Gå til innhold

Høyt studielån - redd for å søke på høyere utdanning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 21 år gammel og har ingen utdannelse etter jeg fikk generell studiekompetanse på vgs. Jeg prøvde meg først på en folkehøgskole som jeg ikke trivdes på og sluttet. Deretter begynte jeg på et annet studie innenfor hudpleie, men mistrivdes her også og valgte derfor å slutte . Begge disse "studiene" har vært private og jeg sitter derfor med et studielån på 250 000 kr uten noe fullført utdanning.

Jeg har alltid hatt et press fra foreldrene på at jeg må bli noe og få meg en utdannelse, og det er derfor en stor del av grunnen til at jeg har begynt på disse utdanningene. Jeg har jobbet på matbutikk før, i mellom disse studiene og nå jobber jeg der igjen. Jeg er veldig lei av å ikke ha noe utdannelse og vise til, og jeg ønsker gjerne mer stabil økonomi og rutiner i livet. Derfor er jeg nå innpå det å begynne på en utdannelse igjen, men er utrolig redd for at jeg kommer til å mistrives og slutte igjen.

Jeg har alltid vært glad i å jobbe med mennesker og har en stor omsorg. Jeg har vært vikar på en barneskole og trivdes veldig godt med det, men ønsker ikke å bli lærer. Jeg hadde et stort ønske å bli ambulansearbeider, men kroppen min tålte ikke de fysiske testene. Jeg har derfor vært inne på vernepleier, da det er stor variasjon i jobber man kan få og det er en mulighet for å slippe turnus. 

Jeg er ganske praktisk av meg og mindre teoretisk. Tror jeg både kunne passet å jobbe med folk, men også i en mer selvstendig jobb.

Er det noen som har noen erfaringer å dele?:)

Anonymkode: 257e6...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo sjekke ut yrkesfag (VGS). Trives du ikke kan du ta deler/ fag som privatist. 

Masse lykke til😊

Anonymkode: 0078e...7d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe blir jo omgjort til stipend og fjernet

om du får barn blir det stipend

om du tjener dårlig(300 tusen) så blir ting omgjort/fjernet

om du flytter til en liten kommune(ikke bare nord Norge)så fjerner de 30 tusen pr år

Anonymkode: 451d7...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleier, sykepleier, spesialpedagog, barnevernspedagog, sosionom osv. Sjekk ut og les masse om utdanningene. Så må du bare søke og hoppe i det! Og ikke gi opp fort, noen ganger går det litt tid før man finner seg til rette på studier. En del teori er det på alle utdanninger, det må det være. Først i utøvelsen av yrket blir det satt ut i praksis.

Tenk litt på det, om studeringen går litt seigt noen ganger, med lesing og eksamener. Studiet varer kort og representerer ikke hvordan yrkeshverdagen faktisk blir. Man må minne seg om dette underveis i studier noen ganger.

Vernepleier, spesialpedagog, sykepleier osv. er kun bachelor tre år, som går fort! Og pluss pluss at det er profesjonsutdanninger. Vil man bygge på senere finst det master. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ille ra yrkesfag? Gå i lære?

Anonymkode: 23f3e...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta studier på deltid?  Uten lån.

Anonymkode: b735b...eb6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du hadde press på deg hjemmefra for å ta utdanning, og så velger du folkehøyskole og hudpleie? Merkelige prioriteringer i tilfelle... Synd de lite overveide valgene skal koste deg 250k, og jeg skjønner du er skeptisk. 
Vernepleier høres ikke dumt ut, men for det første tenker jeg du burde prøve ut jobben litt. For det andre må du regne med at du kan bli nødt til å jobbe turnus i en god del år, rene dagjobber i helsevesenet er ikke alltid enkle å få, og i tillegg vil det ha mye å si for lønna at man mister tillegg. En siste ting er at denne gangen bør du være sikker på at valget er riktig, og klare å stå i ting som i perioder kan være vanskelig. Du har nå gitt opp to av to ganger. Det kan det ha vært gode grunner til, men du har ikke råd til at det skal bli tre av tre ganger. 

Anonymkode: a34d9...286

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du stiller for høye krav og i tillegg så gir du opp for fort. Håper du er voksen nok nå til å stå ut studieløpet, for det er helt natta at du sitter med så mye gjeld uten å ha "blitt noe". 

Anonymkode: 9f21a...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250k i studielån er ikke krise! Jeg hadde også ganske høyt studielån fra diverse surring i studier før jeg faktisk fant det jeg trivdes med. Går ut med nærmere 600k i studielån etter fullført bachelor men det er ikke krise. Finn et studie du trives med som ikke krever at du betaler skolepenger, skaff deg en jobb å prøv å spare så mye som mulig. Det er fult mulig å klare seg på kun stipendet fra studielånet + litt småjobbing (12 timer i uka ca). Da kan du gå ut med kun 250k i studielån. Selv går jeg ut med 600k i studielån, men veldig stor del av dette har jeg spart opp i egenkapital. Så går egentlig ut i 0.

