AnonymBruker Skrevet 28. oktober #1 Del Skrevet 28. oktober Altså, selv om lønn ikke skal være alt her i verden, så er lønnsnivået viktig for de fleste. Hvis jeg bytter jobb, så er jeg selvfølgelig ikke interessert i å miste titusenvis av kroner per år. Hvis lønna de kan tilby, er mye lavere enn den jeg har i dag, blir det unødig tidsbruk for meg å bruke tid og ressurser på jobbsøknad, intervju og så videre. Hvorfor er det fortsatt vanlig å skrive "lønn etter avtale", "konkurransedyktig lønn" og lignende, uten å oppgi størrelsesorden på denne lønna? Jeg mister fort interessen når jeg leser slik. Anonymkode: f8f20...bf6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #2 Del Skrevet 28. oktober Fordi man ikke vil oppgi til konkurrenter hvor mye lønn man gir. Og fordi lønnen kan variere nettopp etter avtale, avhengig av vedkommendes arbeidserfaring, utdanning, alder osv. Anonymkode: 3ae03...e7d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #3 Del Skrevet 28. oktober Fordi de betaler så dårlig at de ville ikke fått noen søknader hvis de oppgav det 😂 Anonymkode: 45772...3cb 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 28. oktober #4 Del Skrevet 28. oktober Da tar man en telefon til dem for å høre omtrent hvilken lønn de har tenkt å tilby. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 28. oktober #5 Del Skrevet 28. oktober Nei, helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #6 Del Skrevet 28. oktober Hateridioter skrev (4 minutter siden): Da tar man en telefon til dem for å høre omtrent hvilken lønn de har tenkt å tilby. Men det får man jo ikke vite. Jeg har prøvd flere ganger. Anonymkode: f8f20...bf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #7 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi man ikke vil oppgi til konkurrenter hvor mye lønn man gir. Og fordi lønnen kan variere nettopp etter avtale, avhengig av vedkommendes arbeidserfaring, utdanning, alder osv. Anonymkode: 3ae03...e7d Men de har jo viss peiling om de vil betale deg 500 000 eller 800 000. Anonymkode: f8f20...bf6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #8 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fordi man ikke vil oppgi til konkurrenter hvor mye lønn man gir. Og fordi lønnen kan variere nettopp etter avtale, avhengig av vedkommendes arbeidserfaring, utdanning, alder osv. Anonymkode: 3ae03...e7d Og til sine ansatte.. Hemmeligholding av lønn er det bare arbeidsgiver som vinner på. Anonymkode: 99488...ce9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #9 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og til sine ansatte.. Hemmeligholding av lønn er det bare arbeidsgiver som vinner på. Anonymkode: 99488...ce9 Nettopp. Jeg sluttet i en jobb blant annet grunnet dette hemmeligholdet. Det var forutsatt at jeg tok unna arbeidsoppgaver som ikke hadde noe med min stilling å gjøre (bare fordi jeg var utdannet innen det), men samtidig så fikk jeg ikke oppgitt hvor mye den som hadde oppgaven før meg, tjente. Anonymkode: f8f20...bf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #10 Del Skrevet 28. oktober Du får skrive det i søknaden din at du ikke er interessert i noe under X kr per år da, så sparer du mye tid. Anonymkode: f36e1...700 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #11 Del Skrevet 28. oktober Lønn er individuelt. Jeg vet ikke hva noen andre på mitt nivå tjener. Og jeg må forhandle med meg selv som utgangspunkt, med argumenter som går på mitt bidrag, og min verdi, for arbeidsgiver. Får du ikke det du ønsker, så er du ikke verdt det på den plassen. Anonymkode: 27529...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #12 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lønn er individuelt. Jeg vet ikke hva noen andre på mitt nivå tjener. Og jeg må forhandle med meg selv som utgangspunkt, med argumenter som går på mitt bidrag, og min verdi, for arbeidsgiver. Får du ikke det du ønsker, så er du ikke verdt det på den plassen. Anonymkode: 27529...b36 Problemet er at noen, særlig i det offentlige, har maksimalt beløp per år, uansett hvor mye de verdsetter en arbeidstaker. Det har med offentlige budsjetter å gjøre. Derfor blir det vanskelig å forutsi noe som helst når man søker i det offentlige. Anonymkode: f8f20...bf6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. oktober #13 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, selv om lønn ikke skal være alt her i verden, så er lønnsnivået viktig for de fleste. Hvis jeg bytter jobb, så er jeg selvfølgelig ikke interessert i å miste titusenvis av kroner per år. Hvis lønna de kan tilby, er mye lavere enn den jeg har i dag, blir det unødig tidsbruk for meg å bruke tid og ressurser på jobbsøknad, intervju og så videre. Hvorfor er det fortsatt vanlig å skrive "lønn etter avtale", "konkurransedyktig lønn" og lignende, uten å oppgi størrelsesorden på denne lønna? Jeg mister fort interessen når jeg leser slik. Anonymkode: f8f20...bf6 Men handler ikke det om at lønn kan forhandles? