AnonymBruker Skrevet 28. oktober #21 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er det? Har du erfaring med fastleger som viderehenvisning uten at barnet må overvære en slik time? ts Anonymkode: 7d809...1f4 Ikke akkurat når det gjelder ADHD, men jeg har hatt flere timer - også for henvisninger - gjeldende barnet mitt med særskilte behov hos fastlegen uten at barnet var med, ja. Har også hatt noen timer der vi har reist begge foreldre og en har ventet ute med barnet mens den andre snakket med legen (i situasjoner hvor vi antok det var behov for fysisk undersøkelse av barnet og/eller blodprøver). Det er selvsagt opp til legen hva de ønsker, men i verste fall setter man opp en ny time der barnet er med. Fastleger bør byttes ut dersom de ikke har forståelse for at man ikke ønsker at barnet skal sitte og høre på en beskrivelse av alt det ikke får til. Anonymkode: e001d...b7c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #22 Del Skrevet 28. oktober Jadzia skrev (Akkurat nå): Fastlegen vår gikk fra å ikke skjønne hvorfor vi ville ha eldste utredet, til å si at han skjønner hvorfor på den legetimen. Ungen klådde på ALT som var der! nå svarer jeg på flere av svarene du har gitt under her. For det første må det utelukkes fysiske årsaker til symptomene. Dette kan legen gjøre. For det andre, er det ofte ønskelig med blodprøver for ulike ting i forkant. Noe som også gjøres samtidig. Angående å sitte å snakke foran ungen, så gjør det enkelt. Skriv ned hvorfor dere mistenker det. Ha med brev fra skolen. Når dere kommer til legen, så sier du enkelt at dere og skolen mistenker adhd og ønsker en henvisning til bup for dette. Hvis legen spør hvorfor, så svarer du at det blir så mye, at dere har valgt å skrive det til han/henne, så de får med seg alt. Verre er det ikke. Hva hvis han hadde vært eksemplarisk akkurat de 10 minuttene, hadde dere ikke fått en henvisning? Ville ikke deres og skolens/barnehagens beskrivelser veid tyngre enn barnets dagsform der og da? Det er ingen fysiske grunner å avdekke. Hen er frisk og (alt for) rask😉 ønsker ikke å sitte foran barnet mitt å si vi mistenker ADHD. Hva om det ikke er det? Hvordan føles det for barnet? ts Anonymkode: 7d809...1f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #23 Del Skrevet 28. oktober Jeg jobber i BUP og vi merker at det gjøres litt forskjellig. Noen ganger får vi en henvisning der barnet ikke har vært på legetimen. Om henvisning kommer igjennom på inntak ved BUP er basert på beskrivelser og kartlegging av PPT eller andre instanser. Vi får som regel ikke detaljerte beskrivelser fra fastlege. Det vi synes er nyttig er at fastlege gjør en kort somatisk sjekk og vurderer om det f.eks skal tas noen blodprøver. Av og til gjør vi omfattende utredninger og når barnet først kommer til nevrologisk motorisk u.s. hos lege kan man mistenker somatiske årsaker til vanskene. F.eks stoffskifte, mangler, absence-epilepsi.. derfor er det viktig at barnet møter legen slik at hen kan ta stilling til det før utredning. Adhd-utredning har som regel et par mnd ventetid og man rekker å få gjort unna nødvendige undersøkelser før de kommer inn på BUP. Anonymkode: 5722e...969 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #24 Del Skrevet 28. oktober Vi sendte henvisning via ppt med skriv fra skolen. Bup har egen barnelege som undersøker barnet og følger opp medisinering. Anonymkode: 26c48...76d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #25 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan jo spørre legen.. Anonymkode: ebde2...b01 Ja, jeg skal det, jeg ville bare høre her først, når jeg nå vet at flere andre ikke har hatt med sitt barn vil jeg prøve å insistere på det. ts Anonymkode: 7d809...