Du må bare instille deg på at det du velger nå er det du skal fullføre. Tenk deg nøye om når det gjelder studievalg. Hørres jo ut som om Vernepleie, Sykepleie i tilegg til lærer kunne vært noe for deg. (sykepleien kan du jo ta viderutdanning som helsesykepleier eks) Bare instill deg på at du skal fullføre det du starter på. (Lærer studie er også 5 årig som kan være endel mer krevende og fullføre en sykepleie / vernepleie) 

Anonymkode: ac572...ccf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

250k i studielån er ikke krise! Jeg hadde også ganske høyt studielån fra diverse surring i studier før jeg faktisk fant det jeg trivdes med. Går ut med nærmere 600k i studielån etter fullført bachelor men det er ikke krise. Finn et studie du trives med som ikke krever at du betaler skolepenger, skaff deg en jobb å prøv å spare så mye som mulig. Det er fult mulig å klare seg på kun stipendet fra studielånet + litt småjobbing (12 timer i uka ca). Da kan du gå ut med kun 250k i studielån. Selv går jeg ut med 600k i studielån, men veldig stor del av dette har jeg spart opp i egenkapital. Så går egentlig ut i 0.

Du må bare instille deg på at det du velger nå er det du skal fullføre. Tenk deg nøye om når det gjelder studievalg. Hørres jo ut som om Vernepleie, Sykepleie i tilegg til lærer kunne vært noe for deg. (sykepleien kan du jo ta viderutdanning som helsesykepleier eks) Bare instill deg på at du skal fullføre det du starter på. (Lærer studie er også 5 årig som kan være endel mer krevende og fullføre en sykepleie / vernepleie) 

Tja, dersom TS ønsker å ha en bachelorgrad eller mastergrad øker jo studielånet betydelig. Hun har også begrenset antall år med rett til studiestøtte, så hun bør fullføre studiet neste gang dersom hun velger å søke på studier igjen.

Anonymkode: 943e1...533

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, dersom TS ønsker å ha en bachelorgrad eller mastergrad øker jo studielånet betydelig. Hun har også begrenset antall år med rett til studiestøtte, så hun bør fullføre studiet neste gang dersom hun velger å søke på studier igjen.

Anonymkode: 943e1...533

Om du hadde lest hele meldingen min ville du jo sett at jeg skrev at det er fult mulig å fullføre uten og ta opp masse ekstra studielån. Man får ganske mye omgjort til stipend + med en liten jobb på siden kan man fint leve uten at studielånet øker nevneverdig mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge gikk du på disse studiene før du sluttet? 
Har du i det hele tatt rett på mer studiestøtte? 

Anonymkode: 80077...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge gikk du på disse studiene før du sluttet? 
Har du i det hele tatt rett på mer studiestøtte? 

Hun skriver at hun startet på folkehøgskole, og sluttet - startet på hudpleiestudier, men sluttet der også. Vil tro at hun har rett på (minst) seks år til med studiestøtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 11.04):

Hei!

Jeg er 21 år gammel og har ingen utdannelse etter jeg fikk generell studiekompetanse på vgs. Jeg prøvde meg først på en folkehøgskole som jeg ikke trivdes på og sluttet. Deretter begynte jeg på et annet studie innenfor hudpleie, men mistrivdes her også og valgte derfor å slutte . Begge disse "studiene" har vært private og jeg sitter derfor med et studielån på 250 000 kr uten noe fullført utdanning.

Jeg har alltid hatt et press fra foreldrene på at jeg må bli noe og få meg en utdannelse, og det er derfor en stor del av grunnen til at jeg har begynt på disse utdanningene. Jeg har jobbet på matbutikk før, i mellom disse studiene og nå jobber jeg der igjen. Jeg er veldig lei av å ikke ha noe utdannelse og vise til, og jeg ønsker gjerne mer stabil økonomi og rutiner i livet. Derfor er jeg nå innpå det å begynne på en utdannelse igjen, men er utrolig redd for at jeg kommer til å mistrives og slutte igjen.

Jeg har alltid vært glad i å jobbe med mennesker og har en stor omsorg. Jeg har vært vikar på en barneskole og trivdes veldig godt med det, men ønsker ikke å bli lærer. Jeg hadde et stort ønske å bli ambulansearbeider, men kroppen min tålte ikke de fysiske testene. Jeg har derfor vært inne på vernepleier, da det er stor variasjon i jobber man kan få og det er en mulighet for å slippe turnus. 

Jeg er ganske praktisk av meg og mindre teoretisk. Tror jeg både kunne passet å jobbe med folk, men også i en mer selvstendig jobb.

Er det noen som har noen erfaringer å dele?:)

Anonymkode: 257e6...fec

Mitt beste råd for å finne ut av riktig utdanning for deg er å gå til en karriereveileder. Jeg gikk privat og synes de ga god hjelp. Det koster penger men i det lange løp er det verdt det for å finne riktig studie. Prøv å tenk på hva du liker og kan trives med. Jeg er nå i slutten av 30-årene og skal bytte karriere. Så det er alltid mulig å velge noe annet senere i livet også. 

Anonymkode: 9f52c...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isnih skrev (3 timer siden):

Hun skriver at hun startet på folkehøgskole, og sluttet - startet på hudpleiestudier, men sluttet der også. Vil tro at hun har rett på (minst) seks år til med studiestøtte. 

Det er jo nettopp det at hun har sluttet på studier hun har fått støtte for som gjør at jeg spør. Man har ikke rett på studiestøtte dersom man er 60 studiepoeng forsinket, altså to semester...

Man har ikke rett på 6-7 år studiestøtte om man ikke fullfører noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...