Fireflies Skrevet 29. oktober 2024 #21 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, de er bare søsken 😅 ts Anonymkode: c4a9b...932 Så lenge de kun er søsken så har han ikke krav på noe. Han kan ikke bare kreve å bli vurdert som hennes barn kun fordi han har hatt det vanskelig i livet. Har har foreldre han selv arvet fra (eller vil hvis de fortsatt er i live). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 29. oktober 2024 #22 Del Skrevet 29. oktober 2024 Altså det er lov å prøve seg, men som andre her sier så arver han ikke sin søster når hun har livsarvinger. Jeg hadde passet på her at din mor ikke lager et testamente nå der han får noe, uten at hun faktisk ønsker det. At han ikke får gå inn og prøve å overkjøre her. Om ikke dere har med økonomien til deres mor, så er det gjerne lurt å få noe på plass snart. Bedre at han ringer dere og dere sier nei, enn at han ringer sin syke søster. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #23 Del Skrevet 29. oktober 2024 Han har ikke rett på noe, i tillegg er det ganske uhørt å "ringe om arv" etter noen som fortsatt lever. Anonymkode: f3329...e6a 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #24 Del Skrevet 29. oktober 2024 Arverett har han ikke, men kanskje deres mor likevel vil tilgodese ham i et testamente? Dette er et valg hun selv må ta, uten å bli manipulert fra hverken dere eller bror. Anonymkode: cd392...7e7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #25 Del Skrevet 29. oktober 2024 Som andre har sagt: Han har ikke rett på noe. Se arvelovens kapittel 2: https://lovdata.no/lov/2019-06-14-21/§4 Anonymkode: 6380b...9cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #26 Del Skrevet 29. oktober 2024 Daisy-love skrev (4 minutter siden): Altså det er lov å prøve seg, men som andre her sier så arver han ikke sin søster når hun har livsarvinger. Jeg hadde passet på her at din mor ikke lager et testamente nå der han får noe, uten at hun faktisk ønsker det. At han ikke får gå inn og prøve å overkjøre her. Om ikke dere har med økonomien til deres mor, så er det gjerne lurt å få noe på plass snart. Bedre at han ringer dere og dere sier nei, enn at han ringer sin syke søster. Han ringer oss alle, men det virker ikke som han alltid husker at han har ringt. Er litt opp og ned i forhold til formen hans. Jeg er også litt bekymret for at han skal overkjøre mor, for hun bekymrer seg mye for han. Derfor var det bra at hun ønsket vi skulle undersøke, for hun vil ha noe konkret å svare han ts Anonymkode: c4a9b...932 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #27 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Arverett har han ikke, men kanskje deres mor likevel vil tilgodese ham i et testamente? Dette er et valg hun selv må ta, uten å bli manipulert fra hverken dere eller bror. Anonymkode: cd392...7e7 Det er veldig sant. Ønsker gi min mor mest mulig riktig svar siden hun har bedt meg undersøke, men helt enig, etter alt så er det hennes valg ts Anonymkode: c4a9b...932 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #28 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eller om hun, som ble foreslått lenger opp, har adoptert sin egen bror. Anonymkode: 73494...1cc Eller, noe som er mer sannsynlig, egentlig er hans biologiske mor men at han vokste opp som broren hennes og ikke fikk vite sannheten før senere i livet. Det er et ikke uvanlig scenario fra den tida. Anonymkode: 7b2c2...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 29. oktober 2024 #29 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han ringer oss alle, men det virker ikke som han alltid husker at han har ringt. Er litt opp og ned i forhold til formen hans. Jeg er også litt bekymret for at han skal overkjøre mor, for hun bekymrer seg mye for han. Derfor var det bra at hun ønsket vi skulle undersøke, for hun vil ha noe konkret å svare han ts Anonymkode: c4a9b...932 Han høres ut som han sliter, og det er selvsagt vondt 💔 Godt din mor ba dere om hjelp nå, men er gjerne ikke så lett å sette grenser for en som ikke husker helt, eller som varierer sånn i formen. Om det er greit for dere, så kunne gjerne din mor øvd inn at «alt om arv tas med arvingene», altså dere, så får han ringe dere. Ganske frekt å ringe folk om arven deres når de er dårlige, men faktisk i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #30 Del Skrevet 29. oktober 2024 Hvis han er betydelig yngre enn henne og de har hatt en mor-barn relasjon i tillegg til at han er lettere psykisk utviklingshemmet(?), så er det kanskje ikke veldig rart at han oppfører seg sånn. Kanskje kunne dere kontaktet fastlegen hans eller om han har støttekontakt, går til noe dagtilbud, tilpasset arbeid osv? En god venn av han? En eller annen som er på hans lag, men som kan forklare han hvordan det står til. Advokat er ikke nødvendig. Anonymkode: 07a68...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #31 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eller, noe som er mer sannsynlig, egentlig er hans biologiske mor men at han vokste opp som broren hennes og ikke fikk vite sannheten før senere i livet. Det er et ikke uvanlig scenario fra den tida. Anonymkode: 7b2c2...dfb Ikke i dette tilfellet, er 3 år i mellom dem 😅 ts Anonymkode: c4a9b...932 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #32 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke i dette tilfellet, er 3 år i mellom dem 😅 ts Anonymkode: c4a9b...932 Ja, det er kanskje litt snaut 😅 Anonymkode: 7b2c2...