Gå til innhold

Slutt å gi det lille ekstra, eller å gi jobb GRATIS overtid. Du ødelegger arbeidslivet for deg selv og andre..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så oppgitt over idioter som ødelegger arbeidslivet, lav lønninger, ikke overtid, jobber som slaver. Gir bare etter.

Det er faktisk arbeidstaker som har hovedmakten i arbeidslivet, ikke lederskapet. På tide å bruke denne makten, om alle streiker i et yrke med lav lønn stopper dette yrket opp! 

Vi må slutte å godta bullshit, bare for noen penger. Tenk om alle renholdere som jobber i Oslo streiket, med lønnskrav. De tjener bare 227kr timen, helt horribelt! Alle kunne tatt sittetreik, samme med renovasjon.

 

Anonymkode: bd193...f9c

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsker jobben min, bruker gjerne mye tid på den. Strekker meg langt, og har alltid med jobb PC på ferie. Kollegaene er så hyggelige å være sammen med, og jeg møter dem gjerne på fritiden og. Gleder meg til årets julebord 😁

Anonymkode: c7f1d...d3d

  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Elsker jobben min, bruker gjerne mye tid på den. Strekker meg langt, og har alltid med jobb PC på ferie. Kollegaene er så hyggelige å være sammen med, og jeg møter dem gjerne på fritiden og. Gleder meg til årets julebord 😁

Anonymkode: c7f1d...d3d

Jada, smarting du 😅

Anonymkode: bd193...f9c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jada, smarting du 😅

Anonymkode: bd193...f9c

Takk, ja. Er ganske stolt av det jeg har fått til. Både utdannelse og så karriere. Er godt å være et sted i livet der man gjør noe man elsker, og samtidig får godt betalt for. 

Anonymkode: c7f1d...d3d

  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, ja. Er ganske stolt av det jeg har fått til. Både utdannelse og så karriere. Er godt å være et sted i livet der man gjør noe man elsker, og samtidig får godt betalt for. 

Anonymkode: c7f1d...d3d

Problemet jeg har hatt med folk som deg er at mange av de også skal imponere sjefen og vise at de har et «flink pike»-syndrom som igjen påvirker sjefen til å tro at det er en normal. Da får vi som har en fritid og ikke jobber gratis prakket på med dårlig samvittighet fordi sjef tror folk som deg er et eksempel på hvordan man bør være. 

Anonymkode: 16807...f40

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er så oppgitt over idioter som ødelegger arbeidslivet, lav lønninger, ikke overtid, jobber som slaver. Gir bare etter.

Det er faktisk arbeidstaker som har hovedmakten i arbeidslivet, ikke lederskapet. På tide å bruke denne makten, om alle streiker i et yrke med lav lønn stopper dette yrket opp! 

Vi må slutte å godta bullshit, bare for noen penger. Tenk om alle renholdere som jobber i Oslo streiket, med lønnskrav. De tjener bare 227kr timen, helt horribelt! Alle kunne tatt sittetreik, samme med renovasjon.

Anonymkode: bd193...f9c

Det er vel ikke akkurat i det yrket folk jobber gratis for å være grei. Det er jo et yrke hvor man teller timer / antall vaskede rom nøye.

Anonymkode: a77d2...4ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet jeg har hatt med folk som deg er at mange av de også skal imponere sjefen og vise at de har et «flink pike»-syndrom som igjen påvirker sjefen til å tro at det er en normal. Da får vi som har en fritid og ikke jobber gratis prakket på med dårlig samvittighet fordi sjef tror folk som deg er et eksempel på hvordan man bør være. 

Anonymkode: 16807...f40

Den dagen flink-pike er utbrent, helt ødelagt mentalt og fysisk. Er det ingen som står der, som takker deg.

For du er bare en slave, som alle andre. Null verdi som menneske, det er pengene som har verdien i verden.

Anonymkode: bd193...f9c

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er så oppgitt over idioter som ødelegger arbeidslivet, lav lønninger, ikke overtid, jobber som slaver. Gir bare etter.

Det er faktisk arbeidstaker som har hovedmakten i arbeidslivet, ikke lederskapet. På tide å bruke denne makten, om alle streiker i et yrke med lav lønn stopper dette yrket opp! 

Vi må slutte å godta bullshit, bare for noen penger. Tenk om alle renholdere som jobber i Oslo streiket, med lønnskrav. De tjener bare 227kr timen, helt horribelt! Alle kunne tatt sittetreik, samme med renovasjon.

 

Anonymkode: bd193...f9c

Så du ønsker deg håndverkere som bygger hus til deg med null yrkesstolthet, bruker alle tjuvtriks i boka for å gi deg en bolig som akkurat holder minste standard i forhold til lovverket?

Og som gjerne subber rundt og levere huset ferdig til påske som du i utgangspunktet var lovt at du skulle kunne feire jul i året før?

Anonymkode: 69ba9...57a

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Elsker jobben min, bruker gjerne mye tid på den. Strekker meg langt, og har alltid med jobb PC på ferie. Kollegaene er så hyggelige å være sammen med, og jeg møter dem gjerne på fritiden og. Gleder meg til årets julebord 😁

Anonymkode: c7f1d...d3d

Det er bra du har det slik, og jeg tror en del kan være enig med deg. Men så må man huske på at du kanskje har et yrke og en arbeidsplass som ermer tilpasset hele livsløpet. Det kan være fordeler som flexitud, hjemmekontor, trening i arbeidstiden, gode og tilpassede lokaler/kontor/utstyr, lang og god opplæring, en arbeidsplass hvor kolleger blir værende og man derfor utvikler et godt og trygt arbeidsmiljø. Gode arbeidstider. Grei lønn i samsvar med ansvar. Mulighet for mer tilpasninger ved sykdom og plager. 

Men så er det også en del som jobber steder hvor det er dårlig bemanning, arbeidsoppgavene samsvarer ikke med antall personer på jobb, turnus og ubekvemme arbeidstider, stress, fysisk og psykisk tungt, støy, liten mulighet for pauser,liten mulighet for flexitid og tilpasning familieliv, kollegaer slutter og nye begynner ofte, dårlig økonomi som påvirker drift. 

Jeg jobber selv i helsevesenet. Jeg tror noen ser på meg som lite hjelpsom. Jeg tar aldri ekstravakter, går ikke over tiden (unntak når det absolutt er nødvendig), nekter å gjøre oppgaver som ikke er "mine"/gjør ikke noe uten ordentlig opplæring/følger rutiner og prosedyrer selv om det er mulig å gjøre på annen måte, men da ikke riktig og trygg nok måte. Jeg tar ikke kurs og utdanning uten å få uttelling på lønn. 

Det er mange som føler de må si ja til ekstravakter og overtid. Ledelsen kjører hardt på. De vil bruke minst mulig penger. De tar ikke alltid inn vikar så resten må yte ekstra dag etter dag. De beordrer ikke da de heller presser på for at noen skal si ja. Da har de spart litt på det. Ledelsen kan være vanskelig dersom noen trenger å bytte vakter, selv om det ikke skulle vært et problem (feks sykepleier som bytter vakt med annen sykepleier).

Nå dekker mange over problemene. Og de biter på denne dårlig-samvittighets-trenden. Også blir de utbrent. Og de får ikke noe igjen for det. 

Anonymkode: 09614...773

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så oppgitt over idioter som ødelegger arbeidslivet, lav lønninger, ikke overtid, jobber som slaver. Gir bare etter.

Det er faktisk arbeidstaker som har hovedmakten i arbeidslivet, ikke lederskapet. På tide å bruke denne makten, om alle streiker i et yrke med lav lønn stopper dette yrket opp! 

Vi må slutte å godta bullshit, bare for noen penger. Tenk om alle renholdere som jobber i Oslo streiket, med lønnskrav. De tjener bare 227kr timen, helt horribelt! Alle kunne tatt sittetreik, samme med renovasjon.

 

Anonymkode: bd193...f9c

Du bestemmer ikke hva andre skal tenke eller gjøre. Pass på deg sjæl. 

Anonymkode: dbc6f...76e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at du har så mye sinne du går rundt med. Jeg stortrives i jobben min og med kollegaene mine, og er gjerne fleksibel og jobber ekstra til gode for arbeidsplassen og alle som jobber der. Til gjengjeld får jeg ikke bare en fantastisk arbeidsplass, men masse fleksibilitet og forståelse tilbake. At du går rundt og er sur for dette bryr jeg meg virkelig ikke om, det er ditt problem.

Anonymkode: ce311...5d1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så oppgitt over idioter som ødelegger arbeidslivet, lav lønninger, ikke overtid, jobber som slaver. Gir bare etter.

Det er faktisk arbeidstaker som har hovedmakten i arbeidslivet, ikke lederskapet. På tide å bruke denne makten, om alle streiker i et yrke med lav lønn stopper dette yrket opp! 

Vi må slutte å godta bullshit, bare for noen penger. Tenk om alle renholdere som jobber i Oslo streiket, med lønnskrav. De tjener bare 227kr timen, helt horribelt! Alle kunne tatt sittetreik, samme med renovasjon.

 

Anonymkode: bd193...f9c

De du snakker om har 0-2 års ansiennitet uten fagbrev. Når de kommer opp på 2-4 år får de 230,- og 4-10 år er 237.64. Tar de fagbrev så er tillegget på 13.5,- 

Så med 5 års arbeidserfaring og fagbrev får de 251,- i timen. Det er ikke så dårlig, men de har rett og slett ikke nok erfaring, de du prater om.

Her jeg jobber ligger jeg nå på 254 i timen og venter på lønnsoppgjøret. Dette er før fagbrevtillegget som jeg kommer til å få fra mai 2025. 

Det med å gi det lille ekstra, se kundens behov er noe med service. Er man renholder så er man også innenfor service. Selvfølgelig skal man ikke gjøre for mye ekstra, for da blir det klager så fort man har vikar for seg. 

Anonymkode: 8ec33...55a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt dobbelt, dette. Lurt å gi jernet en perioder for å få en fot innenfor og imponere sjefen, og vise kolleger solidaritet. Samtidig må en ta vare på egen energi, og ikke bli utslitt eller syk. 

Det er greit for meg om folk går tidligere hjem, ikke tar på seg ekstra ting etc, men da blir de på det stedet de har kommet. De kan ikke klage om 5 år og si, jeg gjorde jobben min hver dag så jeg vil bli forfremmet. Når jeg gjorde det pluss litt til på 80 % av dagene, og kanskje bidro til at den som gikk tidlig fikk en del mindre jobb for samme lønn og jeg så over at alt fungerte som det skal. Jeg har også mye høyere utdanning enn en del kolleger og blir lønnet godt for det men også tenker jeg indirekte tildelt mer ansvar. Alder spiller også en rolle. De helt unge bidrar mindre for samme lønn. Men de blir jo ikke lenge i bransjen om de ikke gradvis yter mer/ bedre.

Er nok avhengig av bransjer, dette, men også motivasjonen for å jobbe, og fleksibiliteten hos både sjefer og kolleger. Det plager ikke nødvendigvis meg å jobbe mer når det trengs, hvis jeg også får gjøre mindre når ting ikke presser like mye på. Å lage gode systemer forenkler ofte jobben på sikt. 

Jeg hadde aldri uansett jobbet steder hvor jeg tenkte at sjefen bare brukte meg til å tjene penger. Har uansett ikke sikta meg inn i bransjer som "tjener penger". Jobber med kunnskap. 

Anonymkode: a77d2...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så oppgitt over idioter som ødelegger arbeidslivet, lav lønninger, ikke overtid, jobber som slaver. Gir bare etter.

Det er faktisk arbeidstaker som har hovedmakten i arbeidslivet, ikke lederskapet. På tide å bruke denne makten, om alle streiker i et yrke med lav lønn stopper dette yrket opp! 

Vi må slutte å godta bullshit, bare for noen penger. Tenk om alle renholdere som jobber i Oslo streiket, med lønnskrav. De tjener bare 227kr timen, helt horribelt! Alle kunne tatt sittetreik, samme med renovasjon.

 

Anonymkode: bd193...f9c

Joda. Så har vi dem som begynner jobben 15-20 minutter før for å rekke det vi skal på 15 minutter når vi åpner butikken. De jobber gratis ganske mye i løpet av et år. Er ikke noe fan av det.

Anonymkode: 0b2c5...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Problemet jeg har hatt med folk som deg er at mange av de også skal imponere sjefen og vise at de har et «flink pike»-syndrom som igjen påvirker sjefen til å tro at det er en normal. Da får vi som har en fritid og ikke jobber gratis prakket på med dårlig samvittighet fordi sjef tror folk som deg er et eksempel på hvordan man bør være. 

Anonymkode: 16807...f40

Du skal ikke jobbe gratis og du får melde videre til fagforening om du ikke får betalt overtid. Bare husk at som renholder har man ofte betalt for tiden som er satt per sted. Syns du det er for kort tid, så du ender med å jobbe gratis, så må du jobbe fortere. Hjelper ingenting, så vent på kundeklage. Det hender at ved nok klager så får sjefer en aha opplevelse på at her er det faktisk behov for lengre tid.

Det er også viktig å huske på at enkelte områder bruker man lengre tid på høst og vinter, som man får igjen på sommer. 

Opplevde en gang at sjefen ved iss en plass måtte bidra ved høyt fravær. Hun fikk skikkelig sjokk på hvordan tiden var satt opp på legekontoret. Dette ble tatt tak i, men endte med å miste de som kunde. 

Fordi. Det handler om hva kunden er villig til å betale for i tillegg til at firmaet skal ha inntjening.firmaer og bedrifter må sette høyere budsjett for renhold, for at renholdere skal få bedre tid. Det er ikke bestandig sjefen eller firmaet sin skyld. 

Ellers er det veldig mangel på renholdere så du kan flytte på deg for å få bedre betalt og bedre vilkår. Jeg har selv gitt opp både eir og iss, der har man alltid dårlig tid og dårlige arbeidsvilkår. 

Anonymkode: 8ec33...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Problemet jeg har hatt med folk som deg er at mange av de også skal imponere sjefen og vise at de har et «flink pike»-syndrom som igjen påvirker sjefen til å tro at det er en normal. Da får vi som har en fritid og ikke jobber gratis prakket på med dårlig samvittighet fordi sjef tror folk som deg er et eksempel på hvordan man bør være. 

Anonymkode: 16807...f40

Ja, tenk å kalle folk som utfører sine oppgaver med god kvalitet og innen fristene, og jobber den tiden de skal, for "quiet QUITTERS". 

Anonymkode: 88d50...3c2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De du snakker om har 0-2 års ansiennitet uten fagbrev. Når de kommer opp på 2-4 år får de 230,- og 4-10 år er 237.64. Tar de fagbrev så er tillegget på 13.5,- 

Så med 5 års arbeidserfaring og fagbrev får de 251,- i timen. Det er ikke så dårlig, men de har rett og slett ikke nok erfaring, de du prater om.

Her jeg jobber ligger jeg nå på 254 i timen og venter på lønnsoppgjøret. Dette er før fagbrevtillegget som jeg kommer til å få fra mai 2025. 

Det med å gi det lille ekstra, se kundens behov er noe med service. Er man renholder så er man også innenfor service. Selvfølgelig skal man ikke gjøre for mye ekstra, for da blir det klager så fort man har vikar for seg. 

Anonymkode: 8ec33...55a

254kr timen er altfor dårlig. Du skal ha en lønn på minst 550kr i året tenker jeg. Renhold er hardt arbeid, men veldig samfunnsnyttig.

Tenk på alle tullejobbene i samfunnet med høy lønn, som vi ikke trenger.

Anonymkode: bd193...f9c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda. Så har vi dem som begynner jobben 15-20 minutter før for å rekke det vi skal på 15 minutter når vi åpner butikken. De jobber gratis ganske mye i løpet av et år. Er ikke noe fan av det.

Anonymkode: 0b2c5...303

Kjøretid er noe som ble lagt inn i beregning av lønn for flere år siden. Du bør organisere deg og sette krav om dette om dere ikke har det. Så å gjøre klart for dagen går innunder kjøring gjennom dagen. 

Iss/eir og den type firmaer å jobbe for betyr å begynne kl 6, da begynner du å telle minutter for kjøring til første arbeidssted. Så står det kanskje x min på første området og du skal rekke å ordne utstyr og gjøre jobben innenfor den tiden. 

Du må se an behovet og lære deg den biten, for der kan du spare mye tid. Ser du at søpla er tom og det er rent nede i doen så har ikke rommet vært i bruk, du kan kjapt snu. 

Når du går inn på et kontor ser du kjapt om kontoret er brukt ved å først sjekke søpla. Du går inn med klut, pose og støvmopp, sveip kjapt, ta søppel og gå ut. Neste runde inn er mopp fort, dra med ut. Samle alt av bøss rett utenfor døren for å ta alt I en smell når du tar gangen. Tid spart. Ofte kan man spare 2minutter per kontor og 3 minutter per toalett som ikke har vært i bruk. 

Er man kjent på områdene så vet man alltid hvor det krever mer og hvor det kreves mindre arbeid. Man jobber ofte to sammen så man må fordele seg slikt det går kjappest. Ved en bilbutikk så går en med poser, kluter og støvmopp mens en annen går med gulvmopp. Den ene vasker kanter mens den andre kjører maskin. 

Per dags dato har jeg 10 års erfaring med renhold og eneste stedet kroppen har blitt utslitt er iss og eir. Vi hadde som regel 30 steder per dag, to stk, spise i bilen i hu og hast, 30 000 skritt per dag. 

Anonymkode: 8ec33...55a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg innenfor staten / et universitet eller andre steder der du er på et fast bygg så får du en nedre arbeidsdag. 

Anonymkode: 8ec33...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så trist at du har så mye sinne du går rundt med. Jeg stortrives i jobben min og med kollegaene mine, og er gjerne fleksibel og jobber ekstra til gode for arbeidsplassen og alle som jobber der. Til gjengjeld får jeg ikke bare en fantastisk arbeidsplass, men masse fleksibilitet og forståelse tilbake. At du går rundt og er sur for dette bryr jeg meg virkelig ikke om, det er ditt problem.

Anonymkode: ce311...5d1

Jeg kjenner flere unge som tenkte å jobbe med noe så "enkelt" som renhold et par år for å spare penger. Det var jo bedre betalt enn læreplass eller butikk. De holdt ikke mer enn 6 mnd. Så kanskje du skal la være å snakke om noe du ikke har peiling på.

Har denne personen 227 i timen så er det under 2 års erfaring og den har sikkert fått sjokk. Helt sikkert dårlig opplæring i tillegg. Så ja, det er lov å være sint da, men det er bedriftens skyld. 

Anonymkode: 8ec33...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...