Gå til innhold

50 % to steder - ikke rett til overtid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber 50 % i staten, og 50 % i kommunen.. sistnevnte blir det en del ekstra arbeid til tider, men jeg får ikke skrive det som overtid, bare som ekstra timer med vanlig timelønn. Er det vanlig? Jeg jobber jo 100% til sammen selv om det ikke er hos 1 arbeidsgiver, og synes det er urettferdig..

Anonymkode: 2ce50...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jobber 50 % i staten, og 50 % i kommunen.. sistnevnte blir det en del ekstra arbeid til tider, men jeg får ikke skrive det som overtid, bare som ekstra timer med vanlig timelønn. Er det vanlig? Jeg jobber jo 100% til sammen selv om det ikke er hos 1 arbeidsgiver, og synes det er urettferdig..

Yeah, det er mange måter å utnytte oss arbeidere på, og dette er en av dem 😕

Anonymkode: 757d5...b1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (10 minutter siden):

Du tulller nå??? Hvem tenker du skal betale den overtiden?

Den som krever at trådstarter skal jobbe overtid selvfølgelig, hvem ellers?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke krav på overtid om du jobber ekstra dager når du har to forskjellige arbeidsgivere. Du må opp i 100% i en av stillingene først, men du skal ha overtid om du jobber utover normal vakt på samme dag hos samme arbeidsgiver. Det kan være utover 7,5-9 timer avhengig av hvilken tariffavtale dere har.

Anonymkode: 65e23...dac

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Anonymkode: 2ce50...

Du har selvsagt ikke krav på overtid. 

Hadde du hatt 2 jobber i kommunen på 50% hver, så hadde du fått overtid for ekstra du hadde jobbet(de hadde sikkert ikke likt at du jobbet ekstra da). Med to forskjellige arbeidsgivere får du selfølgelig ikke det, det sier seg selv. 

Anonymkode: 4d27a...82c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har selvsagt ikke krav på overtid. 

Hadde du hatt 2 jobber i kommunen på 50% hver, så hadde du fått overtid for ekstra du hadde jobbet(de hadde sikkert ikke likt at du jobbet ekstra da). Med to forskjellige arbeidsgivere får du selfølgelig ikke det, det sier seg selv. 

Det er nettopp slike "selvfølgelig"-heter som gjør at samfunnet ikke utvikler seg. Du skal ikke ta noe for gitt her i verden!

Trådstarter burde definitivt ha krav på overtid ettersom arbeidsbyrden er lik 100%. Overtid innebærer et stort inngrep i trådstarterens frihet og burde kompenseres likedan. Slik samfunnet er bygget opp nå, lønner det seg å bare ansette på små, midlertidige stillinger. Vi burde gjøre motsatt: det burde vært dyrt å ansette på deltid.

Hvis man kunne dokumentere 100% arbeidsbyrde i uken, burde overtid utbetales uavhengig av hvor mange stillinger de har. Det er ren fornuft i 2024.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er nettopp slike "selvfølgelig"-heter som gjør at samfunnet ikke utvikler seg. Du skal ikke ta noe for gitt her i verden!

Trådstarter burde definitivt ha krav på overtid ettersom arbeidsbyrden er lik 100%. Overtid innebærer et stort inngrep i trådstarterens frihet og burde kompenseres likedan. Slik samfunnet er bygget opp nå, lønner det seg å bare ansette på små, midlertidige stillinger. Vi burde gjøre motsatt: det burde vært dyrt å ansette på deltid.

Hvis man kunne dokumentere 100% arbeidsbyrde i uken, burde overtid utbetales uavhengig av hvor mange stillinger de har. Det er ren fornuft i 2024.

Da får ts skaffe seg to jobber i enten staten eller i kommunen ikke ta en av hver. Kommuner generelt liker ikke å betale overtid, så mest trolig hadde ikke hn fått seg noe overtid uansett om hn hadde jobbet 100% i kommunen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hæ? Les svaret ditt en gang til ….

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken arbeidsgiver skal måtte betale overtid da? Ingen av dem ber henne jobbe overtid, det er kun henne selv som har valgt å ha to deltidsjobber istedenfor en fulltid. 

Anonymkode: 76d94...724

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken arbeidsgiver skal måtte betale overtid da? Ingen av dem ber henne jobbe overtid, det er kun henne selv som har valgt å ha to deltidsjobber istedenfor en fulltid. 

Anonymkode: 76d94...724

I dette tilfellet er det jo kommunen som pålegger arbeid utover avtalt arbeidstid. Kommer da dette utover grensen i avtale eller lov blir det overtid.

Trådstarter har vel ikke nødvendigvis valgt dette, men nytter sin arbeidsevne fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du pålagt det ekstra arbeidet? Eller bare tilbudt å jobbe ekstra timer? 

Anonymkode: bdc9d...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber både fylke og kommune. I fylket får jeg aldri overtid, selv om jeg har nesten full stilling og iblant er vikar. I kommunen får jeg derimot overtid rett som det er, selv om jeg bare er ringevikar, fordi jeg lett kommer opp i mer enn 100 % jobb pr. uke (langvakter i helgene). 

Anonymkode: bdc9d...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva om noen har en 100% stilling, kan de bare få seg en deltidsjobb og dermed ha krav på overtid på alt arbeid i deltidsjobben?

Eller om en har en 80% stilling å tar seg en ekstra jobb, hvem av bedriftene skal da betale overtid dersom en går over 100%?

Endret av PhilosopherSe7en
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun om begge stillingene er hos samme arbeidsgiver at det utløser overtidslønn

Anonymkode: 9cc75...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo du valgt selv.

Anonymkode: c7332...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det er jo ikke overtid??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtid utløses når du jobber mer enn 9t om dagen, uansett stillingsprosent.

Overtid og merarbeid
Varer arbeidet til en arbeidstaker ut over grensene for alminnelig arbeidstid, regnes ekstratiden som overtidsarbeid, se § 10-6 andre ledd. Det vil si at arbeid ut over 9 timer i løpet av 24 timer er overtid.

Anonymkode: 8d1ef...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, ikke jobb overtid. Folk må lære seg å ikke la arbeidsgiver ha makten. Det er DU som har makten...ikke vær redd for å miste en jobb. Det er ikke verdt å bry seg om.

Anonymkode: 8d1ef...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så lenge du har to arbeidsgivere og ikke 100% jobb hos en arbeidsgiver så er det ikke overtid. 
Livet er urettferdig, har du ikke oppdaget det enda?

Anonymkode: 7ceac...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...