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #14 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Problemet er at noen, særlig i det offentlige, har maksimalt beløp per år, uansett hvor mye de verdsetter en arbeidstaker. Det har med offentlige budsjetter å gjøre. Derfor blir det vanskelig å forutsi noe som helst når man søker i det offentlige. Anonymkode: f8f20...bf6 Da hadde jeg bare ringt og hørt, om det var en stopper for at jeg gadd å bruke tid på intervjuet. Tar det 2-3 minutter. Anonymkode: 27529...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #15 Del Skrevet 28. oktober Maleficenta skrev (20 minutter siden): Men handler ikke det om at lønn kan forhandles? Selvfølgelig. Men forhandles fra hva, og innen hva? Anonymkode: f8f20...bf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. oktober #16 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig. Men forhandles fra hva, og innen hva? Anonymkode: f8f20...bf6 Nei det aner jeg ikke. Har aldri vært i slike forhandlinger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #17 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Lønn er individuelt. Jeg vet ikke hva noen andre på mitt nivå tjener. Og jeg må forhandle med meg selv som utgangspunkt, med argumenter som går på mitt bidrag, og min verdi, for arbeidsgiver. Får du ikke det du ønsker, så er du ikke verdt det på den plassen. Anonymkode: 27529...b36 Nå er det sånn at noen arbeidsgivere gir lavere enn det jeg allerede har. Da er man ikke interrisert i å fortsette og å bruke mye tid på det. Mens det er mange andre som er villige til å betale for å få god kompetanse. Gjerne offentlige kan ikke konkurrere men de skriver gjerne lønn i annonsen. Anonymkode: fb7c9...d3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #18 Del Skrevet 28. oktober Hvis de har reelle begrensninger, er jeg vant til at de oppgir dette i annonsen. Som "Stillingen lønnes innenfor lønnstrinn 8-10" eller tilsvarende. Dersom de skriver "lønn etter avtale" så er det fordi hva de er villige til å betale, delvis kommer an på hvem de får søknader fra. De har nok sett for seg en type person/rolle, og hva de tror de får denne personen for. Men de bestemmer seg først når de har hatt flere på intervju. Et av de vanlige spørsmålene på intervju, er jo "hvilken lønn forventer du?". Og om alle aktuelle kandidater forventer langt høyere lønn enn de hadde sett for seg, så kan de gå tilbake og justere opp lønnen, før de gir tilbud. (Om de skriver hva de tenker å betale, og alle forventer mer, må de jo gjerne lyse ut på nytt, siden mange kan ha latt være å søke på grunn av oppgitt lønnsnivå.) Mange arbeidsgivere kan jo også få inn kandidater de kan bruke til mer enn det som lå i den utlyste stillingen, og som de er villige til å betale for. Og da kan de jo øke lønna ganske mye for den riktige kandidaten. Mens de beholder det de hadde tenkt i tilbud til andre kandidater. Jeg har aldri opplevd at det var mitt lønnskrav som gjorde at jeg ikke ble vurdert som aktuell for en stilling. Anonymkode: 460af...8e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 28. oktober #19 Del Skrevet 28. oktober Jeg jobber i helsesektoren og har bytta jobb en del i det siste. Selv der det blir oppgitt en ramme forhandler jeg. TS, okay, så bruker tid og krefter på å søke jobb og gå til intervjuer, men for hver gang blir du bedre til å forhandle selv om du velger ikke å ta jobben og ikke får forhandlet lønn. Se på det som et spill, det er faktisk ganske morsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #20 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du får skrive det i søknaden din at du ikke er interessert i noe under X kr per år da, så sparer du mye tid. Anonymkode: f36e1...700 Da kan man like godt la være å søke og på den måten slippe å kaste bort både din egen og andres tid. Ingen vil ansette noen så freidig før man i det hele tatt har hilst. Anonymkode: 15780...58c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå