Gå til innhold

Puberteten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at noen gutter ikke kommer helt i puberteten før etter de har startet på videregående skole? 

Anonymkode: 23fc9...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Puberteten hos gutter starter stort sett i 12-13 årsalderen, så man kan ikke si det er vanlig at en gutt på 15-16 ikke har kommet i puberteten i det hele tatt nei. Da kan det være aktuelt å snakke med legen.

Anonymkode: fef71...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du anser som pubertetsstart. Om pubertet ikke har startet ved 14,5 år (kjønnshår), skal man kontakte lege.

Anonymkode: b219d...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spørs hva du anser som pubertetsstart. Om pubertet ikke har startet ved 14,5 år (kjønnshår), skal man kontakte lege.

Har fått kjønnshår. Men tenkte på stemmeskifte, mer kraftig kropp og høyde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette har jeg aldri hørt om. Da skulle jeg vært hos legen med mine barn. De var også innlagt på sykehuset pga brudd og andre skader på den alderen, uten at noen av legene nevnte at det var et problem at de var små for alderen. Dersom barnet er sent fysisk utviklet, er det normalt å ikke ha kjønnshår på den alderen. Ingen av mine kom i puberteten før på videregående, og vekstspurten startet når de var rundt 17-18. De er begge over 190 cm nå, men var 140 -150 og tynne da de var 14.

Det er normalt at ikke alle er gjennomsnittlige, og vanligvis er det ingenting galt selv om barn kommer i puberteten senere (eller tidligere) enn det som er mest vanlig.

Endret av Tartufo
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (2 timer siden):

Dette har jeg aldri hørt om. Da skulle jeg vært hos legen med mine barn. De var også innlagt på sykehuset pga brudd og andre skader på den alderen, uten at noen av legene nevnte at det var et problem at de var små for alderen. Dersom barnet er sent fysisk utviklet, er det normalt å ikke ha kjønnshår på den alderen. Ingen av mine kom i puberteten før på videregående, og vekstspurten startet når de var rundt 17-18. De er begge over 190 cm nå, men var 140 -150 og tynne da de var 14.

Det er normalt at ikke alle er gjennomsnittlige, og vanligvis er det ingenting galt selv om barn kommer i puberteten senere (eller tidligere) enn det som er mest vanlig.

Takk for svar. Jeg syntes også at det kanskje var litt dramatisk å kontakte lege pga en 16 åring ikke er kommet i full pubertet ennå 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt, ja, vanlig, nei.

Men er du sikker på at han ikke har fått noen tegn på pubertet? Kjønnshår/kroppshår regnes som pubertetsstart.

Ungdommer er veldig forskjellige. Jeg har to sønner, helbrødre, som var totalt forskjellige på dette området. Den eldste kom i puberteten med stemmeskiftet og hele pakka høsten i 7. klasse (født på våren, så nesten 12,5 år). Den yngste begynte med første pubertetstegn nå i høst, og han ble nettopp 15 (10. klasse). Den eldste så "voksen" ut da han fylte 16 (185 cm høy, skjegg, hår på brystet osv.), mens den yngste ser fortsatt ut som et barn. Begge er innenfor normalen, men i hver sin ende.

Anonymkode: 972ea...dd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er 11-15 for gutter, så 15 år er innenfor normalen. De som kommer sent i puberteten blir vanligvis (men selvsagt ikke alltid) høyere fordi de har hatt flere år med vanlig høydevekst før spurten, så det kan jo være en mager trøst mens man venter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann og dermed gutt en gang i tiden så er jeg rimelig sikker på at alle hadde kjønnshår på ungdomsskolen, ellers hadde det blitt ganske tøft i dusjsituasjon på det glade 90 tall. Høyde varierte veldig og noen av de som ble høyest hadde sein vekstspurt. 

Anonymkode: 4a691...db8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Puberteten hos gutter starter stort sett i 12-13 årsalderen, så man kan ikke si det er vanlig at en gutt på 15-16 ikke har kommet i puberteten i det hele tatt nei. Da kan det være aktuelt å snakke med legen.

Anonymkode: fef71...263

Jo det ee faktisk HELT VANLIG! Gutter bruker lengre tid på å modnes ,flere år. Noen begynner tidlig og noen sent.  Har en gutt som begynte rundt 12-13år, ikke ferdig enda og er 15år. Mannen begynte senere. Hadde kompiser på vgs som var begynt og inke ferdig før 20.  De fleste er ferdig modne rundt 17-18år.

Anonymkode: cbb67...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som akkurat fylte 14. Stemmeskifte, hårete legger/lår, hår under armene, noen fjon av skjeggvekst, men nok til at det må barberes vekk. Virker som de fleste jevngamle vennene ligger omtrent likt an, er ingen med "pipestemme" lenger. Min sønn har alltid vært ganske kraftig, men litt moro å se noen av vennene som plutselig har vokst mye i høyden, og er tynne som gutter, men høye som menn. Bra det jevner seg ut i løpet av noen år. :) 

Anonymkode: 5740f...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...