Gå til innhold

Lastebilsjåfør vs elektriker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

O0ukef står i en oppsigelsesprosess grunnen nedbemanning på arbeidsplassen min. Har søkt mange jobber. Fått mest avslag, noen få intervju. Ingenting som har resultert i ny jobb. Finner jeg ikke noe går jeg over på dagpenger i fra 01.01. Det kjenner jeg stresser veldig. 

Jeg går for tiden voksenopplæring elektriker. Første året, så vg1 med 4 år igjen til fagbrev. Dvs minst 2,5 år med dårlig lønn (lærlingtiden) Akuratt nå kombinerer jeg jobb og skole. Hvordan det blir etter nyttår vet jeg ikke.

Jeg har søkt, og er i prosessen til manpower transport academy. Da er det 6 mnd intensivt kursing med noe jobbing i tillegg. Lastebil lappen blir sponset av manpower og man går rett ut i jobb etterpå. Da det er så intensivt og over kort tid, er det ingen muligheter for fravær i disse 6 mnd. 

Hvis jeg får tilbud om plass på academy'et må jeg i en vurderingsprosess. Skal jeg prøve å kombinere utdanning til elektriker og kurs som lastebilsjåfør, hoppe av skolen eller takke nei til plassen på academyet. 

Ved å takke ja til kurs er jeg sikret jobb og god lønn i iløpet av 6 mnd. Ved å gå ferdig skolen er jeg sikret jobb og god lønn om 4,5 år. Ved å kombinere får jeg både fagbrev og lastebil lappen. 

Jeg kjenner jeg er veldig usikker hva jeg evt skal gjøre. Det er jo ikke sikkert dette blir en realitet, men hvis det blir. Hva tror dere lønner seg?

Anonymkode: 65faa...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*jeg står i 

Vet ikke hva som skjedde med første setning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det lar seg gjøre å kombinere ville jeg gjort det. 

Anonymkode: f59f6...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva slags kapasitet man har. 

Det er snakk om en periode på 6mnd som blir intensiv. Skulle det ikke gå greit underveis må man jo ta et valg. Men, kanskje dumt og ikke tro at man ikke klarer det ? 🤔 Men, samtidig helt fair og ikke klare det 😊

Anonymkode: bc774...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan klare det. Snakket med faglærer som mener at det skal gå helt fint da jeg viser stor forstår for farget. Det hadde vært så utrolig kjekt å få til å ta kl C og elektriker utdannelse samtidig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombiner om du har mulighet, og kutt heller alt annet energityv. 

6 mnd går fort men hold fokuset på målet.

Masse lykke til 🌹

Anonymkode: fb724...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint å ta klasse C og YSK samtidig som man driver med noe annet ja. 

Men husk at om du skal være lærling som elektriker, må du være det 100% for å ta det på 2,5 år. Er du på 50% jobb som elektrikerlærling tar det 5 år, og du får ikke godskrevet sjåførjobbing som praksis mot elektriker, naturlig nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...