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #33 Del Skrevet 29. oktober 2024 Daisy-love skrev (6 minutter siden): Han høres ut som han sliter, og det er selvsagt vondt 💔 Godt din mor ba dere om hjelp nå, men er gjerne ikke så lett å sette grenser for en som ikke husker helt, eller som varierer sånn i formen. Om det er greit for dere, så kunne gjerne din mor øvd inn at «alt om arv tas med arvingene», altså dere, så får han ringe dere. Ganske frekt å ringe folk om arven deres når de er dårlige, men faktisk i livet. Ja det var et godt forslag, at hun kan be han ringe oss. Tror ikke han kommer til å slutte, men det er jo et godt forslag om hva hun faktisk kan svare like vell 😅 Rus kommer noen ganger først for han, er jo en avhengighet så vi tar det aldri personlig når han spør om penger (er ikke første gang🙈) Men nå har han på en måte funnet en ny måte å spørre på, siden hun er på gamlehjem ts Anonymkode: c4a9b...932 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #34 Del Skrevet 29. oktober 2024 Min onkel fikk ikke arv/penget etter sine foreldre og han er og rusmisbruker Anonymkode: 115d1...44a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #35 Del Skrevet 29. oktober 2024 Men hvis hun er på sykehjem så er det like greit at en av dere blir verge for henne. Det vil fjerne presset fra broren hennes om penger, for da kan hun ikke bestemme selv (bli "lurt" med på noe). https://www.vergemal.no/ Anonymkode: 374f0...466 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #36 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Søster og jeg har en mor som nylig er på gamlehjem. Onkel (mors bror) har begynt å ringe oss ang arv. Mor er klar i toppen, men kan ikke så mye om slikt, så hun har bedt meg undersøke. Onkel er i 60 åra, men han mener han også skal tolkes som et barn i denne situasjonen, og at arven skal deles likt på 3. Han er innenfor rus/psykiatri, så vi forstår/vet han har denne oppfatningen. Vi vil håndtere dette på en mest skånsom måte, da det er psykisk helse involvert. Skal høre med advokat, men er så nysgjerrig, noen her som har noe peiling på dette? Hva er vanlig i denne situasjonen? Anonymkode: c4a9b...932 Livsarvinger, altså biologiske barn, arver sine foreldre. Foreldres søsken eller foreldre arver ikke fem flate ører. Så gribbene må legge inn klørne. Svar at han får gå via advokat hvis han vil forsøke å kreve noe. Da får advokaten forklare han reglene. Anonymkode: 3d0f0...9aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #37 Del Skrevet 29. oktober 2024 Så uvitende folk er, alle vet jo at søsken ikke arver når det er livsarvinger. Han er en luring altså som håper dere skal være snille. Jeg ville tilbydd ham en personlig eiendel som kan minne ham om henne, men verdier hadde han ikke fått. Anonymkode: 0c42d...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #38 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis han er betydelig yngre enn henne og de har hatt en mor-barn relasjon i tillegg til at han er lettere psykisk utviklingshemmet(?), så er det kanskje ikke veldig rart at han oppfører seg sånn. Kanskje kunne dere kontaktet fastlegen hans eller om han har støttekontakt, går til noe dagtilbud, tilpasset arbeid osv? En god venn av han? En eller annen som er på hans lag, men som kan forklare han hvordan det står til. Advokat er ikke nødvendig. Anonymkode: 07a68...d9e Han er 3 år yngre, han sitter litt fast i barndommen. Tror det er et søk for en slags omsorg han ikke fikk som ung, men jeg vet ikke konkret. Vi er i god kontakt med støtteapparatet rundt han, men han har det best når han får styre der vinden tar han. Innimellom ringer han familie daglig, men så kan han bli borte et par mnd. Sånn har det alltid vært, vi må respektere hans grenser også. Hjelper ikke alltid pushe på når han ikke vil… Jeg tror familien er det beste som kan forklare det til han, men vi har ikke visst hva vi skal si, for vi har ikke tenkt så langt som han 😅 ts Anonymkode: c4a9b...932 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #39 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvis hun er på sykehjem så er det like greit at en av dere blir verge for henne. Det vil fjerne presset fra broren hennes om penger, for da kan hun ikke bestemme selv (bli "lurt" med på noe). https://www.vergemal.no/ Anonymkode: 374f0...466 Ja, mor sa enten jeg eller søster kunne bli dette på et senere tidspunkt, men ikke enda. Hun er jo helt klar i toppen, er bare ikke kroppen som spiller helt på lag. Men ja, det ville tatt bort et ansvar for spørsmålene til mor. Jeg kan tenke meg at hun også utsetter det litt, for det vil nok få en reaksjon fra onkel. ts Anonymkode: c4a9b...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #40 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Rus/psykisk helse, de hadde en tøff oppvekst. Han anser seg som barn, men har ikke verge og klarer seg selv. Men han får god oppfølgning ts Anonymkode: c4a9b...932 Forståelse for tøff oppvekst og tøft liv. Men han er fortsatt ikke et barn. Han har ingen juridisk sak. Anonymkode: a4f18...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå