er dement, eller bare har vanlige aldersmessige endringer skal jeg ikke si. Men uansett så tenker jeg at du og din mor ville hatt veldig godt av å snakke med demensteamet, de fleste kommuner har det tror jeg? Eller delta på et pårørendekurs.

For din bestemor er dessverre ikke seg selv slik hun var mer. Det merker du jo godt? Men dere pårørende kan hjelpe til og dempe de vonde reaksjonene ved å endre måten dere møter henne på. Hva dere involverer henne i og hva som er lurt å unngå.

Det er ikke uvanlig at eldre endrer personlighet litt på sine gamle dager. Det å merke at minnet og kontrollen glipper, samtidig som ting endrer seg, en blir kanskje redd for døden og klarer ikke instille seg på at sykehjemmet er permanent og at de ikke kommer hjem igjen.

Få hjelp av noen som har erfaring, med hvordan dere best håndterer og snakker med bestemor uten å gjøre ting vanskeligere for henne.

Anonymkode: 24f48...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erd skrev (På 2.11.2024 den 17.33):

Er dette tull? Hvor har du bodd i alle disse årene? ‘Norsken’ din er ikke veldig norsk, og jeg synes du skal ta kontakt med JURK (gratis juridisk rådgivning for kvinner). Lykke til :)

Dette er desverre ikke tull. Jeg har litt lese skrivevansker (skolen tok meg dessverre ikke seriøst da jeg gikk på grunnskolen og skulle in til ppt), men jeg og min famile er født og oppvoksen i norge.😅 men jeg har bodd 4 plasser og det er enten med samboere (X-er) eller i leilighet som jeg hadde før 

men tusen takk for tips^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, 

Jeg ville snakket med henne, legg deg flat og be om unnskyldning. Ikke fordi du har gjort noe veldig galt, men for å legge krigen litt død. Beklag deg for at du har flyttet på ting og ikke forsto hvor mye det betydde for henne. Spør hva hun ønsker, og deretter spør du henne om lov. Ja, det er irriterende og frustrerende for deg, men hun har det ikke bra. Nå er det jo litt krig, og i stedet for å argumentere for at «du må jo få lov», bare ring henne og spør «Hei, kan jeg få lov å flytte noen ting, møbler, etc». Kanskje spør til og med «Har du en sånn «fiktiv ting» jeg kan låne?», uten at du trenger den. Da kan hun føle at det er hennes hus, du bor der på lån, og hun er nyttig for deg i hverdagen. Deretter kan hun sakte med sikkert forsone seg med at hun aldri skal hjem. Nå virker det som at alt dette skjer litt for brått og raskt for henne, selv om det for deg går veldig sakte. Det er ikke bare bare å forsone seg med at livet har tatt en brå vending, det kanvære veldig vanskelig for henne. 

Anonymkode: 1efeb...ce7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...