Gå til innhold

Hvorfor er det så få voldtekt og overgreps ofre som blir trodd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er et BS argument. Man blir ikke trodd når den skyldige går fri. Da er saken opp og avgjort, det må være feil på offeret og offerets forklaring i lovens øyne og da må også den frifunne annerkjennes som frifunnet i samfunnets øyne. Det er en end of story der som man bare ikke kan si at også betyr at anklageren blir trodd.

Anonymkode: 6797c...9fc

Nettopp. Når man frikjenner noen for en forbrytelse, så har man trodd mer på omstendigheter og siktede, enn på fornærmede. Hvis to stykker anfører helt motsatte ting, så er det jo nødvendigvis slik at når man tror på den ene, så mistror man den andre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det er lov å henlegge så mange saker. Tilogmed saker med bevis. Og ikke tro på det den utsatte sier. 

Kilde 1000historier instagramkonto.

Navn på ofrene i historiene  der er fiktive. 

Anonymkode: 46f72...807

Fordi det er gamle gubber som skal avgjøre skyldsspørsmålet.

Anonymkode: 6df46...7ec

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Du synes det er greit?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mann-frifunnet-for-voldtekt-under-samboerens-epilepsianfall/14067819/

For øvrig, ti skyldige som går fri og vet at de kan voldta ustraffet, vil sannsynligvis voldta igjen.

Den saken har jeg ikke satt meg inn i, så det har jeg ingen kommentar til. Men alle vet at det forgår feil. Men å senke kravene for hva som ansees som godt nok bevis vil føre til flere uskyldige dømt. Det mange ikke forstår er at det nesten alltid er veldig vanskelig å bevise voldtekt, da blir det naturligvis få dømt også

Anonymkode: 7c72e...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den saken har jeg ikke satt meg inn i, så det har jeg ingen kommentar til. Men alle vet at det forgår feil. Men å senke kravene for hva som ansees som godt nok bevis vil føre til flere uskyldige dømt. Det mange ikke forstår er at det nesten alltid er veldig vanskelig å bevise voldtekt, da blir det naturligvis få dømt også

Da regner jeg med at hvis din mor, datter eller kone opplever voldtekt, og siktede blir frikjent, så kommer du til å fortelle til din mor, datter eller kone at det er riktig og fint at han ble frikjent. Eller ikke?

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det tror jeg faktisk det er noe i.

TS.

Anonymkode: 46f72...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gamle gubber (juridiske dommer) vil gjerne dømme i disse sakene, da de anser skylden bevist ut over enhver rimelig tvil. De som kan juss og bevisbedømmelse. Mens lekdommere, altså folk uten innsikt i juss og bevisbedømmelse, ser utelukkende på om det er synd i stakkars siktede som får stigma på seg ved å bli dømt, og lar følelsene styre.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

Da regner jeg med at hvis din mor, datter eller kone opplever voldtekt, og siktede blir frikjent, så kommer du til å fortelle til din mor, datter eller kone at det er riktig og fint at han ble frikjent. Eller ikke?

Det er aldri bra om skyldige går fri, så slike stråmenn funker ikke på meg. Hvis min søster ble voldtatt og det ikke fantes bevis for dette, så ville det selvsagt vært rett avgjørelse å henlegge saken, men fint er da klart ikke, jeg ville så klart ønsket at det fantes bevis slik at han ble dømt 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som meddommer med flere voldtektssaker bak meg, så vil jeg oppfordre alle til å melde sin interesse for å være meddommer. Det er viktig at det kommer yngre krefter inn her. Det er et sjansespill med meddommere, jeg har heldigvis vært veldig heldig med de jeg har havnet i saker sammen med. Men dette er en måte å faktisk gjøre en forskjell på utfallet i disse sakene. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er aldri bra om skyldige går fri, så slike stråmenn funker ikke på meg. Hvis min søster ble voldtatt og det ikke fantes bevis for dette, så ville det selvsagt vært rett avgjørelse å henlegge saken, men fint er da klart ikke, jeg ville så klart ønsket at det fantes bevis slik at han ble dømt 

Enn hvis det fantes bevis eller tilståelse, og mannen likevel gikk fri, hva hadde du sagt da?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranken skrev (5 minutter siden):

Som meddommer med flere voldtektssaker bak meg, så vil jeg oppfordre alle til å melde sin interesse for å være meddommer. Det er viktig at det kommer yngre krefter inn her. Det er et sjansespill med meddommere, jeg har heldigvis vært veldig heldig med de jeg har havnet i saker sammen med. Men dette er en måte å faktisk gjøre en forskjell på utfallet i disse sakene. 

Jeg har også vært meddommer, og måtte faktisk heve stemmen til et par kjerringer som ville gi offeret skylda i den ene saken. Det var nummeret før følelsene til enkelte av meddommerne fikk overtaket på logisk sans og fakta.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kjeltringer ikke skyr noen ting. Og "gutten" se jo så uskyldig ut..

Anonymkode: 106d0...315

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi kjeltringer ikke skyr noen ting. Og "gutten" se jo så uskyldig ut..

Anonymkode: 106d0...315

Og det velkjente utfallet fra en høyesterettsadvokat - stakkars den unge, lovende mannen, og de slemme kvinnene som sier nei altfor ofte, og ikke utfører sine ekteskapelige plikter godt nok:

https://www.advokatbladet.no/gunnar-nerdrum-profiler/en-skikkelig-voldtekt-kan-man-straffe-strengt/110254

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Og det velkjente utfallet fra en høyesterettsadvokat - stakkars den unge, lovende mannen, og de slemme kvinnene som sier nei altfor ofte, og ikke utfører sine ekteskapelige plikter godt nok:

https://www.advokatbladet.no/gunnar-nerdrum-profiler/en-skikkelig-voldtekt-kan-man-straffe-strengt/110254

Fy søren så grovt sagt av den advokaten! 
Sier det igjen og han her beviser jo det: gamle gubber har skylden! Fader ikke langt unna patriarkalske tilstander i sinnet hos gamlisene her i Norge, trenger ikke reise til et arabisk land for å finne den slags «kvinnen har egentlig skylden» holdninger. Vi har dem i egen stue her i Norge.  

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om din søster ble voldtat unner et eplepsi anfal og voltektsmannen tilsto til politiet, så hadde du syntes det var rikktig at han ble frikjent fordi han endret forklaring senere?

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fy søren så grovt sagt av den advokaten! 
Sier det igjen og han her beviser jo det: gamle gubber har skylden! Fader ikke langt unna patriarkalske tilstander i sinnet hos gamlisene her i Norge, trenger ikke reise til et arabisk land for å finne den slags «kvinnen har egentlig skylden» holdninger. Vi har dem i egen stue her i Norge.  

Mange unge gutter som følger Andrew Tate og mener at alle kvinner er horer.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pippi Lotta skrev (12 minutter siden):

Om din søster ble voldtat unner et eplepsi anfal og voltektsmannen tilsto til politiet, så hadde du syntes det var rikktig at han ble frikjent fordi han endret forklating senere?

Jeg stiller heller spørsmål ved IQ'en til meddommerne, som tror at sex kan stoppe epilepsianfall (det som tiltalte hevdet). Da er man bra amøbe, altså.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (37 minutter siden):

Jeg har også vært meddommer, og måtte faktisk heve stemmen til et par kjerringer som ville gi offeret skylda i den ene saken. Det var nummeret før følelsene til enkelte av meddommerne fikk overtaket på logisk sans og fakta.

Det tviler jeg ikke på, derfor så viktig at folk også engasjerer seg på den måten det er å være meddommer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (17 minutter siden):

Jeg stiller heller spørsmål ved IQ'en til meddommerne, som tror at sex kan stoppe epilepsianfall (det som tiltalte hevdet). Da er man bra amøbe, altså.

Jeg synes dette var utrolig stygt. Epilepsianfall kan faktisk være svært alvorlig, i verste fall dødelig. Har selv mistet en som stod meg nær på den måten. Og at noen faktisk kan få seg til å utnytte en slik anledning til å ha sex med noen, atpåtil noen som står dem nær. Og så slipper unna med det.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Du synes det er greit?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mann-frifunnet-for-voldtekt-under-samboerens-epilepsianfall/14067819/

For øvrig, ti skyldige som går fri og vet at de kan voldta ustraffet, vil sannsynligvis voldta igjen.

De kommer sikkert til å voldta igjen etter et kort fengselsopphold også, men...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...