AnonymBruker Skrevet 28. oktober #41 Del Skrevet 28. oktober Elsker å lese meningene til alle som ikke vet hvordan systemet fungerer. Anonymkode: 51c49...795 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #42 Del Skrevet 28. oktober Hva med å fokusere på det denne tilbakemeldingen faktisk handler om? Da tenker jeg altså å fokusere på barnet ditt, og de feilene læreren gjør dere oppmerksomme på, istedenfor å kommentere lærerens feil denne ene gangen... Skolen handler først og fremst om elevenes læring. Anonymkode: 8cd8f...c4e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 28. oktober #43 Del Skrevet 28. oktober (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke overraskende. Det er ikke akkurat «kremen» som blir lærere. Ikke kan de skrive, og ikke har de almennkunnskap. Anonymkode: 3b361...082 Takk for denne hyggelige tilbakemeldingen. Som lærer er det veldig koselig å lese hvor høyt aktet man er som yrkesgruppe. Og så spør man seg om hvorfor ikke flere vil bli lærere? Hilsen hun med snart tre bachelorgrader, en mastergrad og massevis av etterutdanning. Du kan jammen få sagt det. Ikke kan jeg skrive, og ikke har jeg allmennkunnskap. AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Ja, jeg regner med at lærere kan bedre norsk enn meg som ikke har det som yrke. At skolen generelt ser ut til å ha et svært lavt nivå ift før og spesielt sammenlignet med andre land er bekymrende. Lekser har de heller ikke i Oslo. Ihvertfall ikke på vår skole. Anonymkode: 9242f...d79 Osloskolen er "leksebevisst". Det betyr at alle lærere, og alle skoler, bestemmer selv hvordan de ønsker å legge opp leksene. Jeg gir selv lekser til mine elever. Men, det virker som folk ikke forstår hvor vanvittig mye motstand vi lærere får fra foreldre om alt fra lekser til ipad-bruk. Problemet i skolen i dag, i tillegg til stor ressursmangel, er at det har bikket for mye over i medbestemmelse fra foreldre. Noen foreldre er store motstandere av det meste: lekser, sukker, ipad, skjermbruk osv. Jeg er veldig heldig, for jeg har en veldig fin foreldregruppe, OG jeg er høyt utdannet, og jeg opplever å bli respektert grunnet dette (og jeg legger ned mye arbeid i foreldresamarbeid). Men det er krevende, fordi man navigerer i et vanskelig farvann, om jeg kan si det slik. Jeg må både håndtere de veldig lekseskeptiske foreldrene, og de veldig lekseentusiastiske foreldrene. Og de maser like mye. Jeg har funnet noe midt i mellom, hvor jeg bare kan oppfordre, men ikke kreve. Når det gjelder problemstillingen, er jeg jo enig i at man helst ikke skal ha skrivefeil. Samtidig, jeg gjør nok mine feil jeg også, spesielt når autokorrekturen slår inn når jeg skriver i Skolemelding (og dessverre kan man ikke endre meldingen der hvis man finner feil i etterkant). Det er ikke gøy å gjøre feil. Man vil jo være gode forbilder for elevene. Det sagt, jeg tenker vel at du må tenke over hva du vil oppnå, og hvordan det eventuelt vil påvirke samarbeidet. En lærer bør jo ta det med fatning, samtidig tenker jeg jo at lærere også er mennesker. Nei, man skal ikke gjøre feil, men så er man dessverre mennesker som alle andre. Som lærer selv ville jeg takket for tilbakemeldingen, det er ikke så mye man får gjort med det, annet enn å lære av det. Det lyser dog gjennom at du ikke er spesielt glad i verken lærere eller skolen. Det er fritt skolevalg i Oslo, så da er det kanskje på tide å bytte hvis du er misfornøyd. Det finnes heldigvis mange gode skoler i Oslo, selv om du tydeligvis ikke er av den oppfatning. Endret 28. oktober av SPOCA 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #44 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da er du bare ikke bra nok! Du. Skal. Ikke. Ha. Skrivefeil. Moren min var norsklærer i mange år, og hun skrev aldri, og da mener jeg ALDRI, feil i tilbakemeldinger. Den kronidioten som fikk for seg det at det er greit å kun se på innholdet når man skal lære seg norsk kan ta seg en stor bolle og holde kjeft. Språket er like viktig, med mindre man vil fremstå som dum da. Anonymkode: 20233...67c At du, en voksen dame, har en gammel mor som tidligere var norsklærer, gir deg ikke noen som helst tyngde. Jeg regner med at din mor ikke underviste etter LK20 eller den gjeldende opplæringsloven, og hadde nok en helt annen både arbeidshverdag, respekt, arbeidstidsavtale og andre dokumentasjonskrav enn vi har i dag. 😉 Anonymkode: 5c9c3...1b9 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 28. oktober #45 Del Skrevet 28. oktober Jeg skrev et ord feil i årevis fordi en lærer "rettet" på en stil jeg leverte inn. Hun underviste i engelsk og hadde elendig uttale. Så ja, vil påstå at en som lærer vekk språk og skriving skal kunne grammatikk fra A til Å. Man tar jo til seg det en høyt utdannet autoritetsfigur sier og gjør i undervisningssammenheng. Hvis man skal rette prøver og lære kunnskap videre, så skal man gjøre det skikkelig. En spansklærer måtte ofte få min spansktalende venninne til å dobbeltsjekke uttale og skrivemåte. Kikket alltid skrått på henne etter hun snakket. Flaut 😂 Hvordan kan man lære vekk noe man ikke kan selv? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #46 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det heter lærerens side, skrevet, m.h.t og bl.a., og tallet tre med bokstaver. Jeg foreslår at du starter språkrøykten med deg selv. Anonymkode: 4a257...b7e Hva er språkrøykten? Er det det økt du du mener? Som er bokmål? Dialekt bruker man jo ikke skriftlig 🤔🤷♀️ Anonymkode: ff3fc...22d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #47 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva er språkrøykten? Er det det økt du du mener? Som er bokmål? Dialekt bruker man jo ikke skriftlig 🤔🤷♀️ Anonymkode: ff3fc...22d Hun mener nok språkrøkt. Anonymkode: 6fa6c...91f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #48 Del Skrevet 28. oktober Dette var morsom lesning. Her kritiserer mange av dere skrivefeil, samtidig som dere selv skriver feil 😅 Anonymkode: 6fa6c...91f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #49 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det heter lærerens side, skrevet, m.h.t og bl.a., og tallet tre med bokstaver. Jeg foreslår at du starter språkrøykten med deg selv. Anonymkode: 4a257...b7e Når det gjelder "tallet 3" tar du feil! Anonymkode: 6e236...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #50 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette var morsom lesning. Her kritiserer mange av dere skrivefeil, samtidig som dere selv skriver feil 😅 Anonymkode: 6fa6c...91f Jeg ser ikke helt humoren. Viser ikke det svært tydelig hvorfor det er særlig viktig at en som underviser i norsk skriver grammatisk korrekt? De som kritiserer er ikke lærere i Norsk. En lærer må kunne faget sitt. Anonymkode: c0456...3e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #51 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ikke overraskende. Det er ikke akkurat «kremen» som blir lærere. Ikke kan de skrive, og ikke har de almennkunnskap. Anonymkode: 3b361...082 «Almenkunnskap» 🫣🫣🫣 Var det ikke noe med stein og glasshus? Anonymkode: 86105...347 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 29. oktober #52 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ikke overraskende. Det er ikke akkurat «kremen» som blir lærere. Ikke kan de skrive, og ikke har de almennkunnskap. Anonymkode: 3b361...082 Okei? Hva bygger du den påstanden på? Vi har gjerne sju år med høyere utdanning, hva mener du skal kreves? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #53 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tilbakemeldingen inneholdt 3 skrivefeil og generelt dårlig språk fra læreren side. Bla. er det skrivet feil mht og/å. Vanlig? Ble ikke veldig imponert. Anonymkode: 9242f...d79 Jeg blir skikkelig provosert av dette. Tenk om advokater karvet med paragrafer, henviste til feil bestemmelse og hadde manglende forståelse for juridisk metode. De hadde fått sparken på dagen. Men at norsklærer skriver feil, er liksom helt greit. Det er ikke rart mange barn har problemer med rettskriving, når lærerne holder på med vranglære. Jeg husker hvor provosert jeg ble da læreren til eldste skrev i karakteristikken til barnet "blid, flittig og nyskjerrig". Med "skj", altså. Anonymkode: 84026...113 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #54 Del Skrevet 29. oktober Blueberrymuffin skrev (15 timer siden): Setningen; ikke overraskende, kan ikke stå alene som en setning, da denne setningen kun har adverbial og verbial. Hvor er subjektet i denne setningen? Rettskrivingen din er heller ikke god, da allmennkunnskap skrives med to l’er. Før du skal snakke ned lærere, kanskje du først burde lære deg å skrive selv? Vedkommende er jo ikke lærer. Kanskje hun er snekker, rørlegger eller renholder. Det er ikke rimelig å stille like strenge krav til andre yrker som man stiller til lærere. Anonymkode: 84026...113 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #55 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva med å fokusere på det denne tilbakemeldingen faktisk handler om? Da tenker jeg altså å fokusere på barnet ditt, og de feilene læreren gjør dere oppmerksomme på, istedenfor å kommentere lærerens feil denne ene gangen... Skolen handler først og fremst om elevenes læring. Anonymkode: 8cd8f...c4e Skolen handler om læring av fag. En norsklærer skal beherske rettskriving, da det er dette han/hun skal lære bort til barna. Anonymkode: 84026...113 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #56 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da retter du på læreren og sender tilbake. Anonymkode: 43c2a...648 Gjorde faktisk det samme en gang. Har ett barn med dysleksi som hadde flere feil på diktat. Læreren han hadde hatt i tre år skrev en nedlatende tilbakemelding til ham (3 klasse) og presterte som så mange ganger før å skrive navnet hans feil. Det er ett enkelt navn på 5 bokstaver! Jeg valgte å skive navnet hans i rødt riktig under med linje hvor hun kunne øve seg🙈 Ikke mitt stolteste øyeblikk, men det ble aldri skrevet feil igjen😂 Anonymkode: 24b18...f45 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #57 Del Skrevet 29. oktober Kålrota skrev (8 minutter siden): Okei? Hva bygger du den påstanden på? Vi har gjerne sju år med høyere utdanning, hva mener du skal kreves? Hvorfor behersker ikke mange av lærerne elementær rettskriving? For øvrig er det ikke akkurat kremen når opptakskrav er 3 i matte og 3 i norsk. Anonymkode: 84026...113 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet 29. oktober #58 Del Skrevet 29. oktober Lærere må begynne og skjerpe seg, haha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 29. oktober #59 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor behersker ikke mange av lærerne elementær rettskriving? For øvrig er det ikke akkurat kremen når opptakskrav er 3 i matte og 3 i norsk. Anonymkode: 84026...113 Det finnes selvsagt gode og dårlige lærere, som i alle yrker. Jeg kjenner ganske mange norsklærere og har jobbet som det i mange år selv. Jeg kjenner meg ikke igjen i at veldig mange mangler kunnskap om rettskrivning og grammatikk. Opptakskravene er lave fordi det er få som vil bli lærere. Det er null politisk vilje til å gjøre det mer attraktivt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #60 Del Skrevet 29. oktober Kålrota skrev (14 minutter siden): Det finnes selvsagt gode og dårlige lærere, som i alle yrker. Jeg kjenner ganske mange norsklærere og har jobbet som det i mange år selv. Jeg kjenner meg ikke igjen i at veldig mange mangler kunnskap om rettskrivning og grammatikk. Opptakskravene er lave fordi det er få som vil bli lærere. Det er null politisk vilje til å gjøre det mer attraktivt. Nettopp. Samtidig medfører de lave opptakskravene at folk som ikke har lært seg grunnleggende rettskriving, blir norsklærere og fører den manglende kompetansen videre til barna. Anonymkode: 84026...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå