Gå til innhold

Når man som lærer får informasjon om foreldre som man ikke ønsker

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer, og har denne uka fått vite ting om foreldre i klassen jeg har mot min vilje. Jeg hadde besøk av en bekjent, som jeg ikke har hatt kontakt med på lenge. Vedkommende kjenner/er familie med foreldre i klassen jeg har. 

Tingene omhandlet psykisk helse, når foreldrene hentet, at foreldrene har sykemeldt, det var også informasjon om skilsmisser og rettsaker. Jeg prøvde si at jeg trolig får høre dette under utviklingssamtale, om det trengs.

Hva hadde du som lærer gjort? Sitter faktisk å er lei meg på foreldrene sine vegne, over at min bekjente går å deler privat informasjon på den måten. Jeg bør nok kanskje ikke invitere denne personen på besøk mer.

Anonymkode: 8767e...faf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk ikke så uvanlig hvis man bor på et lite sted at man får høre bygdeslarv om folk man en er nødt til å forholde seg til i en eller annen profesjonell situasjon. 

Men viktig her er at du aldri vet hvilket motiv folk har for å sladre om andre. Du vet ikke om det du får høre er sant eller ikke, om personen dikter opp, presenterer sin side av en sak som har flere sider osv. Hvis en person sprer så sensitiv informasjon om folk som det du sier, er vedkommende i beste fall tankeløs. 

Så lenge dette er informasjon du ikke trenger eller vil ha i jobben din, er det vel bare å prøve å glemme at du noen gang har hørt det. Og gjør det gjerne klart for personen som sladret at du ikke vil høre på sladder.

Endret av Seff
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk ikke så uvanlig hvis man bor på et lite sted at man får høre bygdeslarv om folk man en er nødt til å forholde seg til i en eller annen profesjonell situasjon. 

Men viktig her er at du aldri vet hvilket motiv folk har for å sladre om andre. Du vet ikke om det du får høre er sant eller ikke, om personen dikter opp, presenterer sin side av en sak som har flere sider osv. Hvis en person sprer så sensitiv informasjon om folk som det du sier, er vedkommende i beste fall tankeløs. 

Så lenge dette er informasjon du ikke trenger eller vil ha i jobben din, er det vel bare å prøve å glemme at du noen gang har hørt det. Og gjør det gjerne klart for personen som sladret at du ikke vil høre på sladder.

Jeg ble helt satt ut der og da, fordi det er så lenge siden jeg har sett vedkommende. Det er ikke et så lite sted, at alle vet hvem alle er, men de to er innenfor samme skolekrets. 

Jeg får så vondt, over at min bekjente forteller sånn om sin egen familie og venner. Informasjon om medisiner og alt.  Jeg kommer ikke til å dele med noen at jeg vet dette.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle familier har jo noe. Alle har en utfordring. Og alle opplever vanskelige ting en gang i livet. Når jeg får hemmeligheter dumpa i fanget så behandler jeg dem forsiktig og passer på dem. Det som er bra er at du kan jo støtte opp uten å måtte si noe. Feks om barnet er lei seg. 

Anonymkode: 46bb3...b96

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Alle familier har jo noe. Alle har en utfordring. Og alle opplever vanskelige ting en gang i livet. Når jeg får hemmeligheter dumpa i fanget så behandler jeg dem forsiktig og passer på dem. Det som er bra er at du kan jo støtte opp uten å måtte si noe. Feks om barnet er lei seg. 

Anonymkode: 46bb3...b96

Det er sant, men jeg kjenner jeg har nå en avsky ovenfor mennesket som delte dette.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du stoppe da.

"Vet du, dette er så personlig informasjon som de sikkert ikke hadde ønsket at jeg visste, og de deler det sannsynligvis med de som de ønsker selv. Du bør kanskje ikke gå og fortelle dette. Det blir ubehagelig for meg i forhold til jobben min også, så jeg foreslår at vi bytter samtaleemne" 

Anonymkode: e3fc5...07d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke gjøre noe. 

Det er litt rart å la noen gi deg så mye informasjon du virkelig ikke ønsker, uten å be vedkommende stoppe. 

Anonymkode: 42188...e1b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet?

Det som betyr noe er at du ikke forteller det videre.

Anonymkode: a58b9...23d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette skje med meg, så stopper jeg praten og sier ifra om at personen(e) sannsynligvis ikke ønsker at denne informasjonen deles uten deres samtykke og at du derfor ikke ønsker å høre mer om de, og at jeg selv ville blitt veldig lei meg om noen gikk og delte personlig informasjon om meg.

Også hadde jeg aldri delt noe personlig om meg selv med denne personen. 

Anonymkode: 64bec...be8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er lærer, og har denne uka fått vite ting om foreldre i klassen jeg har mot min vilje. Jeg hadde besøk av en bekjent, som jeg ikke har hatt kontakt med på lenge. Vedkommende kjenner/er familie med foreldre i klassen jeg har. 

Tingene omhandlet psykisk helse, når foreldrene hentet, at foreldrene har sykemeldt, det var også informasjon om skilsmisser og rettsaker. Jeg prøvde si at jeg trolig får høre dette under utviklingssamtale, om det trengs.

Hva hadde du som lærer gjort? Sitter faktisk å er lei meg på foreldrene sine vegne, over at min bekjente går å deler privat informasjon på den måten. Jeg bør nok kanskje ikke invitere denne personen på besøk mer.

Det jeg ikke forstår er hvordan du får besøk av en «bekjent du ikke har sett på lenge», og før du vet ord av det så har altså denne personen delt i det vide og brede om privatlivet til foreldre i klassen din? I min verden så skjer ikke det der hvis du ikke lot denne bekjente plapre på. Du kunne stoppet samtalen med én gang du hørte navnet, og sagt at «dette er folk jeg må forholde meg til gjennom jobb, jeg ønsker ikke å høre om det». Men det valgt du altså å ikke gjøre.

Anonymkode: 0abc3...472

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det når forholdene ikke er de største. Jeg jobber i NAV, og mange av de jeg møter vet jeg hvem er fra før. På jobb er jeg profesjonell, og behandler alle som om jeg ikke visste hvem de var fra før. Informasjon av privat karakter som ikke har betydning for saken og som jeg ikke har fått fra personen, er informasjon jeg «ikke har». Unntaket er om jeg kjenner til svart arbeid eller andre forhold som er straffbare.  Som profesjonell skal man ha evne til å skille mellom personlig, privat og profesjonell.  Det er et etisk og moralsk ansvar man har som profesjonell. I tillegg har man forvaltningsloven å forholde seg til. Hvis du ikke evner det må du enten bytte jobb eller flytte til et sted der miljøet er større. På jobb skal du være profesjonell og ikke forholde deg til informasjon som ikke er gitt deg av personene det gjelder eller instanser du samarbeider med. Når folk snakker til deg om personer du har et profesjonelt forhold til skal du svare «Jeg har taushetsplikt i jobben min og kan hverken bekrefte eller avkrefte at jeg har et profesjonelt forhold til den/de du refererer til, jeg er ikke på jobb nå, og ønsker ikke å snakka jobb, har du informasjon av betydning kan du kontakte min leder mandag-fredag fra 8-15.

Anonymkode: d2079...898

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er hvordan du får besøk av en «bekjent du ikke har sett på lenge», og før du vet ord av det så har altså denne personen delt i det vide og brede om privatlivet til foreldre i klassen din? I min verden så skjer ikke det der hvis du ikke lot denne bekjente plapre på. Du kunne stoppet samtalen med én gang du hørte navnet, og sagt at «dette er folk jeg må forholde meg til gjennom jobb, jeg ønsker ikke å høre om det». Men det valgt du altså å ikke gjøre.

Sånne sladrefolk lar seg ikke så lett stoppe.

TS har kanskje sagt som du skriver, og så har den bekjente fortsatt likevel. TS kan ikke teipe igjen munnen til den bekjente. Folk som ikke bryr seg om vanlige sosiale normer, slarver i vei og lar seg ikke stoppe av at andre prøver å sette grenser.

Anonymkode: ee6a0...903

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gir beskjed i innledningen av en slik samtale at jeg diskuterer ikke pasienter, elever eller foresatt (stryk det som ikke passer), med venner og bekjente. 
Stopper ikke sladderen der, så går du ut av rommet. Gjør noe annet og så tilbake. Du setter grenser for hva dine ører vil og skal høre. 

Anonymkode: 056d3...ff9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sånne sladrefolk lar seg ikke så lett stoppe.

TS har kanskje sagt som du skriver, og så har den bekjente fortsatt likevel. TS kan ikke teipe igjen munnen til den bekjente. Folk som ikke bryr seg om vanlige sosiale normer, slarver i vei og lar seg ikke stoppe av at andre prøver å sette grenser.

Anonymkode: ee6a0...903

Det der kjøper jeg rett og slett ikke. Vil man ikke høre, så kan man i ytterste konsekvens gå fra hele samtalen. Eller man kan sitte og høre på som ts, men da blir det for dumt å lage seg et problem i ettertid av at man nærmest har blitt påtvunget informasjon man ikke ville ha. Ut i fra omfanget av informasjon som virker til å være delt, så har slurva gått en stund, kan du si.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bli bedre på å sette grenser. Rett og slett. Si at om vedkommende har informasjon som er relevant for politiet eller etatene kan velkommen ta kontakt med dem direkte. 

Anonymkode: 09ca6...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

På hvilke tidspunkt sa du stopp når du fikk denne informasjonen? Tror du hadde plenty av tid til det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gammelsmurfen skrev (36 minutter siden):

På hvilke tidspunkt sa du stopp når du fikk denne informasjonen? Tror du hadde plenty av tid til det.

Jeg sa ikke stopp, av høflighet, men jeg sa at de deler nok dette om det er relevant, og at jeg ikke har hatt foreldresamtaler enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...