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #26 Del Skrevet 28. oktober Vi fikk beskjed om at barnet måtte være med. Vi måtte dra dit hele 3 ganger før legen var ferdig med sin henvisning. Han sa han var nøye fordi det er lett å få avslag fra BUP. Den ene gangen skjønner jeg at barnet måtte være med. Det ble tatt blodprøve, EKG, urinprøve, synstest, test av reflekser, og vekt og høyde. Men de to andre gangene var det bare dumt at han var med. Legen snakket bare til oss voksne uansett. Og jeg modererte meg veldig fordi jeg ikke ville si noe foran barnet som kunne gjøre han lei seg eller usikker. Han er allerede veldig hard mot seg selv. Følte likevel at legen spurte om ting jeg ikke hadde lyst til å svare på med barnet i rommet. Synes det er en uting at de krevde at han var med på alt dette. Du kan jo spørre legekontoret hva de tenker? Det positive med det var at det endte med at BUP sa ja til videre utredning. Anonymkode: 0221f...083 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 28. oktober #27 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva hvis han hadde vært eksemplarisk akkurat de 10 minuttene, hadde dere ikke fått en henvisning? Ville ikke deres og skolens/barnehagens beskrivelser veid tyngre enn barnets dagsform der og da? Det er ingen fysiske grunner å avdekke. Hen er frisk og (alt for) rask😉 ønsker ikke å sitte foran barnet mitt å si vi mistenker ADHD. Hva om det ikke er det? Hvordan føles det for barnet? ts Anonymkode: 7d809...1f4 Du vet at han er frisk og rask. Men det kan ikke en lege si uten å ha undersøkt barnet. Og hva så? Er det noe galt med adhd? Skal barnet beskyttes hvis det har det og? Aldri få vite? Barn er ikke dumme. De skjønner selv at de ikke er helt som alle andre, og ofte er det en lettelse for dem å skjønne hvorfor. Vi har vært åpne med barna fra før vi var hos fastlegen om hvorfor vi skulle dit og hva vi tenker. Og har to unger som er stolte av å ha adhd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 28. oktober #28 Del Skrevet 28. oktober Husk at barnet i voksen alder kan hente ut alt av journalopplysninger. Ting du ikke vil at barnet skal få vite, bør du ikke si / få nedtegnet i journalen det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #29 Del Skrevet 28. oktober Nei, barnet mitt hadde hjelp av ppt siste året i barnehagen, og på møte før skole, våren engang. Da sa assistenten at hun anbefalte kanskje bup for dette var utenfor hennes felt. Jeg sendte en ekonsultuasjon, ble henvist, og så begynte vi med lekeobservasjon, samtaler, mor og far må fortelle alt om fødsel, masse… 2 år senere fikk vi diagnose, bup har ikke dårlig tid, og 6 mnd etter diagnose så begynte vi med medisin Anonymkode: ad89a...bde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #30 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke akkurat når det gjelder ADHD, men jeg har hatt flere timer - også for henvisninger - gjeldende barnet mitt med særskilte behov hos fastlegen uten at barnet var med, ja. Har også hatt noen timer der vi har reist begge foreldre og en har ventet ute med barnet mens den andre snakket med legen (i situasjoner hvor vi antok det var behov for fysisk undersøkelse av barnet og/eller blodprøver). Det er selvsagt opp til legen hva de ønsker, men i verste fall setter man opp en ny time der barnet er med. Fastleger bør byttes ut dersom de ikke har forståelse for at man ikke ønsker at barnet skal sitte og høre på en beskrivelse av alt det ikke får til. Anonymkode: e001d...b7c Enig! Håper det ordner seg😊 ts Anonymkode: 7d809...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #31 Del Skrevet 28. oktober Jadzia skrev (11 minutter siden): Du vet at han er frisk og rask. Men det kan ikke en lege si uten å ha undersøkt barnet. Og hva så? Er det noe galt med adhd? Skal barnet beskyttes hvis det har det og? Aldri få vite? Barn er ikke dumme. De skjønner selv at de ikke er helt som alle andre, og ofte er det en lettelse for dem å skjønne hvorfor. Vi har vært åpne med barna fra før vi var hos fastlegen om hvorfor vi skulle dit og hva vi tenker. Og har to unger som er stolte av å ha adhd. Selvsagt ikke, det er jo stor forskjell på å få vite hva man faktisk har av diagnoser, og det å måtte høre på alle bekymringer mor har, men som kanskje ikke er en realitet. ts Anonymkode: 7d809...1f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #32 Del Skrevet 28. oktober Paneera skrev (12 minutter siden): Husk at barnet i voksen alder kan hente ut alt av journalopplysninger. Ting du ikke vil at barnet skal få vite, bør du ikke si / få nedtegnet i journalen det hele tatt. Det er jo noe helt annet, det er vi ikke redd for i det hele tatt. Hvis barnet faktisk har ADHD skal hen selvsagt få vite det med en gang, men det vet vi ikke enda. ts Anonymkode: 7d809...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #33 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det? Har du erfaring med fastleger som viderehenvisning uten at barnet må overvære en slik time? ts Anonymkode: 7d809...1f4 Da bestiller du først alene på timen og hvis fastlegen ønsker å snakke med eller utrede barnet (fysiske tester, bup ønsker vel at dette er gjort først) så vil legen gi beskjed om dette. Jeg har hatt et barn jeg ønsket å diskutere med lege angående diagnose og første timen var uten barnet. Jeg ville ikke drømt om å sitte der og snakke om barnet på den måten foran barnet. Anonymkode: ba431...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #34 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor det? ADHD kan man neppe observere til eller fra på 10 minutter ved å snakke med et barn. Fastlegen skal jo ikke stille noen diagnoser, og har heller ikke spesialkompetanse på området. Både skolen, PPT og vi har jo utfyllende og meget GRUNDIGE beskrivelser. ts Anonymkode: 7d809...1f4 Kroppslig undersøkelse for å utelukke kroppslig sykdom Anonymkode: c456a...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #35 Del Skrevet 28. oktober Da går du og far til legen med barnet, så kan legen snakke med og undersøke barnet, så kan en av dere sitte på venterommet med barnet etterpå mens den andre snakker med legen Anonymkode: c456a...743 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissygloss Skrevet 28. oktober #36 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det er jo ikke problemet, men jeg ønsker ikke at barnet skal måtte sitte å høre på at jeg beskriver at hen ikke har noen venner, stadig havner i krangler, i slåsskamper, ikke hører på beskjeder etc. etc. det er MYE og utelukkende negative beskrivelser om barnet. Jeg tenker det er helt unødvendig at barnet må sitte å høre på det. Jeg vil ikke føle at jeg kan snakke fritt med barnet mitt til stede. Jeg ser heller ikke hva en fastlege skulle få ut av dette. Det er ikke barnet som er bekymret for sin mulige ADHD det er vi og skolen. Det bør holde lenge at barnet må igjennom denne prosessen med personen som faktisk skal utrede hen. ts Anonymkode: 7d809...1f4 Vi har gjort dette. Snakket med legen på telefonen på forhånd og forklarte situasjonen. Tok også med papirer fra barnehagen (ppt var inne i bildet og hadde fått oppfølging av spes ped), som legen leste igjennom på timen. Vi snakket ikke om problemene foran barnet på timen, for å skjerme mest mulig, men legen undersøkte helt vanlig helsesjekk og skrev deretter henvisning. Handlet mer om at legen måtte se barnet som skulle henvises. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #37 Del Skrevet 29. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nå var det jo akkurat en over her som sa at de slapp, så nei, sånn er det ikke nødvendigvis. Det er jo ingenting å snakke om eller undersøke. Det er en 10 minutters konsultasjon, fastlegen oppdager ingenting vi andre ikke har oppdaget igjennom år og har beskrevet skriftlig. ts Anonymkode: 7d809...1f4 Legen skal sjekke helsen generelt Egen time til å snakke uten barnet går helt fint, men legen plikter å undersøke barnet fysisk osv før henvisning videre. Rettningslinjer! Det er og mange avisninger av bup, derav lettere å komme til etter full undersøkelse! Mulig de gjør det forskjellig noen steder og hopper over undersøkelsen, men de aller fleste gjør det da det er retningslinjer de skal følge. Jobber med dette men vet du best så hurra! Anonymkode: 56d57...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #38 Del Skrevet 29. oktober Det som står over her: legen gjør undersøkelse for å avdekke eller avkrefte andre mulige årsaker til barnets utfordringer. Det må gjøres en slik undersøkelse som en del av utredningen, og det er derfor barnet må være med til fastlegen. Samtalen om barnets utfordringer tar dere på BUP, uten barnet. Anonymkode: 7f1ee...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineG Skrevet 29. oktober #39 Del Skrevet 29. oktober Her henviste fastlegen uten barnet tilstede. Men endte med å få avslag så klagde på avslaget og fikk ppt til å ringe til bup også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #40 Del Skrevet 29. oktober Barnet måtte være med for blant annet blodprøver og fysisk undersøkelse. Anonymkode: 958a7...a99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå