Gå til innhold

Starte hvor? Få oss hund..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har nektet da jeg synes de var for liten til å ta alt ansvaret.

Anonymkode: 25f97...c79

Barna flytter hjemmefra når de når alderen at de kan ha alt ansvar for hund.

Så dere kan ikke ha hund hvis du ikke skal ta alt ansvar selv. 

Anonymkode: c82e0...aae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ønsker meg i teorien både hund og hatt, ungene enda mer, men jeg ser at vi ikke har kapasitet til å ta vare på den, så da sier jeg nei. Mine er mye eldre enn dine, men det ville likevel tatt max to uker før de ble lei tur tre ganger om dagen i all slags vær. Ikke kunne stikke noe sted på impuls, alltid planlegge for dyrepass, eller at den kan være med.

Anonymkode: 83156...fbf

En hatt synes jeg du faktisk kan unne deg. Krever ikke så mye heller!  :D 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei.

Jeg har aldri hatt hund eller andre kjæledyr. Men være barn på 8 og 10 har ønsket seg dette i mange år. Jeg har nektet da jeg synes de var for liten til å ta alt ansvaret. Men nå synes jeg de faktisk kan klare det. Spørsmålet er hvordan. Hvem skal vi henvende oss til? Problemet er også økonomien. Jeg har ikke verdens romslig økonomi og kan f eks ikke kjøpe en liten hund til 20k. Ja de ønsker en valp som de kan vokse med, det er også det som er problemet, fordi jeg ser på finn at de fleste hunder som selges eller gis bort er store hunder. 

Hvor kan jeg starte for å skaffe valp som ikke koster all verden? 

Du må ikke finne på å gi hund til barna. Det må være din hund der du har ansvar, bedriver vedlikehold av pels, klør og turer, samt oppdrar hunden. 

Hvis ikke DU er klar for å gjøre dette i 10-15 år framover, så skal du heller ikke få deg en hund. 

En hund er ikke en barneleke. Det er så mye, mye mer enn det. Det er på mange måter et nytt barn.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta det fra en som leste opp og ned .. videoer...etc i 2 år før vi skaffet oss hund...en hund vi hadde så lyst på..så klar for...2 barn som ønsket seg hund ( vi kjøpte for oss altså ikke barna)

Så gikk det 2 uker så fikk jeg skikkelig puppy blues... jepp....jeg viste det fantes og mange får det..men fy søren når jeg fikk det hadde jeg lyst å gi fra meg valpen etter 4 uker....

For uansett hvor mye jeg hadde lest meg opp og gjort meg klar....jeg viste om at det ble lite søvn ...mye ut ... biting..tørke tiss etc...så bare kom alt dette rett opp i virkeligheten..da bør tung helt anderledes. 

Oh fy søren tøft

Det gikk over..vår valp er nå 1 år,men fy søren hvor mye tid jeg var brukt på den.....og jeg går hjemme...

Vet ikke om vi hadde klart dette med begge to i jobb...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det! Ungene skal ikke ha ansvar for ett dyr.

Anonymkode: dc412...b23

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei.

Jeg har aldri hatt hund eller andre kjæledyr. Men være barn på 8 og 10 har ønsket seg dette i mange år. Jeg har nektet da jeg synes de var for liten til å ta alt ansvaret. Men nå synes jeg de faktisk kan klare det. Spørsmålet er hvordan. Hvem skal vi henvende oss til? Problemet er også økonomien. Jeg har ikke verdens romslig økonomi og kan f eks ikke kjøpe en liten hund til 20k. Ja de ønsker en valp som de kan vokse med, det er også det som er problemet, fordi jeg ser på finn at de fleste hunder som selges eller gis bort er store hunder. 

Hvor kan jeg starte for å skaffe valp som ikke koster all verden? 

Jeg ville kanskje ikke startet med å kjøpe meg valp hvis jeg aldri har hatt kjæledyr eller noe erfaring med det😅 Å skaffe seg hund/valp er som å skaffe seg en unge til (med helt andre behov enn de andre barna dine). Det kan være ganske krevende, å i hvertfall hvis du ikke har noe erfaring fra før. Dyrt er det å. Å tro at barna dine vil hjelpe til med hunden, det er bare en naiv tanke vi aller fleste mødre har drømt. Virkeligheten er ikke slik i det heletatt. Det er mye større sjangs for at du vinner første premien i vikinglotto denne uka. mest sannsynlig vil de bare skape medarbeid. Når du får hund i hus så må hele familien og hund/valp oppdras. Hund kan være sykt mye kos, men det er også utrolig mye arbeid, frustrasjon, analysering, trening, mer trening, bekymringer og alltid noe som må læres, terpes, trenes.  Ikke så mange ser den biten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (1 time siden):

Og ta det fra en som leste opp og ned .. videoer...etc i 2 år før vi skaffet oss hund...en hund vi hadde så lyst på..så klar for...2 barn som ønsket seg hund ( vi kjøpte for oss altså ikke barna)

Så gikk det 2 uker så fikk jeg skikkelig puppy blues... jepp....jeg viste det fantes og mange får det..men fy søren når jeg fikk det hadde jeg lyst å gi fra meg valpen etter 4 uker....

For uansett hvor mye jeg hadde lest meg opp og gjort meg klar....jeg viste om at det ble lite søvn ...mye ut ... biting..tørke tiss etc...så bare kom alt dette rett opp i virkeligheten..da bør tung helt anderledes. 

Oh fy søren tøft

Det gikk over..vår valp er nå 1 år,men fy søren hvor mye tid jeg var brukt på den.....og jeg går hjemme...

Vet ikke om vi hadde klart dette med begge to i jobb...

Akkurat samme med meg. Visste at alt jeg opplevde skulle skje og det var mye tyngre enn jeg trodde. Selv hadde jeg lest meg opp og hele pakka i lang lang tid før jeg skaffet valp. Følte meg skikkelig klar, så sto jeg i det og det var ikke sånn som jeg trodde det skulle bli, pengene rant ut også. Man føler seg så dum og synes man har tatt et skikkelig feil valg i livet når puppy blues treffer.

Anonymkode: f5c7e...610

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn på 8 og 10 år kan ta ansvar er det dummeste jeg har hørt. Jeg fikk hund når jeg var 18, og jeg har vært avhengig av hjelp fra moren min hele veien, nå 10 år senere! Både økonomisk og med pass dersom jeg jobber eller skal reise bort.

Det er den som har økonomi og ressurser som har ansvaret for hunden, ikke et barn på 8 år.

Hundemat er dyrt, evt klipp er dyrt(!), uforutsette veterinærbesøk er svindyrt (11000 for å trekke tenner på hunden i fjor, helt uforutsett da han hadde trekt for hardt i en leke slik at tanna løsnet), forsikring er jo dyrt. Selve hunden er jo den første av mange utgifter.

Og å sende avgårde to små barn på tur med hunden er også uansvarlig. Flere ganger har hunder slitt seg og kommet i fullt sprang for å ta min lille hund når jeg har vært ute på tur, hvor jeg har nærmest måtte kaste hunden opp i lufta, og hadde et lite barn gått tur da så hadde det nok ikke gått så bra.

Jeg blir så oppgitt over voksne som skal gi etter for at barna vil ha dyr når de selv ikke ønsker det. Hunden blir som et annet type barn som kommer til å fotfølge deg konstant, det er DU som må ønske deg hund.

Anonymkode: 0bdca...f9d

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som er ute og går med hunden nå kl 03:30 fordi han har så vondt i magen og ikke får sove, så vil jeg absolutt råde deg til å droppe det 😅

Du må ut til alle døgnets tider ved behov. Det er en livsstil som må passe deg, og ikke noe som barn kan ta ansvar for på noen måte.

Har ikke du lyst på og tid til det, så er det håpløst 😀

Anonymkode: 0bdca...f9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...